Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Restauratie BMW R51/3

BMW R51/3 krukas als oliefilter

bmw-r51-3-krukas-als-oliefilterBMW R51/3 krukas als oliefilter klinkt nogal cryptisch. Maar het zegt wel precies wat het is. Oudere BMW modellen gebruikten een techniek die een separaat oliefilter overbodig maakte. Wel moet dan op regelmatige tijden het motorblok uit elkaar om de slingerschijven die aan de krukas  de troep in de olie opvangen schoon te maken. Kennelijk was dat toch niet ideaal, want alle motoren zijn tegenwoordig uitgerust met een makkelijk vervangbaar oliefilter. 

Heel begrijpelijk dus dat als je nu een oude BMW motorfiets koopt, het motorblok eigenlijk uit elkaar moet om dit filtersysteem schoon te maken. Want geen oliefilter en volle slingerschijven op de krukas vraagt om serieus onderhoud. Anders is serieuze motorschade onvermijdelijk. 

bmw-r51-3-krukas-als-oliefilter-klTot 1969 heeft BMW motoren gebouwd die met een dergelijk oliefiltersysteem waren uitgerust. Het werkt als volgt. Als de motor draait wordt de olie onder druk van de oliepomp tegen de slingerschijven gespoten die tegen de krukwangen van de krukas gemonteerd ronddraaien. De olie wordt dan meteen naar buiten geslingerd en opgevangen in de omgebogen randen van deze slingerschijven die ongeveer 1 cm diep zijn. Op ongeveer 8 millimeter van de rand zit ter hoogte van het big-end lager van de beide drijfstangen zit een gat waardoor olie deze lagers kan bereiken. Cruciaal voor het smeren van deze lagers en het functioneren van de motor. Door de centrifugale kracht  wordt alle verontreiniging in de olie tegen de rand geslingerd en vastgehouden zodat het niet in de vuilgevoelige big-end lagers kan komen.  Zou dat wel gebeuren dan is verhoogde slijtage het resultaat. In de loop der jaren bouwt zich dus een dikke laag koek van troep in deze rand op en als dat niet op tijd wordt schoongemaakt krijgen de big-end lagers minder smering met alle desastreuze gevolgen van dien. Gelukkig viel het bij deze BMW R51/3 nog mee, maar als je ziet wat er soms uit deze slingerschijven gehaald wordt schrik je wel even. Kijk daarvoor maar eens op deze link.

Demonteren dus – De BMW R51/3 krukas als oliefilter is dus weliswaar een prima oplossing, maar servicevriendelijk is het niet. Het hele motorblok moet uit het frame  om vervolgens compleet gedemonteerd te worden zodat deze ‘filters ‘ schoongemaakt kunnen worden. Niet zo gek dus dat er uiteindelijk voor een gemakkelijk vervangbaar papieren filter gekozen is.


Ondertussen hebben een aantal onderdelen van de BMW R51/3 een opknapbeurt gekregen waarvan hieronder een fotoverslag. Kijk voor het complete restauratieverslag op deze link.

Dit bericht is geplaatst in BMW R51/3, Nieuws, Restauratie met de tags . Bookmark de permalink.

Een reactie op BMW R51/3 krukas als oliefilter

  1. Jos schreef:

    Interessant stukje dit, aparte techniek en begrijpelijk dat ze ermee gestopt zijn hoewel de BMW Dealers er ongetwijfeld lekker aan verdiend hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels