Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Restauratie

BMW R51/3 carterdelen klaar voor opbouw

bmw-r51-3-cilinderkoppen-en-kleppendeksels-na-stralen-klDe BMW R51/3 carterdelen zijn weer klaar voor montage. Maar de demontage van het motorblok had nogal wat voeten in de aarde. Speciaal gereedschap was nodig en dat werd alleen op bestelling geleverd. Maar u is het zo ver, de laatste onderdelen liggen bij de poedercoater, het frame is er klaar voor en de aluminium carterdelen van het motorblok en de versnellingsbak zijn weer in de werkplaats gearriveerd. Nieuwe onderdelen staan klaar in de doos om gemonteerd te worden. 

De demontage van het BMW R51/3 carterdelen van motorblok en de versnellingsbak heeft veel langer geduurd dan voorzien was. De reden daarvoor is dat de BMW ingenieurs deze motoren met zulke nauwe passingen hebben gemaakt dat universeel trekker gereedschap niet voldoende is. Uiteindelijk is alles met behulp van speciaal gereedschap toch verantwoord gedemonteerd. 

bmw-r51-3-distributie-en-timing-tandwielenMuurvast – Op de foto van links naar rechts de tandwielen voor de aandrijving van de nokkenas, het krukastandwiel en de aandrijving van de oliepomp. Alle tandwielen moeten verwijderd worden om het onderliggende carterdeksel te verwijderen zodat de krukas gedemonteerd kan worden. Het tandwiel van de oliepomp zit op de as vastgeklemd door een moer met linkse schroefdraad. Kennelijk was er hier in het verleden al iets misgegaan want de de schroefdraad op de as was flink beschadigd. Gelukkig was er voor deze as nog een nieuwe te krijgen. Het oliepomptandwiel was eenvoudig te verwijderen, maar dat was wel anders voor de het tandwiel van de nokkenas en dat van de krukas. Voor deze tandwielen is een speciale trekker nodig, de Matra 499 universele trekker.

bmw-r51-3-matra-499-en-311

BMW’s geheime wapens – Dat zijn de trekkers hier op de foto rechts. De grootste is de Matra 499 universele trekker, onmisbaar bij demontage van het motorblok. Degene erboven is speciaal bedoeld om het vliegwiel te verwijderen en luistert naar de naam Matra 311. In Duitsland zijn bedrijven die dergelijk gereedschap nog fabriceren in kleine oplagen. De Matra 499 grijpt met zijn klauwen om het krukas tandwiel en door de fijne schroefdraad op lange bout is er heel veel trekkracht te genereren waardoor het tandwiel zich uiteindelijk gewonnen geeft. Via een hulpstuk is met dezelfde trekker het nokkenastandwiel te demonteren. Daarna is het relatief eenvoudig om de voorste carterdeksel te verwijderen en via een acrobatische kantelbeweging de krukas uit het carter te halen. De vuile en verweerde BMW R51/3 carterdelen kunnen nu schoongemaakt worden.

Voor een overzicht van alle speciale Matra gereedschappen die voor BMW beschikbaar zijn, kunt u hier terecht.
 

bmw-r51-3-blok-en-carterdelen-na-stralenNatstralen – Na demontage zijn de BMW R51/3 carterdelen via de natstraalmethode schoongemaakt. Daarbij wordt onder hoge druk straalmiddel, water en een ontvetter over het materiaal gejaagd waardoor het brandschoon en matglanzend wordt. Voordeel van deze methode ten opzichte van het traditioneel glasparelstralen is dat het oppervlak verdicht wordt en daardoor minder vuil opneemt. Het resultaat is een schoon motorblok dat makkelijker schoon is te houden en langer optisch mooi blijft. Bovendien komt deze schoonmaak methode het dichtst bij de originele uitstraling van de fabrieksonderdelen. Beschadigingen blijven weliswaar zichtbaar, maar zijn niet storend meer. Uiteindelijk heeft de motor al een heel leven achter zich en is het uitgangspunt hier niet om de machine weer fabrieksnieuw te maken.

bmw-r51-3-doos-met-nieuwe-onderdelennStart opbouw – Een motorblok en versnellingsbak demontage vraagt bij de montage van de onderdelen om verse pakkingen en andere olieafdichtingen. Gelukkig zijn er bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het opnieuw fabriceren van onderdelen volgens de oude fabrieksspecificaties, zodat vrijwel alles nog te koop is. Ook voor deze BMW is dat het geval. Maar exclusief betekent soms ook ‘exclusieve’ prijzen. Dat geldt vooral voor het plaatmateriaal zoals spatborden. Hier was het achterspatbord niet meer te redden en moest er een nieuwe komen. Voor een kleine duizend euro is er een splinternieuw BMW spatbord te krijgen. In dit geval is een prima alternatief gevonden bij een bedrijf dat met de oorspronkelijke mallen voor een schappelijk bedrag en in goede materiaalkwaliteit een vervanger biedt.

Kijk voor het restauratieverslag op deze pagina. Voor alle nieuwsberichten over deze BMW kunt u hier terecht. 
Dit bericht is geplaatst in BMW R51/3, Nieuws, Restauratie. Bookmark de permalink.

3 reacties op BMW R51/3 carterdelen klaar voor opbouw

  1. Edwin schreef:

    Informatief stuk, ik heb de pagina gebookmarkt.

  2. Albert-Jan schreef:

    Zeer verdienstelijk hoe deze restauratie verloopt: Het succes wordt sterk beïnvloed door de kennis van zaken van de restaurateur heeft, ergo eerst verdiepen in de materie voordat bepaalde zaken gedemonteerd worden.
    Hoe ouder de motoren hoe meer tijd gestoken moet worden in het “vooronderzoek”; je kan tenslotte belangrijke delen maar één keer goed demonteren.
    Het verloop tot nu toe geeft veel vertrouwen in een goed eindresultaat.
    Ik kijk er met veel belangstelling uit naar de eindfase!
    Succes gewenst; wordt vast weer heel erg mooi.

    Vriendelijke groeten,

    Albert-Jan

  3. J.Dol schreef:

    Het zal voor iedere client, dus ook voor Sjaak een prettig idee zijn, dat CBG niet klakkeloos onderdelen besteld, maar goede contacten heeft om
    alternatieven te vinden tegen scherpere prijzen, maar die kwalitatief niet onder doen, zodat de kosten van restauratie in de hand gehouden kunnen worden. Dat lijkt mij voor een ieder de eerste winst. Ben benieuwd naar verdere foto’s van de afbouw van de R 51/3 en ik ben ook nieuwsgierig naar die mooie Steib die er ooit aan heeft gehangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels