BMW R51/3 velgen traditiegetrouw restaureren vraagt een diep zwarte lak met een zilvergrijze rand in het midden. Bijzonder, want zo zie je niet vaak dat een motorfabriek de wielen uitvoert. De gelakte velgen waren toen de standaard en chroomvelgen waren een optie. Om de standaard velgen toch iets extra’s te geven kwam er een lik zilvergrijze verf op. Nu is deze contrasterende band netjes met autolak gespoten.
Van de restauratie van deze BMW R51/3 komt op deze site steeds meer nieuws over nieuwe of opgeknapte delen want de opbouwfase is definitief begonnen. Dat blijkt ook uit de overige onderdelen die in deze update aan bod komen en waarvan de foto’s laten zien dat het onmiskenbaar de goede kant op gaat.
BMW R51/3 velgen
De BMW R51/3 velgen traditiegetrouw voorzien van een zilvergrijze rand is maar een onderdeel van het restaureren van de wielen. Ook de naven zijn gestraald en van zwarte poedercoating voorzien. De lagers waren na een levensduur van ruim zestig jaar wel aan vervanging toe hoewel ze de laatste decennia maar weinig gedraaid hadden. En misschien juist wel daarom waren ze zo slecht. Door het lange staan was het vocht in het vet de lagers naar beneden gezakt en had daar de loopbaan van de kogels verroest. Onbruikbaar dus en nieuwe lagers inpersen was de enige optie.
Nieuwe spaken en nippels horen vanzelfsprekend ook bij het restaureren van de wielen. Binnenkort worden de wielen geregen en de spaken gespannen. De nieuwe binnen en buitenbanden banden zijn onderweg en als die er om liggen zijn de wielen weer in oude glorie hersteld.
Het motorblok
Ook hier is goed nieuws te melden. De opbouw is begonnen. De afgelopen week zijn de schoongemaakte krukas en nokkenas weer geplaatst. Dat is een tijdrovende klus omdat alle onderdelen eerst op de juiste temperatuur moeten worden gebracht. Doe je dat niet dan helpt alleen brute kracht en dat kan schade aan lagers veroorzaken. Dus de krukas ging in de koelkast en het complete carter werd tot ongeveer 100°C verwarmd. Dan glijdt de krukas via een kantelbeweging soepel op zijn plaats en als het blok is afgekoeld zit hij muurvast. Simpel. Dezelfde truc wordt met de tandwielen en de nokkenas uitgevoerd en daarbij even opletten dat de timing van de kleppen juist wordt gezet. Het staat hier in een paar woorden, maar in de praktijk gaat er wel wat tijd in zitten.
De claxon
Als laatste onderdeel in deze nieuwsupdate een paar foto’s van de claxon. Het recept is eenvoudig: er is roest → stralen → spuiten → nieuwe pakkingen maken → binnenwerk schoonmaken → monteren.
Links – Op de pagina met het restauratieverslag zijn de foto’s met de bijschriften terug te vinden. De eigenaar van deze BMW R51/3 wees op een interessante Duitse site over oude BMW modellen waar tevens veel naslagwerken zijn te downloaden.
Hallo leuk project, ik heb een vraagje over de velgen. Deze zijn gepoedercoat en daarna voorzien van de zilveren band met autolak, is er hierna nog een laag blanke lak over gespoten of niet…..??
Ik ben een R5 aan het restaureren en mijn velgen zijn ook al gepoedercoat vraag mij nu af wat het beste is ivm de zilveren band.
Groetjes Frank
Het ziet er ,zoals altijd , weer gelikt uit!
Hoe krijg je het motorblok op die temperatuur?
Als loodgieter zou ik mijn brander erop zetten.
Jan laat die brander maar thuis! Ik heb een grote elektrische kookplaat gebruikt en na een half uurtje was het hele motorblok op temperatuur. Dat gaat super!
ik bekijk iedere keer weer, met veel interesse en soms bijna liefdevol, de foto’s van de oude en nieuwe situatie van de onderdelen en krijg dan ongelooflijk veel respect voor diegeen die dit weet te bewerkstelligen.
Dan moet je dit werk toch wel met heel veel liefde doen en heel veel geduld hebben.
Wanneer ik alleen al naar die velgen kijk, fantastisch!