Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Restauratie

BMW R75/6 restauratie

 Restauratie van de Monza blauwe BMW R75/6De BMW R75/6 restauratie is nog in volle gang. Deze Monza blauwe motor gaat van vader op zoon en blijft in de huidige uitvoering en kleur. De in 1976 als optie voor dit model verkrijgbare s-kuip komt ook weer terug op de BMW R75/6. 

BMW R75/6 verliet in april 1976 als één van de laatsten uit deze serie de fabriek. De streep-6 reeks is precies 50 jaar na de introductie van de eerste BMW motorfiets geïntroduceerd. Naast de BMW R75/6 was er een kleiner model, de BMW R60/6 (ook hier gerestaureerd) en de nieuwe 900cc modellen, de R90/6 en vlaggenschip de BMW R90s. Die laatste hebben we hier ook al eens gerestaureerd. Van de streep-6 serie zijn totaal 66.269 exemplaren geproduceerd van september 1973 t/m juni 1976. Van de BMW R75/6 zijn er totaal 17.587 geproduceerd. Dat is inclusief de 5.762  R75/6 US modellen voor de Amerikaanse markt.

Lees zoals gebruikelijk dit verslag van onderaan deze pagina (de start) naar boven in de huidige situatie.

Hierna ook andere BMW restauraties bekijken? Kijk dan hier.


BMW R75/6 cardan demonteren

Cardan demonteren

Ook de cardan gaat uit elkaar. Al is het alleen al om de behuizing te stralen. Maar tegelijker tijd kunnen we de lagers checken en de keerringen vervangen. 

Opvallend is dat de meenemer nauwelijks sporen van slijtage vertoont. De meenemer schuift in de naaf van het achterwiel en brengt op die manier de aandrijving over. De meenemer is daardoor gevoelig voor slijtage en moet goed onderhouden worden.

 


Cilinderkop gestraald

Een lichtpuntje. Een van de cilinderkoppen is inmiddels nat gestraald. Dat is altijd weer een prachtig moment. Het frisse aluminium straalt je tegemoet. 
Maar ook hier is nog wel werk. De uitlaatzittingen moeten vervangen worden om de motor geschikt te maken voor loodvrije benzine. Tegelijkertijd komen er nieuwe kleppen, veren en klepgeleiders in de cilinderkoppen. 
BMW R75/6 Cilinderkop gestraald
BMW R75/6 cilinderkop gestraald

Vieze sproeiers

Zelden hebben we hier zulke vervuilde sproeiers gezien. Bovendien zat de hoofdsproeierbehuizing enorm vast in het carburateurhuis. Alleen verwarmen en heel beheerst losdraaien zorgde ervoor dat alles zonder schade los kwam.
Schoonmaken en op slijtage checken voordat we de zaak weer kunnen inbouwen. 
BMW R75/6 hoofdsproeierhuis is vervuild
BMW R75/6 heeft extreem vuile sproeiers

De zuigerveer slotspeling meten

Slotspeling meten

Op de foto s te zien dat er een voelermaat van 0,75 mm in het slot van een zuigerveer past. Dat is een beetje te veel. BMW schrijft voor dat de slotspeling tussen de 0,25 en 0,40 mm mag liggen. Hier meten we dus bijna het dubbele.

Alleen nieuwe zuigerveren zijn in dit geval niet voldoende want de zuiger/cilinderspeling was ook al te groot.

 


Zuigerspeling meten

Zuigerspeling meten

Voor de demontage van het motorblok is de cilinderlekkagetest uitgevoerd. Die gaf aan dat er nauwelijks lekkage langs de zuiger en de kleppen was.

Nu dat alles uit elkaar ligt en er gemeten kan worden, zien we dat het nog een kwestie van tijd was voordat hier verandering in zou komen. 

De totale zuiger/cilinderspeling is 0,25 mm terwijl het fabriek een maximale speling van 0,12 mm aangeeft..


BMW R75/6 kruktappen zien er goed uit

Krukas ziet er goed uit

Op deze foto zit de krukas nog in het carter. Zo op het eerste gezicht ziet alles er heel goed uit. Ook de lagerschalen in de drijfstangen zien er heel normaal uit. Geen gekke slijtagesporen. 

Ook is de binnenzijde van het motorblok opvallend schoon. Het ziet er naar uit dat deze motorfiets regelmatig motorblokonderhoud heeft gehad.


Nieuw Monza blauw 

Alle lakdelen zijn van de BMW R75/6 gedemonteerd. Alles is schoongemaakt en waar nodig gerepareerd. Klaar voor de spuiterij, klaar voor een nieuwe laag Monza blauw.
Opvallend dat er aan de framezijde van de tank nogal wat roest zit. Gelukkig is het oppervlakkig zodat de tank niet gerepareerd hoeft te worden. 
Roestplekken aan de binnenzijde van de Monza blauwe tank
BMW R75/6 Monza blauwe onderdelen klaar voor de spuiterij

De BMW R75/6 Monza blauwe tank ziet er nog goed uit

BMW R75/6 tank netjes

De tank is nog in z’n originele Monza blauwe kleur en het is de eerste lak. Ook de biezen zijn nog netjes. Bij voorkeur zouden we dat zo willen houden, maar de overige lakdelen hebben behoorlijke beschadigingen. Opnieuw spuiten en biezen  is de enige oplossing.

Als de spuiterij er mee klaar is zal het een flink verschil zijn. De kleur wordt veel intenser en de biezen zijn dan weer strak.

 


"BMW

Naaldlager gebroken

Op de foto een kleptuimelaar met as. De BMW R75/6 heeft per kop twee kleptuimelaarassen met elk twee naaldlagers.

Een van de naaldlagers heeft bijzondere schade. De rand van het lager die de naalden tegenhoudt is afgebroken. Het ziet er uit als een oudere breuk dus mogelijk is dit al eens bij een eerdere demontage gebeurd. 

Hoe dan ook, dit lager wordt vervangen.


BMW R75/6 distributie is goud gekleurd door de olie

Gouden olieglans

Bij het verwijderen van het distributiedeksel kwam een gouden glans  naar voren. De distributie van de BMW wordt nog gedemonteerd en voor de ketting en spanner komt een nieuwe.

Maar er moet hier ook flink schoongemaakt worden. De gouden glans van het aluminium komt van aangeslagen olie en die moet er af.


BMW R75/6 cilinders

De cilinderkoppen zijn gedemonteerd en dat geeft altijd een mooie indicatie van de staat van het motorblok.
De lektest die we eerder gedaan hebben, gaf aan dat alles nog in gezonde staat was. Zo ziet het er ook uit maar voor een betere evaluatie gaat dit nog verder uit elkaar om alles na te meten. 
BMW R75/6 demontage van de linker cilinder
Demontage van de rechter cilinder

Drukgroep demontage

Het vliegwiel en de drukgroep onderdelen van deze BMW R75/6 zien er nog goed uit. De koppelingsplaat is al eens vervangen en is op het eerste gezicht nog bruikbaar. Nameten van de dikte bepaalt of er nog genoeg leven in zit. 
De drukgroep is nog in goede staat. Alleen schoonmaken en dan weer monteren.
Opvallend is dat de krukaskeerring niet lekt. Dat is meestal wel het geval bij deze BMW’s.
BMW R75/6 krukaskeerring is niet lek
BMW R75/6 drukgroep gedemonteerd

BMW R75/6 motorblok wordt gedemonteerd

Motorblok demontage

Het BMW R75/6 motorblok is uit het frame getild. Klaar voor demontage. 

Hoewel het er niet zo goed uit ziet, is er nauwelijks aangekoekte olie door lekkages. Wel is het motorblok zwaar geoxideerd. Het ziet er niet uit als zoutaanslag maar het lijkt wel of het blok lange tijd in een omgeving is geweest waar agressieve stoffen in de lucht zaten.

Hopelijk geeft het nat stralen het gewenste resultaat van een motorblok dat er weer nieuw uitziet.


De cilinderlekkagetest geeft mooie waarden

BMW R75/6 lektest

Ook bij deze BMW R75/6 hebben we een cilinderlektest gedaan. Deze test geeft een indicatie van de gezondheid van de zuigers, zuigerveren, kleppen en de afdichting van de  koppakking.

Zoals de meter aangeeft staan alle signalen volop in het groen. Er is dus minimale lekkage langs kleppen, zuiger en zuigerveren. Dat is goed nieuws!

We zijn heel benieuwd wat we in de verbrandingsruimte aantreffen!


BMW R75/6 in onderdelen naar poedercoater

Framedelen verzameld

Alle stalen framedelen en losse aanbouwdelen staan hier op de foto. Klaar voor transport naar de poedercoater.  

Wat gerepareerd moest worden is gedaan en de rest is alleen schoongemaakt. Alle gaten en schroefdraad is afgedekt en afgedicht. Zo kan er geen straalmiddel en poedercoating in komen.


BMW R75/6 zwak punt

Deze breukjes in aan het frame gelaste delen hebben we al eerder gezien. Ook bij de R90s was dit het geval. Het is een zwakpunt van deze frames. Waarschijnlijk scheurt dit onder invloed van trillingen. Maar het kan ook door een valpartij veroorzaakt zijn.
Deze scheurtjes worden weer dichtgellast. 
Vaak voorkomende framebreuk bij /6 modellen
Vaak voorkomende framebreuk bij /6 modellen

Stralend resultaat

Enkele delen van de Monza blauwe BMW R75/6 zijn nat gestraald. Het resultaat is goed, maar het vraagt wel meer tijd dan gebruikelijk. De oxide laag op de aluminium delen zit vrij diep.
De verschillen tussen wel en niet gestraald zijn weer overduidelijk. Hopelijk gaat de rest van het aluminium er ook weer zo uit zien.
BMW R75/6 aluminiumdelen nat gestraald
BMW R75/6 aluminiumdelen nat gestraald

Natstralen maakt de voorvorkpoten weer nieuw

BMW R75/6 vorkpoten

Zoals altijd hebben de voorvorkpoten het zwaar te verduren gehad tijdens het leven van de motor. 

Maar onder het vuil en de oxidatie zit prachtig aluminium. Dat komt weer tevoorschijn na het nat stralen. Straks zijn deze voorvorkpoten niet meer van nieuw te onderscheiden.


Standaard laswerk

Het is standaard laswerk aan de middenstandaard. De kantelpunten van de standaard slijten door. Elke BMW van dit type en deze leeftijd heeft deze kwaal. Dan kun je spreken van een ontwerpfout. Het materiaal is gewoon te dun en krijgt te veel te verduren. 
Gelukkig is er een oplossing voor. De gaten worden dichtgelast en dat geeft meer materiaal op de pijnpunten. Maar na 40 jaar is ook dit weer doorgesleten.
De middenstandaard is is dichtgelast
De middenstandaard is doorgeroest

Lastige lagers

De achterbruglagers van de BMW R75/6 zitten met een nauwe passing gemonteerd. Daarnaast is er nauwelijks met een lagertrekker achter te komen. Altijd weer een lastige klus om deze lagers te verwijderen. 
Voor het poedercoaten halen we ze er uit. Ook om te controleren en schoon te maken. Het gebeurt echter maar zelden dat we ze moeten vervangen. De keerringen die de lagers beschermen vervangen we natuurlijk wel.
Demontage van de swingarmlagers
Demontage van de achterbruglagers

BMW R75/6 tellers

Zoals op de cockpitfoto’s van de BMW bij binnenkomst is te zien, zijn de wijzers van de tellers verkleurd en is die van de snelheidsmeter zelfs afgebroken.
Deze tellers beginnen zeldzaam te worden en dus loont het de moeite om ze te repareren. En dat is wat we hebben gedaan.
De BMW R75/6 tellers zijn gerepareerd
De BMW R75/6 tellers zien er weer nieuw uit

De opschriften van de stuurschakelaars zijn slecht leesbaar

Versleten schakelaars

De stuurschakelaars bij dit type BMW zijn gevoelig voor vuil en slijtage. Vuil zorgt voor verontreiniging van de draaischakelaars en slijtage veegt de symbolen van de knoppen.

Op de foto lijkt dit nog mee te vallen, maar in de praktijk zijn alle teksten zeer slecht te lezen.

Deze schakelaars zijn niet meer nieuw te krijgen. Er moet dus een oplossing gezocht worden om ze te reviseren en van nieuwe symbolen te voorzien.


De BMW R75/6 zadelbodem is vochtig

BMW R75/6 zadelplaat

Er is al eens een nieuwe buddyseat op de BMW R75/6 gezet. Dat is te zien aan de datum op de bodemplaat. De buddyseat zag er ook nog prima uit. Beetje roest hier en daar en daarom is er besloten het zadel te demonteren en de bodemplaat te laten stralen en poedercoaten.

Tijdens de demontage bleek dat dat een goede beslissing was. Niet alleen was er meer roest dan gedacht, maar ook bleek er tussen het schuim en de bodemplaat veel vocht te zitten. 


De originele Monza blauwe BMW s-kuip. Reparatie na valschade.

Reparatie s-kuip

Er is al eens een valpartij met de BMW geweest. Aan de rechterkant in dit geval en daarbij is de kuip beschadigd.

De rechter kuipbevestiging was afgebroken. Er is toen een schroefbout voor een beugeltje dwars door de kuip heen geboord. Een goede noodoplossing maar nu niet acceptabel. 

De kuipbevestiging is hersteld en is steviger gemaakt dan voorheen.


Elektrische installatie 

Vaste prik bij BMW’s van dit type is ook flinke slijtage aan de draadboom. Het gaat altijd mis op de punten waar de draadboom knikt of draait.
In dit geval op de plek waar veel draden samenkomen. En in dit geval bij de vertakking naar de tellerpartij.
Wordt ook weer gerepareerd! 
De BMW R75/6 bedrading in de koplamp
De draadboom is hier en daar beschadigd

BMW R75/6 onderdelen klaar voor de verchromer

Chroom vernieuwen

Zoals altijd kost het verchromen veel tijd. 

Levertijden van zo’n 16 weken zijn geen uitzondering. Vandaar dat we het chroom zo snel mogelijk willen demonteren en wegbrengen. 

Er is zoveel aanbod van chroomwerk en er zijn heel weinig mensen die dit verchroomwerk willen doen.


De optionele Monza blauwe s-kuip krijgt een nieuw dashboard en ruit

BMW R75/6 met s-kuip

De Monza blauwe BMW R75/6 heeft als optie een s-kuipje gekregen. Dat heeft er al vanaf het begin op gezeten. Ook de kleur is origineel uit de fabriek.

Dat is te zien als het zwarte dashboard is gedemonteerd. De rand eronder is ook in kleur gespoten en dat deed alleen de fabriek op deze manier. 


De demontage van de BMW R75/6 is gestart

Snel demonteren

Er zijn hier meerdere BMW’s in slechtere staat binnengebracht. Natuurlijk is er op het motorblok aanslag, vervuiling en oxidatie. Maar dat is allemaal op te lossen.

We demonteren deze BMW R75/6 snel om alle uit te besteden werk op tijd terug te hebben. 


De demontage van de Monza blauwe BMW R75/6 is gestart

BMW R75/6 met s-kuip

Net in de werkplaats en nu al in demontage. We gaan de motorfiets in korte tijd in perfecte staat brengen. De eigenaar is inmiddels helaas overleden en de restauratie moet een postuum eerbewijs worden. Uiteraard blijft de motorfiets in de familie.

De BMW R75/6 moet beter dan nieuw worden. En dat zijn ook dingen die we hier graag doen.


De Monza blauwe BMW R75/6 (1976) – Van (eerste eigenaar) vader op zoon

Op de totaalfoto van de Monza blauwe BMW R75/6 ziet alles er eigenlijk nog best goed uit. Maar op de detailfoto’s is te zien dat er wel wat werk aan de BMW is. De motorfiets wordt weer in de originele blauwe kleur gespoten. Ook de indertijd als optie gekochte s-kuip komt weer terug. Een mooie combinatie. 

Bekijk ook:

Andere BMW’s hier gerestaureerd. Of de pagina over biezen en striping

Kijk in de BMW fabriek hoe de BMW /6 serie werd gebouwd.

Lees de privacyregels