Sproeiers wisselen
Deze film komt uit het archief van BMW. Dat is ook te zien aan het watermerk dat permanent in het beeld zichtbaar is.
Het is een kort verslag van een testrit ergens eind jaren veertig begin 50-jaren in de vorige eeuw. De motorfiets is een BMW R51/2 en de berijder probeert het maximale uit de machine te persen.
Daarvoor wisselt hij de sproeiers in de twee carburateurs. Opmerkelijk is hoe hij dat doet.
The Gallery showt NSU
In deze aflevering van RTL Autowereld showt Nico Aaldering van The Gallery in Brummen zijn motorfietsen. Het is een wandeling door zijn bedrijf waarin her en der motoren staan opgesteld. bij elke motorfiets heeft hij een verhaal.
Eén van die motorfietsen is de door Classic Bike Garage gerestaureerde NSU Konsul I die door de presentator per ongeluk NSU Condor genoemd wordt. Hij is onder de indruk van de kwaliteit van de restauratie en vertelt dat de NSU ergens in Nederland gerestaureerd is. De oplettende kijker ziet op het achterspatbord nog net de naamsticker van Classic Bike Garage zitten.
De totale uitzending duurt zeven minuten en is te bekijken door op het bovenste filmpje te klikken.
Liever direct naar het fragment met de NSU Konsul? Klik dan op het onderste filmpje.
De restauratie van de NSU nog eens bekijken kan hier.
BMW’s bouwen
In deze film uit 1975, die ooit op de Franse tv is uitgezonden, zien we de BMW fabriek in Berlijn.
In die tijd werden er de BMW R60/6, de R75/6, de R90/6 en de legendarische R90s gemaakt.
Het is prachtig om te zien met welke snelheid de BMW’s in elkaar werden gezet en in detail is te zien hoe je bijvoorbeeld in 20 seconden de voorremblokken afstelt.
Let ook eens op de testrijder die gewoon ‘los’ de motor over de rollenbank jaagt.
Fabrieks biezen
In deze korte film, die een fragment is uit de film hierboven, extra aandacht voor het biezen trekken.
Vaak is dit onderwerp van van veel discussie maar deze film geeft het definitieve antwoord dat het geen exacte wetenschap is.
Kijk voor meer over BMW biezen ook eens op deze pagina.
Caferacer in fotostudio
Een tijd geleden hebben we hier de Jawa 350-634 Oilmaster omgebouwd tot Caferacer.
Die ombouw is opgevallen want het motorblad Classic & Retro wilde graag een reportage van de Jawa Caferacer maken voor de rubriek ‘Transformatie’. En dat is nu gebeurd.
Weten hoe zo’n fotosessie in z’n werk gaat? Bekijk dan dit filmpje met het verslag van de fotosessie in Krijtmolen d’Admiraal in Amsterdam-Noord
The DGR
Elk jaar wordt wereldwijd de “The Distinguised Gentleman’s Ride” georganiseerd. Met deze tocht wordt geld ingezameld voor prostaatkankeronderzoek. Voorwaarde is dat deelnemers op aparte klassieke motoren rijden en daarbij in stemmige kleding gestoken zijn.
Dit jaar sponsorde Classic Bike Garage één van de deelnemers.
Proefrit BSA WM20
Na een kort onderhoud en wat aanpassingen was de BSA WM20 klaar voor een proefrit.
De eigenaar stak zich in passende kleding en deed een rondje.
En deze BSA is hier compleet gerestaureerd.
NSU Konsul voor en na
Na een langdurige en intensieve restauratie werd de NSU Konsul I met Steib S500 zijspan hier gerestaureerd.
In dit filmpje een overzicht van de voor en na foto’s.
Over de restauratie is hier te lezen
Cafe Racer kroonplaten
Voor de ombouw van een Jawa 350 Oilmaster naar Cafe Racer kwam heel wat kijken. De eigenaar wilde betere remmen. Een andere voorvork met een wiel met dubbele remschijven heeft dit probleem definitief opgelost.
In de nieuwe opzet was het nodig om nieuwe kroonplaten te laten frezen. Kijk hier hoe dat gaat.
Lees hier meer over de Jawa Caferacer
First run HD Liberator
De Harley Davidson WLC Liberator die hier een tijdje geleden was voor een flinke revisiebeurt, had al lange tijd niet gelopen.
Gelukkig kwam daar een eind aan. Weer helemaal frist liet dit prachtige motorblok weer zijn kenmerkende geluid horen.
NSU Konsul I
Nog een filmpje met foto’s over de restauratie van de NSU Konsul I. Hoe je hem ook bekijkt, het blijft een prachtige machine.
BMW R26
Na een zeer kort verblijf hier in de werkplaats kon de BMW weer stationair lopen. De de accu werd niet meer opgeladen en dat kwam door een defecte spanningsregelaar. Met een nieuwe uitlaatdemper zag de BMW er weer een stuk beter uit.
Oliepomp BMW R51/3
Bij twijfel over het functioneren van de oliepomp zit er maar één ding op en dat is testen. Dat vraagt soms wat inventiviteit.
Bij dit type BMW kan het tandwiel van de oliepomp gedemonteerd worden en dan kan de pomp extern worden aangedreven. Zonder dat de motor loopt kan op deze manier de functie van de pomp gecheckt worden.
BMW R80/7
Na een cosmetische restauratie zag de BMW R80/7 er weer perfect uit. Na afstellen was hij weer laar voor de weg.
Sponsor evenement
In de beginperiode van KWF sponsorevenement Alpe d’HuZes hebben we een aantal keer als Motard meegereden om de fietsers te begeleiden. Hier een kleine impressie.
Dit is het opstelpunt van de Motards vlak voor de eindstreep van het bochtenparcours.
Netly Marsh
Een 30 seconden impressie van de Netly Marsh motorbeurs in de UK. Altijd leuk en bijzondere mensen. Ze halen er bijzondere dingen vandaan.
Lees de privacyregels