De BMW R51/3 is terug naar huis. De restauratie is afgerond en inmiddels rijdt de eigenaar er op rond. Het werk heeft vele maanden in beslag genomen en daarbij is elk boutje en moertje door de vingers gegaan. Alle onderdelen zijn gerenoveerd of vernieuwd, en het frame, de spatborden, de benzinetank en de overige onderdelen kregen nieuwe zwarte coating. Als kers op de taart is al het chroom vernieuwd en zitten er weer strakke witte lijnen op de spatborden en tank.
De laatste loodjes wegen het zwaarst. En dat was hier ook zo. Tot op de laatste onderdelen aan toe kwamen er onverwachte problemen naar boven. Niet onoplosbaar, maar wel tijdrovend. Maar als je de foto’s van de zo goed als nieuwe BMW R51/3 ziet is dat snel vergeten.
BMW R51/3 Carburateurs
Als één van de laatste zaken zijn de carburateurs van deze BMW onder handen genomen. Het eerste wat opviel was dat beide vlotters over het hele oppervlak haarscheurtjes vertoonden. Dat is bij de vlotter op de voorgrond van de foto goed te zien. Door die scheurtjes komt benzine naar binnen en werken de vlotters niet meer. In één van de vlotters zat zelfs nog benzine. Vervangen voor twee nieuwe vlotters was de enige optie.
Verder bleek dat de schroeven die de gasschuiven omhoog duwen om de motor stationair te laten lopen verschilden. Op de rechter foto is duidelijk te zien dat de rechter schroef aan het uiteinde iets mist. Deze schroef heeft nooit goed kunnen werken in de carburateur. De linker schroef is de juiste en dus zit er niets anders op dan de rechter schroef op de draaibank gelijk te maken aan de linker. Het resultaat staat op de linker foto en nu werkt alles weer zoals het hoort.
Cardan, remvoeringen, kilometerteller
Cardan – Een ander probleem bleek de vulplug van de BMW R51/3 cardan. De inwendige schroefdraad was totaal versleten. Gelukkig zijn voor dit soort problemen kant-en-klare reparatiesets vanuit de autobranche beschikbaar. Dat werkt perfect en er is aan de buitenkant geen verschil te zien.
Remvoeringen – Dan ook nog even de oude remschoenen voorzien van nieuwe voeringen. De oude zaten vol met barsten en waren niet meer veilig te gebruiken. Nieuwe remvoeringen zijn makkelijk te krijgen en met de koperen klinknagels zijn ze eenvoudig te monteren.
Kilometerteller – En als laatste nog even het gebarsten kilometertellerglas vervangen. Een klein barstje scheurt gegarandeerd door en dus een nieuw glaasje en een nieuwe chromen ring om het glas aan de kilometerteller vast te maken. De details maken de BMW R51/3 af.
Kijk hier voor een volledig overzicht van de restauratie. Of kijk hier naar het eerste nieuwsbericht over deze restauratie. En hier hoe het frame terug kwam.
Lees hier meer over de historie van de BMW R51/3.
Mooi stukje werk, Hans. Het is een plaatje geworden!
Ziet er super uit, had ook niet anders verwacht. Zo nu weer tijd voor het volgende project!
exclusiviteit gegarandeerd met deze machine
Wat moet het een plezier zijn om met deze R 51/3 op stap te gaan en te worden bewondert op neerlands wegen
Ik wens de eigenaar veel succes en voor CBG op naar de volgende restauratie