Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina

BMW biezen en striping

BMW R51/3 tijdcapsule

Enige tijd geleden was er hier in de werkplaats een BMW R51/3 die grotendeels origineel was. Kenners zien direct dat de buddyseat niet op dit type hoort maar die werd vaak als upgrade voor het zweefzadel gemonteerd. Het was toen de mode en men vond dat zo’n motor er dan moderner uitzag. Datzelfde geldt voor de valbeugels rond de cilinders en de cilinderkoppen. Als accessoire gemonteerd om de motor een robuuster uiterlijk te geven. Maar waar het hier om gaat zijn de BMW biezen.

Vele meningen

De BMW biezen zijn altijd onderwerp van gesprek want iedereen heeft een mening over hoe die eruit zouden moeten zien. Het is daarom erg interessant om een niet gerestaureerde motorfiets eens was uitgebreider te kunnen bekijken. Want veel van de motoren die wij hier zien hebben een of meerdere ‘restauraties’ achter de rug. Originele details zijn dan verdwenen. Vandaar dat we even rechtop gingen zitten toen deze kans zich voordeed.

Ambachtelijk strepen trekken is een zeldzaam beroep. In vroeger tijden waren het vooral vrouwen in de BMW-fabrieken die de biezen op de tanks en spatborden trokken. Tussen het praten door deden ze dat dan even waardoor het leek of het een eenvoudig klusje was. Wie die het ook erg makkelijk laat lijken zijn deze mannen die in de Royal Enfield fabriek in no-time diverse tanks van dikke biezen voorzien.

BMW biezen

Hieronder de foto’s van de BMW op de foto hierboven. Er is duidelijk op te zien dat de BMW biezen handgetrokken zijn. Hier en daar is goed te zien dat de dikte van de lijnen niet constant zijn en ook de afstand tussen de lijnen wisselt nog al eens. Maar hoe dan ook, het is een aardige referentie van hoe het bedoeld is. Op enkele foto’s zijn in de zwarte verf kwaststrepen te zien. Het lijkt er op dat de tank ooit eens op verschillende plekken bij gewerkt is. Maar goed, het is een echte tijdcapsule die een goed beeld geeft van hoe er in die tijd gebiesd werd. Nu is het vaak hoe strakker hoe beter en dat zelfde geldt voor de afwerking van de verflagen op spatborden en tank.

 

  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping
  • BMW biezen - belijning - striping


Zo deed de fabriek het

Het filmpje is een fragment uit een film die in 1975 in de BMW fabriek in Berlijn gemaakt is.

Het lijkt of de Duitse dames met keukenschort zonder moeite de biezen op de een tank zetten. Uit een pot verf even de kwast op een metaalplaat voorsmeren en dan op de tank. 

In rap tempo gaat het met een op het eerste gezicht weinig geavanceerde sleepkwast uit hand op de tank. Prachtig om te zien. 

 


Doel is heilig

Opvallend is dat het filmpje de slordige striping van de BMW R51/3 op de bovenstaande foto’s bevestigd. De biezen gaan er zo uit de losse pols op en in de film is duidelijk te zien dat de afstand tussen de lijnen flink varieert. Dus een zo origineel mogelijke restauratie heeft biezen die met de hand getrokken zijn en ze hoeven niet super strak te zijn. 

Tegenwoordig zijn hand getrokken biezen vaak zo strak en homogeen, dat ze bijna gespoten lijken. Bovendien zie je ook vaak biezen onder de blanke lak zitten waarmee de tank is beschermd. Wie originaliteit nastreeft zal dat niet willen en kiest voor enkelvoudige lak en de lange kwast voor de biezen.  

Maar er is natuurlijk niets op tegen om het lakwerk en de biezen beter en mooier te maken dan in de 50-er, 60-er en 70-er mogelijk was. Het is allemaal een kwestie van het resultaat dat met een restauratie wordt nagestreefd.


BMW R90s Silver - gouden biezen zijn in de fabriek geplakt

De fabriek plakte ook

Op de BMW R90s Daytona Orange zette de fabriek met de kwast de deels dubbele rode biezen op de motorfiets. Daarna werd dit alles met een blanke lak afgedekt. 

Anders was dat op de R90s Silver zoals hier op de foto. Want de goudverf die de fabriek hier gebruikte bleek de blanke lak aan te tasten. Er is toen gekozen om een enkele gouden bies te plakken en daarna de blanke lak aan te brengen. 

Dit alles is terug te vinden in ‘BMW Boxer Die Zweiventil-Twins 1969-1996’ (ISBN 978-3-613-03880-6) waarin gegevens uit de BMW fabrieksarchief zijn verwerkt. 

Bekijk ook de folder.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels