Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Restauratie

BMW R60/7: Love forever

BMW R60/7 na totale restauratieDe BMW R60/7 restauratie is afgerond. Deze motor is door de huidige eigenaar in 1977 nieuw bij BMW dealer Breeman in Rotterdam gekocht. Na vele kilometers zat er geen leven meer in de motor en was een totale restauratie noodzakelijk. Hij is tot op het laatste boutje uit elkaar geweest en weer opgebouwd. Alle onderdelen zijn gecontroleerd, schoongemaakt en waar nodig vervangen. Lees hier hoe dat is gegaan. Als u niets van de restauratie wilt missen begin dan onder aan deze pagina met lezen.

Eind 1976 werden de BMW /7 modellen voor 1977 geïntroduceerd. Het topmodel was de R100RS die het vorige vlaggenschip de BMW R90s moest vervangen. Dan was er nog de minder bekende R100S, dan de beter bekende R100/7 en de R75/7. De R60/7 zoals hier gerestaureerd was het instapmodel van de streep-7 serie. Eind 1977 werd de /7-serie iets aangepast voor het modellenjaar 1978 en kwam de R75/7 te vervallen. De BMW R80/7 werd de vervanger. Bekijk hier de originele folder zoals die door de dealers werd verspreid.

Liever meteen alle foto’s van voor en na de restauratie bekijken? Dat kan hier!


Originele BMW-stickers onder de buddyseat

Originele stickers

De restauratie is pas echt af als ook de originele stickers die de fabriek op de motor plakte weer zijn aangebracht.

Gelukkig zijn deze stickers weer te krijgen. Elk type BMW heeft zijn eigen stickers zodat de motorfiets weer exact zo gemaakt kan worden zoals hij uit de fabriek rolde. 

Zelf zien hoe deze motoren werken gemaakt? Bekijk hier de bedrijfsfilm van de BMW motorfabriek  in Berlijn. 


Love forever voor deze BMW op de accudeksels.

Love forever

Op verzoek van de eigenaar zijn er aangepaste stickers gemaakt voor de accukappen. ‘Anneke’s BMW – Love forever’ is een hommage aan de vrouw van de eigenaar. Samen hebben ze er veel vakanties op gereden en en zijn diverse trips gemaakt met de BMW R60/7. 

Zo krijgt de motor die al vanaf nieuw bij deze eigenaar is een heel bijzonder tintje.


Burnt orange metallic is een prachtige kleur voor deze BMW

Burnt orange lakkleur

Dan is het zo ver dat de gespoten delen gemonteerd kunnen worden. De kleur staat de BMW erg goed. Zo vaak zie je deze kleur niet. De officiële naam is ‘burnt orange metallic’. Het is een diepe oranje kleur die licht naar bruin nijgt. De metallic in de kleur geeft de diepte. 

Samen met het BMW logo en de frisse aluminiumdelen staat de motor er weer tip-top bij.


De opbouw van de BMW R60/7 vordert

Opbouw vordert

Er komt steeds meer op en aan het BMW R60/7 frame te hangen. De opnieuw gespoten bobines hangen aan hun fris verzinkte beugels. De gereviseerde carburateurs zijn weer aan het blok gemonteerd. 

Het kan nu niet lang meer duren voor dat de eerste startpoging wordt ondernomen.


De lekkende hoofdremcilinder is gereviseerd

Remt als nieuw

De remmen zijn weer goed bruikbaar. De hoofdremcilinder is gereviseerd en de remklauw bij de schijf heeft ook de nodige nieuwe onderdelen gekregen.

De hoofdremcilinder is goed weggestopt onder de tank. Dat heeft voor- en nadelen. Voordeel is dat hij goed beschermd zit maar een groot nadeel is dat voor service of controle de tank eerst gedemonteerd moet worden. 

En dat moet eigenlijk minstens eens in de twee jaar. Remvloeistof is hygroscopisch en neemt daardoor water op. Door regelmatig vervangen voorkom je schade doordat water de zaak laat roesten.

 


Het BMW R60/7 motorblok zit weer in het frame

Motorblok in frame

Altijd weer een mooi moment als het motorblok weer in het frame is teruggeplaatst. Het is dan ineens weer een motorfiets. 

Op deze foto is goed te zien dat het BMW R60/7 blok weer zo goed als nieuw is. Alle aanslag en oxidatie is met het natstralen verdwenen en het aluminium heeft weer dezelfde glans als toen het uit de gietmal kwam.


Wielen weer nieuw

De aluminium velgen zijn prachtig tot hoogglans gepolijst. De naven zijn nat gestraald en ook niet van nieuw te onderscheiden. De rvs-spaken en een nieuwe band maken het geheel af.
De oude enkele remschijf is schoongemaakt en op dikte gecontroleerd. Die gaat nog lang mee.
De oude schijfrem mocht blijven
De wielen zijn weer nieuw

Koppeling monteren

Als je de eerste foto vergelijkt met de ‘Oliemodder’ foto van een paar plaatjes terug dan is er heel veel gebeurd. Alles is schoon en in perfecte conditie.
Tijd om het vliegwiel en de koppeling te monteren. De bouten op de foto zijn tijdelijk om de drukgroep op te spannen. Uiteindelijk komen daar de definitieve inbusbouten met verzonken kop voor in de plaats.
De vliegwielruimte is weer schoon
Opspannen van de drukgroepveer

Nieuwe distributieketting in het blok

Nieuwe distributie

De opbouw van het motorblok vordert. De krukas met z’n lagering en de nokkenas zijn inmiddels gemonteerd. Het oliecarter is onderaan het blok geschroefd. 

De distributieketting die via het kleine kettingwiel op de krukas de nokkenas met het grote kettingwiel aandrijft is vernieuwd. Dat geldt ook voor de kettingspanner die er voor zorgt dat deze aandrijving zonder rammelen verloopt.


Carburateurs & elektra

Deze BMW heeft de meest simpele carburateurs van de /7 serie. De BMW R60/7 is met z’n 40 pk ook de minst krachtige uit de serie maar toch is het een pittige motorfiets. Als de carburateurs goed functioneren en juist zijn afgesteld rijdt deze motor echt fijn. 
Alle elektra is nagezien en hier en daar van nieuwe originele aansluitingen voorzien. Alles om een storingsvrije werking te garanderen.
De BMW R60/7 carburateurs zijn gereviseerd
De elektra is opnieuw opgebouwd

Cardan revisie

De cardan is volledig gedemonteerd, schoongemaakt en weer geassembleerd. Dat gebeurt met nieuwe keerringen en pakkingen.  De lagers worden gecheckt en bij twijfel vervangen. 
De afstelling van pignon en kroonwiel wordt gecontroleerd en tenslotte kan het deksel er weer op. Wel even de moeren op het juiste koppel aantrekken.
De cardandeksel wordt op koppel aangetrokken
De BMW R60/7 cardan in onderdelen

Het BMW R60/7 frame is klaar voor opbouw

Frame opbouw

De frame opbouw is de eerste stap naar een complete BMW R60/7 motorfiets. 

De voorvork is geassembleerd en is in het frame gemonteerd. De voorvorkonderpoten zijn nat gestraald en niet meer van nieuw te onderscheiden.

Opbouwen is altijd prachtig werk.


Gepolijste aluminium velgen en gepoedercoate framedelen

Gepolijst aluminium

De poedercoater verpakt alles rijkelijk in de beschermfolie. Nog net herkenbaar is de gerepareerde middenstandaard die nu weer prachtig zwart is. 

Ook op de foto staan de originele Weinmann aluminium velgen. Deze zijn door een polijstbedrijf weer naar hun originele glans teruggebracht. Zolang ze nog niet gebruikt worden blijven ze in de beschermende folie.


Nieuwe zuigers en geharde klepzittingen

BMW R60/7 revisiewerk

De cilinderlektest gaf aan dat de conditie van zuigers, veren, kleppen en klepgeleiders niet al te best meer was. Dan zit er niets anders op dan de boel te reviseren.

Dat betekent boren en honen van de cilinders, nieuwe zuigers en totale revisie van de cilinderkoppen. Die krijgen dan nieuwe kleppen, nieuwe klepgeleiders en een geharde klepzitting voor de uitlaatklep. Daarmee is de motor meteen geschikt voor loodvrije benzine.


BMW R60/7 frame en onderdelen klaar voor poedercoaten

Klaar voor coaten

Het frame en alle losse onderdelen die weer hoogglans zwart moeten worden zijn schoongemaakt. Alle openingen en kwetsbare plekken zijn afgedekt zodat er geen coating in kan komen.

De middenstandaard van de BMW R60/7 is op de bekende doorslijtplekken dichtgelast. ook is er een nieuwe uitzetter aan de standaard gelast. De originele die er vanaf de fabriek op zit is erg dun en breekt vaak af. Dat was ook hier het geval.


BMW R60/7 motorblok nat gestraald

Natstralen

Niets leukers dan om met onderdelen aan de slag te gaan die nauwelijks van nieuw zijn te onderscheiden. Op de foto zijn bijna alle aluminium onderdelen van het motorblok en de versnellingsbak te zien. 

Samenbouwen van het motorblok vraagt altijd de nodige aandacht en concentratie om tot een goed eindresultaat te komen. 


Opnieuw glansverzinkte onderdelen

Verzinkt als nieuw

Het zit ‘m in de details. En dat zijn hier de bouten, moeren, veren, ringen en andere bevestigingsmaterialen.

Eerst wordt alles ontvet en daarna ontroest. Dan worden de zwaar geroeste onderdelen gestraald en eventueel licht gepolijst. Hoe gladder het oppervlak, hoe beter en mooier het resultaat van het glansverzinken. 


De BMW R60/7 versnellingsbak onderdelen

Versnellingsbak leeg

Hier de 5-versnellingsbak van de BMW R60/7 in losse onderdelen. Alles is schoon en de assen met tandwielen zijn weer in elkaar gezet. 

Klaar voor montage. Als de aluminium behuizing gestraald is, en de inbusbouten terug zijn van de glansverzinker, kan de assemblage beginnen.


Demontage 5-bak

Ook de versnellingsbak van de BMW R60/7 wordt gedemonteerd. Niet dat er problemen mee zijn, maar puur om alles schoon te maken en te controleren. En als de aluminium behuizing dan toch leeg is kan hij meteen natgestraald worden. 
Alles wordt goed schoongemaakt en de lagers worden gecheckt. Als het nodig is worden ze vervangen. Bij montage wordt met shimm’s (dunne metalen ringen) de eventuele spelingen en toleranties opgeheven. 
Demontage van de BMW R60/7 versnellingsbak
Demontage BMW R60/7 versnellingsbak

BMW R60/7 elektra

De schakelaar in het koppelingshandvat zit in weer en wind en dat zorgt nog al eens voor storingen. Schoonmaken en opnieuw aansluiten lost dit op. 
Op de andere foto de richtingaanwijzers en het achterlicht. Ook hier alles schoonmaken en oppoetsen. De kunststof behuizingen worden gespoten.
Defecte koppelingsschakelaar is te repareren
Schoonmaakbeurt BMW R60/7 verlichting

Zuiger uit BMW R60/7 hoofdremcilinder

Hoofdremcilinder

De controle en revisie van de hoofdremcilinder staat ook altijd op het lijstje tijdens een restauratie van dit type BMW motorfiets..

Op de foto de aluminium zuiger zoals hij uit de hoofdremcilinder kwam. Roest, vuil en andere aanslag heeft zich aan dit zeer belangrijke remonderdeel gehecht. Van een betrouwbare werking is dan ook geen sprake meer.

Inwendige controle van de hoofdremcilinder, schoonmaken en nieuwe rubberen remcupjes monteren helpt mee om te zorgen dat er weer goed geremd kan worden.  


BMW R60/7 koolborstelsleepringen afdraaien voor beter contact

Dynamo opfrissen

Na vele draaiuren zijn de sleepringen van het dynamoanker door de koolborstels ingesleten. Dat is normale slijtage en kan verholpen worden door op de draaibank een klein stukje van de sleepringen af te halen. Daarna het oppervlak polijsten zodat de koolborstels weer goed contact maken. 

Uiteraard heeft dit alleen zin als de ankerwikkeling nog goed is. Die meten we eerst na om te zien of de weerstand nog de goede waarde heeft. Ook checken we of er kortsluiting met de massa is.


BMW R60/7 carter en overige aluminiumdelen klaar voor het stralen

Geoxideerd aluminium

Op een eerdere foto was al te zien dat het motorblok flink geoxideerd was. Hier zijn alle onderdelen uitgestald die gestraald moeten worden. 

Dat ook deze aluminium delen weer mooi gaan worden is onder andere ook te zien bij de vergelijkbare restauraties van de BMW R90s en de BMW R67/3.


De koppeling is echt op

Op de stalen koppelingsplaat zit aan de voor- en achterkant frictiemateriaal vastgelijmd. Dit materiaal slijt elke keer een beetje als de koppeling wordt gebruikt. 
In dit geval is er sprake van extreme slijtage. Het grijze frictiemateriaal is bijna helemaal weg waardoor je de roodbruine lijmlaag kunt zien. 
De koppelingsplaat is tot op de lijmlaag versleten
De BMW R60/7 koppelingsplaat is tot op de lijmlaag versleten

Afgebroken bouten

Al eerder kwamen we afgebroken inbusbouten tegen. Hier zit er ook een. Het is de onderste bout van het dynamodeksel aan de voorkant van het motorblok.
Het is altijd lastig om het restant van een diepliggende afgebroken stalen bout in aluminium uit te boren. De boor glijdt makkelijk weg en beschadigt dan snel het zachte aluminium.
Afgebroken dynamodekselbout
BMW R60/7 - Afgebroken dynamodekselbout

Het BMW R60/7 motorblok is nog schoon vanbinnen

Blok is nog schoon

Op deze foto kijk je in het motorblok door één van de gaten waardoor de cilinder in het BMW R60/7 motorblok schuift. In dit geval de rechter cilinder. De bruinachtige schijf met de vier streepjes is een deel van het achterste lager dat de krukas in het motorcarter op z’n plaats houdt.

Opmerkelijk is dat het motorblok na alle kilometers nog behoorlijk schoon is. De eigenaar heeft keurig op tijd olie ververst. 


De BMW R60/7 koppelingsplaat is verstoft en vermnengd met olie

Oliemodder

Aan de achterkant van de motor zit het vliegwiel met de drukgroep en de droge plaatkoppeling. De ronde schijf met de vijf gaten aan de rand is de krukasflens waarop normaliter het vliegwiel gemonteerd zit.

De olieafdichtingsring tussen de krukas en het carter heeft olie gelekt. Deze olie heeft samen met het slijtagestof van de koppelingsplaat voor een dikke zwarte drap gezorgd. Een fijn schoonmaakklusje!


De kleppen hebben zich redelijk goed gehouden

Dappere kleppen

Bij een hoge kilometerstand zoals hier, krijg je onvermijdelijk aanslag op motoronderdelen. Bijvoorbeeld door de verbranding van olie zoals hier te zien is op de zwarte uitlaatklep. Deze aanslag hindert de doorstroming van de uitlaatgassen en verlaagt de prestaties van de motor. 

Schoonmaken is een optie, maar bij de revisie van de cilinderkoppen worden toch nieuwe kleppen gemonteerd. 


Foute slotopeningen

De slotopeningen van de zuigerveren zijn een potentieel lek voor verbrandingsgassen. Helemaal als de zuigerveren slijten en de opening groter wordt. Daarom moeten bij montage de slotopeningen zo ver mogelijk uit elkaar liggen. In het geval van drie zuigerveren is dat 120 graden of 1/3 van de zuigeromtrek.
Hier zijn alle drie de openingen in een foto te zien en dus veel te dicht bij elkaar. Niet goed en daardoor mogelijk compressieverlies.
Zuigerveer slotopeningen slecht verdeeld
 BMW R60/7 zuigerveer slotopeningen slecht verdeeld

Kool en olie

Als de cilinderkoppen er af gaan kunnen we een blik in de verbrandingsruimte werpen. Wat hier op de foto’s te zien is komt vaak voor. Koolaanslag op de zuiger, de kleppen en op de cilinderkop. 
Op de andere foto zit de zuiger nog in de cilinder. Er is nogal wat olie op de cilinderwand te zien. Boren, honen, nieuwe zuigers en een cilinderkoprevisie is hier noodzaak. Voordeel is dat er daarna ook loodvrije benzine getankt kan worden.
De cilinderkop heeft flinke koolaanslag
In de BMW R60/7 cilinder staat wat olie

De BMW R60/7 cilinders laten een flinke lekkage zien

Cilinderlekkagetest

Om te kijken hoe gezond het motorblok nog is doen we een cilinderlektest. Die geeft inzicht in hoeverre de zuiger en de zuigerveren nog goed afdichten. Maar ook het afsluiten van de kleppen in de cilinderkop wordt gecheckt. 

De wijzer van de rechter meter staat vol in het rood. Veel lekkage dus en serieus werk aan de winkel. 


Het BMW R60/7 motorblok met werk

BMW R60/7 blok vuil

Wat gaat zo’n motorblok er uit zien na jaren in weer en wind. Op plekken waar je niet bij kunt hoopt het vuil zich op. Het aluminium oxideert door vocht- en zoutinwerking. 

Complete demontage van het motorblok en stralen van alle aluminium onderdelen is de enige oplossing om het BMW-motorblok weer in nieuwstaat te krijgen.


De dynamo heeft vele jaren slecht weer voor de kiezen gehad

Dynamo drama

Zout, vuil en vocht zijn allemaal zaken die de dynamo voor z’n kiezen krijgt. Hij zit vooraan op het motorblok weliswaar beschermd door een deksel, maar door de ventilatieopeningen komt er toch van alles naar binnen.  

Compleet demonteren, schoonmaken, stralen  en doormeten is hier het standaard protocol en de enige oplossing.


Lekkende hoofdremcilinder onder de tank

Hoofdremcilinder lek

Vaste prik bij BMW-motoren van dit type is dat de hoofdremcilinder onder de tank lek raakt. Daardoor lekt agressieve remvloeistof over de bovenste framebuis die daardoor gaat roesten. 

De hoofdremcilinder zit ook bij deze BMW R60/7 uit het zicht onder de tank. Onderhoud van het remsysteem is daardoor lastig en wordt dan ook nog al eens overgeslagen. 


Het BMW R60/7 motorblok heeft afgebroken bouten

Nare verrassingen

Een tijd geleden is geprobeerd de motorfiets aan de gang te krijgen. Dat is toen niet gelukt. Tijdens de demontage van wat onderdelen braken de vastgeroeste inbusbouten af. Toen geen halszaak, maar nu wel ons probleem!


De demontage van de BMW r60/7 is gestart

BMW R60/7 demontage

Alle lakdelen zijn inmiddels van de motorfiets gedemonteerd. Er is veel kruipolie en geduld nodig om alle vastgeroeste bouten en moeren los te maken. 
Altijd weer een triest gezicht zo’n geroeste en door zoutinwerking wit uitgeslagen motorfiets. Maar het gaat beter worden!

Benieuwd hoe een restauratie aangepakt kan worden? Lees dan het stappenplan.


De BMW R60/7 oud en versleten

2 reacties op BMW R60/7: Love forever

  1. Rob schreef:

    Prachtige restauratie!
    Hopelijk heeft de eigenaar er opnieuw veel rijplezier van.
    Ik heb sinds kort ook een R60/7 uit 1977, niet zo’n plaatje als deze, maar het wordt al wat.
    Alleen kom ik er op geen enkele manier uit hoe ik de rubber grommets (46 63 1 233 524 en 46 63 1 233 525) die bij de nieuwe sidecovers geleverd zijn, moet monteren.
    Moeten ze ergens geklemd of gelijmd worden????
    Geen manual die me duidelijkheid geeft, en via de exploded views op REALOEM kom ik er ook niet.
    Heeft U wellicht tips?
    Alvast bedankt!
    Rob

  2. Hans schreef:

    Fantastisch project, respect voor deze “iconen”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels

%d bloggers liken dit: