Een BMW R75/6 kwam hier in heel slechte staat binnen. Er was flink wat waterschade in het motorblok. toch is het gelukt om er weer een plaatje van een motorfiets van te maken. Deze streep 6 BMW motorfiets werd in augustus 1974 geproduceerd voor het modeljaar 1975. Hij kwam als nummer 32 van de band. Al eerder werd hier een BMW R75/6 gerestaureerd. Het was een Monza blauwe met S-kuip.
Bekijk onderaan deze pagina hoe dit project begon en hoe het eindresultaat tot stand kwam. Liever meteen alle foto’s van het eindresultaat van de restauratie zien? Dat kan hier!
R75/6 startklaar
Nadat de laatste problemen met de carburateurs zijn opgelost is het moment daar om de startknop in te drukken.
Daarna is het proefrijden en zijn er altijd nog zaken die even nagelopen moeten worden. Maar uiteindelijk is van een kansloze BMW R75/6 weer een prachtig exemplaar gemaakt..
Vlotternaald upgrade
De vlotternaald en zitting van een 40mm Bing carburateur zitten nu gemonteerd in een 32mm carburateur.
De vlotternaaldzittingen voor een 32mm Bing carburateur zijn niet meer te krijgen. Zie onderstaande foto’s.
Vlotternaaldzitting
De oude en de nieuwe vlotternaaldzitting verschillen in diameter De oude is kleiner dan de nieuwe. Daarom past de nieuwe niet zomaar op de plaats van de oude.
Bij een CNC-bedrijf is heel precies de boring van de vlotternaald aangepast. Nu past de nieuwe perfect op de plek van de oude. (Bedankt René !)
Vlotternaald past niet
Een ander probleem met de carburateurs was dat de vlotternaalden lekten. Het probleem bleek in de vlotternaaldzittingen te zitten. Nieuwe zijn voor dit type 32mm Bing carburateur niet meer te krijgen. Voor de 40mm Bing carburateurs zijn ze er wel. Maar zoals op de foto is te zien zijn die groter want een bijbehorende vlotternaald is ook groter.
Daarom is besloten de carburateurs aan te passen.
Kleine sproeier
Al eerder had iemand de kleine sproeier van een van de carburateurs willen losdraaien. Maar door waterschade was de sproeier zo vast gaan zitten dat de broze messing schroefkop afbrak. Een probleemgeval.
Dan zit er niets anders op dan heel voorzichtig de sproeier uit te boren en de schroefdraad weer netjes te maken. Dit is een van de redenen dat restaureren vaak duurder uitvalt dan gepland..
Carburateur met gaten
Zoals op eerdere foto’s was te zien had de linker carburateur nogal wat waterschade. Na het schoonmaken zag het gedeelte dat in de aanzuigbuis van de cilinderkop gaat er zo uit. Er is geprobeerd of de carburateur nog goed kon functioneren, maar al snel bleek dat er te veel schade was. Door het aanzuigen van valse lucht door de gaten was goed afstellen onmogelijk.
Maar er waren meer problemen zoals uit de volgende foto’s blijkt.
BMW R75/6 vordert
De restauratie nadert zijn einde. Motorblok en versnellingsbak zijn in het frame gemonteerd. De elektra is aangesloten en het wachten is op de carburateurs. Maar daar zitten nog volop problemen in. Vooral de linker carburateur zorgt voor hoofdbrekers. Kijk maar op de volgende foto’s.
Versnellingsbak
De keerring op de primaire as van de versnellingsbak was lek. Dat resulteert in een vette koppeling. Een nieuwe is zo geplaatst. Maar als het afdichtigsvlak waar de keerring op draait enorm is ingesleten, blijft hij maar tijdelijk oliedicht.
Daarom is een nieuwe bus geplaatst met een zuiver loopvlak. Met speciaal gereedschap is het plaatsen van de bus een eenvoudige klus.
Distributiedeksel er op
De BMW R75/6 krijgt een nieuwe distributieketting, kettinggeleider en spanner. Is er een nieuw voorste krukaslager, zijn er nieuwe pakkingen en keerringen.
Het distributiedeksel kan er weer op. Dit gaat het gemakkelijkst als het een beetje verwarmd is. Dan past het makkelijk en zonder geweld over het lager.
Boutjes goed vast
De carterpanboutjes worden met het juiste aanhaalmoment vastgezet. Zo deed BMW dat ook in de fabriek. Samen met een nieuwe pakking is de zaak dan oliedicht.
Carterpan brandschoon
Het motorcarter van de BMW R75/6 is schoon en de oliezeef is alweer gemonteerd. Ook de carterpan is schoon. De boutjes die klaar liggen om de carterpan met een nieuwe pakking te monteren zijn de oude boutjes. Ze zijn gestraald en opnieuw verzinkt.
BMW R75/6 carterpech
Het boutje dat de achterkant van de startmotor ondersteunt is doorgeroest en afgebroken. Een stompje van het stalen boutje in een aluminium carter is altijd lastig verwijderen.
Gelukkig is het zonder schade te verwijderen. Een nieuw boutje past perfect.
Cilinder total loss
Er heeft lange tijd water in de linker cilinder gestaan. Dikke roestvorming was het resultaat zoals ook al op een eerdere foto te zien was. Nu is de cilinder ontroest en is de roestinwerking dusdanig dat zelfs opboren naar een 2e overmaat niet meer mogelijk is.
De cilinderkop heeft ook schade. Met name aan de klepzittingen. Die vervangen bij de koprevisie en dan is de kop weer bruikbaar.
Opbouw BMW R75/6
De opbouw van de BMW R75/6 begint vorm te krijgen. Eerst wordt het rijdende gedeelte opgebouwd. Daarna volgt de motor en de versnellingsbak.
Slecht contact
De accukabel was bijna gebroken. Met plakband was geprobeerd de boel bij elkaar te houden maar dat heeft niet lang gewerkt. Het laatste adertje was bijna door. Nu zit er een nieuw kabeloog aan en is de verbinding hersteld.
De juiste bedrading
Een paar foto’s terug was het achterlicht te zien met alleen blauwe bedrading. Nu zijn de juiste draadkleuren aangebracht. Net zoals de fabriek dat bij de BMW R75/6 deed.
Ook het startrelais is van nieuwe bedrading voorzien.
Scharnierpunten krom
De scharnierpunten van de middenstandaard aan het frame van deze BMW R75/6 zijn beide krom. Op de foto’s het linker- en rechterscharnierpunt zowel krom als weer rechtgebogen. Door ze flink te verwarmen kunnen de scharnierpunten verbogen worden.
Laswerk aan frame
Kleine reparaties aan het frame. Maar wel van belang. Het achterste draaipunt van het zadel was afgebroken. Het nieuwe draaipunt heeft schroefdraad zodat het zadel met een bout vastgezet kan worden en niet meer kan losschuiven.
En een nieuw klemmetje voor een van de accudeksels.
Lakwerk anders
Al eerder hadden we hier een zilvergrijze BMW R-serie. Maar deze BMW R75/6 krijgt een andere zilvergrijze kleur. De eigenaar heeft een Vespa in dit grijs en wil de BMW graag in matching kleur. Vandaar ook de oranje biezen..
BMW R75/6 vuile cardan
Helemaal volgens verwachting is de cardan ook flink vervuild. Geen probleem want hij gaat toch helemaal uit elkaar om nagezien te worden.
Als hij weer geassembleerd wordt checken we alle spelingen en stellen die af voor een zo strak mogelijke aandrijflijn.
Lichtpunt voor de R75/6
De aluminium velgen waren al niet beter dan de rest van de BMW R75/6. Maar ze knappen aardig op. Nu nog polijsten en dan zijn ze weer bruikbaar. Hopelijk werkt de rest van de BMW ook zo mee.
BMW R75/6 vol roest
Als de linker cilinderkop wordt gelicht, ontvouwd zich een roestlandschap. Alles zit onder. Als de kleppen gedemonteerd zijn kan de kop gecheckt worden.
Zware roestvorming in de cilinder. Hopelijk is de cilinderwand niet zo ver aangetast dat de cilinder onbruikbaar is.
Nog meer oxidatie
De dynamo heeft kennelijk de volle laag water, zout en vuil gekregen. Alles zit onder een dikke oxidelaag. Bij eerdere restauraties zagen we dit ook al. Gelukkig is dit wel op te knappen.
Ook waar de startmotor z’n werk doet zit volop oxidatie. Schoonmaken en natstralen doet dit wel verdwijnen.
R75/6, roest, roest, roest
De hoofdremcilinder onder de tank van deze BMW R75/6 staat stijf van de roest. Er zit geen beweging meer in. Hopelijk heeft de remvloeistof de binnenkant beschermd.
Een kleptuimelaar met roestcultuur. Als de roest niet te diep is ingevreten kunnen we ze nog wel gebruiken.
Creatief in de koplamp
Ook in de koplamp zijn creatieve oplossingen gemaakt. Kennelijk was er al eens kortsluiting. Om dat in de toekomst te voorkomen is flink wat schuimrubber gebruikt.
Ook de hobbyconnectors gaan verdwijnen en maken plaats voor originele aansluitingen.
Blauw is favoriet
Natuurlijk, het werkt, maar beter van niet om maar één draadkleur te kiezen. Hier kon het waarschijnlijk niet anders. De draadboon die door het achterframe loopt is al eens vernieuwd. Kennelijk was blauw de favoriete of enige beschikbare draadkleur.
De nieuwe draadboom die straks gemonteerd wordt heeft wel de juiste draadkleuren.
De ellende gaat dieper
Ook aan de andere kant van de carburateur zit ernstige roestvorming. De gasklep is niet meer in beweging te krijgen. Of de schroefjes van de gasklep nog loskomen is maar de vraag.
Als de carburateur straks is schoongemaakt zal duidelijk worden of hij nog bruikbaar is.
BMW R75/6 met water
Dit is hoe de inlaat van de linker carburateur eruit zag. Roest en aluminiumoxidatie. Beide zeer waarschijnlijk veroorzaakt door water dat in de carburateur zat. Dat belooft niet veel goeds voor wat we gaan aantreffen bij de demontage.
Flink geoxideerd
Nadat we de motor op de aanhanger gezien hadden, was het geen verrassing wat we te zien kregen toen de tank van het frame ging. Alles aan deze BMW R75/6 is flink geroest. Het is duidelijk; dit wordt een heel intensieve restauratieklus.
Lees de privacyregels