Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
BMW R80/7

Demontage BMW R80/7 RT vordert

BMW R80/RTTussen alle andere werkzaamheden door was er even een gaatje om met de demontage van de BMW R80/7 RT te beginnen. Die klus vordert inmiddels aardig. De tank, buddyseat en kuip zijn gedemonteerd en dat maakt een inventarisatie mogelijk van wat er verder moet gebeuren.

Afgaand op de eerste indruk met de goed ogende kuip en de nette algehele staat, zoals in een  eerdere nieuwsbrief is gemeld, was de verwachting hoog gespannen wat er na demontage te voorschijn zou komen. Geen grote verrassingen, maar wel onderdelen die de nodige aandacht verdienen. Lees daarvoor de rest van het bericht en bekijk de foto’s. Of lees de restauratiestatus.

Tussenfase
De demontage van de tank en de buddyseat zijn een fluitje van een cent. Binnen twee minuten zijn ze verwijderd, maar dan is de kuip aan de beurt. Die is duidelijk niet gemaakt om vaak en snel te demonteren. Zelfs de uitlaten moet er af. Eigenlijk niet zo gek, want de meeste onderhoudswerkzaamheden kunnen prima worden uitgevoerd als de kuip er op zit. In dit geval moet hij er af om de nodige roestvorming aan te pakken. Overigens is dit nog een tussenfase, want er wordt nog gedemonteerd om overal goed bij te kunnen.

Remmen
Zoals op de foto’s te zien is heeft de hydraulische voorrem nogal wat aandacht nodig. De hoofdremcilinder die vlak achter het balhoofd op de bovenste framebuis is gemonteerd, lijkt te lekken en bij het remmen voel je een ‘sponzig’ gevoel. Als alles uit elkaar ligt, zal de oorzaak daarvan snel duidelijk zijn. Dat lekken heeft overigens voor nogal wat roestvorming gezorgd. Roest is sowieso behoorlijk aanwezig op de delen die door de kuip afgeschermd zijn. Begrijpelijk, want als de kuip er lastig af gaat, blijft het onderhoud liggen.

Volgende stap
Voor nu is er een rollend chassis over en dat is handig om sommige delen buiten de werkplaats te kunnen schoonmaken. De volgende stap is om de wielen, het achterframe en de achtervork, de voorvork en alle losse onderdelen die aan het frame gemonteerd zitten te verwijderen. Alle losse onderdelen worden stuk voor stuk gedemonteerd, schoongemaakt, eventueel gerepareerd of vervangen en dan weer gemonteerd. De carburateurs krijgen een ultrasoon behandeling om ze te reinigen. Dat ziet er straks weer netjes uit!

BMW-boxers ook de keuze van de Rijkspolitie!

Bekijk de foto’s van de demontage:

Dit bericht is geplaatst in BMW R80/7, Foto's, Nieuws, Restauratie, Techniek. Bookmark de permalink.

7 reacties op Demontage BMW R80/7 RT vordert

  1. Rob Wetters schreef:

    Door de wijze waarop je dit weer aanloopt is succes verzekerd. Daarnaast is het leuk om een dit project te volgen wat prima lukt met het heldere verhaal en dito foto’s. Kom binnenkort weer eens langs om het live te zien.

  2. Albert-Jan schreef:

    Goeie middag Hans,

    De start van het project is weer gemaakt: Super scherpe foto’s en een strak plan. Mooie opmaak ook; Complimenten hoor!
    Dat wordt weer een succesvol project.
    Ik zou van onze Porsche-praktijken eigenlijk ook zulke mooie verslagen moeten maken, maar ja, daar ben ik niet zo goed in. Mogelijk bij de volgende aktie toch maar eens oefenen.

    Vriendelijke groeten,

    Albert-Jan

  3. Peter schreef:

    Ja Broertje! Ja, SLOPEN is niet moeilijk. Daar is die man niet blij mee…Nu weer netjes in mekaar zetten, he? Hulp nodig?
    Zonder flauwe kul: ziet er goed uit, gaat iets moois worden.

  4. J.Dol schreef:

    een helder verslag en dat samen met de foto’s geeft de opdrachtgever een uitstekend beeld wat er aan de BMW dient gebeuren en met wat voor kosten hij rekening dient te houden en dat komt de betrouwbaarheid van de restauratie ten goede

  5. Jaap van Seventer schreef:

    Goed verslag Hans, mooie foto’s, , ik zou een keer de zelfontspanner gebruiken !
    Vanuit Dubai mijn complimenten !
    Hartelijke groet , ook van Roos, Jaap

  6. Ron schreef:

    Hey Hans, je bent weer lekker aan het klussen! Komt er nog wat van om zelf te rijden? Kom binnenkort eens naar je project kijken. Zie anderen altijd graag sleutelen. Is er ook koffie in die werkplaats van je?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels