De BMW R60/6 heeft een dienstbaar leven bij een politiekorps in Nederland achter de rug. Na een respectabel aantal kilometers en tekenen van vermoeidheid was het tijd voor een facelift behandeling en een opfrisbeurt. Gelukkig was de basis van deze ex-dienstfiets prima en ook het motorblok was in opvallend frisse conditie.
Met deze gegevens als uitgangspunt is een plan van aanpak samengesteld. Het moest geen complete restauratie worden maar meer een uitgebreide cosmetische behandeling met hier en daar wat rimpels wegwerken en licht reparatiewerk. Eigenlijk is de hele aanpak vergelijkbaar met die van de BMW R80/7 die hier als eens eerder aan bod is gekomen.
Vandaar dat dit geen uitgebreid verslag is van wat er allemaal aan de motorfiets gebeurd is, maar een fotoreportage van hoe het was en hoe het nu is.
Benieuwd naar hoe dit proces bij de BMW R80/7 is verlopen? Klik dan op de knop hieronder.
Bekijk de BMW R80/7 restauratie
De BMW R60/6 arriveert
Zo is het allemaal begonnen. De nieuwe eigenaar had de BMW in het uiterste puntje van Groningen gekocht waarna hij naar de werkplaats van Classic Bike Garage is getransporteerd. Op de BMW nog de bagagedrager voor de politie specifieke koffers.
Basis is prima
Compleet en in redelijk goede staat. Het politiebagagerek gaat niet meer terug komen. Er zijn geen koffers die er op passen en bovendien is het te geroest.
De tellerunit heeft zoals gebruikelijk wat aandacht nodig. De teksten zijn vervaagd en de glaasjes moeten schoongemaakt worden. Als alles dan toch open ligt ook maar meteen de lampjes vervangen.
Zoals gebruikelijk is er weer werk aan de winkel maar het blijft overzichtelijk. Het motorblok maakt een gezonde indruk dus blijft het in overleg met de eigenaar gesloten. Er wordt alleen het nodige onderhoud gepleegd en daarna volgt een rigoureuze schoonmaak en krijgt het blok een laklaag.
De BMW R60/6 na de facelift
Het BMW R60/6 motorblok ziet er weer fris uit. De carburateurs zijn gereviseerd. Dat was nodig want de acceleratiepomp die onderdeel uitmaakt van de hoofdsproeier was in beide carburateurs defect. Mogelijk door lang stil staan of door in werking van de E10 benzine. Ook waren de chokezuigertjes en de afsluitrubbers versleten waardoor stationair afstellen nauwelijks mogelijk was en de motor niet lekker liep.
Ondanks dat het hier gaat om een cosmetische restauratie mag het eindresultaat er zijn. Oorspronkelijk leverde BMW deze motor ook in zilvergrijs maar dan waren de biezen blauw. Hier is bewust voor zwarte biezen gekozen. Al het chroom is opnieuw verchroomd en de overige delen zijn nieuw of weer nieuw gemaakt.
Van oorsprong is deze BMW R60/6 voorzien van aluminium velgen en verchroomde spaken. De aluminium velgen waren niet meer te redden en als alternatief zijn er verchroomde stalen velgen en rvs-spaken gemonteerd. De chroomvelgen zijn wat makkelijker dan de aluvelgen glanzend te houden.
Nieuwe uitlaatdempers en bochten springen direct in het oog. De oude maar nog nog prima schokbrekers opgeknapt. Het frame is hoogglanszwart gepoedercoat en alle bouten en moeren opnieuw verzinkt. Een nieuwe set banden en diverse nieuwe bedieningskabels maken het compleet.
Nieuwe BMW logo’s op de tank maken het geheel af. Al eerder kwam her een ex-politiemotor voorbij. Het was een BMW R67/3 die ooit als zijspan is ingezet bij de politie in Rotterdam. Kijk hier voor de restauratie van de R67/3 of bekijk alleen het eindresultaat.
Naven, spaken en velgen weer zoals het er in 1976 ook uitzag toen BMW de /6 serie in de fabriek in Berlijn bouwde. Benieuwd hoe dat ging? Kijk dan op de motorfilmpjespagina. Daar is ook te zien hoe de BMW spatborden en benzinetanks in de fabriek met de hand werden gebiesd.
De accukapjes zijn naar idee van de eigenaar aangepast met speciale opschriften en monochroom BMW logo.
Zo’n boxermotorblok is altijd een indrukwekkende verschijning.
Het BMW R60/6 motorblok is weer prachtig. Nieuwe uitlaatbochten en dempers maken het geheel af. Weer klaar voor vele kilometers.
Reclame in 1976 voor BMW’s /6 serie
Met het topmodel de R90s op de foto werd in 1976 reclame gemaakt in de motorbladen. De R90s was onderdeel van de /6 serie en daarin zat als instapmodel de BMW R60/6. Deze was goed voor 40 pk met een top van 155 km/u. Van nul naar 100 km/u ging in 7,7 seconden. De rappe R90s had 67 pk en zat in 4,8 seconden op de 100 km/u. Topsnelheid was 200 km/u.
Al eerder was hier een BMW R90s in Daytona Orange om gerestaureerd te worden. Kijk voor de restauratie van de BMW R90s op deze pagina. Of het eindresultaat hier.
Het eindresultaat
Nu met valbeugels
Inmiddels is de BMW R60/6 voorzien van verchroomde valbeugels. Deze klassiek ogende cilinderbeschermers geven de motor meer ‘body’.
Voorlopig staat de BMW binnen geëxposeerd. Als hopelijk binnenkort betere tijden aanbreken waarbij het Corona virus wordt teruggedrongen gaat hij weer naar buiten.
Hier nog een keer hoe de BMW R60/6 arriveerde
De Haagse Politieschool oefent in 1976 met BMW R60/6 en Jawa
Als je dit stukje in het Weekblad Motor nr. 9 van 27 februari 1976 leest besef je dat de vrouwenemancipatie een flinke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Het artikel gaat namelijk over de eerste vrouwen op de motor bij de Haagse politie. Citaat van de schrijver Hans van Loozenoord: “Door het wegvallen van enige verkeersposten – u kent ze wel die klapborden midden op het kruispunt – waar de meisjes werkzaam waren, moesten zij uitzien naar een andere functie binnen de mogelijkheden van de gemeente-politie.” Normaliter verdwenen deze vrouwelijke agenten achter een bureau of “ze krijgt kindertjes en zegt de baan vaarwel.”
Drie van deze vrouwen hadden aangegeven wel motoragent te willen worden en dat was binnen het mannenbolwerk even wennen. Ze kregen in de opleiding een Jawa en werden in het zwart gekleed. Waarom is niet duidelijk. Maar uit het artikel blijkt dat ze niet onderdeden voor hun mannelijke collega’s die in wit pak met oranje helm op BMW R60/6 oefenden. Hoe het met hun examen is afgelopen en of ze daadwerkelijk ook in actieve dienst zijn gekomen is niet duidelijk. Maar met de emancipatie binnen deze tak van politie zijn nog wel stappen te maken. Want hoe vaak zie je nu in 2020 een vrouwelijke motoragent in het verkeer? Klik hier voor meer BMW R60 motoren op de politievoertuigenpagina.
Wat een prachtig motorblok ook weer!
Ik zou graag willen weten welke lak/verf hiervoor gebruikt is?
Zo langzamerhand hebben er al heel wat BMW´s de revue gepasseerd bij CBG en naar ik heb begrepen, zijn alle eigenaars zeer enthousiast over de behaalde resultaten.
Dat moet ook te maken hebben met de kwaliteit die onze Oosterburen gewend zijn te produceren.
Ook deze staat er weer glanzend bij en naar mij bekend, op dit moment in de living van de restaurateur zelf.
Vanwege de corona crisis zal hij daar nog wel een jaartje mogen blijven shinen hoop ik, want wie wil er nu niet zo iets moois in zijn huiskamer hebben.
Tenzij…………………………………..
Wat een prachtige machine is het weer geworden. De kwaliteit van BMW zal zich tot in lengte van dagen blijven bewijzen.
Ondanks de leeftijd blijft het een tijdloze motor. Hulde aan de ontwerpers. Dat de eigenaar hier nog veel plezierige kilometers mee zal kunnen beleven. Drive safe 😊👍