Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Restauratie

BMW R67 uit een erfenis

BMW R67 erfenis in onderdelen

Een BMW R67 uit een erfenis gaat in restauratie. Nog een BMW R67 in de werkplaats. Weer een vracht onderdelen in een aanhanger maar gelukkig staat er in de hoek een complete motorfiets. Helaas is dat niet de motorfiets waar het hier om gaat, maar hij speelt wel een belangrijke rol in het verhaal. We zijn zoals al vaker weer opgezadeld met een berg onderdelen waar menigeen de neus voor zou ophalen. Maar wij niet! Het is een prachtig verhaal van een erfenis met een boodschap.

BMW R67 erfenis

Het begon een tijdje terug met een telefoontje. Iemand vertelde dat hij een erfenis had geaccepteerd onder voorwaarde dat één van de drie motoren weer tot leven gewekt zou worden. De vraag was hoe dat aan te pakken. Niet zo’n gekke vraag natuurlijk, want als je de berg onderdelen op de foto bekijkt ziet niet iedereen daar meteen een gat in. Het Stappenplan restauratie zoals dat nu op de website staat was er toen nog niet dus werd er telefonisch overlegd wat er moest gebeuren. 

Tripje Texel

BMW R51/3 lang niet meer origineelNa een omzwerving zijn alle onderdelen en de complete motorfiets uiteindelijk op Texel beland. Daar stokte de zoektocht naar iemand die ermee aan de slag wilde en werd Classic Bike Garage gebeld. Het beste was om alles maar eens te gaan bekijken. Bovendien is Texel een mooi dagtoertje op de motorfiets en gaat er niets boven een vers visje eten aan de haven van Oudeschild. 

Na een inspectie van alle losse onderdelen bleek dat het hier ging om een complete BMW R51/3, zoals hier al eens gerestaureerd is, en twee BMW R67’s. Alle drie de motoren waren voorzien van een origineel Nederlands kenteken en bleken ze alle drie ook matching numbers te hebben. Alle drie dus zeer gewilde motoren die als goede basis voor een restauratie geschikt zijn. Na overleg is uiteindelijk een keuze gemaakt voor een plan van aanpak.

De keuze

De BMW R67 was in het introductiejaar 1951 het topmodel van BMW. Met 600 cc was hij zwaarder en sterker dan de tegelijkertijd geïntroduceerde 500 cc BMW R51/3. Al in het zelfde jaar werd na de productie van slechts 1.470 stuks de R67 opgevolgd door de R67/2. De BMW R51/3 bleef grotendeels ongewijzigd en is in grote aantallen (18.420 stuks) tot en met 1954 geproduceerd. 

Vanuit het oogpunt van zeldzaamheid zou het de beste keuze zijn om van de twee BMW R67’s één goede te bouwen. De overblijvende onderdelen en het complete frame met kenteken zouden dan t.z.t. verkocht kunnen worden. Ook de BMW R51/3 was als complete motorfiets te verkopen om een deel van het restauratieproject te financieren. Uiteindelijk is dit ook zo besloten en uitgevoerd.

Aan het werk

BMW R67 - 1951In de werkplaats wordt nu aan twee R67’s gewerkt. De BMW R67/3 is een later model dan de BMW R67 waar inmiddels al weer geruime tijd aan gewerkt wordt. Er zijn veel onderdelen nieuw gekocht en hier en daar zijn nog gebruikte spullen gevonden die weer als nieuw gemaakt zijn.

De opbouw verloopt niet altijd even vlekkeloos omdat veel van de originele onderdelen opgeknapt moesten worden. Er is vooral veel tijd gaan zitten in het schoonmaken van onderdelen. Want pas dan kun je zien of ze nog bruikbaar zijn. 

Gelukkig zaten er in de BMW R67 erfenis ook nieuwe onderdelen. Tijdens de demontage van de BMW’s is toentertijd meteen besloten om een complete set nieuwe cilinders en zuigers te kopen. Buitengewoon verstandig want nu zijn ze bijna onbetaalbaar. In de komende maanden wordt het project: “BMW R67 erfenis” afgebouwd en verschijnen er regelmatig updates op de restauratiepagina. Dus kom nog eens terug!

 

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, BMW R67, Restauratie. Bookmark de permalink.

Een reactie op BMW R67 uit een erfenis

  1. Rob schreef:

    interessant project dat ik zeker ga volgen en in het echt bekijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels