Nederland wint van Mexico en de Triumph Bonneville 750 rijdt weer rond op de plek waar hij jarenlang in onderdelen in de schuur heeft gestaan. Beide ging niet zonder slag of stoot. In beide gevallen werd het in de tweede helft beslist. Al met al heeft het meer tijd gekost dan vooraf werd gedacht. Bij de Triumph had dat te maken met een aantal onverwachte maar noodzakelijke aanpassingen. Onderdelen bleken niet goed op elkaar aan te sluiten. Maar Nederland is door naar de kwart finale en de Triumph Bonneville 750 rijdt weer!
Maar nu is het dan zo ver met de Bonneville 750. De eigenaar die vroeger ook al een Triumph 650 had (zie foto) kan nu naast zijn Harley op zijn oude liefde rondrijden. Het afbouwproject zoals het hier binnenkwam is afgerond. Het enige wat wij hier nog hebben zijn de foto’s….
Oude liefde
Zo is de liefde voor Triumph ooit begonnen. Hoewel het hier om een Bonneville 650 gaat zijn de overeenkomsten heel duidelijk met de 750 die hier in de werkplaats was. In ieder geval is de eigenaar weer blij met de forse klappen van de staande twin en het bekende Triumph geluid dat uit de uitlaten blaft.
Het begin
Zo is het allemaal begonnen. Een min of meer rollend frame en een kruiwagen met onderdelen. Het motorblok was al gereviseerd en het frame, de spatborden en de tank waren al gespoten. De voorvork had nieuwe vorkpoten maar dat was het dan. Succes en vooral geen haast, maar uiteindelijk toch een deadline gesteld want er moest gereden worden. Dus tussen de andere projecten door maar wat tijd vrijgemaakt om deze Triumph Bonneville 750 (T140) af te bouwen. Alles bij elkaar is dat toch nog in korte tijd gerealiseerd en nu is hij klaar. De onderstaande foto’s geven een impressie van hoe het uiteindelijk is geworden. De eigenaar heeft de motor uit een erfenis en er was al een begin gemaakt met de restauratie. In de geest van de oorspronkelijke gedachte is deze Triumph afgebouwd en de huidige eigenaar is er in ieder geval heel tevreden mee.
Zoals in het afbouwverslag is te lezen heeft het hier en daar wat hoofdbrekers gekost. Zo was er na het monteren van de uitlaten geen ruimte meer voor het rempedaal. Ondanks dat het origineel voor Triumph bedoelde uitlaten zijn, paste het niet omdat het rempedaal klem liep. De oorzaak was volgens de uitlaatleverancier dat er uit verschillende onderdelen een motorfiets was samengebouwd en dan gaat het ergens spaak lopen. Maar het rempedaal is ‘ge-customized’ en uiteindelijk pas het toch.
Veel tijd ging er ook zitten in het compleet nieuw opbouwen van de elektrische installatie. Er was wel een nieuwe draadboom besteld, maar er blijven altijd losse eindjes, letterlijk en figuurlijk. De stuurschakelaars waren stuk en zonder bedrading, naar het achterlicht was helemaal geen bedrading en de ontsteking ontbrak. De controle lampjes zitten nu in het aluminium dashboardpaneeltje en het contactslot is op een andere plaats gekomen.
Maar ja, uiteindelijk zijn als deze hobbels snel vergeten en kan er weer met net zoveel plezier gereden worden als vroeger. Zoals op de foto hieronder bijvoorbeeld. Succes met de Triumph Bonneville 750!
Lees hier meer over de Triumph Bonneville T140 750cc.
ik heb de Triumph mogen aanschouwen toen hij pas binnen kwam, dus ik kan zien wat er aan gedaan is de afgelopen tijd.
Wat een plezier om naar dat aangepaste dashboard paneel te kijken.
Als Triumph liefhebber om van deze Bonny te smullen
CBG heeft weer een geweldige prestatie geleverd.