Zoals het bedoeld was
Het Honda CB750K7 afbouwproject is afgerond. De motorfiets staat inmiddels weer in de vertrouwde en verwarmde schuur in het noorden van het land.
De eigenaar was al begonnen met de restauratie van de door hem nieuw gekochte Honda maar moest daar door omstandigheden mee stoppen.
Er werd al met de gedachte gespeeld om alle onderdelen via Marktplaats aan te gaan bieden. Gelukkig is het niet zo ver gekomen en staat de CB750K7 er nu weer in volle glorie bij.
De eigenaar met zijn trots in MotoPlus
Een tijdje geleden liet de eigenaar van de Honda CB750K7 via de mail weten dat hij met zijn motorfiets voor een fotosessie in het blad MotoPlus op pad was geweest.
De rubriek ‘Mijn Trots’ laat de eigenaar uitgebreid aan het woord. Dat was hier ook het geval en samen met de prachtige foto’s van de Honda is het een heel leuk artikel.
Jammer dat het blad maar twee weken in de winkel lag en daarom is het artikel HIER nogmaals te lezen. Het artikel is met toestemming van MotoPlus op deze website geplaatst.
De Honda CB750K7 in al zijn pracht
De restauratie is afgerond en de eigenaar is erg gelukkig met het eindresultaat. En hij is ook erg mooi geworden. Een buitengewoon populaire restauratie die door veel mensen is gevolgd.
Motorblok in frame
Het motorblok zit weer in het frame. Na de assemblage van het blok is er er altijd een goocheltruc voor nodig om het zonder schade in het frame te krijgen. Maar dat is gelukt. Zoals op de fotoshow te zien is, zit het weer keurig op zijn plaats.
De volgende stap is het aanpakken van de voorvork zodat er weer een rollend frame is. Dan volgt de elektrische installatie die zoals op de foto’s hieronder te zien is nog wel wat aandacht nodig heeft.
Nieuw chroom
De Honda CB750K7 in deze restauratie is in losse delen aangeleverd zoals op de foto’s is te zien. Veel onderdelen waren al door de eigenaar onder handen genomen. Zoals ook de achtervelg. Deze was bij een bedrijf verchroomd, maar na een aantal jaren opslag bleek de kwaliteit van het chroomwerk te wensen over te laten. Bij het spaken van het wiel viel op dat er complete stukken hadden losgelaten. De laag was zo dik dat zelfs de ingeslagen letters en cijfers op de velgrand nauwelijks nog leesbaar waren.
Nu is de velg door een gespecialiseerd bedrijf volledig ontchroomd en van verschillende lagen voorzien die uiteindelijk resulteren in een prachtige finish waarin de detail goed zichtbaar blijven.
Achterwiel klaar
Alle onderdelen op deze foto zijn nieuw of vernieuwd. Vooral het weer in originele staat krijgen van de achternaaf is een arbeidsintensief proces. Alle lagers moeten er uit en gespoeld of eventueel vernieuwd worden. Net als de keerringen die het vet in de naaf houden. Dan wordt alles gestraald en opnieuw van blanke lak voorzien. Alles weer monteren en dan het wiel met nieuwe spaken opbouwen. Een nieuwe binnen- en buitenband horen er ook bij.
Fotoshow motorblok
Hieronder een verzameling foto’s van het motorblok na de assemblage en montage in het frame.
Schroefdraad checken
De carterdeksels van de Honda CB750K7 zijn vastgeschroefd met kruiskopbouten. Hoewel bijna alle bouten ongeschonden uit de strijd zijn gekomen, is het toch van belang de schroefdraad in de carterhelften te controleren. Jarenlange opbouw van vuil en oxidatie maakt het inschroeven van (nieuwe) kruiskopbouten lastig. Bovendien is de schroefdraad in het zachte aluminium van de carterhelften heel makkelijk te beschadigen.
Daarom wordt er voordat er iets gemonteerd wordt eerst alle schroefdraad opzuiveren met een tap. De kruiskopbouten draaien er dan weer moeiteloos in en zo kan een goede oliedichte afsluiting gemaakt worden.
Motorblok gespoten
Alle onderdelen zijn schoon, de carterhelften, cilinders en kop zijn gestraald en waar nodig bijgewerkt. Daarna is alles grondig uitgespoeld met ontvetter en veel water. Daarna alles doorgeblazen en gecontroleerd op zaken die niet in het motorblok thuishoren.
Wat gespoten moest worden is eerst in de speciale primer gezet en daarna afgelakt met een coating die speciaal voor motorblokken is en die de originele fabrieksverf heel dicht benadert. Het kleppendeksel is net als toen het motorblok uit de fabriek kwam tot halfglans aluminium gepolijst.
Het wachten is nu op bestede onderdoen om het motorblok weer op te bouwen.
Slijtage meten
Bij de hoge kilometerstand van de Honda CB750K7 zou je verwachten dat er flinke slijtage is opgetreden. De enige manier om dat te bepalen is om alle belangrijke onderdelen op te meten en te checken of de slijtage binnen de tolerantie ligt die de fabriek op geeft. Op de foto wordt de slijtage van de cilinderwand gemeten. Goed nieuws; alle vier de cilinders zitten nog binnen de slijtagegrens.
Ook de zuigers worden gemeten. Daar hetzelfde resultaat. De zuigerveren die de zaak moeten afdichten waren ook nog binnen de slijtage grens, alleen de olieschraapveer van alle zuigers bleken versleten. Voor alle vier zuigers vernieuwen als complete set.
Klaar voor montage
De kleppen zijn schoon, de kleptuimelaars zijn schoon en alles is klaar voor montage. Even wachten nog op de cilinderkop die gestraald wordt en daarna moet worden voorzien van nieuwe klepgeleiders voor de uitlaatkleppen. Daarna de kleppen passend slijpen en alles weer monteren.
Prachtig dat er eigenlijk maar zo weinig slijtage was aan dit motorblok dat in de Honda CB750K7 toch ver over de 120.000 km heeft gereden.
2x oude zuiger
Nee, geen oude en een nieuwe zuiger. De linker is één van de zuigers zoals hij na de hoge kilometerstand uit het motorblok kwam. De rechter na een schoonmaakbeurt. Schoonmaken was genoeg, want de slijtagegrens is nog niet bereikt.
Wel komen er nieuwe sets zuigerveren op de zuigers.
Na 130.000 km
Prachtig om een motorblok na meer dan dertig jaar voor het eerst te kunnen openmaken. Een paar dingen vallen dan meteen op waaronder de dikke koolaanslag op de zuigers. Prima schoon te maken natuurlijk maar in dit geval verraadt dit dat er olieverbruik is geweest. Alles grondig nameten of er geen overmatige slijtage is.
Daglicht na 35 jaar
Het is niet voor het eerst dat hier een compleet gedemonteerde motorfiets wordt binnengedragen. Wat altijd weer verbaast is dat een motorfiets in onderdelen zoveel plaats in neemt in vergelijking met een rijdende motor. Alles wat hier op de foto staat is van de Honda CB750K7. Alle dozen zitten vol en de bakken en lades in de werkbank zijn ook gevuld met onderdelen.
Zoals elk project hier in de werkplaats heeft ook deze motorfiets zijn eigen rollende werkbank. Voordeel daarvan is dat alle onderdelen netjes bij elkaar blijven en tijdens het werk aan de motorfiets staat hij direct op de goede hoogte. Is er even een wachttijd omdat onderdelen gespoten moeten worden of op een andere manier ter behandeling zijn aangeboden, dan kan hij makkelijk aan de kant gereden worden en is een ander project weer aan de beurt.
Kop en cilinders
Voor het scheiden van de kop, cilinders en het carter is vooral geproportioneerd geweld gewenst. Bijna altijd is er schade aan koelribben van de kop of de cilinders doordat met een schroevendraaier geprobeerd wordt ze van elkaar af te krijgen. Hier is het gelukt om zonder schade de zaak te scheiden. Nog wel even schoonmaken…
De kleppen zijn er inmiddels uit en de slijtage aan deze onderdelen valt ondanks de forse kilometerstand reuze mee! De inlaatkleppen en geleiders zijn nog prima. De uitlaatklepgeleiders zijn flink versleten. Ook de klepsteelafdichtingen die olieverbruik langs de klepstelen moeten tegengaan zijn versleten. Ze zijn keihard geworden en doen niets meer. Vervangen dus.
Blok demontage
Altijd weer een spannend moment. Hoe zal het blok er van binnen uitzien? Er is geen enkele indicatie over de gezondheid van het motorblok, want de motorfiets heeft hier niet gelopen. De Honda is hier in onderdelen aangeleverd.
Zoals op de foto te zien is zijn de kruiskopbouten van het kleppendeksel nog in tact. Bij veel motoren van dit type zijn ze al eens vervangen door inbusbouten omdat bij demontage de kruiskoppen rondgedraaid werden. Met goed gereedschap zijn de kruiskoppen prima te demonteren en zelfs weer her te gebruiken. Dat de bouten er hier nog zo goed uitzien doet vermoeden dat het blok nog nooit open geweest is. En dat is ook wat de eerste en enige eigenaar heeft verteld.
Het einddoel
Het zou mooi zijn als de Honda CB750K7 er weer uit gaat zien zoals op deze foto. Uiteindelijk zal het er wel heel dicht bij gaan komen te meer omdat de eigenaar al splinternieuwe uitlaten gekocht had en die komen er natuurlijk op. Deze blikvangers zullen samen met het compleet gestripte en opnieuw opgebouwde blok een groot deel van de motorfiets bepalen.
De motorfiets is hier in de werkplaats in onderdelen gearriveerd. De reden daarvan is dat de eigenaar in 2009 zelf de motorfiets uit elkaar gehaald heeft en door omstandigheden komt hij er niet aan toe om hem zelf weer op te bouwen. Er is zelfs even overwogen de motorfiets via marktplaats in onderdelen te verkopen, maar daar heeft de familie een stokje voor gestoken. En terecht. Want deze Honda CB750K7 is ooit door de huidige eigenaar nieuw gekocht en alle meer dan 120.000 kilometer heeft hij zelf gereden!
Genoeg historie dus om deze motorfiets voor eeuwig in de familie te houden! Hier gaan we er de komende maanden mee aan de slag. Het gaat helemaal goed komen met deze Honda.
Keurig gedemonteerd
Het is niet voor het eerst dat hier een compleet gedemonteerde motorfiets wordt binnengedragen. Wat altijd weer verbaast is dat een motorfiets in onderdelen zoveel plaats in neemt in vergelijking met een rijdende motor. Alles wat hier op de foto staat is van de Honda CB750K7. Alle dozen zitten vol en de bakken en lades in de werkbank zijn ook gevuld met onderdelen.
Zoals elk project hier in de werkplaats heeft ook deze motorfiets zijn eigen rollende werkbank. Voordeel daarvan is dat alle onderdelen netjes bij elkaar blijven en tijdens het werk aan de motorfiets staat hij direct op de goede hoogte. Is er even een wachttijd omdat onderdelen gespoten moeten worden of op een andere manier ter behandeling zijn aangeboden, dan kan hij makkelijk aan de kant gereden worden en is een ander project weer aan de beurt.
De onderdelen zijn inmiddels uitgezocht en de eigenaar had al veel nieuwe spullen gekocht. Het frame en andere delen waren al zwart gespoten. De tank en zijkappen worden eerst gepoetst om te zien of ze zo weer op de motor kunnen.
Plastic bekertjes
Waarom niet? Als van alles maar de herkomst te herleiden is! Lekker overzichtelijk en meteen duidelijk waar dat ene boutje of klemmetje vandaan komt. Werkt prima voor de restaurateur die thuis in de garage een motorfiets aanpakt.
Hier in de werkplaats gaat dat anders. Als er twijfel is waar iets straks weer moet komen gaat het op de foto en in het dossier van de restauratie. Maar veelal wordt er toch aan de hand van parts lists gecheckt of alles weer op de juiste manier gemonteerd wordt.
Bovendien gaan alle bevestigingsmaterialen na een grondige schoonmaak naar een bedrijf om ze opnieuw te laten glansverzinken. Dat gebeurt allemaal in één grote emmer dus dan zit alles alsnog door elkaar.
Honda CB750K7 in onderdelen
Door de eerste en huidige eigenaar deels gedemonteerde motorfiets. Het door overmacht gestrande project wordt nieuw leven ingeblazen.
Ik heb het hele verhaal nog eens gelezen terwijl het hier lichtjes sneeuwt, Mooi verhaal heb je gemaakt en fantastische fotoos. De K7 loopt prima en ziet er weer prachtig schoon en glimmend uit zoals op de fotoos. Nog een paar maandjes en dan kunnen we weer rijden. Misschien doen we wel een rondje Veluwe en komen dan zeker even bij jullie kijken.
Groet Appie en Hilly
Beste,
Wat kost de restauratie ongeveer van een Honda CB750 four K7 van 1977 ?
Mvg,
Herman
Heel mooi ! Heb er zelf 1, nieuw gekocht in ’79 en ook ong 120.000 km mee gereden. Staat echter alweer 10 jaar stil en zal dus helemaal uit elkaar moeten voordat ik er weer mee de weg op kan.
Would love to read this in English. I am currently restoring one
Google translate