Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Nieuws

MGB Toerenteller Trouble

mgb-toerenteller-tachoDe MGB toerenteller uit het ’tussendoor project’ bleef hardnekkig dienst weigeren. Dat kan natuurlijk niet, want wat is een klassieke Engelse sportwagen nu zonder toerenteller? Repareren dus. De vroege MGB modellen hebben een mechanische toerenteller die net als een kilometerteller door een kabel aangedreven wordt. Latere modellen en de MGB zoals hier besproken heeft een elektronische toerenteller. 

Als een mechanische toerenteller al stuk gaat is het meestal de kabel die voor de aandrijving zorgt die na jaren de geest geeft. Het gebeurt maar zelden dat er inwendig iets aan de tandwieloverbrenging versleten is. Als dat gebeurt zit er vaak niets anders op dan de teller gewoon te vervangen want nieuwe tandwielen zijn moeilijk te krijgen en al helemaal niet makkelijk te monteren. Een geluk bij een ongeluk dus dat er in dit geval een elektronische toerenteller in zit. Repareren dus!

Hoe werkt het? – Dit type MGB toerenteller werkt zo, dat hij aan de stroompulsen die door de bobine (ontstekingsspoel) lopen kan afmeten hoe vaak de bougies vonken en dus hoe snel dus de motor draait. Een klein stukje elektronica zorgt er voor dat dit signaal versterkt wordt en laat de naald van de meter bewegen. Zeer elementaire techniek opgebouwd uit inmiddels 50 jaar oude componenten. computer1963We praten over 1964 toen een analoge computer alleen bestond in een laboratorium en zulke afmetingen had dat er een speciaal gebouw voor nodig was.

Oude elektronica – Omdat elektronische componenten verouderen doordat hun chemische samenstelling verandert, is het niet zo gek dat een oude radio het ineens begeeft of, zoals in dit geval, een toerenteller het niet meer doet. Maar wat gaat er dan stuk? Als er geen kortsluiting geweest is kun je er meestal vanuit gaan dat componenten als condensatoren na verloop van tijd niet meer de eigenschappen bezitten die ze vanuit de fabriek hebben meegekregen. Soms lekken ze of werken ze niet meer omdat ze gebarsten zijn. Dan zit er maar één ding op: er uit halen en vervangen. mgb-1964-toerenteller-defecte condensatorOp de foto is zien waaraan je kunt herkennen dat een condensator defect is. De oude linker condensator lijkt bij de aansluiting uit zijn huisje te barsten en dat geeft al aan dat er iets mis is. Ter vergelijking ligt er rechts een moderne, veel kleinere en goede condensator die dezelfde eigenschappen heeft.

Testen – Als dan alles doorgemeten en bekeken is, en wat defect lijkt te zijn is vervangen, dan zou je de toerenteller in de auto kunnen terugzetten om te zien of hij het weer goed doet. Vijftig procent kans dat alles dan weer goed functioneert, maar 100% kans dat hij niet de goede waarde aangeeft omdat er nieuwe componenten in zitten. Hij moet opnieuw gekalibreerd worden en dat gaat toch het gemakkelijkst vanuit een testopstelling. Nu heeft de MGB hier in de werkplaats een elektronische ontsteking gekregen, dus leende de oude ontsteking zich prima voor wat Willie Wortel knutselwerk om op de werkbank een ontsteking van een motor na te bootsen. Met een elektromotor uit een oude naaimachine, een toerentalregeling uit een boormachine, een accu, een bobine met bougie, en de oude MGB-ontsteking, was een provisorische testopstelling snel gemaakt.
mgb-toerenteller-testbankAlles aansluiten en gasgeven met de boormachineschakelaar. De MGB toerenteller blijkt het weer te doen! Ter controle is er een digitale toerenteller bij aangesloten en dan blijkt de MGB toerenteller inderdaad niet de goede waarde aan te geven. Daarvoor is een kalibratiedraaiknop in de elektronica opgenomen en daarmee is hij exact af te regelen. Hijis weer klaar voor jarenlang gebruik.

Positive earth – Wie goed kijkt op de eerste foto van de MGB toerenteller, ziet dat er boven het tellerdraaipunt ; POSITIVE EARTH staat. Oude Engelse auto’s hadden niet alleen het stuur rechts, ook de accu zat anders aangesloten dan normaal gebruikelijk was. Nu zitten alle accu’s met de min-pool aan de carrosserie van de auto, toen was dat de plus-pool. Vandaar positive earth. Omdat de MGB al eerder is omgebouwd naar de huidige standaard, moesten ook alle elektrische onderdelen aangepast worden. De MGB toerenteller is daarop geen uitzondering. Ook dat vraagt wat aanpassing aan het binnenwerk van de toerenteller. Omdat dat nog niet gebeurd was, werd daarin eerst de oorzaak van het niet functioneren gezocht. Helaas bleek dat niet enige reden te zijn waarom hij het niet deed, maar uiteindelijk is het toch opgelost.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Restauratie, Techniek. Bookmark de permalink.

5 reacties op MGB Toerenteller Trouble

  1. L Koers schreef:

    Beste Mensen,
    Ik heb een toerenteller pos geaard van een Mgb voor mijn Mga.
    Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd gedaan heb.
    Ik heb een nieuwe witte draad van de + van de bobine naar het lusje op de teller aangesloten en vandaar een draad weer naar het contactslot.
    Daarna een draad gemonteerd die aan de overkant van de teller zit naar de min.
    En de + draad aan de behuizing van de teller.
    Als ik de Mga start dan werkt de teller wel maar de wijzer staat niet stil, slaat elke keer naar links.
    Geeft ook niet de juiste waarde aan maar dat moet ik dan corrigeren zegt men.
    Ik hoor graag van iemand
    Mvrgr L.J

  2. kees Bors schreef:

    Teste via stroboscoop de ontsteking van mijn MGB 1977. Merkte dat even de spanning wegviel. Kan dit de spanningsregelaar zijn of een of ander relais of anders de wisselstroomdynamo? Auto pruttelt ook bij ca 2000 toeren.Wie kan mij helpen aan een oplossing?
    Met vriendelijke groet
    Kees

  3. HansDoorn schreef:

    Hallo Ton,

    Dit zijn alle schema’s http://www.advanceautowire.com/mgb.pdf
    Kijk eerst hoe het met de bedrading zat met een klassieke dynamo. Dan kun je de aanpassing naar een alternator er wel van afleiden en de aanpassing maken dat alles werkt. Dat heb ik ook met de MGB gedaan die ik hier had waarvan de complete bedrading vervangen is door een aangepaste draadboom. Succes!

  4. Ton geurts schreef:

    Wie heeft er voor mij een electrisch schema voor het aansluiten van de toerenteller,het schema wat ik heb is met gelijkstroomdynamo en
    wordt de spanningsregelaar genoemd, maar ik het een wisselstroomdynamo, dus welke kleur waar?

    m.vr.gr. Ton

  5. J.Dol schreef:

    Tussendoor project mogen wij zo langzamerhand wel een understatement noemen, in aanmerking genomen wat er allemaal aan de MG is gerepareerd en vervangen. De zomer is gelukkig nog niet voorbij, dus kan Nico nog een aantal weken de blits maken in Hilversum en omgeving met een vrijwel nieuwe MGB. Er zullen er in Nederland niet veel rondrijden in deze concoursstaat.
    En in de volgende weblogs: Graag weer motorfietsen.
    Ik heb begrepen, dat er voldoende staan en aankomen, die op een grondige restauratie rekenen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels

%d bloggers liken dit: