De restauratie van de BMW R80/7 is voltooid. De motorfiets die ooit begon als een R80/7 RT is gedurende het proces omgebouwd naar een ‘gewone’ R80/7. Hier en daar is een kleine aanpassing gedaan die hem net even anders maakt dan een fabrieks BMW R80/7.
Gezond hart
De restauratie is met tussenpozen gedurende een aantal maanden uitgevoerd. Daarbij is de complete motorfiets uit elkaar geweest om alle afzonderlijke onderdelen opnieuw te spuiten of op een andere manier weer nieuw te maken. Het motorblok kon ongeopend blijven omdat het hart van de machine prima in orde was. Wel is de versnellingsbak gedemonteerd om de koppeling en het vliegwiel te verwijderen zodat de lekkende krukaskeerring meteen vervangen kon worden. En omdat de zaak dan toch al open lagt is de originele koppelingsplaat uit 1979 ook meteen maar preventief vervangen.
Poetsen
Het frame en alle losse onderdelen zijn hoogglans zwart gepoedercoat. De overige delen zijn van een nieuwe laklaag voorzien. De tank, het voorspatbord en het kontje van de buddyseat waren recent voor de restauratie al eens opnieuw gespoten. Flink poetsen was voldoende om ze weer te laten glimmen.
Om alle stappen van de restauratie nog eens goed te bekijken is hier het complete restauratieverslag van deze BMW R80/7 te bekijken.
Hieronder nog eens de foto’s uit de slideshow zodat ze stuk voor stuk bekeken kunnen worden.
Lees ook:
De BMW R80/7 restauratie is succesvol afgerond
De laatste loodjes van de BMW R80/7 restauratie
BMW R67/3 ex-politie zijspan gaat solo
Of lees hier meer informatie over de BMW /7 modellen.
Erg leuk om de het restauratieproject van deze BMW R80/7. te lezen.
Heb zelf een originele BMW R60/6 waar de laatste 7 jaar niet meer op gereden is.
Zou de motor graag weer in goede staat (laten) brengen.
Wat zijn de mogelijkheden hiervoor bij jullie en waar moet ik ( financieel) op rekenen vergelijkbaar met de R80?
Hoor graag een reactie.
Mvg,
Arend Jan Schuitmaker