Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Restauratie

Honda CB650Z (Bouwjaar 1982)

Honda CB650Z weer in bija-nieuwstaat

Pronkstuk

De Honda CB650Z is weer klaar voor gebruik of om alleen als pronkstuk in de hal of op kantoor neer te zetten. Want dat is waar veel van deze gerestaureerde motoren hun tweede leven slijten. Vertroeteld door de eigenaar die af en toe de tijd neemt om alle details eens goed te bekijken.

Maar rijden kan naturlijk ook! En hoe. Een mooi gerestaureede klassieke motorfiets staat garant voor veel positieve aandacht op de weg en duimen die goedkeurend omhoog gaan.

Veel plezier ermee!

Naar de start van het project

Honda CB650Z modellen zijn ook op veilingen geliefd. Al in 2014 werd er een flink bedrag voor neergeteld. Kijk hier naar de veilingkavel.


In een notendop

Links de Honda CB650Z zoals hij binnenkwam, en rechts het eind-resultaat. Een waardige transforma-tie naar een nieuw leven.
Erg leuk om van zo’n hopeloos geval weer iets moois te maken!
Honda CB650Z voor de restauratie
Eindresultaat restauratie Honda CB650Z

Voor en na

Nog even om het geheugen op te frissen. Het rood is vervangen door klassiek zilvergrijs. Nieuwe knipperlichten met prachtig chroom en een motorblok dat er weer fris uitziet.
De complete elektrische installatie is nagezien en de dynamo werd vervangen zodat er weer voldoende bijlading van de accu is.
Straks weer met nieuw chroom
Alle onderdelen documenteren voordat ze de deur uitgaan

Muizen zijn exit

De buddyseat met het muizennest heeft plaats gemaakt voor een nieuw zadel en dat onderstreept het nieuwe frisse uiterlijk van de Honda CB650Z.
Frame, binnenspatbord en tankbevestiging kregen ook een opwaardeer beurt.
Onder de buddyseat alles weer clean en netjes
Troosteloze aanblik - schreeuwt om restauratie

De gerestaureerde Honda CB650Z ziet er van alle kanten weer mooi uit

Compleet gemonteerd

Dan is er het moment dat alles weer in elkaar zit en je kunt genieten van het eindresultaat. Een laatste poetsdoek over de lak en een eind controle of alle bouten en moeren goed vastzitten.

Elk klusje dat nu nog aan de motorfiets moet wor-den uitgevoerd kan in ieder geval zonder handenwassen achteraf!


Een klassiek motorblok is genieten voor de motorliefhebber

Glansrijk

Alles wat hier op de foto te zien is is voor een opknapbeurt door de handen gegaan. Dat zal uit de foto’s wel duidelijk zijn.

De remmen zijn compleet gereviseerd door de remklauwen volledig te demonteren, schoon te maken en opnieuw te spuiten. De afdichtingsrubbers van de remzuigers zijn vervangen en de remblokken zijn vernieuwd. Daarna alles weer keurig gemonteerd.

De hoofdremcilinder aan het stuur is ook gereviseerd en dat alles samen resulteert in een per-fecte remwerking.


'Custom made' stickers voor de zijkapjes

Vederlichte koppeling

Bij demontage bleek dat er eigenlijk een te korte koppelingskabel op de Honda CB650Z zat gemonteerd. Of eigenlijk de koppelingskabel was wel origineel, maar er zat een hoger stuur op de motor. Dat stuur moest blijven dus de te korte en inmiddels aan de uitlaat vastgesmolten koppelingskabel werd ver-vangen door een kabel van de juiste lengte. Ook de remslang van het stuur naar het verdeelstuk onder de koplamp was door het hogere stuur te kort en stond snaarstrak. Geen goed uitgangspunt voor een veilige reminstallatie, dus ook die slang is door een passend exemplaar vervangen.


Honda CB650Z frame in opbouw

In de opbouwfase

Hier is de opbouwfase al weer gestart. Het frame is opgeknapt, net als de tellerpartij en het achter-spatbord en binnenspatbord. De vier-in-één uitlaat zit hier nog aan het morotblok vast, maar is later vervangen door een origineel vier-in-twee uitlaatsysteem.

Meestal doen dergelijke foto’s de eigenaar schrik-ken en zich afvragen of het ooit nog goed komt, maar het is geweldig om de restauratie op deze manier te zien vorderen.


Transformatie

Hier de transformatie van de zijkapjes. Hoewel niet orgineel, past de zilvergrijze kleur uitstekend bij de Honda CB650Z. Het originele kapje was zwaar beschadigd en onbruikbaar. Er werd via internet een gaaf exemplaar aangeschaft dat bovendien ook nog het goede gepolijste randje had.
De belettering is speciaal op maat gemaakt.
Honda CB650Z zijkapje 'origineel'
Honda CB650Z zijkapje custom gespoten

Op zoek

Door montage van de kofferset was de originele zadelbeugel verloren gegaan. Internet biedt bij ontbrekende onderdelen uitkomst. Soms is het dan niet de prijs van het onder-deel die het zwaarst weegt, maar zijn de verzendkosten de grootste kostenpost.
Grabrail of Bumper. Ontbrak op deze Honda CB650Z
Onderdelen zoeken via ebay

Linker carterdeksel weer als nieuw met frisse zwarte letters HONDA - MADE IN JAPAN

Carterdeksels

Wat voor de voorvorkpoten geldt, gaat ook op voor de carterdeksels. De blanke lak verwijderen, opnieuw de halfglans afwerking op het aluminium aanbrengen en opnieuw lakken. Als dan ook de belettering weer nieuw aangebracht wordt, ziet het geheel er weer meer dan toonbaar uit.


Lelijke voorvorkpoten weer als nieuw

Voorvorkpoten

Als een klassieke motorfiets zijn laatste jaren slijt als ‘pekelfiets’, krijgt hij veel zout voor zijn kiezen. De voorvorkpoten krijgen als eerste te maken met alle narigheid die de motor tegenkomt. Niet zo gek dus dat het dunne laklaagje dat het aluminium moet beschermen het op den duur laat afweten. Resultaat is aluminiumoxide dat onder de lak doorkruipt waardoor de vorkpoten er lelijk uit gaan zien. Remedie is de lak verwijderen en de vork-poten dezelfde behandeling als in de fabriek te geven en vervolgens weer origineel in de blanke lak spuiten. Het resultaat op de foto spreekt voor zich.


Uitdeuken

Poetsen is hier zinloos. Om het echt netjes te krijgen moet de spuiter er aan te pas komen. De eigenaar had besloten voor een mooie zilvergrijze metallic lak die de motorfiets een echte klassieke uitstraling zal geven.
Tank en zijkapjes in gedeukte staat
Deuken en beschadigingen 'beyond repair'

Roest en zo

Eigenlijk was op elk onderdeel wel iets aan te merken. Of het nu de accu, het motorblok, tank of balhoofd was, alles moest onder handen genomen worden.
En dan was er nog de hamvraag of het motorblok wel goed was.
Alles wat je bekijkt verdient aandacht
Het balhoofd is flink geroest

Gaten, roest en overal ellende

Muizennest

Bij het openklappen van de buddyseat bleek er een heel stuk van de onderplaat te missen. Muizen hadden daar dankbaar gebruik van gemaakt en zich een weg in het schuimrubber van de binnen-vering gevreten om er een nest te maken. Dat was eenvoudig op te lossen met een nieuwe buddyseat.

Dat was niet het grootste probleem Overal waar je keek zat roest. Bouten, moeren, frame en alle losse onderdelen waren aangetast. Alles bijelkaar een flinke klus om er weer iets moois van te maken.


Het is even schrikken als de Honda CB650Z is uitgeladen

Honda CB650Z Toerbuffeltje

Vers uit een schuur waar hij enkele jaren gestaan had werd de Honda CB650Z uit 1982 hier op de oprit gezet. “Hij doet het niet”, was de medeling van de verkoper die hem op verzoek van de opdracht-gever hier kwam afleveren. Het was een wat troos-teloze aanblik om de bescheiden Honda met de buitenproporties grote kofferset op de oprit te zien staan. Snel de werkplaats in en voorbereidingen treffen voor een beter tweede leven!

Naar boven


Een reactie op Honda CB650Z (Bouwjaar 1982)

  1. Jan Dol schreef:

    Wij zijn inmiddels jaren verder en deze Honda CB 650 Z is nog steeds in mijn bezit en wordt zomers, wanneer ik op vakantie ben in Holland van stal gehaald en bereden.
    Dat gebeurd nog steeds met dezelfde passie en enthousiasme als in de jaren 50 uit de vorige eeuw, toen ik mij de koning te rijk vond op mijn 2-tact Jawa’s, maar nu luisterend naar het geluid van een soepel lopende 4-cylinder 4-tact en turend naar het mooie en klassieke dashboard van de jaren 80
    Het motorleven is mooi, zeker op de Veluwe.
    Nog een weekje te gaan en dan mag hij weer terug naar stal om uit te rusten tot de zomer van 2020
    Hope to see you again my friend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels