Een Honda CB750A te koop tegenkomen op een motor- en bromfietsbeurs is een gelukstreffer. Ergens achteraf in een hoekje stond deze compleet originele en ‘onversleutelde’ Honda. Natuurlijk moet je dan wel door een laag stof, vuil en oppervlakte roest heen kijken om de oorspronkelijke schoonheid te kunnen zien. Maar na een uitgebreide poetsbeurt, olie verversen en filters vervangen, staat er dan weer een aantrekkelijke klassieker die prima inzetbaar is.
Kijk ook eens naar de restauratie van de Honda CB650z of die van de Honda CB750K7.

Alle boutjes origineel
Eén van de eerste dingen die een geoefend oog altijd opvalt bij een klassieke motorfiets zijn de originele, onbeschadigde bouten en moeren. Dat betekent dat motorblok, carterdeksels en andere onderdelen nog nooit (of in ieder geval deskundig) losgemaakt zijn. Dat in combinatie met alle originele onderdelen nog in goede staat maakt zo’n klassieke motorfiets een aantrekkelijke en goed geconserveerde tijdcapsule. Voorlopig dus nog niet restaureren. Waarom zou je?

Kilometerteller
Van de ruim 9000 exemplaren die in de jaren 1976, 1977 en 1978 van deze Honda CB750A automaat zijn geproduceerd, zijn er nooit motoren officieel naar Nederland geëxporteerd. Onze markt werd niet geschikt geacht voor deze automaat. Dit in tegen-stelling tot de Amerikaanse en Canadese markt. De motorfiets op de foto’s komt uit Canada en dat is te zien aan de snelheidsmeter waarvan de belangrijkste schaal in kilometers is en in het groen de veel kleinere mijlenteller.
De rechterteller is niet de gebruikelijke toerenteller maar nu een soort dashboard. Naast controle- lampjes voor oliedruk, grootlicht en richtingaanwijzers, ook een indicator in welke positie de versnellingsbak staat (Neutral, 1=stadsversnelling, 2=stad/buitenweg) en een benzinemeter.
Het laatste lampje is bijzonder, want dat geeft aan of de handrem is ingeschakeld.
Van de fabriek
Links op de bout en moer die het stepje en het motorblok aan het frame vastzetten, nog de originele gele verf waarmee de monteurs in de fabriek aangaven dat de moer met het juiste koppel was vastgezet. Omdat dit slechts bedoeld was als een indicatie, ontbreekt deze verf bijna altijd. Ook onder de buddyseat is alles nog tip-top inclusief de originele waarschuwingsstickers.



Sierraad in de collectie
Zo’n origineel exemplaar is een sieraad in de collectie van de motorverzamelaar. Zeker als je bedenkt dat Honda deze automatische CB750A slechts in beperkt oplage gebouwd heeft. Totaal zijn er van de CB750 serie met enkele bovenliggende nokkenas zo’n half miljoen exemplaren gebouwd. De negenduizend automaten van dit type vallen bij dergelijke aantallen in het niet.
Meer lezen over de iconische Honda CB750? Kijk kier.

Automaat
Als laatste foto nog een blik op de automatische versnellingsbak. Achter de grote deksel zit de koppelomvormer die als een soort slippende koppeling werkt. De verdere aandrijving gaat via een twee versnellingsbak die tijdens het rijden niet automatisch schakelt. De berijder kiest welke versnelling het best bij het rijgedrag past. In de stad is dat voor snel optrekken de 1e versnelling, en op buitenwegen de 2e. Maar niets weerhoud je om ook in de 2e versnelling weg te rijden. Er kan eigenlijk niets misgaan.
Voorlopig blijft deze Honda CB750A zoals hij nu is. Misschien dat er in de toekomst nog gerestaureerd gaat worden, maar voorlopig zeker niet. Wellicht dat een eventuele nieuwe eigenaar daar anders over denkt.
Zelf een motorfiets restaureren? Bekijk dan eens dit stappenplan.
Hallo, is de cb750a nog in je bezit en te koop ?
Hallo, zag uw mooie cba op google. Inderdaad een bijzondere vondst.Ben zelf ook in het bezit van 2 cba’s waarvan 1 in de zelfde staat en kleur als de uwe. Bouwjaar ’77 met spaakwielen. Hij staat op dit moment op de tafel en ik hoop m eerdaags klaar te hebben. Zou graag een keer bij U kijken als ik in de buurt ben. Woon zelf in Noord Holland omgeving Schagen. MvrGrt. Willem.