De Honda CB650z is weer klaar voor gebruik of om alleen als pronkstuk in de hal of op kantoor neer te zetten. Want dat is waar veel van deze gerestaureerde motoren hun tweede leven slijten. Vertroeteld door de eigenaar die af en toe de tijd neemt om alle details eens goed te bekijken.
Maar rijden kan natuurlijk ook! En hoe. Een mooi gerestaureerde klassieke motorfiets staat garant voor veel positieve aandacht op de weg en duimen die goedkeurend omhoog gaan. Honda CB650z modellen zijn ook op veilingen geliefd. Al in 2014 werd er een flink bedrag voor neergeteld. Kijk hier naar de veilingkavel.
Lees de hele restauratie vanaf het begin onder aan de pagina.
Bekijk ook de restauratie van de Honda CB750K7, of de conservering van de zeldzaam originele Honda CB750A.
Honda restauratie
Links de Honda CB650z zoals hij binnenkwam, en rechts het eindresultaat. Een waardige transformatie naar een nieuw leven.
Erg leuk om van zo’n hopeloos geval weer iets moois te maken!


Voor en na
Nog even om het geheugen op te frissen. Het rood is vervangen door klassiek zilvergrijs. Nieuwe knipperlichten met prachtig chroom en een motorblok dat er weer fris uitziet.
De complete elektrische installatie is nagezien en de dynamo werd vervangen zodat de accu weer voldoende wordt bijgeladen.


Muizen zijn exit
De buddyseat met het muizennest heeft plaats gemaakt voor een nieuw zadel en dat onderstreept het nieuwe frisse uiterlijk van de Honda CB650z.
Frame, binnenspatbord en tankbevestiging kregen ook een opfrisbeurt.



Compleet gemonteerd
Dan is er het moment dat alles weer in elkaar zit en je kunt genieten van het eindresultaat. Een laatste poetsdoek over de lak en een eind controle of alle bouten en moeren goed vastzitten.
Elk klusje dat nu nog aan de motorfiets moet worden uitgevoerd kan in ieder geval zonder handen wassen achteraf!

Glansrijk
Alles wat hier op de foto te zien is is voor een opknapbeurt door de handen gegaan. Dat zal uit de foto’s van deze Honda CB650z wel duidelijk zijn.
De remmen zijn compleet gereviseerd door de remklauwen volledig te demonteren, schoon te maken en opnieuw te spuiten. De afdichtingsrubbers van de remzuigers zijn vervangen en de remblokken zijn vernieuwd. Daarna alles weer keurig gemonteerd.
De hoofdremcilinder aan het stuur is ook gereviseerd en dat alles samen resulteert in een perfecte remwerking.

Vederlichte koppeling
Bij demontage bleek dat er eigenlijk een te korte koppelingskabel op de Honda CB650z zat gemonteerd. Of eigenlijk de koppelingskabel was wel origineel, maar er zat een hoger stuur op de motor. Dat stuur moest blijven dus de te korte en inmiddels aan de uitlaat vast gesmolten koppelingskabel werd ver-vangen door een kabel van de juiste lengte. Ook de remslang van het stuur naar het verdeelstuk onder de koplamp was door het hogere stuur te kort en stond snaar strak. Geen goed uitgangspunt voor een veilige reminstallatie, dus ook die slang is door een passend exemplaar vervangen.

In de opbouwfase
Hier is de opbouwfase al weer gestart. Het frame is opgeknapt, net als de tellerpartij en het achter-spatbord en binnenspatbord. De vier-in-één uitlaat zit hier nog aan het motorblok vast, maar is later vervangen door een origineel vier-in-twee uitlaatsysteem.
Meestal doen dergelijke foto’s de eigenaar schrikken en zich afvragen of het ooit nog goed komt, maar het is geweldig om de restauratie op deze manier te zien vorderen.
Transformatie
Hier de transformatie van de zijkapjes. Hoewel niet origineel, past de zilvergrijze kleur uitstekend bij de Honda CB650z. Het originele kapje was zwaar beschadigd en onbruikbaar. Er werd via internet een gaaf exemplaar aangeschaft dat bovendien ook nog het goede gepolijste randje had.
De belettering is speciaal op maat gemaakt.


Op zoek
Door montage van de kofferset was de originele zadelbeugel verloren gegaan. Internet biedt bij ontbrekende onderdelen uitkomst. Soms is het dan niet de prijs van het onderdeel die het zwaarst weegt, maar zijn de verzendkosten de grootste kostenpost.



Carterdeksels
Wat voor de voorvorkpoten geldt, gaat ook op voor de carterdeksels. De blanke lak verwijderen, opnieuw de half glans afwerking op het aluminium aanbrengen en opnieuw lakken. Als dan ook de belettering weer nieuw aangebracht wordt, ziet het geheel er weer meer dan toonbaar uit.

Voorvorkpoten
Als een klassieke motorfiets zijn laatste jaren slijt als ‘pekelfiets’, krijgt hij veel zout voor zijn kiezen. De voorvorkpoten krijgen als eerste te maken met alle narigheid die de motor tegenkomt. Niet zo gek dus dat het dunne laklaagje dat het aluminium moet beschermen het op den duur laat afweten. Resultaat is aluminiumoxide dat onder de lak doorkruipt waardoor de vorkpoten er lelijk uit gaan zien. Remedie is de lak verwijderen en de vork-poten dezelfde behandeling als in de fabriek te geven en vervolgens weer origineel in de blanke lak spuiten. Het resultaat op de foto spreekt voor zich.
Uitdeuken
Poetsen is hier zinloos. Om het echt netjes te krijgen moet de spuiter er aan te pas komen. De eigenaar had besloten voor een mooie zilvergrijze metallic lak die de Honda CB650z motorfiets een echte klassieke uitstraling zal geven.


Roest en zo
Eigenlijk was op elk onderdeel wel iets aan te merken. Of het nu de accu, het motorblok, tank of balhoofd was, alles moest onder handen genomen worden.
En dan was er nog de hamvraag of het motorblok wel goed was.



Muizennest
Bij het openklappen van de buddyseat bleek er een heel stuk van de bodemplaat te missen. Muizen hadden daar dankbaar gebruik van gemaakt en zich een weg in het schuimrubber van de binnenvering gevreten om er een nest te maken. Dat was eenvoudig op te lossen met een nieuwe buddyseat.
Dat was niet het grootste probleem Overal waar je keek zat roest. Bouten, moeren, frame en alle losse onderdelen waren aangetast. Alles bij elkaar een flinke klus om er weer iets moois van te maken.

Honda CB650z Toerbuffeltje
Vers uit een schuur waar hij enkele jaren gestaan had werd de Honda CB650z uit 1982 hier op de oprit gezet. “Hij doet het niet”, was de mededeling van de verkoper die hem op verzoek van de opdracht-gever hier kwam afleveren. Het was een wat troosteloze aanblik om de bescheiden Honda met de buiten proporties grote kofferset op de oprit te zien staan. Snel de werkplaats in en voorbereidingen treffen voor een beter tweede leven!
ik heb er ook nog steeds een rode CB650Z
Hallo Jan,
Mooi resultaat, super!!
Ik heb ook zo’n projectje gescoord. Waar kon jij de uitlaten vinden?
dank
Wij zijn inmiddels weer een paar maanden verder en de 650 CB staat al weer geruime tijd in Portugal, waar hij regelmatig aan de tand (des tijds) wordt gevoeld.
2e kerstdag kennen wij niet in Portugal, maar de 650 CB toch maar weer eens gestart om een dikke 100 km te sturen, nadat wij gisteren met de Honda DN 01 automaat op stap zijn geweest met mijn motorvrienden (ook goed voor dik 200 km sturen)
Dan merk je wel het verschil, zowel positief als negatief. De 650 CB een kleine 40 jaar oud, maar messcherp sturend en de DN 01 “slechts” 13 jaar oud, maar wel met gecombineerd ABS en dat remt toch even anders. Een kwestie van aanpassen dus!
En dat allemaal in de mountains van Monchique waar je nauwelijks iemand tegenkomt.
Was het leven al mooi op de Veluwe, is het motorleven in de Algarve met 20 graden op jullie 2e kerstdag supermooi.
Wij zijn inmiddels jaren verder en deze Honda CB 650 Z is nog steeds in mijn bezit en wordt zomers, wanneer ik op vakantie ben in Holland van stal gehaald en bereden.
Dat gebeurd nog steeds met dezelfde passie en enthousiasme als in de jaren 50 uit de vorige eeuw, toen ik mij de koning te rijk vond op mijn 2-tact Jawa’s, maar nu luisterend naar het geluid van een soepel lopende 4-cylinder 4-tact en turend naar het mooie en klassieke dashboard van de jaren 80
Het motorleven is mooi, zeker op de Veluwe.
Nog een weekje te gaan en dan mag hij weer terug naar stal om uit te rusten tot de zomer van 2020
Hope to see you again my friend.