Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Transformatie

Jawa 350-634 Oilmaster wordt Caferacer

Jawa 350 caferacer - genoeg gelachen om het origineel

Genoeg gelachen

Met deze reclameslogan maakte Skoda indertijd een einde aan de oubollige modellen. Nadat de designafdeling van VW zich ermee ging bemoeien leek een Skoda ineens op een Audi en kon je er mee voor de dag komen.

Datzelfde is nu gebeurd met de Jawa 350 caferacer die door z’n transformatie van oubollig 2-takt vervoersmiddel tot een hip scheurijzer is omgetoverd.

Toegegeven, het blijft natuurlijk een 350cc 2-takt motorfiets met bijbehorende prestaties, maar het geeft wel aan dat niet alleen BMW’s en Honda’s geschikt zijn om een stijlvolle caferacer van te bouwen.

Naar de start van de restauratie

\


Jawa in Classic & Retro

Foto’s van het eindresultaat die voor een reportage in het motorblad Classic & Retro nummer 10 gemaakt zijn. De eerste foto is van de originele Jawa 350-634 zoals hij hier in de werkplaats binnen kwam en waar we dit project mee begonnen.


Jawa 350 caferacer - genoeg gelachen om het origineel

In de spotlights

Ineens was er bij de motorbladen interesse voor de Jawa Caferacer. 

Het motorblad dat zich bezighoudt met klassieke en retro motoren, Classic & Retro Motor Magazine, wilde graag een reportage over deze bijzondere caferacer. In het blad is een rubriek ‘De Transformatie’ waarin bijzondere ombouwprojecten belicht worden. 

Daar past de Jawa 350-634 Oilmaster die van suffe 2-takt motor een aantrekkelijke caferacer werd natuurlijk perfect in. 

 


Jawa in de fotostudio

Weten hoe zo’n fotosessie in z’n werk gaat?

Bekijk dan dit filmpje met het verslag van de fotosessie in Krijtmolen d’Admiraal in Amsterdam-Noord.

Voor elke afdruk in het blad zijn er wel 10 foto’s gemaakt met verschillende belichtings instellingen. Van elk van die tien foto’s is een stukje gebruikt om de uiteindelijke foto te maken. Monnikenwerk.

Hieronder een indruk van het artikel.



De Jawa 350 caferacer kilometertellerschaal is opnieuw ontworpen

Custom kilometerteller

De zwarte kilometertellerschaal paste niet meer zo goed bij het ontwerp van de Jawa 350 Caferacer. Vandaar dat voor een witte schaal met zwarte opdruk is gekozen. Om in stijl te blijven is uiteraard 20 km/h vervangen door 23 km/u.

Ook de controlelampjes die normaal rondom buiten de teller zitten zijn om wille van de eenvoud in de teller geplaatst in de vorm van leds. Clean & simple.


Jawa 350 Caferacer - Designstudie nummer 23

Designopties

Op de tank van de Jawa moest duidelijk nummer 23 komen te staan. Dat was een van de eisen van de eigenaar. Dat kan natuurlijk op vele manieren maar hier is gekozen om digitaal drie varianten te maken om uit te kiezen. Dan gaat het meteen leven en is het makkelijker een keuze te maken.

Het is uiteindelijk een kleine variatie op het middelste voorstel geworden.


Jawa 350 Caferacer - motorblok zit weer in het frame

Motorblok in frame

Het motorblok is gereviseerd, is met speciale aluminiumkleurige lak gespoten en zit weer in het frame. Het lompe luchtfilter is vervangen door een sportief filtertje dat er uitstekend bij past.

Hier is ook te zien dat de motorophanging matzwart is gemaakt en daardoor de mooie lijn van het witte frame niet onderbreekt.


Jawa 350 Caferacer - het frame is spierwit

Als het maar wit is

Net terug van de poedercoater. Het frame en de achterbrug hebben een mooie dikke, matwitte laag gekregen. Anders dan anders, maar een goede keuze van de eigenaar en een kleur die perfect bij het muisgrijs past.

Bovenop het frame ligt de onderzijde van de buddyseat die matzwart is gepoedercoat.

Later zullen de motorophangingsplaten, waarin ook de achterbrug zit, ook matzwart gemaakt worden zodat de lijnen van het frame beter uitkomen.


Vriezen en lassen

De krukas ligt naast twee halfjes bruin in de vriezer. Dat is de enige methode om de gereviseerde krukas weer goed in de ene carterhelft te krijgen. Het stuk aluminiumprofiel aan de kruktap dient als handvat is om hem perfect in de carterhelft te laten zakken.
De nieuwe schokbrekers moeten pasgemaakt worden op de achterbrug. De vork wordt vervangen door een oog met rubber demping.
Jawa 350 krukas in de vriezer
Jawa 350 caferacer - schokbrekers aanpassen op achterbrug

Alles anders

Omdat de Jawa schijfremmen krijgt komt er een remhendel met pomp. Daarop een remlichtschakelaar waarvan in dit geval de plaats en de functie aangepast moeten worden.
Ook de kilometertellerschaal krijgt een update en aanpassing. De voorheen buiten de teller geplaatste controlelampjes worden nu leds in de teller.
En 20 km bestaat straks niet meer. Dat wordt natuurlijk 23.
Jawa 350 caferacer remlichtschakelaar aanpassen
Jawa 350 kilometertellerplaat krijgt nieuw ontwerp

Jawa 350 caferacer tank, kapjes en zadelkontje zijn grijs.

Idee krijgt vorm

Muisgrijs met een wit frame was de opdracht. Hier is te zien dat de tank, de zijkapjes en de buddyseat hun definitieve kleur hebben gekregen. De bruine buddyseat kleurt straks goed bij de eveneens bruine handvatten.

Uiteindelijk zal het “nummer 23” thema nog worden doorgevoerd op de tank en andere delen. Bovendien wordt in oranje een contrasterende striping aangebracht.


Nieuwe kroonplaten

De vervangende voorvork van de Yamaha is een stuk breder dan die van de Jawa. Dat komt omdat aan weerszijden van het wiel een remschijf en remklauw zit. Daarom passen de oude kroonplaten niet meer en die van de Yamaha hebben een te kleine hoek waardoor ze klem lopen tegen de tank. Dan zit er maar één ding op en dat is nieuwe maken.


Mat zwart

Linksonder de afdekplaat voor de nieuwe buddyseat waarmee hij op het frame komt te zitten. Samen met wat beugeltjes worden deze onderdelen matzwart.
Dat geldt ook voor de velgen, voorvorkbrug, koplamprand en kilometertellerhuis.
Jawa 350 onderdelen naar de poedercoater
Jawa 350 onderdelen naar de poedercoater

Frame aanpassen

Om de zijstandaard aan het frame te zetten is een scharnierpunt nodig dat er niet is. Zelf maken dus en aan het frame bevestigen.
Het frame is compleet aangepast en alle overbodige zaken zijn eraf geslepen. Op naar de poedercoater die alles matwit gaat maken.
Jawa 350 zijstandaard pasmaken
Jawa frame klaar voor de poedercoater

Balhoofdaanpassing voor de Yamaha voorvork met schijfremmen.

Beter balhoofd

Om aan de wens van de eigenaar te voldoen om voor betere remprestaties te zorgen, is gekozen om de voorvork in zijn geheel te vervangen door een vork van een Yamaha met dubbele geperforeerde schijfremmen. Dat heeft nogal wat consequenties maar geeft wel super stopkracht.

Omdat de uitheemse balhoofdlagers van de Jawa op geen enkele manier passend gemaakt konden worden, zijn bussen gemaakt om moderne conische lagers te plaatsen. Op de foto is te zien hoe de bussen aan het balhoofd zijn gelast. Het balhoofd is daardoor iets langer geworden en dat gaf meteen de mogelijkheid om de tank aan de voorkant een fractie te verhogen zodat de lijnen van de motorfiets beter kloppen.

Een hele operatie maar uiteindelijk de moeite meer dan waard.


Jawa 350 frameaanpassing voor nieuwe buddyseat en achterlicht.

Nieuwe buddyseat

Een caferacer buddyseat past bijna nooit op een standaard frame. In dit geval ook niet. Het originele frame heeft de traditionele opbouw van twee stukken pijp die achteruit steken, en waar tussen het achterspatbord wordt bevestigd.

Dat gaat hier niet passen en ook voor het nieuwe achterlicht en de nummerplaat moet een nieuw bevestigingspunt komen.

Daarom is een stalen buis precies pas gebogen en aan het frame gelast. Sterker dan voorheen omdat het achterframe nu één geheel vormt.


Motorblok Jawa 350 voorbereid om gestraald te worden

Motorblok stralen

Het motorblok van de 2 cilinder Jawa 350 Oilmaster is opgebouwd uit aluminium en gietijzer. De carters, deksels en cilinderkoppen zijn van aluminium en de cilinders zijn gietijzer.

Normaliter zijn de aluminium delen onbehandeld en zijn de cilinders zwart gespoten. Maar om het 350 cc motorblok er iets forser uit te laten zien is er voor gekozen om alle delen in een aluminium kleur te spuiten.

Vooraf stralen geeft een prachtige hechtlaag voor het aanbrengen van de speciale verf. Wel eindeloos goed schoonmaken na het stralen om er voor te zorgen dat er nergens straalmiddel achterblijft.


Schoon en prut

Als het carter open gaat blijkt er in de loop der jaren een dikke laag prut gevormd te zijn in de holle ruimtes vlak voor de krukas. De krukas wordt gesmeerd door de olie in de 2-takt benzine en kennelijk blijft er het nodige achter.
De versnellingsbak daarentegen is brandschoon. Ook de olie die afgetapt werd zag er nog prima uit. Ook nergens slijtage te zien dus klaar voor hermontage.
Dikke 2-takt prut heeft zich in de loop der jaren verzameld
De versnellingsbak is schoon en goed

Demontage

Het motorblok van de 2 cilinder Jawa 350 2-takt motorfiets is niet gecompliceerd en is door de jaren heen weinig veranderd
Er is dan ook nauwelijks speciaal gereedschap nodig om alles netjes te demonteren. Enige zorg is om op de juiste manier trekkers te gebruiken om de zware krukas goed en zonder schade uit het carter te krijgen.
Jawa 350 Oilmaster motorblok op de werkbank
Jawa 350 Oilmaster motorblok op de werkbank


Voorbeeld van een Jawa caferacer

Een Jawa 350 caferacer

Van het begin af aan had de eigenaar aangegeven dat het een muisgrijze motorfiets met wit frame moest worden. En alles in matte verf. Verder was het absolute noodzaak om duidelijk op de motor aan te geven dat de eigenaar een speciale band heeft met nummer “23”. “En oh ja, hij remt voor geen meter dus doe daar ook maar wat aan”, aldus de eigenaar.

Dan ga je op zoek naar mogelijke voorbeelden ter inspiratie en beeldvorming. Niet geheel onverwacht maakt er bijna niemand op basis van een 2-takt Jawa een caferacer en dat maakt het dan weer leuk. Toch kwam er een voorbij waarvan hier de foto.

Leuk en gedurfd, maar zonder uitlaten, geen verbetering in de remmen en de gewone hoofdstandaard voldoet niet aan de eisen en gaat niet ver genoeg.

Eerst maar eens de boel uit elkaar en de gedachten bepalen.


Jawa 350-634 Oilmaster klaar voor transformatie

Jawa met ambitie

“Ik heb een Jawa en dat moet iets bijzonders worden”. Dat was ongeveer de boodschap waarmee het gesprek over deze transformatie begon. Transformatie, want restauratie kun je het eigenlijk niet noemen. Als je begint met een basis motorfiets die verre van origineel wordt aangepast naar een compleet nieuw en uniek ontwerp, dan praat je over customizen.

Maar niets is ons te dol en al helemaal niet als een eigenaar bij elke stap die we maken enthousiaster wordt. Uiteindelijk wordt gekozen voor een caferacer uiterlijk.

De Jawa 350-634 Oilmaster zoals de volledige type aanduiding is, heeft al eens bij een vorige eigenaar een complete restauratie ondergaan. Dat is erg netjes en naar origineel voorbeeld uitgevoerd. Vandaar dat we hier te maken hebben met een solide basis voor dit project.


Jawa voor de transformatie

Een dikke negen op de schaal van saaiheid deze Jawa 350 Oilmaster. Na de transformatie is de motorfiets nauwelijks nog herkenbaar.


2 reacties op Jawa 350-634 Oilmaster wordt Caferacer

  1. van bael leo schreef:

    beste fantastisch mooie jawa ben ook in mijn vrije tijd bezig met cafe racers al 2 projecten afgewerkt ben nu met een 3de bezig nu is mijn vraag is de km teller ergens te koop of is dit een zelf gebouwd dank bij voorbaat grt leo

    • CBG schreef:

      Beste Leo,
      De kilometerteller is de originele Jawa kilometerteller maar dan aangepast met een nieuwe wijzerplaat. Ook zijn er LED’s ingebouwd ter vervanging van de controlelampjes die normaal rond de teller zitten. Alles custom built dus. Succes met je caferacers!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels