Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Techniek

Dellorto PHM38 kalibreren

Dellorto PHM38 op een BMW R90SDe Dellorto PHM38 carburateurs op de BMW R90S zorgen nog al eens voor problemen. En dan met name is het de acceleratiepomp die het nogal eens laat afweten. De BMW R90S is het enige motorfietsmodel van BMW dat is uitgerust met deze Italiaanse carburateur. Normaal is Bing de hofleverancier van carburateurs aan BMW.

De acceleratiepomp in de Dellorto PMH38 geeft bij gasgeven een extra spurt benzine in de carburateur. Daardoor pakt de motor beter op. Werkt de pomp niet of niet goed, of is de opbrengst van de pomp te laag, dan houdt de motor even in bij flink gasgeven. In dit korte artikel een checklist voor deze pomp en een video van het kalibreren.


BMW R90S heeft vanaf de eerste versie Dellorto PHM38 carburateurs

Dellorto PHM38 – R90S

De Dellorto PHM38 is de standaard carburateur op de BMW R90S. Op de foto een vroeg exemplaar van deze motor uit 1973. Ook op de latere exemplaren van de R90S zat deze carburateur. 

De BMW R90S was het vlaggenschip van BMW in de vroege jaren 70. Het was dé sportmotor van de Beierse fabrikant die het antwoord moest zijn op de krachtige machines uit Japan.


De Dellorto PHM38 op de BMW R90S na jaren ongebruikt te zijn

Ongebruikt en vervuild

Motoren die hier voor restauratie komen hebben vaak jaren stilgestaan. Meestal is de benzine niet uit de tank en carburateurs gehaald. Dat geeft nogal wat aangekoekte vervuiling zoals op volgende foto’s is te zien. 

De Dellorto PHM38 carburateurs gaan volledig uit elkaar en worden grondig schoongemaakt.


Eerst schoonmaken

In de vlotterkamers blijft het laatste restje benzine achter samen met het water dat na verloop van tijd in de carburateurs terechtkomt. Het water laat oxidatie achter en dat is te zien aan de witte vlek in de vlotterkamer. In het ergste geval raakt de carburateur hierdoor lek.
De sproeiers en andere onderdelen zijn flink aangekoekt. In het ultrasoonbad worden ze weer schoon.
Alle carburateuronderdelen eerst schoonmaken
Alle carburateuronderdelen eerst grondig schoonmaken

De Dellorto PHM38 schoon gemaakt

Klaar voor opbouw

Ook de buitenkant van de Dellorto PHM38 carburateurs wordt schoongemaakt. In dit geval zijn ze licht nat gestraald. Dat geeft een matte glans en het oppervlak wordt brandschoon. 

Na grondig doorblazen zijn ze klaar voor assemblage. 

Gebruik vooral bij de assemblage een carburateur revisiesetje waarin alle pakkingen en o-ringen zitten. De kans is groot dat de oude o-ringen niet meer afsluiten en niet bestand zijn tegen de huidige benzine.


De Dellorto PHM38 acceleratiepomp in onderdelen

Belangrijke onderdelen van de acceleratiepomp
Als de carburateur weer samengebouwd wordt is het belangrijk de onderdelen van de acceleratiepomp te checken. Op de bovenstaande exploded view zijn de belangrijkste onderdelen van die pomp aangegeven. Al deze onderdelen spelen een cruciale rol in het functioneren van de pomp. Natuurlijk moet het membraan (5) onbeschadigd zijn en moet veer (6) voldoende druk geven. Verder is het belangrijk dat de sproeier (16) niet dicht zit. Al deze onderdelen kunnen alleen iets doen als de beide kogelkleppen (17 en 8) goed werken. De kogelkleppen laten de brandstof maar in één richting door en zijn heel gevoelig voor vuil. De kogelklep (17) zorgt er voor dat de benzine uit de lager gelegen vlotterkamer alleen aangezogen kan worden en niet weer terug loopt. Kogelklep 8 zorgt ervoor dat de pomp geen lucht kan aanzuigen maar alleen onder druk van de pomp de brandstof doorlaat.

Als al deze onderdelen goed werken spuit de pomp telkens als de gasschuif omhoog gaat benzine uit de sproeier. Nu is het nog belangrijk dat de juiste hoeveelheid benzine door de sproeier gaat. En ook dat dit voor elke cilinder van de BMW R90S gelijk is. Daarvoor moet de opbrengst van de acceleratiepomp van de Dellorto PHM38 gemeten worden. 


Hulpgereedschap

Om de opbrengst van de pomp (0,4 ml bij volle uitslag) te meten is wat hulpgereedschap nodig. Dit is te zien op de foto met de blauwe achtergrond. Deze aangepaste sproeier gaat op de plek van de acceleratiesproeier (foto met rode achtergrond en nr. 16 op de tekening. 
De sproeieropening is nu afgedicht en de brandstof die de pomp verplaatst komt in het slangetje. Het metalen staafje is de meetlat om de hoeveelheid brandstof te meten.

 

Dellorto PHM38 acceleratiesproeier
Hulpstuk om de opbrengst van de acceleratiepomp te meten

De Dellorto PHM38 acceleratiepomp afstellen

In de video is te zien hoe de pompopbrengst wordt afgesteld. Het hulpgereedschap om de pompopbrengst te meten zit in de carburateur geschroefd. Er is een tijdelijke benzinetoevoer aangesloten, maar dit kan natuurlijk ook de reguliere brandstoftank zijn. Het zal duidelijk zijn dat de motor niet loopt om deze meting uit te voeren. 

De kleine hoeveelheid die de pomp doorstuurt is lastig te meten. Vandaar dat de hoeveelheid na vijf keer pompen wordt gemeten. Vijf keer 0,4 ml is 2 ml en dat is precies de lengte van de meetstaaf die over het slangetje kan worden geschoven. Om de meting te starten moet de pomp eerst ontlucht zijn. Dan kan de onderkant van het meetstaafje ter hoogte van het brandstofniveau in het slangetje geschoven worden. Na vijf keer pompen moet de brandstof dan bovenaan de meetstaaf staan. Is dat niet het geval dan moet met de stelschroef op de pomp de opbrengst afgeregeld worden. 

Als de pomp in elke Dellorto PHM38 carburateur goed is afgesteld, zal zowel de linker- als de rechtercilinder van de BMW R90s evenveel benzine ingespoten krijgen. Dit is van belang om de motor goed gebalanceerd op te laten pakken. Natuurlijk is het ook belangrijk dat de basisafstelling van de carburateur (luchtregelschroef, gaskabelspeling en synchronisatie) vooraf goed is ingesteld. Samen met een goed afgesteld acceleratiepomp geeft dat een BMW R90S die goed oppakt en geweldig presteert.

Bekijk ook:

Andere BMW’s hier gerestaureerd. Of de pagina over de restauratie van de R90s in Daytona Orange, maar ook het eindresultaat. Op de site van Dellorto is meer informatie over de PHM38 carburateur te vinden.