Groot onderhoud aan een BSA WM20. Hij stond al een tijdje te wachten tot hij aan de beurt kwam maar nu was het dan zo ver. Belangrijkste probleem: de koppeling. Daar zat geen beweging meer in en dus kwam hij niet meer vrij. Schakelen gaat dan heel moeilijk en wegrijden wordt al helemaal lastig. Tijd om in actie te komen.
En verder bleek de elektrische installatie op deze BSA WM20 niet goed te werken. Bovendien was de draadboom omwikkeld met pvc-tape en dat was zeker niet zoals dat ooit in 1944 door BSA op de motofiets was aangebracht.
Tijd voor wat liefde en aandacht op alle fronten zodat de BSA WM20 eigenaar weer met een gerust hart aan demonstratie- en toerritten mee kan doen. De missie lijkt geslaagd gezien z’n enthousiaste reactie in het proefritfilmpje.
Al eerder was er bij Classic Bike Garage een BSA WM20. Deze motorfiets, of wat er van over was, kwam voor een totale restauratie en ombouw naar burgerversie: M20. Het verslag van deze bijzondere restauratie is hier terug te vinden.
Koppeling
Maar de BSA WM20 waar het hier om gaat kwam voor een koppelingsprobleem. Om te weten te komen wat er aan de hand is moet de primaire kettingkast geopend worden. Dat gaat eenvoudig en in no-time kijk je dan tegen de primaire ketting, de koppeling en het krukaskettingwiel aan. De primaire ketting draait in een oliebad, maar de koppeling is als droge plaatkoppeling uitgevoerd. Hier mag dus geen olie bijkomen. Gebeurt dat toch dan kleeft de koppeling en gaat het onherroepelijk fout.
Op de foto is linksonder goed te zien dat er in de afdekbol van de koppeling flink wat olie staat. En op de foto rechtsonder zijn de drijfnatte koppelingsplaten te zien. Eén van de oorzaken van deze olielekkage staat op de foto rechtsboven. Vroeger werd een kurkring gebruikt om de assen die vanuit de versnellingsbak in de koppeling steken af te dichten. Hier is de pakking al gescheurd en is al eens met vloeibare pakking gerepareerd.
Elektra
Zoals bij veel motorfietsen geeft ook hier de elektrische installatie wat problemen. Ooit was er kennelijk het één en ander omgebouwd en was de BSA al voorzien van een elektronische spanningsregelaar. De dynamo bleek op de testbank prima te werken maar de magneetontsteking had aandacht nodig en is gerepareerd. Het resultaat is een krachtige vonk die de BSA WM20 prachtig laat lopen. Dat is in het filmpje hieronder goed te horen.
Een nieuwe accu is dit soort gevallen altijd noodzaak. Omdat er bijna nooit een druppellader wordt gebruikt om hem in conditie te houden en er vaak weinig gereden wordt, sterft de accu een langzame dood. Nu, met de nieuwe accu, de druppelladeraansluiting en de lader, zal dat niet zo snel weer gebeuren.
Aan de bedrading van de dynamo is op de foto mooi te zien dat de draadboom nu is omwikkeld met tape dat overeenkomt met datgene dat in die tijd gebruikt werd..
Proefrit met de BSA WM20
Na op elk vlak de puntjes op de i gezet te hebben is de BSA klaar voor een proefrit. En dat vond de eigenaar zelf wel leuk om te doen. Speciaal voor de gelegenheid heeft hij passende overall aangetrokken en is de helm helemaal in stijl. In het filmpje dat op het YouTube kanaal van Classic Bike Garage staat is het allemaal mooi te volgen.
Extra foto’s BSA WM20
Ook interessant is de restauratie/modificatie van een vergelijkbare BSA die hier is uitgevoerd.
Mooi filmpje, motor loopt als een naaimachine.