Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
BMW R51/3 restauratie

BMW R51/3 staat bijna op eigen benen

BMW-R51-3-Tank-met-Jumbo-Run-embleemDe BMW R51/3 staat bijna op eigen benen. De afgelopen tijd is er flink gewerkt aan de restauratie van de motorfiets. Inmiddels zijn we in de eindfase beland. 

Wat is de stand van zaken? In het laatste bericht over deze motorfiets waren de velgen net terug van de spuiterij. Diverse onderdelen zijn in orde gemaakt om op het frame gemonteerd te worden. Wat toen nog een stapel onderdelen was begint nu onmiskenbaar een BMW R51/3 te worden. Ook het kenmerkende Jumbo-Run embleem dat deelnemers aan deze rit kregen zit weer op het klepje van het gereedschapsvak in de tank. Maar dat is niet het enige. De volgende foto’s spreken voor zich.

BMW R51/3 motorblok

BMW-R51-3-Cilinder-en-kopHet motorblok zit inmiddels in het frame en ook de zuigers, cilinders en cilinderkoppen zijn gemonteerd. Al het aluminium heeft weer zijn originele uitstraling en de cilinders zijn in speciale hittebestendige lak gespoten.

BMW-R51-3-Voorwiel-en-voorremDe velgen hebben weer spaken en splinternieuwe banden. De remankerplaat is als nieuw, de wiellagers zijn vervangen en de voorvork is compleet gereviseerd met nieuwe bussen en opnieuw hardverchroomde vorkpoten. Kenners zullen meteen zien dat het voorspatbord niet origineel op een BMW R51/3 hoort, maar dit is wat er op zat en de eigenaar wil dat graag zo houden. Niks mis mee want uiteindelijk was originaliteit van BMW geen uitgangspunt van deze restauratie, maar de uitvoering zoals hij ooit door de oorspronkelijke eigenaar gebruikt is.

Verchromen

BMW-R51-3-Balhoofd-en-stuurklemmenTijdens het verchromen zijn de beugels waarmee het stuur vast zit op de kroonplaat broos geworden. Het materiaal was niet meer flexibel genoeg om het stuur veilig te bevestigen. Daarom zijn er roestvast stalen vervangingsbeugels gemaakt die veel steviger zijn en het originele beugeltje goed benaderen. Ook hier zullen puristen direct zien dat het niet origineel BMW is, maar het is in lijn met de oorspronkelijke gedachte van de restauratie. Met het verchromen van de verschillende onderdelen is ook een probleem ontstaan met de aandrijfas. Daarover komt binnenkort een separaat bericht.

BMW R51/3 Draadboom

BMW-R51-3-Draadboom-met-contactslotDe originele draadboom was niet meer te redden. Hoewel een BMW R51/3 elektrisch erg simpel in elkaar zit loont het niet de moeite om er zelf een te maken. Nieuwe draadbomen zijn goed leverbaar en van een prima kwaliteit. Spil in de draadboom is het contactslot dat tevens als verbindingsstuk wordt gebruikt. Van daaruit gaat nog wat bedrading naar de verlichtingsschakelaar op het stuur en de draden naar de koplamp. Samen met de bedrading die door het achterspatbord loopt, is dat een stukje bekabeling wat zelf gemaakt moet worden.

Wat voor de komende tijd gepland staat is het monteren van de cardan en de aandrijfas, het achterwiel en de carburateurs. Dan moet de elektrische installatie verder ingebouwd en getest worden, en moten er aangepaste gaskabels gemaakt worden. Het gashandvat heeft net een andere bevestiging van de kabels dan het origineel dus ook hier is maatwerk nodig. Binnenkort meer nieuws.

Kijk hier voor een volledig overzicht van de restauratie. 


Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Foto's, Restauratie informatie met de tags . Bookmark de permalink.

2 reacties op BMW R51/3 staat bijna op eigen benen

  1. Maarten schreef:

    Heel erg interresant project om te zien.
    En hoe toevallig zo herkenbaar.
    In onze familie is een zelfde type motor(zonder zijspan), maar door het onverwacht snelle overlijden van mijn opa is er zo weinig kennis over deze motor.
    Zou graag de motor willen komen bewonderen, hoe deze er stralend uit ziet. en informatie over dit type boxers inwinnen.
    Want wil graag dit stukje nostalgie in de wereld houden.

    Wens de eigenaar er heel veel plezier mee.

  2. J.Dol schreef:

    Er zal straks in Nederland geen tweede BMW R 51/3 rondrijden die er zo mooi en strak uitziet als deze.
    Dit is een uitstekende investering geweest, die te allen tijde zijn waarde zal behouden.
    Wanneer de eigenaar straks op deze machine gaat rijden, kan hij verzekerd zijn van heel wat jaloerse blikken.
    Ik wens hem de aankomende zomermaanden veel succes en motorplezier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels

%d bloggers liken dit: