De BMW R75/6 restauratie is afgerond. Deze Monza blauwe motor gaat van vader op zoon en blijft in de huidige uitvoering en kleur. De in 1976 als optie voor dit model verkrijgbare s-kuip zit gerepareerd en gespoten weer terug op de BMW R75/6.
BMW R75/6 verliet in april 1976 als één van de laatsten uit deze serie de fabriek. De streep-6 reeks is precies 50 jaar na de introductie van de eerste BMW motorfiets geïntroduceerd. Naast de BMW R75/6 was er een kleiner model, de BMW R60/6 (ook hier gerestaureerd) en de nieuwe 900cc modellen, de R90/6 en vlaggenschip de BMW R90s. Die laatste hebben we hier ook al eens gerestaureerd. Van de streep-6 serie zijn totaal 66.269 exemplaren geproduceerd van september 1973 t/m juni 1976. Van de BMW R75/6 zijn er totaal 17.587 geproduceerd. Dat is inclusief de 5.762 R75/6 US modellen voor de Amerikaanse markt.
Lees zoals gebruikelijk dit verslag van onderaan deze pagina (de start) naar boven in de huidige situatie.
Hierna ook andere BMW restauraties bekijken? Kijk dan hier.
Afronden in afbouwfase
Het is bijna een complete motorfiets. Het duurt nu niet lang meer voor de eerste proefstart een feit zal zijn.
Daarna is er tijd om kleine aanpassingen en verbeteringen te doen. Dan is het een kwestie van tijd dat deze BMW R75/6 weer naar zijn eigenaar gaat.
Achterverlichting
De achterverlichting is gemonteerd. Alle onderdelen zijn nog net zoals de fabriek ze monteerde. Maar ze hebben wel een verjongingskuur gehad. Het zwarte kunststof is opgefrist en de oranje en rode kappen zijn gepolijst. De stang waarop de verlichting zit is opnieuw verchroomd.
Het duurt nu niet al te lang meer voordat de kentekenplaat er op gaat en er proefgereden kan worden.
Druppellader
BMW heeft voor deze serie motoren een standaard druppellader aansluiting bedacht die als extra gekocht kan worden.
Hier hebben we een vergelijkbare oplossing gemaakt die net zo goed werkt en bovendien nauwelijks zichtbaar is.
Ventilatie en massa
Het komt vaak voor dat het M6-boutje dat voor de ventilatie van de versnellingsbak zorgt, maar ook dient als massa aansluiting voor de accu is dolgedraaid. Ook in dit geval was dat zo. Slechte massa zorgt voor overgangs-weerstand en dat is vooral een probleem voor de startmotor.
Hier is voor de oplossing gekozen om een overmaat M7-boutje te maken. Natuurlijk met het ventilatiegaatje.
Langzaam compleet
De Monza blauwe kleur komt prachtig uit bij het zwarte frame en de frisse aluminium delen. De rvs uitlaten zijn ook al gemonteerd maar voorlopig nog ingepakt om beschadiging te voorkomen.
Nu gaan we de elektra monteren en de rest van de motorfiets afbouwen.
Motorblok compleet
De cilinders en de koppen zijn gemonteerd. De kleppen zijn gesteld en de klepdeksels zitten met nieuwe pakkingen op de koppen.
Tussen de carburateurs en de koppen zitten nieuwe inlaatrubbers. Met nieuwe gas- en chokekabels is de bediening weer zoals uit de fabriek. De stelschroeven zijn in de basisafstelling gezet. Als de motor loopt maken we de finale afstelling.
Meestal vergeten
Op de foto de moer van het balhoofd met daar doorheen de stang van de stuurdemper. Op deze stang komt de zwarte knop voor de bediening.
Het witte onderdeel zit voor de foto iets naar boven geschoven en de zwarte knop zit niet op de as. Normaal zit het smalle deel in de balhoofdmoer, en het grote dikkere deel in de zwarte kunststof knop.
Dit rubberen onderdeel zorgt er voor dat de stang niet in de moer rammelt. Het wordt nogal eens vergeten.
Carburateurs opgefrist
Alle rubberen o-ringen uit de carburateurs zijn vervangen. En dat is geen luxe. De moderne benzine tast het oude rubber aan en zorgt ervoor dat de o-ringen breken.
Alle overige pakkingen zijn vervangen en dat geldt ook voor de membranen van deze vacuumcarburateurs.
Het ijzerwerk aan de buitenkant is opnieuw verzinkt.
Versnellingsbak
Ondertussen kan de versnellingsbak in elkaar gezet worden. Alle lagers zijn gecontroleerd en alles is schoongemaakt. De aluminium behuizing en het deksel zijn nat gestraald en schoongemaakt.
Zowel de behuizing als het deksel van de versnellingsbak moet flink opgewarmd worden om de lagers zonder geweld te kunnen plaatsen.
Zuigers gemonteerd
De drijfstangen zijn weer aan de krukas gemonteerd. De nieuwe zuigers passen perfect in de nieuw geboorde en gehoonde cilinders. Dat geeft straks weer compressie zoals het hoort.
De zuigerveren zitten nog niet in de juiste positie. Als straks de cilinder eroverheen schuift zijn de sloten van de veren 120 graden ten opzichte van elkaar gedraaid. Dat is nodig om geen compressieverlies te krijgen.
Vliegwielbouten vast
Het motorcarter is voorzien van de krukas en distributie. Dan gaat het weer in het frame. Dit is anders dan hoe BMW het in de fabriek deed. Daar ging het complete BMW R75/6 motorblok met versnellingsbak als één geheel aan een hijsinstallatie in het frame.
Op de manier zoals het hier gebeurt is het motorblok goed te hanteren. Voordeel is ook dat bijvoorbeeld de vliegwielbouten zo goed zijn aan te trekken.
BMW R75/6 startmotor
Ook de startmotor gaat uit elkaar. Ter controle van de koolborstels en om de boel aan de binnenkant schoon te maken. Daarna de onderdelen spuiten om het uiterlijk te vernieuwen.
Zo kan de startmotor er weer jaren tegen en ziet het er weer netjes uit.
Motorblokpluggen
In het BMW R75/6 motorcarter zitten pluggen om uiteinden van geboorde oliekanalen af te dichten. Deze kanalen zijn tijdens de productie in het carter geboord.
Deze pluggen moeten eruit om de kanalen schoon te maken en om er zeker van te zijn dat er geen straalmiddel is achtergebleven. Daarna kunnen ze er weer in maar wel met de juiste borging/afdichting.
Distributieketting
Op de foto ligt het motorblok op z’n zij. De middelste as is het uiteinde van de krukas waar het anker van de dynamo op komt. De linker as is de nokkenas. Op her dunne asje komt de ontsteking.
De distributieketting is nieuw, net als de spanner. De overige onderdelen waren nog als nieuw. Op de krukas ontbreekt nog het voorste lager.
Let ook op de kleine pakkingringen rechts op de foto. Deze worden nog al eens vergeten. Als ze niet onder het distributiedeksel gemonteerd worden bestaat de kans dat dit deksel krom trekt.
Motorblok in delen
Het motorblok is aan de beurt. Alle onderdelen waren al eerder schoongemaakt en waar nodig van nieuwe delen voorzien.
De aluminium carterdelen zijn nat gestraald.
Voor de assemblage van het motorblok is het van belang dat het complete carter flink wordt opgewarmd. Dit is nodig om de voorste krukaslagering erin te kunnen monteren.
BMW R75/6 rollend
Heerlijk om naar te kijken. De Monza blauwe BMW R75/6 groeit onder je handen. Maar hoe vaak je ook zo’n project doet, het is altijd weer verbazingwekkend hoeveel tijd er in de details gaat zitten.
Nu gaan we verder met de assemblage en plaatsing van het motorblok en de versnellingsbak. De elektrische installatie moet aangebracht worden en dan krijgen we de revisie van de carburateurs. Dan nog een flinke lijst met klussen afwerken maar dan komt het eind in zicht.
Ingepakt achterwiel
Om de achtervelg, de spaken en de schokbreker zo lang mogelijk nieuw en onbeschadigd te houden, laten we ze ingepakt staan.
Op de foto is goed te zien dat het spuiwerk prachtig is en dat ook de handgetrokken biezen precies zijn zoals ze ooit in de fabriek zijn aangebracht. .
BMW R75/6 cardan
De cardan is geassembleerd en gemonteerd aan de achterbrug en de cardanas. ook hier alle bouten en moeren opnieuw verzinkt. De schokbrekers zijn nieuw en de beide steekassen van de wielen zijn nu van rvs. Die blijven dus altijd roestvrij en prachtig glanzend.
Vork en voorwiel
Er is flink doorgewerkt aan de BMW R75/6. De wielen zijn gespaakt en de banden liggen er ook weer om. De voorvork is gemonteerd en het vers gespoten spatbord zit op z’n plaats.
Voorlopig houden we de wielen nog even ingepakt. Daarmee blijven de gepolijste velg en de rvs-spaken zo lang mogelijk netjes.
BMW R75/6 bouwpakket
Zo langzamerhand komen alle onderdelen weer samen en kan de opbouw echt van start gaan.
Elk project waar we hier aan werken heeft zijn eigen werkbank. Daardoor blijft alles bij elkaar en is er goed overzicht van de status van het werk.
Cardan samenbouwen
Bij het samenbouwen van de cardan worden alle keerringen en pakkingen vernieuwd. Dat is standaardprocedure.
Wat maar zelden voorkomt is dat de koppeling met de cardanas zwaar aangetast is. Dit zou niet zo erg zijn als het niet het oppervlak zou betreffen dat in de keerring draait. Als dit onderdeel niet vernieuwd zou worden, zal de keerring snel gaan lekken.
Blauw passiveren
Alle kleine onderdelen aan de BMW R75/6 die origineel verzinkt zijn worden schoongemaakt en gestraald. Dan gaan ze naar de verzinker.
De behandeling die ze daar krijgen heet blauw passiveren. Tijdens dat proces krijgen ze een dun laagje zink dat ze een nieuw uiterlijk geeft en beschermt tegen roest..
Montagepunt klinken
De koplamp zit aan de linkerkant vast aan het lampoor met het contactslot. Aan de rechterkant zit een onderdeel met schroefdraad voor een M8 bout. die onderdelen zitten met verzonken klinknagels vast en worden voor het poedercoaten verwijderd. De onderdelen zelf worden glansverzinkt.
Na verzinken en poedercoaten worden ze weer aan het koplamphuist geklonken.
BMW R75/6 vorkpoten
De voorvorkpoten worden weer opgebouwd. Alle onderdelen zijn schoongemaakt en de slijtagedelen worden nieuw gemonteerd.
Er zijn nieuwe keerringen, afdichtringen en, stootrubbers. De aluminium onderpoten zijn nat gestraald en ogen daardoor weer nieuw. De afsluitdoppen aan de onder- en bovenzijde zijn gestraald en opnieuw verzinkt.
Onderdelen terug
Zo langzamerhand komen er steeds meer onderdelen terug. Het spuitwerk in Monza blauw is gedaan en ook de opnieuw verchroomde onderdelen liggen klaar om gemonteerd te worden. Alle aluminium onderdelen zijn nat gestraald en in folie verpakt ter bescherming.
Dat is in elke restauratie altijd een mooi punt om te bereiken. Van hieruit is het opbouwen en dat komt alles weer bij elkaar om een zo goed als nieuwe motorfiets te vormen.
Huis nat stralen
Natuurlijk wordt niet alleen de binnenkant van de versnellingsbak schoongemaakt. Als alle onderdelen gedemonteerd zijn kan ook de buitenkant aangepakt worden.
Dat doen we door het huis nat te stralen. Dat geeft een heel schoon oppervlak dat licht glanst en glad is. Daardoor is het in de toekomst makkelijker schoon te houden dan wanneer het met glasparel gestraald zou zijn.
Versnellingsbak vuil
Ook de versnellingsbak van de R75/6 gaat volledige uit elkaar. En dat is ook wel nodig. Het is zo te zien al even geleden dat de olie in de bak is gewisseld. Dat gaan we na de opbouw natuurlijk doen.
Maar eerst schoonmaken, alles checken en waar nodig onderdelen vervangen.
Cardan demonteren
Ook de cardan gaat uit elkaar. Al is het alleen al om de behuizing te stralen. Maar tegelijker tijd kunnen we de lagers checken en de keerringen vervangen.
Opvallend is dat de meenemer nauwelijks sporen van slijtage vertoont. De meenemer schuift in de naaf van het achterwiel en brengt op die manier de aandrijving over. De meenemer is daardoor gevoelig voor slijtage en moet goed onderhouden worden.
Cilinderkop gestraald
Een lichtpuntje. Een van de cilinderkoppen is inmiddels nat gestraald. Dat is altijd weer een prachtig moment. Het frisse aluminium straalt je tegemoet.
Maar ook hier is nog wel werk. De uitlaatzittingen moeten vervangen worden om de motor geschikt te maken voor loodvrije benzine. Tegelijkertijd komen er nieuwe kleppen, veren en klepgeleiders in de cilinderkoppen.
Vieze sproeiers
Zelden hebben we hier zulke vervuilde sproeiers gezien. Bovendien zat de hoofdsproeierbehuizing enorm vast in het carburateurhuis. Alleen verwarmen en heel beheerst losdraaien zorgde ervoor dat alles zonder schade los kwam.
Schoonmaken en op slijtage checken voordat we de zaak weer kunnen inbouwen.
Slotspeling meten
Op de foto s te zien dat er een voelermaat van 0,75 mm in het slot van een zuigerveer past. Dat is een beetje te veel. BMW schrijft voor dat de slotspeling tussen de 0,25 en 0,40 mm mag liggen. Hier meten we dus bijna het dubbele.
Alleen nieuwe zuigerveren zijn in dit geval niet voldoende want de zuiger/cilinderspeling was ook al te groot.
Zuigerspeling meten
Voor de demontage van het motorblok is de cilinderlekkagetest uitgevoerd. Die gaf aan dat er nauwelijks lekkage langs de zuiger en de kleppen was.
Nu dat alles uit elkaar ligt en er gemeten kan worden, zien we dat het nog een kwestie van tijd was voordat hier verandering in zou komen.
De totale zuiger/cilinderspeling is 0,25 mm terwijl het fabriek een maximale speling van 0,12 mm aangeeft..
Krukas ziet er goed uit
Op deze foto zit de krukas nog in het carter. Zo op het eerste gezicht ziet alles er heel goed uit. Ook de lagerschalen in de drijfstangen zien er heel normaal uit. Geen gekke slijtagesporen.
Ook is de binnenzijde van het motorblok opvallend schoon. Het ziet er naar uit dat deze motorfiets regelmatig motorblokonderhoud heeft gehad.
Nieuw Monza blauw
Alle lakdelen zijn van de BMW R75/6 gedemonteerd. Alles is schoongemaakt en waar nodig gerepareerd. Klaar voor de spuiterij, klaar voor een nieuwe laag Monza blauw.
Opvallend dat er aan de framezijde van de tank nogal wat roest zit. Gelukkig is het oppervlakkig zodat de tank niet gerepareerd hoeft te worden.
BMW R75/6 tank netjes
De tank is nog in z’n originele Monza blauwe kleur en het is de eerste lak. Ook de biezen zijn nog netjes. Bij voorkeur zouden we dat zo willen houden, maar de overige lakdelen hebben behoorlijke beschadigingen. Opnieuw spuiten en biezen is de enige oplossing.
Als de spuiterij er mee klaar is zal het een flink verschil zijn. De kleur wordt veel intenser en de biezen zijn dan weer strak.
Naaldlager gebroken
Op de foto een kleptuimelaar met as. De BMW R75/6 heeft per kop twee kleptuimelaarassen met elk twee naaldlagers.
Een van de naaldlagers heeft bijzondere schade. De rand van het lager die de naalden tegenhoudt is afgebroken. Het ziet er uit als een oudere breuk dus mogelijk is dit al eens bij een eerdere demontage gebeurd.
Hoe dan ook, dit lager wordt vervangen.
Gouden olieglans
Bij het verwijderen van het distributiedeksel kwam een gouden glans naar voren. De distributie van de BMW wordt nog gedemonteerd en voor de ketting en spanner komt een nieuwe.
Maar er moet hier ook flink schoongemaakt worden. De gouden glans van het aluminium komt van aangeslagen olie en die moet er af.
BMW R75/6 cilinders
De cilinderkoppen zijn gedemonteerd en dat geeft altijd een mooie indicatie van de staat van het motorblok.
De lektest die we eerder gedaan hebben, gaf aan dat alles nog in gezonde staat was. Zo ziet het er ook uit maar voor een betere evaluatie gaat dit nog verder uit elkaar om alles na te meten.
Drukgroep demontage
Het vliegwiel en de drukgroep onderdelen van deze BMW R75/6 zien er nog goed uit. De koppelingsplaat is al eens vervangen en is op het eerste gezicht nog bruikbaar. Nameten van de dikte bepaalt of er nog genoeg leven in zit.
De drukgroep is nog in goede staat. Alleen schoonmaken en dan weer monteren.
Opvallend is dat de krukaskeerring niet lekt. Dat is meestal wel het geval bij deze BMW’s.
Motorblok demontage
Het BMW R75/6 motorblok is uit het frame getild. Klaar voor demontage.
Hoewel het er niet zo goed uit ziet, is er nauwelijks aangekoekte olie door lekkages. Wel is het motorblok zwaar geoxideerd. Het ziet er niet uit als zoutaanslag maar het lijkt wel of het blok lange tijd in een omgeving is geweest waar agressieve stoffen in de lucht zaten.
Hopelijk geeft het nat stralen het gewenste resultaat van een motorblok dat er weer nieuw uitziet.
BMW R75/6 lektest
Ook bij deze BMW R75/6 hebben we een cilinderlektest gedaan. Deze test geeft een indicatie van de gezondheid van de zuigers, zuigerveren, kleppen en de afdichting van de koppakking.
Zoals de meter aangeeft staan alle signalen volop in het groen. Er is dus minimale lekkage langs kleppen, zuiger en zuigerveren. Dat is goed nieuws!
We zijn heel benieuwd wat we in de verbrandingsruimte aantreffen!
Framedelen verzameld
Alle stalen framedelen en losse aanbouwdelen staan hier op de foto. Klaar voor transport naar de poedercoater.
Wat gerepareerd moest worden is gedaan en de rest is alleen schoongemaakt. Alle gaten en schroefdraad is afgedekt en afgedicht. Zo kan er geen straalmiddel en poedercoating in komen.
BMW R75/6 zwak punt
Deze breukjes in aan het frame gelaste delen hebben we al eerder gezien. Ook bij de R90s was dit het geval. Het is een zwakpunt van deze frames. Waarschijnlijk scheurt dit onder invloed van trillingen. Maar het kan ook door een valpartij veroorzaakt zijn.
Deze scheurtjes worden weer dichtgellast.
Stralend resultaat
Enkele delen van de Monza blauwe BMW R75/6 zijn nat gestraald. Het resultaat is goed, maar het vraagt wel meer tijd dan gebruikelijk. De oxide laag op de aluminium delen zit vrij diep.
De verschillen tussen wel en niet gestraald zijn weer overduidelijk. Hopelijk gaat de rest van het aluminium er ook weer zo uit zien.
BMW R75/6 vorkpoten
Zoals altijd hebben de voorvorkpoten het zwaar te verduren gehad tijdens het leven van de motor.
Maar onder het vuil en de oxidatie zit prachtig aluminium. Dat komt weer tevoorschijn na het nat stralen. Straks zijn deze voorvorkpoten niet meer van nieuw te onderscheiden.
Standaard laswerk
Het is standaard laswerk aan de middenstandaard. De kantelpunten van de standaard slijten door. Elke BMW van dit type en deze leeftijd heeft deze kwaal. Dan kun je spreken van een ontwerpfout. Het materiaal is gewoon te dun en krijgt te veel te verduren.
Gelukkig is er een oplossing voor. De gaten worden dichtgelast en dat geeft meer materiaal op de pijnpunten. Maar na 40 jaar is ook dit weer doorgesleten.
Lastige lagers
De achterbruglagers van de BMW R75/6 zitten met een nauwe passing gemonteerd. Daarnaast is er nauwelijks met een lagertrekker achter te komen. Altijd weer een lastige klus om deze lagers te verwijderen.
Voor het poedercoaten halen we ze er uit. Ook om te controleren en schoon te maken. Het gebeurt echter maar zelden dat we ze moeten vervangen. De keerringen die de lagers beschermen vervangen we natuurlijk wel.
BMW R75/6 tellers
Zoals op de cockpitfoto’s van de BMW bij binnenkomst is te zien, zijn de wijzers van de tellers verkleurd en is die van de snelheidsmeter zelfs afgebroken.
Deze tellers beginnen zeldzaam te worden en dus loont het de moeite om ze te repareren. En dat is wat we hebben gedaan.
Versleten schakelaars
De stuurschakelaars bij dit type BMW zijn gevoelig voor vuil en slijtage. Vuil zorgt voor verontreiniging van de draaischakelaars en slijtage veegt de symbolen van de knoppen.
Op de foto lijkt dit nog mee te vallen, maar in de praktijk zijn alle teksten zeer slecht te lezen.
Deze schakelaars zijn niet meer nieuw te krijgen. Er moet dus een oplossing gezocht worden om ze te reviseren en van nieuwe symbolen te voorzien.
BMW R75/6 zadelplaat
Er is al eens een nieuwe buddyseat op de BMW R75/6 gezet. Dat is te zien aan de datum op de bodemplaat. De buddyseat zag er ook nog prima uit. Beetje roest hier en daar en daarom is er besloten het zadel te demonteren en de bodemplaat te laten stralen en poedercoaten.
Tijdens de demontage bleek dat dat een goede beslissing was. Niet alleen was er meer roest dan gedacht, maar ook bleek er tussen het schuim en de bodemplaat veel vocht te zitten.
Reparatie s-kuip
Er is al eens een valpartij met de BMW geweest. Aan de rechterkant in dit geval en daarbij is de kuip beschadigd.
De rechter kuipbevestiging was afgebroken. Er is toen een schroefbout voor een beugeltje dwars door de kuip heen geboord. Een goede noodoplossing maar nu niet acceptabel.
De kuipbevestiging is hersteld en is steviger gemaakt dan voorheen.
Elektrische installatie
Vaste prik bij BMW’s van dit type is ook flinke slijtage aan de draadboom. Het gaat altijd mis op de punten waar de draadboom knikt of draait.
In dit geval op de plek waar veel draden samenkomen. En in dit geval bij de vertakking naar de tellerpartij.
Wordt ook weer gerepareerd!
Chroom vernieuwen
Zoals altijd kost het verchromen veel tijd.
Levertijden van zo’n 16 weken zijn geen uitzondering. Vandaar dat we het chroom zo snel mogelijk willen demonteren en wegbrengen.
Er is zoveel aanbod van chroomwerk en er zijn heel weinig mensen die dit verchroomwerk willen doen.
BMW R75/6 met s-kuip
De Monza blauwe BMW R75/6 heeft als optie een s-kuipje gekregen. Dat heeft er al vanaf het begin op gezeten. Ook de kleur is origineel uit de fabriek.
Dat is te zien als het zwarte dashboard is gedemonteerd. De rand eronder is ook in kleur gespoten en dat deed alleen de fabriek op deze manier.
Snel demonteren
Er zijn hier meerdere BMW’s in slechtere staat binnengebracht. Natuurlijk is er op het motorblok aanslag, vervuiling en oxidatie. Maar dat is allemaal op te lossen.
We demonteren deze BMW R75/6 snel om alle uit te besteden werk op tijd terug te hebben.
BMW R75/6 met s-kuip
Net in de werkplaats en nu al in demontage. We gaan de motorfiets in korte tijd in perfecte staat brengen. De eigenaar is inmiddels helaas overleden en de restauratie moet een postuum eerbewijs worden. Uiteraard blijft de motorfiets in de familie.
De BMW R75/6 moet beter dan nieuw worden. En dat zijn ook dingen die we hier graag doen.
De Monza blauwe BMW R75/6 (1976) – Van (eerste eigenaar) vader op zoon
Op de totaalfoto van de Monza blauwe BMW R75/6 ziet alles er eigenlijk nog best goed uit. Maar op de detailfoto’s is te zien dat er wel wat werk aan de BMW is. De motorfiets wordt weer in de originele blauwe kleur gespoten. Ook de indertijd als optie gekochte s-kuip komt weer terug. Een mooie combinatie.
Bekijk ook:
Andere BMW’s hier gerestaureerd. Of de pagina over biezen en striping.
Kijk in de BMW fabriek hoe de BMW /6 serie werd gebouwd.
Lees de privacyregels