De DKW RT3 (bouwjaar 1938) is na reparatie weer terug bij zijn eigenaar. Reparaties doen we eigenlijk niet of er moet een heel speciale reden voor zijn. Die was er in dit geval. De eigenaar is ziek en zijn zoon wilde hem graag een goed gevoel geven en herinneringen ophalen door hem nog eens op z’n oude motorfiets laten rijden. De DKW RT3 was het 2-takt motorfietsje waarmee hij vroeger dagelijks naar zijn werk ging.
DKW RT3 gedemonteerd
De DKW RT3 stond al geruime tijd in onderdelen op zolder. Op het eerste gezicht was alles compleet en was het een kwestie van in elkaar zetten. Nieuwe banden waren al eens gemonteerd en de zelfgemaakte beenschilden moesten er ook weer op. Geen probleem. Aan de vliegroest die op alle onderdelen zat moest niet te veel gebeuren. De DKW moest zo origineel mogelijk blijven maar wel technisch in orde zijn. Er moest veilig op gereden kunnen worden.
Balhoofdlager weg
Bij de eerste inventarisatie bleek dat de rubbers die voor de voorvering zorgen helemaal vergaan waren. Die zijn gelukkig nog nieuw te koop. Ook moest er een nieuwe ketting en handvatten komen. Verder was alles aanwezig. Verlichting, zadel, velgen met banden en de voorvork was al gemonteerd. De DKW RT3 is op de werktafel gezet en toen bleek dat er wel erg veel speling op het balhoofd zat dus dat maar even gedemonteerd. Dat was zo gebeurd want alles zat er los in en de speling was te wijten aan het ontbreken van het grootste deel van het balhoofdlager. Geen kogeltjes en geen bovenste lagerschaal. Die bleek ook niet meer op korte termijn te krijgen en dan blijft er niets anders over om die zelf te maken. De grootte en hoeveelheid kogeltjes is samen met de lokale fietshandelaar proefondervindelijk vastgesteld.
DKW RT3 als dagelijks vervoer
Dit 98cc tweetakt motorfietsje uit 1938 was voor en kort na de Tweede Wereldoorlog een betrouwbaar en veelgebruikt woon-werkverkeer vervoersmiddel. Met z’n 3pk en een top van 65km/u nodigde de RT3 niet uit tot lange vakantiereizen. Comfort was ook ver te zoeken en moest voornamelijk uit de vering van het zadel komen. Aan het achterwiel helemaal geen vering en voor moesten enkele rubberbanden de grootste klappen opvangen. Alle technische gegevens van de DKW RT3 zijn op deze foto te zien.
Reparatie verlichting
De verlichting en bedrading had het op de DKW RT3 zwaar te verduren gehad. Maar dat zien we hier heel veel voorbij komen. Elektra en verlichting zijn vaak in slechte staat en reparatie gaat even snel met een kroonsteentje en wat plakband. Voor een tijdelijke oplossing is hier niets mis mee. Maar hier doen we dat anders. De originele lichtschakelaar was gebroken en er miste een stuk. Dat was gelukkig op te lossen door het ontbrekende deel in kunststof na te maken. Nu werkt alles weer en als je het niet weet zie je er niets van.
DKW RT3 leeft weer na 46 jaar
Het motorblokje en de versnellingsbak waren in verrassend goede staat. Alleen een vonk ontbrak. Dat is niet ongebruikelijk want de ontstekingsspoelen van deze oude motorfietsen begeven het na verloop van tijd. De isolatie laat het afweten en dan maakt de spoel inwendig kortsluiting. Dat resulteert in het ontbreken van hoogspanning en dus geen vonk. Omdat het een veel voorkomend probleem is worden deze spoelen nog nieuw gemaakt. De carburateur is schoongemaakt en er is een benzinefilter in de toevoerleiding gemonteerd. Uiteindelijk is alles werkend gemaakt en is er veilig met de DKW RT3 te rijden. De eerste proefrit was een succes! Inmiddels is de motorfiets weer terug bij zijn eigenaar. Hij heeft er wat op gereden en de mooie herinneringen kwamen weer naar boven. Een prachtig initiatief van zijn zoon en missie geslaagd!
Lees ook eens: Motorrijden in de jaren 50 of de andere MotorMemories
Wat een leuk motorfietsje. Mooi initiatief. Ik hoop dat de oorspronkelijke eigenaar er nog even het gevoel van vroeger door terug krijgt.