BMW R51/3 is klaar
Het is zo ver: De BMW R51/3 restauratie is afgerond. Na een restauratie die vele maanden in beslag nam, is het moment aangebroken dat de eigenaar weer over de motorfiets kan beschikken. .
Bij deze restauratie is geen boutje en moertje ontzien. Alles is in nieuwstaat gebracht. Maar dat alles wel met respect voor de 60+ jarige leeftijd van deze machine en de manier waarop de oorspronkelijke eigenaar er ooit op heeft gereden.
Zeer gedetailleerd
De chroomring rond de koplamp is vervangen. Verchromen was duurder dan een nieuwe. Maar de rest van de koplamp is nog origineel. Het glas en de reflector zijn twee losse delen en dat maakt het schoonmaken aanzienlijk eenvoudiger.
Wat geldt voor alle restauraties geldt ook hier. Nieuwe onderdelen vervangen de versleten delen, maar het grootste deel van de motorfiets heeft al een heel leven achter de rug. En omdat er de laatste decennia niet op is gereden is er geen zicht op de duurzaamheid van de originele delen. Bij gerestaureerde voertuigen zullen dan ook altijd in het begin wat kinderziektes overwonnen moeten worden voordat er overgegaan kan worden naar regulier onderhoud.
Rijden en kijken
De aluminium delen van het motorblok hebben weer hun natuurlijke kleur en glans. De cilinders zijn met een speciale coating weer zwart gemaakt. De aanzuigbuizen kregen een nieuwe chroomlaag en de carburateurs zijn ultrasoon gereinigd. Nieuwe pakkingen, rubbers, vlotters en kabels maken het geheel af
Niet alleen leuk om op te rijden en bekeken te worden, maar ook prachtig om naar te kijken.
kijk ook eens op de restauratiepagina’s van de BMW R67 en de BMW R67/3
Oud en nieuw
Ook rond het achterwiel een combinatie van oud en nieuw. De oude achteras is opnieuw verchroomd. De veerelementen zijn compleet uit elkaar geweest, schoongemaakt, waar nodig gespoten, gestraald en vervolgens weer in elkaar gezet. Nieuw vet er in gepompt en klaar voor gebruik.
In het achterwiel nieuwe spaken in de originele velg en halve naaf. Nieuw beklede oude remschoenen in de trommel en nieuwe wiellagers in de naaf.
Nieuwe wijzerplaat
Bij deze complete BMW R51/3 restauratie mag een perfecte kilometerteller niet ontbreken. Daarom is de teller opengemaakt en van een nieuwe wijzerplaat, glas en chromen tellerring met nieuw rubber voorzien.
Een nieuwe wijzer was niet meer te krijgen dus de oude is opnieuw in de kleur gespoten.
De kilometerteller moest toch al opengemaakt worden want in het glas zat een kleine barst en dan is het een kwestie van tijd dat het glas verder breekt en alsnog vervangen moet worden.
Forceren
De chromen rand rond de teller moet het glas vastzetten en voor een goede afdichting zorgen. De oude ring was verroest en gebroken, en dus moest er een nieuwe komen. Voor het netjes ombuigen van de rand heeft de fabriek speciaal gereedschap.
Hier hebben we dat nagemaakt en met succes.
Nieuwe remvoeringen
Vooral de achterremvoeringen van deze BMW hadden het zwaar te verduren gehad. Hoewel de dikte nog ruim voldoende was, zaten er diverse scheurtjes in waardoor het niet veilig was ze weer te monteren.
Remvoeringen van moderne auto’s en motoren zijn gelijmd. Als ze versleten zijn moet je zowel de remvoering als de remschoen vervangen.
Bij klassieke auto’s en motoren zie je veel geklonken remschoenen en dat maakt het vervangen van de losse remvoeringen mogelijk. Het is een kwestie van de koperen klinknagels uitboren, de voering of wat daarvan over is eraf, alles schoonmaken en nieuwe monteren. Asbestvrij natuurlijk.
Cardanasproblemen
De verchromer wilde dat de aandrijfasflens gedemonteerd werd om alles los te kunnen verchromen. Ondanks waarschuwingen om de kritische passing tussen de flens en de as te beschermen is dat niet gebeurd. Het resultaat is dat de flens makkelijk over de as schuift. Aandrijving is onmogelijk. Uiteindelijk is er een oplossing gevonden om as en flens goed en onzichtbaar te fixeren.
Vlotters lek
Het is even zoeken op de linker foto, maar wie goed kijkt ziet in de rechter vlotter verticale vouwen. Dat blijken kleine scheurtjes te zijn in de messing vlotters. De linker vlotter is nieuw en even groot als de oude, maar de foto vertekent iets.
Op de rechterfoto de vlotter uit de andere carburateur. Daarin klotste de vloeistof bij heen en weer schudden. Wat er uit kwam was heel oude en vooral stinkende benzine.
Gasschuifschroef
Bij de montage van de carburateurs viel dat er iets geks met de stelschroeven voor afstelling van het stationair toerental is. Op de linker foto is duidelijk zichtbaar dat de linker schroef een dunner uiteinde heeft om de gasschuif omhoog te duwen. De rechter heeft dit niet en werkt dus niet.
De keuze is dan nieuw bestellen of zorgen dat het werkt. Voor de laatste optie is gekozen en met de draaibank is de rechter schroef aangepast zodat hij nu net zo goed functioneert als de linker.
Historische details
Al in één van de eerdere berichten over deze BMW R51/3 is genoemd dat deze motor jaarlijks deelnam aan de Jumbo-run. Tijdens die rit werd een zijspan gemonteerd waarin dan een gehandicapt kind een ritje mocht meemaken.
De huidige eigenaar stelde er prijs op dat het herdenkingsplaatje van deze ritten ook na de BMW R51/3 restauratie weer op de motor zou komen. En dat is dan ook gebeurd. Dit keer gemonteerd met een paar klinknagels en een rubberen isolatie tussen de tank en het plaatje. Een mooi historisch detail.
Fris als uit de fabriek
De cilinders, zuigers, koppen en uitlaat zijn weer gemonteerd. De oude uitlaatbochten waren nog prima en opnieuw verchromen was aantrekkelijker dan nieuwe te bestellen. Alle aluminium delen zijn nat gestraald en hebben weer hun natuurlijke glans.
De cilinders zijn na een straalbeurt weer in speciale hittebestendige zwarte lak gezet die optimale warmteafvoer garandeert.
Daarmee wordt zo’n BMW R51/3 restauratie perfect.
Custom stuurbeugels
Het zijspanstuur op deze BMW is niet origineel. Op speciaal verzoek is het gebleven en opnieuw verchroomd. Ook de stuurbeugels waren niet origineel. Op geheel eigen wijze waren vulstukken gemonteerd om het stuur net boven de stuurdemperring uit te krijgen. Juist deze details moesten bewaard blijven. Maar helaas zijn de stuurklemmen door de verchroom behandeling broos geworden en waren niet meer te gebruiken.
Om de originele ‘look’ zoveel mogelijk te bewaren zijn er twee nieuwe uit roestvast staal gemaakt. Dat materiaal is prima te polijsten en lijkt dan verchroomd. Het resultaat is heel acceptabel en natuurgetrouw aan het origineel.
Voorwiel
De velgen zijn zwart glanzend gepoedercoat en daarna is de zilvergrijze rand er op gespoten. De wielen hebben roestvast stalen spaken. De voorvork is gereviseerd met nieuwe lagerbussen en de vorkpoten zijn opnieuw hardverchroomd. Nieuwe keerringen houden de olie binnen en de nieuwe vorkrubbers houden het vuil buiten.
Een BMW R51/3 restauratie is zonder dit niet compleet.
Bruikbaar
Van het oude luchtfilter was een hendel afgebroken. Een tweedehands luchtfilter werd gespoten en zit nu achterop het motorblok.
Het oude typeplaatje zit weer op het balhoofd geschroefd. Het is licht beschadigd maar dat tekent juist het karakter van deze motorfiets.
Puzzelstukjes
Vers chroom en super schoon aluminium zorgt samen met de zwarte cilinders voor een prachtig contrast. Geweldig hoe die ruim zestig jaar oude onderdelen onder hun behandeling vandaan komen.
Net als het cardan en de achterveer. Ook daar niets dan bewondering voor de kwaliteit van het oorspronkelijke materiaal. Alles is uit elkaar geweest, schoongemaakt en met zorg weer geassembleerd. Binnenkort zit hij weer aan het frame van de BMW R51/3.
Echt nieuw
De uitlaten die bij het pakket onderdelen zaten dat hier werd aangeleverd om als motorfiets gerestaureerd te worden, waren helemaal niet slecht. Met wat lichte beschadigingen hier en daar en wat kleine plekjes op het chroom hadden ze best weer gemonteerd kunnen worden. Maar dan zouden ze wel afsteken tegen de rest.
Precies op tijd kwam er een aanbieding voorbij voor een stel nagelnieuwe uitlaten die nu naadloos aansluiten bij de opnieuw verchroomde uitlaat-bochten.
De oude uitlaten waren in een advertentie snel verkocht en zijn inmiddels bij een andere BMW liefhebber terechtgekomen.
Hand gebiesd
Op de nieuw gecoate tank zijn door een specialist met de hand nieuwe biezen getrokken. Superstrak en mooier dan de fabriek dat ooit deed. Ook de spatborden en het deksel van het gereedschapsvak op de tank zijn gedaan. Net zoals de biezen er ook op zaten bij de vorige eigenaar en precies zoals de huidige eigenaar het wilde hebben.
De oude tankemblemen waren nog in redelijke staat maar in dit geval was het beter om nieuwe te monteren.
Nieuw draad
De oude kabelboom had het wel gehad. Dat zie je op veel klassieke motoren en dat leidt altijd tot nare storingen. Dus hier een hele nieuwe draadboom gemonteerd die weer op originele wijze aan de grondplaat van het contactslot is vastgemaakt. Ook de bedrading naar de koplamp en de stuurschakelaar is nieuw.
Klassiek blauw
Er zijn nog enkele bedrijven die de klassieke blauwe nummerplaten maken. Deze hier is ook voorzien van een witte kunststof rand die helemaal in het tijdsbeeld van de BMW R51/3 past.
Het oude achterlicht is weer in ere hersteld. Helemaal gedemonteerd, opnieuw gespoten en met klinknagels weer in elkaar gezet.
Motorfiets contouren
Met een beetje fantasie is hier al weer een BMW in te herkennen. Hier in de werkplaats is hij nog niet zo compleet geweest. Zoals op één van de eerste foto’s te zien is, kwam de motorfiets hier in onderdelen aan. Langzaam maar zeker begint de BMW R51/3 restauratie vorm te geven aan de motorfiets.
De spatborden en de tank worden nog voorzien van de kenmerkende witte biezen en de nieuwe onderdelen om de voorvork weer op te bouwen zijn inmiddels binnen.
De cardan is nu gedemonteerd, schoongemaakt en gecontroleerd. Alle onderdelen die vernieuwd moeten worden zijn besteld zodat op termijn ook dit onderdeel weer opnieuw opgebouwd kan worden.
Ontsteking en dynamo
Kleine onderdelen van het motorblok, maar zeer tijdrovend om te reconditioneren. Alle onderdelen van de ontsteking (en dat zijn er nog al wat) zijn schoongemaakt, gecontroleerd en weer gemonteerd. De magneetontsteking heeft geen vast punt op het uiteinde van de nokkenas. Geen spie of iets dergelijks, maar gewoon een conische as. Op tijd zetten van de magneet gaat door het vliegwiel in een bepaalde stand te zetten of met behulp van een losse gradenschijf. De oranje ontstekingsspoel is hier het enige nieuwe onderdeel. De rest van de onderdelen is al zestig jaar oud.
De dynamo heeft dezelfde verjongingskuur gehad als de ontsteking.
Kijk voor het verschil maar eens hieronder bij de foto’s met als titel “Krokant gebakken”.
Blok en bak
Het motorblok ij deze BMW R51/3 restauratie begint er al weer aardig compleet uit te zien.
Ondertussen is ook de versnellingsbak weer samengebouwd. Overal nieuwe pakkingen en keerringen moet er voor zorgen dat alles olie dicht is. Nieuw rubber op de vers verchroomde voetversnelling en ook de kickstarter is met het nieuwe chroom weer zoals het hoort.
Veren spannen
In de koppeling zitten zes veren die de koppelingsplaat aangedrukt houden. De veren en de koppelingsplaat zijn vernieuwd want die waren compleet versleten.
Om de koppelingsveren te spannen levert BMW speciaal gereedschap, maar met vier lange M6 schroefbouten en hulpmoertjes gaat het net zo goed.
Velgen richten
De oude spaken waren niet meer te gebruiken. Compleet vastgeroest en dus zat er niets anders op dan ze met een zware kniptang door te knippen. De nieuwe RVS-spaken zijn op maat gemaakt en samen met nieuwe nippels in de velg gemonteerd. Die roesten niet meer. De velgen waren al eerder weer origineel gemaakt en dus was het een kwestie van monteren en met meetklok de slingering en de hoogteslag van de velg controleren en afstellen.
De oude velgen hebben kennelijk een zwaar leven achter de rug. Hier en daar hebben ze wel een tikje te verduren gekregen. Maar nu zijn ze weer zo recht als mogelijk is.
Oude zadel opgefrist
Toen de BMW R51/3 hier in onderdelen werd aangeleverd, was er al een compleet zadel bij. Het zag er in eerste instantie naar uit dat het zadel kapot was want er was een overtrekje over het zadel gemaakt. Meestal is dat niet voor niets. Maar hier was dat anders. Onder het overtrek kwam een heel goed en origineel Pagusa zadel tevoorschijn. Alleen een kwestie van goed schoonmaken en oppoetsen.
Wel natuurlijk eerst alle lagerbusjes van het veermechanisme nieuw namaken want die zijn niet los verkrijgbaar.
Motorblok in opbouw
Na de grote schoonmaak moet alles weer in elkaar gezet worden. Zoals al eerder tijdens deze restauratie is gezegd hebben de BMW-ingenieurs bij het ontwerp krappe passingen gehanteerd waardoor onderdelen heel vast zitten. De demontage vroeg al speciale gereedschappen en acrobatische krachttoeren, bij de montage is dat niet anders. Zo kan niet eenvoudig met bot geweld de krukas op zijn plaats getimmerd worden want dat zou schade aan lagers en carterdelen kunnen veroorzaken. De enige goede methode is om de krukas te laten krimpen in de koelkast en het carter tot zo’n 100 graden Celsius te verwarmen. Dan is er precies genoeg speling om krukas en carter zonder geweld weer samen te bouwen.
Volgens de traditie
De BMW-velgen uit de tijd van deze BMW R51/3 werden door de fabriek zwart gespoten en daarna voorzien van een zilvergrijs middengedeelte. Zo waren de velgen op deze BMW, en zo moesten ze ook weer worden. Logisch. Maar nu zijn de velgen eerst zwart gepoedercoat voor een duurzame beschermlaag en in een later stadium zijn de velgen in de spuiterij voorzien van de zilvergrijze middenband.
Als verderop in deze BMW R51/3 restauratie weer spaken en naven naven op hun plek zitten zien de wielen er als nieuw uit.
Wiellagers persen
De naven van de BMW R51/3 zijn ook gepoedercoat. Mooi diepzwart met een prachtige glans. Ondanks dat de poedercoater zijn best had gedaan de aanwijzingen op te volgen om coating op ongewenste plekken te vermijden was dat niet helemaal gelukt. En dat betekent dat er bij aflevering nogal wat nabewerking moet plaatsvinden. En omdat de coating heel sterk is vraagt dat een stevige aanpak. Met behulp van de draaibank zijn diverse pasvlakken opgezuiverd en pasten de wiellagers er goed in.
Op de foto is te zien hoe de lagers er met behulp van een hydraulische raampers worden ingeperst. Dat gaat prachtig, soepel en zonder gebruik van hamers of andere grove gereedschappen die vaak meer schade maken dan nodig is.
Bijzondere velgen
BMW’s van dit bouwjaar hebben zwarte velgen met een zilvergrijze rand die precies de verhoging volgt waar de spaken door de velg steken. De linkerfoto laat zien hoe het er uit zag en de rechter foto is hoe het gerestaureerde wiel er straks uit gaat zien.
Bij deze BMW R51/3 restauratie worden de oude spaken en nippels vervangen door nieuwe.
Toeter voor en na
De foto’s spreken eigenlijk voor zich.
Een nieuwe claxon kopen kan natuurlijk ook en is veel sneller en makkelijker, maar de oude originele opknappen geeft veel meer voldoening.
Toeter uit elkaar
Demontage van de claxon was nodig om hem te spuiten. De dubbele pakking voor en achter de trilplaat overleefde de demontage niet. Niet makkelijk te krijgen dus dan maar zelf nieuwe pakkingen maken.
Op de rechter foto alle metalen toeteronderdelen na het stralen en voor het spuiten.
Roestige nokken
Op de nokkenas was tijdens de lange ‘rustperiode’ kennelijk weinig olie achtergebleven om hem tegen oxideren te beschermen. Gelukkig bleek de schade mee te vallen zodat na een polijstbeurt de nokken weer vrij van aanslag waren. Ook geen ernstige slijtplekken.
Op de linker foto slechts één nok gepolijst en de rechter foto laat het eindresultaat zien.
Krukas als oliefilter
Moderne motoren hebben allemaal een oliefilter dat er voor zorgt dat onregelmatigheden in de olie uit het smeersysteem gefilterd worden. Daarom moet dit filter telkens na de voorgeschreven onderhoudsinterval vervangen worden. Dat is anders bij deze BMW R51/3. Daar is de krukas wezenlijk onderdeel voor het reinigen van de olie. De losse ronde schijf op de voorgrond in de foto is dezelfde als degene die zichtbaar is aan de koppelingszijde van de krukas. Die schijf is gemaakt van een vlakke en dunne staalplaat die aan de buitenrand naar binnen gevouwen is. Het smeersysteem in het R51/3 blok spuit olie vanuit de oliepomp op deze schijf die snel ronddraait. Het gevolg is dat verontreinigingen in de olie door centrifugale krachten in het omgevouwen deel van de schijf blijven hangen en zo uit het smeersysteem ‘gefilterd’ worden. Daardoor moet de krukas eigenlijk af en toe uitgebouwd worden om die opvangranden te reinigen. Bijna niemand deed of doet dat, vandaar ook dat in dit geval de zaak vol met prut zat.
Meer dan 60 jaar oud
De voorremankerplaat is weer helemaal de oude. En het aardige is dat er geen nieuw onderdeel aan te pas is gekomen. Het aluminium van de ankerplaat is gestraald en geëgaliseerd, de remvoeringen zijn gestraald, ontvet en met nieuw universeel vet weer op de draaiende delen gemonteerd. De 60 jaar oude veren die de remschoenen bij elkaar houden zijn schoongemaakt en opnieuw verzinkt. Net als alle bouten, moeren en assen trouwens.
Als alles dan weer gemonteerd is blijken deze oude onderdelen nog in prima staat en klaar voor een volgend leven.
Bij deze BMW R51/3 restauratie proberen we zo veel mogelijk oude onderdelen te redden.
Voorrem
De ankerplaat van de voorrem ziet er weer als nieuw uit. Het is leuk om zo stukje voor stukje de motorfiets weer zo goed als nieuw te maken.
Oud en defect
Het luchtfilter van de BMW R51/3 was niet alleen geroest, het functioneerde ook niet meer. Kenners zien op de foto direct dat het bewegende gedeelte in het onderste deel van luchtfilter ontbreekt. Daarmee kan tijdens de koude start de luchttoevoer worden geknepen en functioneert het als een choke.
Gelukkig is er een ‘nieuw’ oud luchtfilter gevonden op een motorbeurs.
Geen chroom
Origineel of niet, op de BMW R51/3 die hier in restauratie is, waren verschillende aluminiumdelen verchroomd.
Opnieuw verchromen was geen optie dus de oude chroomlaag er af geslepen en het aluminium gepolijst. Mooi(er).
Z.g.a.n.
Zo goed als nieuw kun je de bovenste voorvork veerhouders wel weer noemen.
Door glasparelstralen wordt zelfs heel verweerd aluminium weer als nieuw.
Oud met nieuwe glans
Motorblokken van nieuwe motoren zijn van aluminium en bijna altijd met verf gespoten. Ook BMW doet dat met zijn nieuwe modellen. Oude BMW’s hebben geen enkele bescherming op het kale aluminium en dus tast vuil en zout het oppervlak aan zodat na verloop van tijd een grauw grijs oppervlak met vlekken ontstaat. De enige manier omdat weer toonbaar te krijgen is stralen, maar dat heeft als nadeel dat het oppervlak weliswaar schoon is maar ook erg ruw wordt. Met als gevolg dat het weer snel vervuild.
Daarom is in dit geval gekozen voor een relatief nieuwe techniek van nat stralen. Daarmee wordt niet alleen het mooie matglanzende oppervlak bereikt maar tevens neemt het aluminium minder snel vuil op doordat het oppervlak veel gladder wordt.
Nieuw in de doos
Een gedemonteerd motorblok weer in elkaar zetten kan alleen met nieuwe pakkingen en andere nieuwe olieafdichtingen. Maar ook andere onderdelen die versleten of defect zijn moeten vervangen worden. Gelukkig zijn er een aantal bedrijven gespecialiseerd in onderdelen voor klassieke motoren. Veel onderdelen worden zelfs weer nieuw gemaakt naar originele specificaties die ook de fabriek hanteerde.
Deze BMW R51/3 restauratie vraagt erom dat de motorfiets met de juiste nieuwe originele onderdelen opgebouwd wordt. Niet alleen het eindresultaat is beter, ook komt het de waarde van de motor ten goede.
Schoon
Op beide foto’s de aluminium gietdelen van het motorblok en de versnellingsbak. Het is duidelijk te zien dat de nat straalbehandeling een succes is.
Als straks alles weer gemonteerd is zal het prachtig afsteken tegen de zwarte framedelen.
Gezonde basis
Het eerste onderdeel van de BMW R51/3 dat is aangepakt is het frame. Net als de overige onderdelen die hoogglans zwart moeten worden is het frame voorzien van een glanzende zwarte poedercoating. Een super harde en een enorm duurzame afwerking van de ruggengraat van deze motorfiets. Poedercoaten geeft de uitstraling van gemoffelde lak maar is veel duurzamer. Perfect voor een motorfiets als deze die als familiestuk van generatie op generatie wordt doorgegeven.
Ook voor de overige onderdelen van deze motorfiets is gekozen voor poedercoaten. Uiteindelijk is dat in prijs gunstiger dan spuiten, en de laag is ook veel duurzamer.
Tweede jeugd
Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om het blok verantwoord te demonteren. Zoals gezegd hanteerden de BMW ingenieurs heel nauwe toleranties waardoor onderdelen als tandwielen zeer vast op hun assen zitten. Speciaal gereedschap is dus een must. Maar uiteindelijk is het blok compleet gedemonteerd en klaar om via een nat straalmethode weer de origineel en nieuwe uitstraling te krijgen zoals op het moment dat de BMW de fabriek verliet.
Als het bedrijf dat dit gaat uitvoeren belt dat de klus geklaard is begint het opbouwen van het motorblok. Dat duurt nog even en dat geeft hier de tijd om vast de nodige pakkingsets en lagers te bestellen om klaar te zijn voor de montage. Dan begint de opbouwfase en is elke dag weer een mijlpaal in de voortgang!
De komende maanden zal via het NieuwsBlog de vorderingen van het werk gemeld worden. Neem een gratis abonnement op de nieuwsbrief en u blijft op de hoogte!
Handtekening
Op de linker foto het oude en het splinternieuwe achterspatbord. Daar is niet zoveel over te zeggen. Het nieuwe spatbord gaat voor een enorme verbetering zorgen. Strak, nieuw en knetterhard. Dat komt goed.
De rechter foto is weer een raadsel. Zo blijkt er op het balhoofd een soort handtekening te staan. Is het de BMW-medewerker die in der tijd zijn handtekening op het frame heeft gezet?
Krokant gebakken
Elektrische componenten en de draadboom hebben nooit het eeuwige leven. Zo ook bij deze BMW. De spanningsregelaar en de ontstekingsspoel zijn levensmoe en moten vervangen worden. Lees in dit verband ook het bericht over de toerenteller van de MGB. Lees het hier
Maar in dit geval ontkomen weer niet aan om de componenten te vervangen. Gelukkig biedt een onderdelen leverancier een ruilsysteem zodat de kosten nog meevallen.
BMW’s geheime wapens
Het gebeurt maar heel zelden dat hier in de werkplaats niet met de universele gereedschappen het gewenste resultaat behaald wordt. De BMW R51/3 breekt met die traditie. De ingenieurs van BMW waren als in de 50-er jaren in staat om zulke nauwe passingen te bedenken en te maken dat nu alleen met speciaal voor het demonteren van dit motorblok geschikt gereedschap de zaak uit elkaar is te halen. Natuurlijk is grof geweld een optie, maar hier kiezen we toch liever voor elegante oplossingen. In Berlijn is een bedrijf gevonden dat voor oude BMW’s nog speciaal gereedschap verkoopt. De aanschaf daarvan is dan de enige goede oplossing voor verantwoorde demontage. De Matra 499 en 311 trekkers zijn voor het demonteren van de timingstandwielen en het vliegwiel.
Lenen voor het verantwoord demonteren een eigen project? Geen probleem! Stuur gewoon even een mailtje.
Verrassend fris!
Het is altijd een verrassing als een onbekend motorblok voor de eerste keer gedemonteerd wordt en alle onderdelen zichtbaar worden. Ook in dit geval van de BMW R51/3 is dat zo want er is geen informatie over in welke conditie de motorfiets in langdurige opslag is terecht gekomen. Het is dan erg plezierig als het blok niet alleen ronddraait, maar ook bij het verwijderen van de cilinderkoppen en cilinders er nog verrassend fris uitziet! Goed nieuws ook voor de eigenaar, want dat scheelt in de kosten.
Het mysterie van het motornummer waar al eerder over geschreven is wordt nu alleen maar groter. De zuigers en cilinders zijn nu definitief als BMW R51/3 gekwalificeerd. Waar komt nu toch dat bijzondere motornummer vandaan?
Nummerraadsel
Het motornummer blijft ook de deskundigen verbazen. De ‘6’ die voor het nummer staat zou duiden op een R69 motorblok. Maar de cilinderinhoud is 500cc en de zuigers en cilinders zijn onmiskenbaar R51/3. Wie het weet mag het zeggen.
Op de rechter foto de distributie en timingstandwielen. BMW houdt van nauwe passingen; ze zitten muurvast.
Originele details
Op de foto rechts een sticker die op het voorspatbord van de BMW R51/3 zat. Het is de firma Donkelaar die deze BMW R51/3 ooit geleverd heeft. Helaas bestaat dit bedrijf dat aan de Vaartweg in Hilversum gevestigd was niet meer. Lees hier het krantenbericht.
Op de linkerfoto de tank van de BMW. Om een zo nauwkeurig mogelijke replicatie van de originele tank te krijgen moet de striping precies opgemeten worden.
Familiebezit
Er is een nieuw restauratieobject gearriveerd bij Classic Bike Garage. Dit keer is het een BMW R51/3 uit het bouwjaar 1953. De motorfiets is jarenlang in het bezit geweest van de schoonvader van de huidige eigenaar. Na een lange rustperiode waarbij de motorfiets in een bandenopslag werd gestald, is hij recent weer naar buiten gerold. De eigenaar heeft besloten om hem te laten restaureren in exact dezelfde staat zoals zijn schoonvader er destijds mee rondreed. De gedachte is om dit erfstuk voor volgende generaties te behouden. Maar in de tussentijd gaat er wel op gereden worden. Voorlopig zal dat zonder zijspan zijn, maar wellicht wordt die in de toekomst weer gemonteerd.
Overal onderdelen
De eigenaar wilde de motorfiets graag zelf de-monteren. Normaliter heeft dat niet de voorkeur omdat dat vaak de reden is dat er achteraf dan van alles blijkt te ontbreken. Die vrees was in dit geval ongegrond. Alles is netjes gesorteerd in bakken opgeborgen en de bouten en moeren zijn keurig op hun plek teruggeschroefd.
Deze BMW R51/3 restauratie wordt een hele uitdaging..
De komende maanden zal via het NieuwsBlog de vorderingen van het werk gemeld worden. Neem een abonnement op de nieuwsbrief en u blijft op de hoogte!
Kenners zien dus ook het foute papieren luchtfilter. Dit hoort een nat filter te zijn met gaas. Dat werd zelfs nog gebruikt op de eerste R50.Dit ware te vermelden bij de verder fraaie reportage. Nb Het natte filter heeft een geringere luchtweerstand en dus heeft de carb. een iets grotere hoofdsproeier.
Beste Ron Konijnendijk,
Hartelijk dank ook weer voor deze reactie en aanvulling. U hebt helemaal gelijk. Maar de wens van de eigenaar was om de motor terug te brengen in de staat zoals hij in de familie werd gebruikt. En die opdracht hebben we uitgevoerd.
Kan een Pagusa zadel met een barts in het midden, klassiek ouderdoms probleem, nog gevulcaniseerd worden?
Of dat kan weet ik niet. Maar nieuw lijkt me goedkoper en is nog volop te koop. Evenals een passende van het merk Denfeld.
mooi werk!!
Mooie benadering om zoveel mogelijk delen opnieuw te gebruiken.
Succes, het is jullie gegund!
Vraagje:
Kunnen jullie het adres vermelden waar er nog met hand wordt gebiesd?
Hoi jullie zijn de mannen met de ervaring. Mijn R51/3 motor is niet compleet meer, kan ik de motor vervangen door een R80 motor, zou de versnellingsbak passen achter deze motor,
Groet,
Gerth
adembenemend mooie er rigoreuse restauratie
adembenemend mooie en rigoreuse restauratie