Een BMW R90s is hier in restauratie. De opdracht is om hem zo veel mogelijk fabrieksnieuw te maken. Gelukkig is dat geen onmogelijke opgave want de motorfiets in kwestie is in gave en complete staat. Hij is inmiddels al aardig op weg, maar zo ver als op de foto hier boven uit de originele folder in 1976 is het nog niet.
Met deze restauratie volgen we de gebruikelijke procedure en dat is demonteren, schoonmaken, vernieuwen en weer monteren. Het klinkt simpel maar in de praktijk heeft dit nogal wat voeten in de aarde. Verderop in dit bericht een link naar de restauratiepagina waarop de actuele staat is te zien.
De BMW R90s is een bijzondere motorfiets die als het aan de technische ontwerpafdeling van BMW had gelegen er nooit was gekomen. Gelukkig gaf een vasthoudende Amerikaanse Honda-rijder in BMW-dienst de doorslag zodat de R90s er toch kwam. Hieronder de historie.
Japans voorbeeld
Nadat de motorwereld in 1969 door Honda werd opgeschrikt met de CB750, een 67 pk sterke 750cc viercilinder motorfiets met elektrische starter en hydraulische schijfrem voor, haastten de overige fabrikanten om een inhaalslag te maken. BMW aarzelde om mee te gaan in deze race want BMW topman Dr. Helmut Bönsch was van mening dat niemand meer dan 50 pk in een motorfiets nodig had. De BMW R75/5 was in die tijd het 750cc topmodel met 50 pk. Zelfs toen Bönsch in 1972 met pensioen ging, was er weinig enthousiasme om over een 900cc machine met meer pk’s na te denken.
Honda beter
In 1972 maakte de tot Amerikaan genaturaliseerde Zwitser Robert ‘Bob’ Lutz de overstap van General motors naar BMW en werd marketingchef auto’s. Hij was enthousiast motorrijder maar kreeg van hogerhand opdracht zijn pas nieuw aangeschafte Honda CB750 te verkopen. Want een Honda op de BMW parkeerplaats kon toen niet. Hij bestelde ter vervanging een aangepaste BMW R75/5 en was verbaasd over de amateuristische aanpak die men toen bij BMW motoren hanteerde. Alle afdelingen leken langs elkaar heen te werken en niemand scheen de potentie van een krachtiger motorfiets te zien.
Toch 900cc
Uiteindelijk wist Lutz de nieuwe grote baas van BMW, Eberhard von Kuenheim, ervan te overtuigen dat de markt om zwaardere motoren vroeg. Dat resulteerde in een besluit van de motorafdeling om een 900cc motorfiets te gaan ontwerpen. De baas van de ontwikkelingsafdeling, Hans-Günther von der Marwitz, bleef huiverig voor dit idee want hij wilde liever een R75/5 als ‘S’ model bouwen. Hij was er als 50-pk-grens-aanhanger van overtuigd dat een grotere cilinderinhoud afbreuk zou doen aan de betrouwbaarheid. Maar Lutz wilde een motorfiets die vergelijkbaar zou zijn met de Honda CB750. Hij ging op zijn strepen staan en duwde de motorfietsafdeling in de goede richting.
Ondertussen had een technische BMW man, Rüdiger Gutsche, voor eigen gebruik een 750cc R75/5 opgeboord naar 900cc. Hij reed daarmee probleemloos rond. Het verzet tegen een zwaardere motorfiets hield geen stand en kwam er een 900cc motorfiets. Later was deze man de grondlegger van de R80 G/S. Deze motorfiets was het uitgangspunt waarop het huidige uiterst succesvolle model R1200GS is gebaseerd.
BMW R90s
In het modeljaar 1974 introduceerde BMW de /6 serie met daarin als basismodel de R60/6, een R75/6 en twee 900cc modellen: de R90/6 en de BMW R90s. Op de foto hiernaast drie van de vier modellen. De R90/6 ontbreekt en de R90s staat afgebeeld in de kleur Silver Smoke (Rauchssilber). Dit was in dat jaar ook de enige kleur die beschikbaar was. In 1975 kwam daar Daytona Orange als kleur bij die in de fabriek gekscherend ‘Eigelb’ (eigeel) genoemd werd. Maar die kleur bleek een succes en ook nu nog zijn de BMW R90s motoren in deze kleur het meest gewild.
Een tijdje geleden is er bij Bonhams een Daytona Orange R90s in bijna perfecte originele staat geveild voor meer dan 22 duizend euro. Dat zijn exceptionele bedragen, maar ook projectmotoren gaan voor stevige prijzen van de hand. Op de veilingsite zijn daarvan verschillende voorbeelden te zien.
Ronkende tekst
Nu de kogel door de kerk was en er een 900 cc motorfiets geproduceerd werd die 67 pk leverde bij 7000 toeren, blies BMW hoog van de toren. Als je de ronkende tekst van de Amerikaanse introductiefolder uit 1973 folder leest, lijkt het wel een speech van de huidige president: ‘Bigger, Better, Never Done Before’. Leuk om eens te lezen. Overigens wordt er in die folder gesproken over een vermogen van 77 horsepower. Hier zal waarschijnlijk de theoretische 77 BHP van het motorblok bedoeld zijn want in alle fabrieksdocumentatie wordt gesproken over 67 echte bruikbare paardenkrachten (PS -Pferdestärke). De twee foto’s zijn van een folder uit 1976.
Productie BMW R90s
De productie van de BMW R90s was in de fabriek in Berlijn. In een door de Franse TV gemaakte bedrijfsfilm is onder meer te zien hoe deze BMW in de fabriek in Berlijn werd geproduceerd. In deze film gaat een splinternieuwe R90s de krat in voor verscheping. De film geeft een aardig idee van de productie van BMW’s in de jaren 70.
Nu ziet de fabriek er een stuk gelikter uit en lijkt het meer op een moderne autofabriek. Hieronder een overzicht van de productie aantallen.
1974:
Totaal 6.058 stuks (waarvan 1.005 stuks voor de VS)
Framenummers: 4070001-4075054 (4950001-4951005 voor de VS)
1975:
Totaal 6.413 stuks (waarvan 1.738 stuks voor de VS)
Framenummers: 4080001-4084675 (4980001-4981738 voor de VS)
1976:
Totaal 4.984 stuks (waarvan 1.260 stuks voor de VS)
Framenummers: 4090001-4093408 (4990001-4991260 voor de VS)
In totaal zijn er 17.455 BMW R90s motoren in drie modeljaren geproduceerd.
Restauratie
De BMW R90s die hier gerestaureerd wordt is een van oorsprong Nederlandse motorfiets die naar België is geëxporteerd. Het is een motorfiets uit het productiejaar 1975 en is in april van dat jaar gebouwd. De volledige restauratie is op deze pagina te zien.
Ik heb zo een exemplaar in mijn bezit. Bouwjaar 1973.
mooi verhaal….