Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Nieuws

Aan de slag met een BMW R51/3 bouwjaar 1953

BMW R51/3 - 1953 - Nieuw restauratieprojectEen nieuw project in de werkplaats van Classic Bike Garage. Dit keer een BMW R51/3 bouwjaar 1953. De eigenaar van deze motorfiets uit familiebezit wil de motorfiets weer terugbrengen in de staat zoals hij destijds gebruikt werd. Dus niet 100% fabrieksorigineel, maar wel tot in detail aangepakt en nieuw gemaakt. Uiteindelijk moet de BMW als goed verzorgd erfstuk kunnen worden door gegeven. 

De R51/3 arriveerde in kratjes en dozen. De eigenaar wilde hem zelf graag demonteren en dat heeft hij zeer zorgvuldig gedaan. Elk losgedraaid schroefje, boutje en moertje weer is teruggeplaatst op de plek waar hij vandaan kwam. Dat maakt het straks eenvoudiger om weer precies de goede onderdelen op de juiste plek te hebben.

BMW R51/3 in onderdelenEn zo ziet dat er dan uit. Een berg onderdelen, een los frame, wielen en een tank. Het motorblok staat los op een plateautje met zwenkwieltjes. Alles nog met de geur van de opslag waar deze BMW jaren onder een stapel banden heeft gestaan.

Het uitzicht is op de heftafel met daarop de BMW R80/7 en deze motorfiets staat model voor de aanpak van de R51/3. Ook dit wordt weer een prachtige klus en straks weer een fantastisch gezicht als deze herboren klassieker weer op de weg is.

Jumbo-RunJumbo-Run
Aardig detail is dat oorspronkelijke eigenaar ooit een tour heeft gereden met de motor en daarvan een metalen gedenkplaatje op de tank heeft bevestigd. Zoals al op het plaatje is te zien is deze toer alleen toegankelijk voor zijspancombinaties. De zijspan is niet in de berg onderdelen te zien, maar wel aanwezig. Toen de motor uit zijn rustplaats kwam zat hij er nog aan zoals is te zien op de foto’s. Aardig detail is op het achterspatbord de sticker van de oorspronkelijke motorleverancier. Dat is de inmiddels opgeheven firma Donkelaar in Hilversum die ooit ook de BMW R80/7 die hier nu in restauratie is heeft geleverd.

BMW R51/3 - 1953 - Met zijspanDe restauratie gaat in eerste instantie om de motorfiets alleen omdat er voorlopig toch alleen solo gereden gaat worden. Wellicht dat er in een later stadium besloten wordt om ook de zijspan weer terug te brengen in de oorspronkelijke staat.

Voor nu werk genoeg aan de motorfiets alleen!

Info over oudere BMW boxermodellen 1950-1969

Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Restauratie. Bookmark de permalink.

9 reacties op Aan de slag met een BMW R51/3 bouwjaar 1953

  1. Sjaak vd heuvel schreef:

    Hallo Jack,
    Ik ben natuurlijk reuze benieuwd naar jouw verhaal en wie weet kunnen we elkaar helpen of ondersteunen op wat voor manier dan ook.
    Laat als je wilt wat van je horen
    Gr. Sjaak

  2. Jack Ophorst schreef:

    Ik ben zelf ook bezig met het opbouwen / restaureren van een R51/3 uit 1953 die ik incompleet in onderdelen heb gekocht.
    Leuk om dit project te volgen.

  3. Peter de Graaf schreef:

    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Hoop dat het snel klaar is, want dan kan ik een leuk ritje maken met collega Sjaak en nog een aantal collega’s van de gemeente Bunschoten! Succes!!

  4. Jos schreef:

    Gave BMW! Succes! Deze motor heeft duidelijk heel wat kilometers achter de rug en is lang rijdende gehouden lijkt mij. Gaan jullie de wielen opnieuw spaken of zijn ze nog wel te redden?

    • HansDoorn schreef:

      Hallo Jos,

      Ja de wielen gaan ook uitelkaar om opgeknapt te worden. Als de spaken er uit zijn kijken we wat er er vervangen moet worden. De velgen moeten weer grijs met zwart worden. Ik hou je op de hoogte!

      Groet,
      Hans

  5. J.Dol schreef:

    die klus zal wel wat meer tijd in beslag nemen dan de R 80/7 maar wanneer hij in dezelfde staat gebracht kan worden zal de waarde een stuk hoger zijn, zeker met zijspan.
    Kortom, een uidaging van de eerste orde!
    Maar, hij is in goede handen.

  6. Sjaak schreef:

    Hallo Hans,
    Prachtig artikel fantastisch. Ik ben nog met foto,s bezig maar zal deze zo snel mogelijk mailen.
    We houden contact en ik zal het artikel rondmailen.
    Bedankt en de groeten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels

%d bloggers liken dit: