De weg te gaan
Links de CB750K2 zoals hij binnenkwam, en rechts het gewenste eindresultaat. De vorige eigenaar had hem jaren geleden al zwartspuiten en een vier-in-één uitlaat gemonteerd. Het originele luchtfilter was vervangen door caféracerfilters en de buddyseat was doorgeroest en gescheurd. Opdracht is: restaureren naar nieuwstaat.



Tot zo ver
Het rijwielgedeelte van de Honda CB750K2 is voor 80% weer zoals het ooit was (of beter) toen de motorfiets de fabriek verliet. Op de foto is de rechter zijkap nog niet aangebracht en ook zitten de Honda emblemen nog niet op de tank. Dat is inmiddels wel het geval.
Wat nog moet gebeuren:
- Het opbouwen van het motorblok
- Motorblok inbouwen
- De volledige elektrische installatie
- Het afbouwen van de tellergroep
- Stuurbedieningsonderdelen
- Afstelwerkzaamheden
- Diverse afwerkingen
Voor en na
De foto’s spreken eigenlijkvoor zich. Links het voorwiel in oude staat, en rechts zoals het er nu uit ziet. De spaken zijn door rvs-exemplaren vervangen en de vorkpoten zijn niet hoogglans gepolijst, maar net zo als in de fabriek behandeld. Daarna in de blanke lak gespoten. De remklauw was door de vorige eigenaar van verf ontdaan en nu is weer de originele kleurstelling aangebracht.



Nieuwe onderdelen
Heel veel onderdelen op deze klassieker zijn ver-nieuwd. De buddyseat is een origineel Honda onderdeel en dat geldt ook voor de emblemen op de zijkapjes.
Voor een kenner is het meteen duidelijk dat het hier niet om een standaard Honda kleur gaat waarin de motorfiets ooit geleverd is. Er zijn echter foto’s bekend van prototypen waarbij deze zilvergrijze kleur is gebruikt. Ook de motorfiets op de eerste foto van deze pagina en die model staat voor deze restauratie is in deze kleur uitgevoerd. De com-binatie van zwart en zilvergrijs verhoogt de klassieke uitstraling en wellicht daarom heeft Honda toen-dertijd besloten deze kleur niet te gebruiken. Heel populair was en is de Candy Gold kleur.
Voor en na
Wat voor het voorwiel geldt, is ook voor het achterwiel het geval. Nieuwe spaken, velg, chroomwerk en bouten & moeren opnieuw verzinkt. Het is haast te mooi om er mee te gaan rijden.


Voor en na
Ook hier nieuw chroom en nieuwe onderdelen. Alle kunststof delen zijn gepolijst om zoveel mogelijk nieuwe uitstraling te krijgen. De elektrische installatie ontbreekt nog en wordt in een later stadium aangebracht.



Originele bouten
Op deze detailfoto is het rechter stepje en het rem-pedaal te zien. Om de originaliteit te behouden zijn de oude bouten en moeren gereconditioneerd en weer toegepast. De originele bouten voor dit type motor zijn herkenbaar aan de ‘8’ die op de kop is gestanst. Honda heeft veel eigen bouten toegepast en varieert ook in verschillende draadsoorten.
In de bevestiging van het stepje is te zien dat ook de originele veertjes in het scharnier, en ook de scharnierpen en ringetjes gereconditioneerd zijn.
Beter dan nieuw.

Naar de poedercoater
Na demontage van de motorfiets zijn alle onder-delen die weer opnieuw zwart gemaakt moeten worden grondig schoongemaakt. Honda staat er om bekend dat het originele lakwerk niet van hoge kwaliteit is. Zo ook bij deze CB750. Vaak zijn de frames alleen voorzien van zwarte verf, zonder enige vorm van roestbescherming of andere primer. Roest is het gevolg en vooral de lasnaden zijn daar gevoelig voor. Die lasnaden verdienen trouwens over het algemeen ook geen schoonheidsprijs. Enigszins fatsoeneren voordat het frame een coating krijgt kan dan ook geen kwaad.
Uiteindelijk is dit frame en alle losse onderdelen voorzien van een hoogglans poedercoat dat een duurzame en krasvaste bescherming geeft.
Verchromen
Al het chroom dat niet meer tot de originele hoogglans was te polijsten gaat naar de verchromer. Ernstig verroeste delen worden eerst ontroest en beoordeeld op bruikbaarheid. In dit geval waren de vorkpoten behoorlijk aangestast en die zijn dan ook opnieuw geslepen en verchroomd.


Vastleggen
Bij alle demontage werkzaamheden worden doorlopend foto’s gemaakt van de opbouw van samengestelde componenten. In de opbouwfase is dit een handig geheugen-steuntje voor hoe het ook al weer in elkaar zat. Uiteraard wordt eerst aan de hand van de onderdelenlijst gecontroleerd of het allemaal klopt.



Demontage
De demontage van een klassieke motorfiets is in de meeste gevallen niet meer dan een flinke dag werk. Wat dan rest is een berg onderdelen die ruim drie keer zoveel ruimte in beslag neemt als de originele motorfiets. Het catalogiseren en opruimen van de onderdelen vraag veel meer tijd. Maar het zal duidelijk zijn dat met hoe meer zorg dit gebeurt, hoe makkelijker alles weer is terug te vinden.

Startpunt
Zo beginnen ze allemaal. Op de motorheftafel en klaar om gedemonteerd te worden. Klaar voor de verjongingskuur!
Bij vergissing uitgeschreven
Leuk om te lezen!
Ik heb deze Honda met het zelfde bouwjaar en type ook al meer als 25 jaar in mijn bezit.
Maar die van jouw ziet er mooier uit als die van mij, is niet zo gek ook want deze staat al die tijd stil.
Veel succes met de voortgang van de restauratie.
JP
Ik ben op dit moment bezig met de restauratie van mijn Honda CB 750 K6 van 1977. Deze heb ik gekocht toen hij 4 jaar oud was. Nu na vele jaren van stilstand iets meer tijd en ruimte om aan de slag te gaan.
Wat je beschrijft in het verslag komt me heel bekend voor
Maar heel leuk om te doen m.n. de contacten die je her en der op doet met het zoeken naar onderdelen , adressen etc..