BMW R51/3 krukas als oliefilter klinkt nogal cryptisch. Maar het zegt wel precies wat het is. Oudere BMW modellen gebruiken een techniek die een oliefilter overbodig maakt. Slingerschijven op de krukas houden de verontreinigingen in de olie vast via centrifugaal kracht. Keerzijde is dat het motorblok op gezette tijden uit elkaar moet om ze schoon te maken. Omslachtig en niet praktisch. Kennelijk was dat toch niet ideaal, want alle motoren zijn tegenwoordig uitgerust met een makkelijk vervangbaar oliefilter.
Daarom moet als de servicehistorie van een jaren 50 en 60 BMW niet bekend is het motorblok uit elkaar voor reiniging van de slingerschijven. Negen van de tien keer zitten de schijven vol met vuil en doen ze geen dienst meer als oliefilter. Dan pomp je vervuilde olie rond in het blok en dat kan voor serieuze motorschade zorgen. Punt van aandacht dus!
BMW R51/3 krukas als oliefilter
Tot 1969 heeft BMW motoren gebouwd die met een dergelijk oliefiltersysteem waren uitgerust. Het werkt als volgt. Als de motor draait wordt de olie onder druk van de oliepomp door de krukaslagers tegen de slingerschijven gespoten. Deze schijven zijn tegen de krukwangen van de krukas gemonteerd. De olie wordt dan door de centrifugaalkracht naar buiten geslingerd en opgevangen in de 1 cm diepe omgebogen randen van deze slingerschijven. Op ongeveer 8 millimeter van de rand zit ter hoogte van het big-end lager van de beide drijfstangen een gat. Hierdoor stroomt de olie die in de rand van de slingerschijf is opgevangen het lager in. Door de centrifugale kracht wordt alle verontreiniging in de olie tegen de rand geslingerd en vastgehouden In de loop van de jaren bouwt zich dus een dikke laag troep in deze rand op en als dat niet op tijd wordt schoongemaakt krijgen de big-end lagers minder smering met alle desastreuze gevolgen van dien. Gelukkig viel het bij deze BMW R51/3 nog mee, maar als je ziet wat er soms in deze slingerschijven zit, schrik je wel even. Kijk daarvoor maar eens op deze link.
Demonteren voor onderhoud
De BMW R51/3 krukas als oliefilter is dus weliswaar een prima oplossing, maar servicevriendelijk is het niet. Het hele motorblok moet uit het frame om het vervolgens compleet te demonteren. Daarna kunnen deze ‘filters’ schoongemaakt worden. Niet zo gek dus dat er nu makkelijk te vervangen papieren filters in een motorblok zitten.
Ondertussen hebben een aantal onderdelen van de BMW R51/3 een opknapbeurt gekregen waarvan hieronder een fotoverslag. Kijk voor het complete restauratieverslag op deze link.
Interessant stukje dit, aparte techniek en begrijpelijk dat ze ermee gestopt zijn hoewel de BMW Dealers er ongetwijfeld lekker aan verdiend hebben.