De BMW R51/3 is terug naar huis. De restauratie is afgerond en inmiddels rijdt de eigenaar er op rond. Het werk heeft vele maanden in beslag genomen en daarbij is elk boutje en moertje door de vingers gegaan. Alle onderdelen zijn gerenoveerd of vernieuwd, en het frame, de spatborden, de benzinetank en de overige onderdelen kregen nieuwe zwarte coating. Als kers op de taart is al het chroom vernieuwd en zitten er weer strakke witte lijnen op de spatborden en tank
BMW restauratie in voor en na foto’s
Deze BMW restauratie is afgerond. Het is geweldig om te zien dat zo’n motorfiets die jarenlang in een schuur gestaan heeft er weer fantastisch uit kan zien. De voor en na foto’s spreken voor zich. Na deze BMW R51/3 zijn er nog verschillende BMW motorfietsen uit dit tijdperk bij Classic Bike Garage gerestaureerd.
Bekijk hier het verslag van de complete restauratie van de BMW R51/3
Oliepomptest
Na de BMW restauratie is de oliepomp getest op het juiste functioneren. Daarom is de oliepomp rechtstreeks aangesloten op een elektromotor die met ongeveer dezelfde snelheid draait als wanneer de BMW R51/3 stationair zou lopen. Op de video is goed te zien dat olie door de stilstaande krukas wordt gepompt. Zowel aan de linker als aan de rechterkant loopt de olie uit de slingerplaten. Als de krukas draait wordt die olie rondgeslingerd en smeert alle onderdelen, inclusief de big-end lagers.
Nieuwsberichten over de BMW R51/3
Tijdens de restauratie van de BMW R51/3 zijn er meerdere nieuwsberichten in het nieuwsgedeelte van deze website verschenen. Hier een overzicht dat een aardig inzicht geeft van de gang van zaken tijdens de restauratie.
De BMW R51/3 is terug naar huis
BMW R51/3 staat bijna op eigen benen
BMW R51/3 velgen traditiegetrouw
BMW R51/3 krukas als oliefilter
BMW R51/3 carterdelen klaar voor opbouw
Meer lezen
De BMW R51/3 is één van de meest populaire modellen van BMW geweest en ook nu nog is dit voor velen het meest populaire model. Er is dan ook veel informatie over deze motorfiets verzameld. Ook op Wikipedia is het nodige te vinden.
Lees hier wat Wikipedia over de BMW R51/3 zegt.
Over de schuurvondst R51/3. Het is kennelijk niet gelukt om het juiste natte luchtfilter te bemachtigen. Dat zat zelfs nog op de eerste R50. Daarna kwam pas het papieren filter.
Over de R51/3 ( 1953). De tank is niet correct uit (1951) voor dat jaar. Dan hoort het slotje voor het deksel boven te zitten en het scharnier onder. Dat is o.a. qua tank ook het verschil tussen de BMW R25 (1951) en R25/2.
Ik vind dat afwijkingen van het origineel vermeld moeten worden.
Beste Ron Konijnendijk,
Hartelijk dank voor de reactie en aanvulling. U hebt helemaal gelijk. Maar de wens van de eigenaar was om de motor terug te brengen in de staat zoals hij in de familie werd gebruikt. En die opdracht hebben we uitgevoerd.