Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Restauratie

BMW R90S frame restauratie

BMW R90s na frame restauratieDe BMW R90S frame restauratie zit er op. De lak is weer strak en er is geen roest meer. Het was de opdracht om deze grotendeels originele BMW R90S in Rauchsilber zoveel mogelijk in tact te laten en alleen het frame te restaureren. En dat is gelukt. De motorfiets staat er gepoetst en met een prachtig zwart frame weer uiterst fris bij.

Het is niet altijd nodig om een motorfiets compleet te restaureren. Zeker als de lakdelen zoals tank en spatboden nog in originele en bovendien goede staat zijn. Dat was hier het geval. Hoe meer originele delen in goede staat, hoe groter de waarde van de motorfiets. Conserveren in plaats van restaureren. 

Lees zoals gebruikelijk dit verslag van beneden, de start, naar boven in de huidige situatie.

 


Eindresultaat van de BMW R90S Rauchsilber

BMW R90S na frame restauratie



De oude BMW-dealersticker nagemaakt

Repro dealersticker

Niet dat de BMW R90S bij deze Belgische dealer is gekocht, maar de eigenaar van deze motor heeft goede herinneringen aan De Schryver in Gent. Daarom kwam het verzoek om een originele sticker na te maken en op het voorspatbord te plakken. Precies zoals de dealer dat zelf ook deed. 

Ook voor de gerestaureerde BMW R50/2 hebben we zo’n dealersticker nagemaakt.

Hoe de verdere opbouw van deze BMW R90S ging is hier niet weergegeven. Daarvan zijn veel voorbeelden te vinden in andere BMW restauraties op deze website.


De Dellorto PHM38 acceleratiepomp geeft problemen

Carburateur kalibratie

Bij aankomst en evaluatie van de BMW R90S bleek de motor prefect te starten en te lopen. Alleen bij snel gasgeven pakte het motorblok niet goed op. Dat is vaak een storing in de carburateurs. En in dit geval een bekend euvel van de Dellorto PHM38 carburateurs.   

De acceleratiepompen die kortstondig extra benzine inspuiten werken dan niet goed. Dat was ook hier het geval. En omdat de verzegeling op de stelschroef van de pompen ontbreekt is daar mogelijk al eens aan gesleuteld. Opnieuw kalibreren is dus noodzakelijk.

Lees hier meer over het kalibreren van de Dellorto PHM38 carburateur.


De gouden striping werd door de fabriek geplakt

Geplakte biezen

Handgetrokken biezen zijn het handelsmerk van de klassieke BMW’s. Maar deze BMW R90S in Rauchsilber (Siver Smoke) heeft geplakte gouden biezen. Dat is niet omdat ze later na opnieuw spuiten zijn aangebracht. BMW deed dit af fabriek zelf zo bij de eerste serie van dit type motor. 

Hoe dat precies zit is te lezen op de Biezen en Striping pagina op deze website. .


Originele BMW R90S lakdelen

Origineel Rauchsilber

Het lakwerk van deze BMW R90S is nog grotendeels origineel. Alleen het kuipje is eens overgespoten. Dat is te zien aan de frisse zilveren kleur. Bij de overige delen is de blanke lak iets vergeeld. Niets aan doen, is origineel dus houden zo. 

De eerste serie R90S werd uitsluitend in Rauchsilber (Silver Smoke) geleverd. Later kwam daar Daytona Orange bij en die kleur werd favoriet. 


Het gescheurde dashboard wordt vervangen

Dashboard scheur

BMW monteert standaard op de R90S een s-kuipje. Maar ook voor andere typen is dit kuipje als optie te krijgen.

Tussen de kuipruit en het kuipje zit een kunststof dashboard waarin een voltmeter en klokje past. Op enkele plaatsen is de kunststof rand erg smal en bij de geringste val of druk breekt het dashboard. Dat is ook hier het geval.

Gelukkig is het dashboard nog te krijgen, net als de holnieten waar het mee vast zit.  


Draadverwarring

De bedrading van schakelaars en andere onderdelen komt soms niet overeen met de schemakleuren. Om er voor te zorgen dat alles toch goed wordt aangesloten krijgen de draden kleurbandjes ter correctie. Dan klopt de aansluiting toch.
Nadeel is dat deze bandjes na verloop van tijd loslaten en verdwijnen. Dan is het zoeken. Op deze originele R90S klopt alles nog. 
Afwijkende draadkleuren zijn in de fabriek aangepast met bandjes van tape
Afwijkende draadkleuren zijn in de fabriek aangepast met bandjes van tape

De BMW R90S demontage vordert

Motorblok blijft dicht

Het motorblok en de versnellingsbak worden alleen schoongemaakt. Er is geen aanleiding om iets aan een van beide te doen. 

Bijzonder is dat deze BMW R90S is uitgerust met een Kayser 6-gang zes versnellingsbak. Normaliter is een vijf-bak gemonteerd.

Op de foto zijn de Dellorto PHM38 carburateurs nog gemonteerd. Die gaan nog wel van het motorblok af om te worden schoongemaakt en gekalibreerd. 

 

 


De demontage vordert

BMW R90S frame kaal

Het is niet voor het eerst dat hier een BMW R90S of een ander model uit de streep 6 serie gedemonteerd wordt. Kijk voor een complete beschrijving hiervan naar een van de andere restauraties van BMW motoren. 

Hier gaat het er om het frame kaal te maken en blijven de overige onderdelen zoveel mogelijk gemonteerd. 


Slecht laswerk

Naast de roestvorming is het eerder uitgevoerde laswerk aan de middenstandaard niet zo netjes uitgevoerd. De lasrupsen liggen bovenop het doorgeroeste metaal. Dat doen we hier niet zo. Dus wordt de standaard dichtgelast en verstevigd.
Dat is eigenlijk standaard procedure hier. Nagenoeg elke BMW die we hier zien heeft een doorgeroeste of doorgesleten standaard. 

 

Het BMW R90S framelakwerk is slecht
Slecht laswerk aan de middenstandaard

Roest onder de lak

Hier en daar spat de lak zo van het R90S frame. Onder de schilfers is goed te zien dat onder elk bobbeltje een roestbultje zit. Het hele frame ziet er zo uit en daarom gaan we er vanuit dat het frame eerder chemisch is ontlakt.   
‘Natuurlijke’ roestvorming laat nooit zo’n egaal beeld zien.
Roest onder de framelak
Egale roestvorming onder de lak van het totale R90s frame

Roestvorming onder nieuwe lak na chemische ontlakking

Chemische schade

Het BMW R90s frame is bij een eerdere restauratie ook al eens gespoten. Maar bij het verwijderen van de oude lak is waarschijnlijk gebruikgemaakt van een chemisch middel. Dit is kennelijk niet goed verwijderd waardoor de nieuwe lak na verloop van tijd van strak naar egaal gebobbeld is overgegaan. 

Er zit niets anders op om alle aangetaste delen kaal te stralen en opnieuw te poederlakken. 


De BMW R90S in grotendeels originele staat

De BMW R90S in Rauchsilber komt voor alleen een frame restauratie

Zo op het eerste gezicht ziet deze BMW R90S er nog meer dan prima uit. En dat is ook zo. Deze BMW rolde in 1973 als één van de eerste exemplaren als het vlaggenschip van de streep 6 serie van de band. Kort na de eeuwwisseling is deze motor al eens gerestaureerd maar veel, zoals het lakwerk, is ongewijzigd gebleven. Alleen het s-kuipje is vernieuwd en dat is direct te zien door de heldere zilveren kleur. Bij de overige delen is de blanke lak licht vergeeld. 

Helaas is bij die restauratie het frame niet goed behandeld zoals op de foto’s hierboven is te zien. Daarom is de motor in grote onderdelen gedemonteerd om alleen het frame en de overige zwarte delen aan te pakken. 

Bekijk ook:

Andere BMW’s hier gerestaureerd. Of de pagina over de restauratie van de R90s in Daytona Orange, maar ook het eindresultaat. Ook op Wikipedia is veel informatie over de BMW R90S te vinden.

Lees de privacyregels