Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Compleet origineel

Honda CB750A (Automaat) 1978

De Honda CB750A -automaat- is een ondergewaardeerde motorfiets

Honda CB750A origineel

Een Honda CB750A te koop tegenkomen op een motor- en bromfietsbeurs is een gelukstreffer. Ergens achteraf in een hoekje stond deze compleet originele en ‘onversleutelde’ Honda. Natuurlijk moet je dan wel door een laag stof, vuil en oppervlakte roest heen kijken om de oorspronkelijke schoonheid te kunnen zien. Maar na een uitgebreide poetsbeurt, olie verversen en filters vervangen, staat er dan weer een aantrekkelijke klassieker die prima inzetbaar is.

Ze zijn dus nog te vinden, dat is het goede nieuws voor de liefhebber.


Technisch is het motorblok goed uitontwikkeld

Alle boutjes origineel

Eén van de eerste dingen die een geoefend oog altijd opvalt bij een klassieke motorfiets zijn de originele, onbeschadigde bouten en moeren. Dat betekent dat motorblok, carterdeksels en andere onderdelen nog nooit (of in ieder geval deskundig) losgemaakt zijn. Dat in combinatie met alle originele onderdelen nog in goede staat maakt zo’n klassieke motorfiets een aantrekkelijke en goed geconserveerde tijdcapsule. Voorlopig dus nog niet restaureren. Waarom zou je?


Kilometer- en mijlenteller. Dashboardteller voor controlelampjes en schakelindicator

Kilometerteller

Van de ruim 9000 exemplaren die in de jaren 1976, 1977 en 1978 van deze automaat zijn geproduceerd, zijn er nooit motoren officieel naar Nederland geëxporteerd. Onze markt werd niet geschikt geacht voor deze automaat. Dit in tegen-stelling tot de Amerikaanse en Canadese markt. De motorfiets op de foto’s komt uit Canada en dat is te zien aan de snelheidsmeter waarvan de belangrijkste schaal in kilometers is en in het groen de veel kleinere mijlenteller.

De rechterteller is niet de gebruikelijke toerenteller maar nu een soort dashboard. Naast controle- lampjes voor oliedruk, grootlicht en richtingaan-wijzers, ook een indicator in welke positie de versnellingsbak staat (Neutral, 1=stadsversnelling, 2=stad/buitenweg) en een benzinemeter.

Het laatste lampje is bijzonder, want dat geeft aan of de handrem is ingeschakeld.


Van de fabriek

Links op de bout en moer die het stepje en het motorblok aan het frame vastzetten, nog de originele gele verf waarmee de monteurs in de fabriek aangaven dat de moer met het juiste koppel was vastgezet. Omdat dit slechts bedoeld was als een indicatie, ontbreekt deze verf bijna altijd. Ook onder de buddyseat is alles nog tip-top inclusief de originele waarschuwingsstickers.
Controleverf nog op de bouten en moeren
Ook onder de buddyseat nog alles nieuw

De Honda CB750A is een 'dikke' machine

Sierraad in de collectie

Zo’n origineel exemplaar is een sieraad in de collectie van de motorverzamelaar. Zeker als je bedenkt dat Honda deze automatische CB750 slechts in beperkt oplage gebouwd heeft. Totaal zijn er van de CB750 serie met enkele bovenliggende nokkenas zo’n half miljoen exemplaren gebouwd. De negenduizend automaten van dit type vallen bij dergelijke aantallen in het niet.


De koppelomvormer wordt luchtgekoeld

Automaat

ls laatste foto nog een blik op de automatische versnellingsbak. Achter de grote deksel zit de koppelomvormer die als een soort slippende koppeling werkt. De verdere aandrijving gaat via een twee versnellingsbak die tijdens het rijden niet automatisch schakelt. De berijder kiest welke versnelling het best bij het rijgedrag past. In de stad is dat voor snel optrekken de 1e versnelling, en op buitenwegen de 2e. Maar niets weerhoud je om ook in de 2e versnelling weg te rijden. Er kan eigenlijk niets misgaan.

Voorlopig blijft deze Honda CB750A zoals hij nu is. Misschien dat er in de toekomst nog gerestaureerd gaat worden, maar voorlopig zeker niet. Wellicht dat een eventuele nieuwe eigenaar daar anders over denkt.

 

Een reactie op Honda CB750A (Automaat) 1978

  1. Willem Schouten schreef:

    Hallo, zag uw mooie cba op google. Inderdaad een bijzondere vondst.Ben zelf ook in het bezit van 2 cba’s waarvan 1 in de zelfde staat en kleur als de uwe. Bouwjaar ’77 met spaakwielen. Hij staat op dit moment op de tafel en ik hoop m eerdaags klaar te hebben. Zou graag een keer bij U kijken als ik in de buurt ben. Woon zelf in Noord Holland omgeving Schagen. MvrGrt. Willem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels