Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Overzicht Restauraties

Elk project is uniek

Elk restauratieproject in dit overzicht is slechts een voorbeeld van de vele restauraties die hier zijn uitgevoerd. 

Monza blauwe BMW R75/6 gaat in restauratie

BMW R75/6 wordt nieuw

De BMW R75/6 restauratie is nog in volle gang. Deze Monza blauwe motor gaat van vader op zoon en blijft in de huidige uitvoering en kleur. De in 1976 als optie voor dit model verkrijgbare s-kuip komt ook weer terug op de motorfiets. 

Bekijk het restauratieproject


Restauratieproject BMW R50/2

CZ 150 c restauratie

De CZ 150 c uit 1950 die hier ter restauratie is, werd al eerder aangepakt maar is toen niet afgemaakt.

Door het vele verplaatsen van de motor en z’n onderdelen werd de verse lak beschadigd en zijn onderdelen verdwenen of defect geraakt. Dan moet je eigenlijk weer opnieuw beginnen. En dat is ook wat we gedaan hebben. 

Bekijk het restauratieproject


BSA WM20 restauratie en modificatie

BSA WM20 Restomod

Deze BSA M20 die hier gerestaureerd en aangepast wordt is van oorsprong een model WM20. Het is een ex-legermotorfiets met een frame uit het bouwjaar 1940. Het motornummer geeft aan dat het blok in 1941 is geproduceerd. Uitgangspunt voor deze restomod is een stoere look. En dat begint al bij de banden. 

Puristen zullen dit maar niets vinden, maar uiteindelijk gaat het erom wat de eigenaar voor ogen heeft.

Bekijk het restauratieproject


Restauratieproject BMW R50/2

BMW R50/2

De complete restauratie van de BMW R50/2 is afgerond.

Deze motorfiets is al eens door de huidige eigenaar erg goed gerestaureerd. Maar hij moet nog beter worden. Beter zelfs dan toen hij de BMW fabriek verliet. En dat is nu gelukt. Het doel was om een perfecte R50/2 te maken die nog lang in de familie kan blijven. 

Bekijk het restauratieproject


Suzuki TS50 na een grondige restauratie

Suzuki TS50

De Suzuki TS50 arriveerde hier als een gestrand project samen met dozen vol nieuwe onderdelen. Ook het spuitwerk was al gedaan. Het was dus een kwestie van afmaken wat al gestart was. 

Uiteindelijk staat er hier weer een nieuwe Suzuki brommer. 

Bekijk het restauratieproject


Restauratieproject Suzuki RV50

Suzuki RV50 funbike

De kleinste mini-motorfiets hier gerestaureerd met de hoogste aaibaarheidsfactor. 

Deze 49cc 2-takt brommer is al 24 jaar in bezit van de huidige eigenaar. Hij wilde hem graag weer in nieuwstaat hebben. Dat is gelukt. 

Bekijk het restauratieproject


BMW R60/7 na een grondige restauratie

BMW R60/7

Deze motor is door de huidige eigenaar in 1977 nieuw bij BMW dealer Breeman in Rotterdam gekocht. Na vele kilometers zat er geen leven meer in de motor en was een totale restauratie noodzakelijk.

Hij is tot op het laatste boutje uit elkaar geweest en weer opgebouwd. Alle onderdelen zijn gecontroleerd, schoongemaakt en waar nodig vervangen. Lees hier hoe dat is gegaan. Als u niets van de restauratie wilt missen begin dan onder aan de pagina met dit verslag te lezen.

Bekijk het restauratieproject


Restauratieproject BMW R60/6

BMW R60/6 ex-politie

Vanuit het noordelijkste puntje van Groningen naar de werkplaats van Classic Bike Garage voor een facelift. 

Deze ex-politie BMW R60/6 was na z’n diensttijd nog opvallend fris. Nu heeft hij het uniform afgeschut en gaat als herboren door het leven.

Bekijk het restauratieproject


DKW NZ350-1 een na grondige restauratie

DKW NZ350-1

Al eerder zijn er hier motorfietsen met een militaire afkomst gerestaureerd. Nu is het een DKW NZ350-1 die weer geheel in originele staat is teruggebracht. Inclusief de juiste tactische tekens.

Precies op tijd klaar voor de herdenking van 75 jaar D-Day in Normandië. En dat is ook waar de eigenaar met de motorfiets naar toe is geweest. 

 

Bekijk het restauratieproject


Restauratieproject Automoto 150ch

Automoto 150ch – 1949

Een Automoto 150ch met AMC motorblok stond in 1989 bij een brocante in Frankrijk te koop. De huidige eigenaar reed er voorbij en maakte direct rechtsomkeert. De koop werd voor 1.000 FF gesloten en het motortje ging achterin de Citroën CX naar Nederland.

Na bijna 30 jaar gaan we deze Franse exoot nieuw leven inblazen.

Bekijk het restauratieproject


Restauratieproject BMW R90s

BMW R90s als nieuw

Fabrieksnieuw moet de BMW R90s gaan worden die op dit moment is de werkplaats gerestaureerd wordt. 

Dat zijn mooie wensen van de eigenaar. En dat gaat ook lukken! De R90s in kwestie is en goede basis en is heel compleet.

Straks zal deze iconische BMW motorfiets veel bekijks hebben.

 

Bekijk het restauratieproject


Restauratieproject BMW R67

BMW R67 – 1951

Nog een BMW R67 in restauratie. Dit keer een heel vroeg model uit 1951. Deze BMW wordt uit twee origineel in Nederland verkochte motoren samengesteld waarbij de ‘matching numbers’ behouden blijven.

Dit avontuur begon op Texel met een berg onderdelen en een complete motor in een aanhanger.

Inmiddels zijn alle onderdelen uitgezocht en staat er weer een complete  en gerestaureerde motorfiets. 

Bekijk het restauratieproject


Restauratieproject BMW R67/3

BMW R67/3

De restauratie van de BMW R67/3 is afgerond. Het is een ex-politie zijspancombinatie die na lang verblijf in een garage weer tot leven gewekt werd. Daar kwam wel wat bij kijken. Maar het is helemaal goed gekomen.

De eigenaar van deze motorfiets heeft zichzelf met de restauratie een cadeautje gedaan voor z’n verjaardag. Dat is een prima idee. Dat zouden meer mensen moeten doen!

Inmiddels bij de eigenaar in de gang.

Bekijk het restauratieproject


Jawa 350

Jawa 350

De Jawa 350 in dit restauratieverslag heeft na een lang en dienstbaar leven geruime tijd in een opslag gestaan.

Maar nu is de tijd aangebroken om hem weer springlevend te maken.

Lees hier hoe dat in z’n werk is gegaan en bekijk de foto’s van voor en na. 

Bekijk het restauratieproject


Restauratieproject Vespa 150 GL weer nieuw

Vespa 150 GL

Een Zweedse Vespa verhuist geruime tijd geleden naar Nederland. Er kan niet op gereden worden want er mankeert van alles aan. Maar eigenlijk is hij te leuk om ongebruikt te laten staan. Dan zit er maar één ding op: restaureren.

Het leuke van deze Vespa is dat er zoveel eer aan te behalen is. In de treurige staat waarin hij verkeerd wordt hij hier in de werkplaats meewarig aangekeken. Dat verandert tijdens de restauratie naar enthousiaste duimen omhoog en herinneringen van veel mensen die er ook een hebben gehad. 

Uiteindelijk is het een pareltje geworden dat op de weg zeker nagekeken zal worden!

Bekijk het restauratieproject


Harley Davidson WLC

Harley Davidson WLC

Uitgeblust stond deze Harley Davidson WLC in een garagebox onder een flatgebouw te wachten op betere tijden. En dat begon de eigenaar steeds meer dwars te zitten. Er moest iets gebeuren.

Samen met nog enkele andere motorfietsen, waarover later meer, is de Harley Davidson WLC opgehaald om nieuw leven in te blazen.

Net als alle andere motoren heeft deze Harley een interessante historie met bijbehorend verhaal. Klik daarvoor op de knop hieronder en start het verhaal vanaf het begin.

Bekijk het project


Jawa 350 getransformeerd naar caferacer

Jawa wordt caferacer

“Ik heb een Jawa en dat moet iets bijzonders worden”. Dat was ongeveer de boodschap waarmee het gesprek over deze transformatie begon. Transformatie, want restauratie kun je het eigenlijk niet noemen. Als je begint met een basis motorfiets die verre van origineel wordt aangepast naar een compleet nieuw en uniek ontwerp, dan praat je over customizen.

Maar niets is ons te dol en al helemaal niet als een eigenaar bij elke stap die we maken enthousiaster wordt. Uiteindelijk wordt gekozen voor een caferacer uiterlijk.

De Jawa 350-634 Oilmaster zoals de volledige type aanduiding is, heeft al eens bij een vorige eigenaar een complete restauratie ondergaan. Dat is erg netjes en naar origineel voorbeeld uitgevoerd. Vandaar dat we hier te maken hebben met een solide basis voor dit project.

Bekijk het project


NSU Konsul I in concoursstaat

NSU Konsul I – 1952

Gevonden in een garage in Duitsland na daar vele jaren geleden rijdend te zijn weggezet, is deze NSU Konsul I uiteindelijk in België terecht gekomen.

De NSU Konsul is in Nederland vrij onbekend. De reden daarvoor is dat dit in de jaren vijftig het dure topmodel van NSU was. De Konsul is er in twee uitvoeringen: de I,  een 346cc eencilinder kopklepper, en de II, ook een één cilinder kopklepper met 497cc inhoud.

Deze Konsul I is volgens het typeplaatje van bouwjaar 1953 en heeft een Steib S500 zijspan. De opdracht is om deze combinatie naar concoursstaat te restaureren. 

Bekijk het restauratieproject


BSA M20 in volle glorie

BSA WM20 wordt M20

Op dit moment de Nestor onder de opdrachten bij Classic Bike Garage. Deze bijna 75 jaar oude motorfiets verliet in 1940 de BSA fabriek als type WM20 om ingezet te worden in de Tweede Wereldoorlog. Uiteindelijk is hij in Zweden terecht gekomen om na z’n diensttijd als burgermotorfiets door het leven te gaan. 

De vader van de huidige eigenaar is ooit gestart met de restauratie en heeft daarvoor al belangrijke stappen gezet. Toch is het niet verder gekomen dan keurig in dozen gerubriceerde (nieuwe) onderdelen en een roestig frame met alleen een achterwiel er in gemonteerd.

Bekijk het restauratieproject


Honda CB750K7 uit de folder

Honda CB750K7

De CB750K7 in kwestie is in 2009 al door de eigenaar zelf gedemonteerd en er is gestart met het opknappen van verschillende onderdelen. Helaas is het door omstandigheden niet mogelijk dat de eigenaar hem zelf verder restaureert. Er is even overwogen om de hele handel op internet te zetten en als losse onderdelen te verkopen. Gelukkig heeft de familie daar een stokje voorgestoken, want wat blijkt? De motorfiets is ooit door de eigenaar zelf nieuw gekocht en hij heeft er zelf ruim meer dan 100.000 km mee gestuurd.

Zo’n motorfiets met die historie doe je nooit meer weg want die komt op de lijst van het familie erfgoed.

Bekijk het project

Lees HIER ook het MotoPlus artikel over de eigenaar en de Honda!


Triumph Bonneville T140 als afbouwproject

Custom Triumph T140

Uit een erfenis kwam een schuur vol spullen en een half afgebouwde Triumph Bonneville T140. Degene die de nalatenschap heeft ontvangen wil in de geest van de oorspronkelijke eigenaar de Triumph laten afbouwen. Geen complete restauratie of het terugbrengen in nieuwstaat, maar een voortzetting van een ingeslagen weg. Gelukkig is er al een stevige basis gelegd door de vorige eigenaar en geeft ook de ruime onderdelen voorraad een beeld welk uiteindelijke doel hij voor ogen had. We gaan er alles aan doen om dat plaatje compleet te maken.

Bekijk het project


Suzuki RV90 mini-crosser

Suzuki RV90

Ook deze mini-motorfiets is er net als andere motoren die hier ter restauratie zijn (geweest) een met een verhaal. De eigenaar heeft de motor al van heel vroeger en wil hem weer in de oude staat hersteld hebben. Precies zoals hij in der tijd in de familie kwam. En daar gaan we voor zorgen.

De Suzuki RV90 is volgens de importeur nooit officieel in Nederland geleverd en hij kan er dan ook niets over zeggen. Om ons heen in België en Duitsland is deze mini-bike wel geleverd en gezien de Duitse typeplaatjes op dit exemplaar zal hij ooit via Duitsland geïmporteerd zijn.

Bekijk het project


Triumph TRW500 als bijzondere legermotorfiets

Triumph TRW500

Jarenlang in een garage gestaan na een onafgemaakte restauratiepoging. Deze Triumph TRW500 uit 1964 is één van de laatste zijklepper Triumphs die door het leger in het Verenigd Koninkrijk en zijn bondgenoten is gebruikt. Hier in Nederland slechts heel weinig ingezet want hier was de Triumph T3A veel meer gebruikt. Eigenlijk is deze TRW500 daardoor dus erg interessant.

De gebruikssporen blijven op verzoek van de eigenaar ook na restauratie zichtbaar. Oppoetsen en technisch in orde maken dus. Een tijdcapsule weer tot leven wekken.

Bekijk het project


BMW R51/3 uit 1953 gaat in volledige restauratie

BMW R51/3

Er is een nieuw restauratieobject gearriveerd bij Classic Bike Garage. Dit keer is het een BMW R51/3 uit het bouwjaar 1953. De motorfiets is jarenlang in het bezit geweest van de schoonvader van de huidige eigenaar. Na een lange rustperiode waarbij de motorfiets in een bandenopslag werd gestald, is hij recent weer naar buiten gerold. De eigenaar heeft besloten om hem te laten restaureren in exact dezelfde staat zoals zijn schoonvader er destijds mee rondreed. De gedachte is om dit erfstuk voor volgende generaties te behouden. Maar in de tussentijd gaat er wel op gereden worden. Voorlopig zal dat zonder zijspan zijn, maar wellicht wordt die er in de toekomst weer aan gemonteerd.

Bekijk het restauratieproject


De BMW R80/7 RT is nu nog een populaire toermachine

BMW R80/7

Zo maar op Marktplaats gevonden. Een keurige BMW R80/7 RT uit 1979. Hij heeft een rustige carrière achter de rug, want pas het afgelopen jaar heeft hij na een periode van 15 jaar slaap weer gereden. Toch wilde de vorige eigenaar er van af omdat er nog andere projecten staan te wachten.

De huidige eigenaar wil hem weer in tip-top conditie hebben en dat betekent een cosmetische restauratie, want zoals het er nu uitziet is de BMW technisch op een paar kleine dingen na in heel goede staat.

Bekijk het project


Restauratie Honda CB750K2 bekijken

Honda CB750K2 1972

Deze Honda CB750 in de K2 uitvoering is ooit uitgeroepen tot de motor van de eeuw. Het eerste model deed de motorwereld vooral in Engeland op z’n grondvesten schudden omdat er vele vooruitstrevende concepten samengebracht werden. Een elektrische starter was standaard net als een schijfrem die toen nog niet eens op alle auto’s gebruikelijk was. Deze motorfiets markeert het tijdstip van de opmars van de Japanse motorindustrie en de teloorgang van de Britse. Ook in de VS was dit model razend populair. Uiteindelijk zijn er zo’n half miljoen in verschillende uitvoeringen van geproduceerd.

Dit langlopende restauratieproject moet resulteren in een niet van nieuw te onderscheiden exemplaar.

Bekijk het project


Restauratie Honda CB650Z bekijken

Honda CB650Z 1982

De Honda CB650Z is veel minder bekend dan zijn broertje de CB650 Custom. De CB650Z is eigenlijk een ondergewaardeerde klassieker die in de schaduw van de CB750 staat. Hij is wat meer bescheiden in z’n afmetingen en daardoor prima hanteerbaar. Het exemplaar op de foto kwam in een zeer deplorabele staat aan. De eigenaar heeft er voor gekozen om een cosmetische restauratie uit te laten voeren, te meer ook omdat de motor technisch in een verrassend goede staat bleek te zijn. Inmiddels is het project afgerond en staat de Honda CB650Z er in een stijlvol aangepaste uitvoering bij. Honda had het zelf zo kunnen bedenken.

Bekijk het project


Honda CB750A restaureren of niet?

Honda CB750A 1978

De meeste mensen kennen deze motorfiets niet en als er dan verteld wordt dat het om een automaat gaat is meteen de interesse gewekt. Van origine was dit type bedoeld voor de Amerikaanse en Canadese markt en is hij nooit in Nederland geleverd. Een enkel exemplaar is geïmporteerd en de motorfiets op de foto komt uit Canada. Daardoor geen mijlenteller maar een goed bruikbare kilometerteller. Deze machine is 100% origineel en kwam in een heel aantrekkelijke staat onder een poetsbeurt vandaan. Zelfs de bekende gele inspectieverf zit nog op de bouten en moeren. Daarom is er twijfel over de vraag: “Restaureren of niet?”

Bekijk het project


Dromen van een restauratieproject

Uw restauratieproject binnenkort hier?

Speelt u met de gedachte om een restauratieproject te laten uitvoeren? Of om die fantastische motorfiets van vroeger nu eindelijk te willen bezitten?

Of bent u in het verleden met een restauratie begonnen en wilt u die nu wel eens afgerond zien? Ook dan is het de moeite waard om eens contact op te nemen. Vrijblijvend natuurlijk en misschien alleen maar om kennis te komen maken.

Vraag informatie!


Op zoek naar een geschikt restauratieproject? Kijk dan eens op de website van Bonhams. Of Mecum Auctions. En ook op Catawiki zijn vaak interessante objecten in de veiling. Van deze laatste is ook een Nederlandse site