BMW motorfiets restauratie hoort hier tot de dagelijkse gang van zaken. Neem bijvoorbeeld de twee BMW’s op de foto. Het zijn beide BMW’s van het type R67. Deze 600cc boxermotoren waren in de jaren vijftig de topmodellen op motorfiets gebied. De voorste is een R67/3 uit 1955 en de achterste is één van de eerste R67’s uit 1951.
Beide motoren zijn van de grond af gerestaureerd en inmiddels weer bij hun eigenaren terug. De BMW uit 1951 kwam hier in dozen en kratten en de motorfiets op de voorgrond stond al jaren in deplorabele staat onder een afdak. Beide zijn naar nieuwstaat gerestaureerd. Bekijk de indrukwekkende restauratieverslagen.
BMW R67 – 1951
“Een karretje vol ellende”, zo omschreef een van de mensen die hier regelmatig langskomt de inhoud van de aanhanger. Maar dat viel wel mee. Je zou denken dat de motorfiets die links op de foto staat de basis is voor het eindresultaat, maar die BMW R51/3 is direct als restauratie object doorverkocht. We doen het dus met de rest die bestaat uit twee BMW R67’s in onderdelen. Het zijn motoren uit een erfenis en allemaal voorzien van een origineel Nederlands kenteken.
Natuurlijk is het veel uitzoekwerk maar er is snel orde in de chaos. En we maken natuurlijk meteen een flinke boodschappenlijst. Gelukkig is er voor klassieke BMW’s nog heel veel te krijgen. Veel is nieuw en origineel BMW, soms gaat het imitatie onderdelen. Maar uiteindelijk komt zo’n BMW er weer nieuw bij te staan en dat resultaat telt.
BMW R67/3 – 1955
Deze motorfiets heeft na een actief leven bij de Rotterdamse politie en intensief gebruik door de eigenaar een rustplaats gevonden onder een afdak. Maar dat vond de eigenaar uiteindelijk geen oplossing. Dus gaf hij zichzelf voor zijn verjaardag een restauratie van de BMW motorfiets cadeau. Een geweldig idee!
Zoals op de foto is te zien kan de motorfiets wel wat aandacht gebruiken. En dat heeft hij gekregen. Van doorgeroeste framebuizen tot een ontplofte benzinetank, alles is hier de revue gepasseerd en gerepareerd. Op verzoek van de eigenaar is de motorfiets aangepast met een 5 cm verhoogd zadel en stuur. Dat is zo gedaan dat je er eigenlijk niets van ziet. Want als je het niet weet zou je zeggen dat hij zo uit de fabriek is gekomen. Overigens zijn alle aanpassingen weer zonder schade ongedaan te maken.
BMW motorfiets restauratie
Op de foto staan beide BMW’s nog in de werkplaats. Ze zijn alle twee zo goed als klaar om weer naar hun eigenaar terug te gaan. Tussen beide motoren in is nog net het frame van een BMW R90s te zien die hier ook in restauratie is. En zo zijn er al meer geweest zoals in het overzicht van de projecten te zien is.
Een BMW motorfiets restauratie is een dankbare klus. Niet alleen is het eindresultaat altijd heel indrukwekkend, ook het financiële plaatje is aantrekkelijk. Klassieke BMW’s zijn waardevol. De laatste jaren zijn de prijzen alleen maar gestegen. Ook bij veilinghuizen zoals Bonhams zie je dat er flinke bedragen voor klassieke BMW’s worden neer geteld. Zoals bijvoorbeeld deze BMW R67/2 zijspancombinatie die voor meer dan 26 duizend dollar is verkocht.
Meer weten over restauratie? Lees het stappenplan. Bekijk ook het overzicht van al gerestaureerde BMW’s.
Ook leuk:
Meer informatie over klassieke BMW boxers
Klassieke motor filmpjes met o.a. de BMW fabriek in Berlijn
proficiat , zeer mooi gedaan