Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Transformatie

Jawa 350 Oilmaster wordt caferacer

Project Jawa 350 Oilmaster als Caferacer bekijken“Mijn Jawa 350 Oilmaster wil ik omgebouwd hebben tot iets unieks”, dat was de korte en krachtige opdracht van de eigenaar. Een flinke uitdaging voor Classic Bike Garage. Want de originele 2-takt Jawa 350 Oilmaster waar het hier om gaat, is geen sexy motorfiets om mee te beginnen. Iedereen die van dit plan hoort begint spontaan te glimlachen en kan zich er niets bij voorstellen. “En oh ja, hij remt van voren voor geen meter dus doe daar ook maar wat aan”, was de aanvulling op de opdracht. Aan de slag met deze opmerkelijke transformatie.

Volgens Wikipedia komt de naam Jawa van Janecek Wanderer. Want Ing. Janecek kocht in 1929 het merk Wanderer en bedacht deze naam. Anderen denken echter dat de naam een afkorting is van’JezusAlWeerAfstappen’. Maar Jawa eigenaren zullen deze typering natuurlijk onzin vinden.

Het Jawa 350 Oilmaster uitgangspunt 

Jawa 350 wordt CaferacerHoe dan ook, de Jawa 350 Oilmaster 634, die hier de hoofdrol speelt, was in de 70-er jaren bedoeld als dagelijks vervoermiddel. Deze 343,5cc 2-takt motorfiets met een vermogen van ongeveer 20pk is in Nederland nooit echt populair geweest. Een opmerkelijke keuze dan ook om deze motorfiets als basis voor een caferacer te gebruiken. De foto hiernaast is de motorfiets zoals hij hier in de werkplaats aankwam. Al eens keurig opgeknapt en klaar voor gebruik.

Levend oud merk

Jawa 350 advertentieWie denkt dat het zo langzamerhand wel is afgelopen met dit antieke merk heeft het mis. Met de 660 Sportard heeft het merk een modern ogend model neergezet en ook de oude 350 is nog steeds in retro uitvoering te koop. Gelukkig wel met aanpassingen zoals een schijfrem in het voorwiel maar het originele 2-takt motorblok is nog bijna precies zo. De rechterfoto is een advertentie uit de 70-er jaren en de linker is het huidige model. Oud of nieuw zie je ze nu niet zoveel in Nederland. Vroeger kon je prima voor de dag komen met een Jawa want de racesuccessen maakte het merk populair.

Jawa 350 als Caferacer

Maar terug naar het project. Als je de foto bekijkt van de Jawa waar we mee begonnen dan zal duidelijk zijn dat dat enige inspiratie wel nodig was. Uiteindelijk is gekozen voor een wit frame met grijze tank, kapjes en zadelachterkant. Alles in matte verf. Een voorvork met dubbele schijven kwam van een Yamaha en maakte het noodzakelijk het frame serieus aan te passen. Hoe dat allemaal in z’n werk ging is te zien op de pagina met het verslag van de ombouw of klik op de foto.

Jawa 350 caferacer

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Foto's, Restauratie, Techniek met de tags . Bookmark de permalink.

4 reacties op Jawa 350 Oilmaster wordt caferacer

  1. Albert-Jan schreef:

    Wat een fantastisch geslaagde transformatie! Complimenten hoor!
    Qua stijl en design naar mijn bescheiden mening op een bijzonder hoog niveau; mijn eerste reaktie bij het zien van deze motor: “En nieuw ontwerp van Starck!”
    Ik zou hem graag eens zien rijden in het echt.

  2. Dennis Kuit schreef:

    Érg leuk project, prachtig! Dit spreekt me wel aan zoals je begrijpt. 😉

  3. Jan schreef:

    wij kennen allemaal de reactie van “ik zou er nog niet naast gezien willen worden, laat staan op rijden”
    Nou dat laatste zou mij gezien mijn leeftijd en de zithouding dan ook wat moeilijk worden, maar nu hij klaar is, vind ik het wel een allemachtig leuk ding om naar te kijken, mede gezien het feit, dat ik in mijn jongere jaren (de jaren 50 van de vorige eeuw) 2 Jawa twins heb gehad en er met veel plezier op heb gereden;.
    En wat je er verder ook van vindt, exclusief is hij zeker!
    Ik wens de eigenaar dan ook veel succes en over de voorrem zal hij vast niet meer klagen.

    .

  4. Rob schreef:

    Mooi verhaal dat het unieke aan dit project goed weer weergeeft. Weer een knappe prestatie Hans, De eigenaar mag terecht trots zijn op deze caferacer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels