Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
MotorMemories

Met 2x een Jawa Twin Luxemburg in

2x-twinHet was ergens halverwege de vorige eeuw, ik dacht 1953/54 dat ik de trotse bezitter was van een (2e hands) Jawa Twin. Een ware belevenis, na de raggeling van mijn eerste aankoop een jaar eerder van een Jawa 250 cc eencilinder, (zie mijn eerdere verhaal) Zij hadden één ding gemeen, de kleur rood.

Samen met mijn verloofde en vrienden Joop en Hennie, die ook in het bezit waren van zo’n Jawa Twin, hadden wij in de weekenden al de nodige rijervaring opgedaan met korte tripjes in de omgeving van het Gooi dus werd er voorzichtig gesproken over een echte trip naar het buitenland: België!

Daar ging de nodige voorbereiding aan vooraf. Voor overnachtingen in hotels was geen geld, dus moest er onderweg worden gekampeerd en niet te vergeten gekookt en dat moest allemaal worden bepakt en meegenomen op zo’n 350cc 2-taktmachine.

Joop werkte in die tijd als servicemonteur bij de Buisbank in Bussum en kreeg de beschikking en hulp van de apparatuur aldaar, zodat er rekken werden gefabriceerd voor montage op de valbeugels en daarop stonden pontificaal kleine plunjezakken met dekens en tentjes. Ook voor het kookgerei werd nog ruimte gevonden. Kortom, wij waren klaar voor onze eerste wereldreis! Kun je tegenwoordig door heel Europa reizen met alleen een paspoort, in die jaren waren er wat meer papieren nodig, zoals een carnet en triptiek, want er werd wat afgestempeld bij de grens tussen Nederland en België. Alvorens te vertrekken werd ik apart genomen door de vader van Hennie die mij plechtig liet beloven, dat de meisjes en jongens onder geen beding samen zouden slapen!!! Zo ging dat in die jaren van normen en waarden!

familiebezoek-maastrichtDe eerste dag werd Maastricht bereikt, waar wij werden opgevangen en konden overnachten bij familie van Hennie. Dat was op zich al een hele tocht, want het was allemaal 2-baans met een gemiddelde snelheid van wel 70 km/u. De volgende dag zou dan het grote werk beginnen! Het buitenland lonkte! De bergen! Mijn vader had mij al gewaarschuwd. Wanneer je in de Ardennen kunt rijden, kun je pas echt rijden! Aangekomen bij Eijsden was het een grote slagboom die het weinige verkeer belette zo maar de grens te passeren en dienden wij ons te melden bij het grenskantoor. Zowel carnet als triptiek werden gecontroleerd met de kentekens van de motoren, waarna wij onze reis konden vervolgen. eijsden-grensovergangDe kaart werd ter hand genomen en de route werd verder bepaald voor die dag. Wat wij niet konden bepalen waren de weersomstandigheden en die werden uiterst beroerd. Helmen waren in die tijd nog nauwelijks leverbaar, laat staan verplicht, dus stroomde het water in onze nek en dat nog los van het feit, dat vele kilometers moesten worden gereden over de in die tijd bekende Belgische kasseien. Kortom, het vakantiegevoel was ver te zoeken.

Alle bekende plaatsjes in de Ardennen werden aangedaan en ik kan mij nog goed herinneren ons bezoek aan de watervallen van Coo. ansicht-cooDaar stonden wij, 4 man sterk te kijken naar het naar beneden stortende water. Verder geen hond in de buurt. 30 jaar later maakte ik samen met mijn zoon, wederom op motoren, als een soort nostalgie dezelfde trip en Coo was voor mij onherkenbaar. Een compleet pretpark met honderden vakantiegangers en dagjesmensen, alhoewel, het water stortte nog steeds naar beneden. Campings waren er in die tijd nog nauwelijks, dus werd de tent opgezet op iedere beschikbare plek en was het niet ongebruikelijk de volgende ochtend gewekt te worden door een nieuwsgierige koe die zijn kop naar binnen stak. Om een spiritusbrander in volle regen aan te steken was geen eenvoudige zaak, maar nood breekt wet en dat los van het feit, dat er ook nog eens in het dorp broodjes moesten worden gehaald om een redelijk ontbijt te verorberen.

foto-coo-terrasNa enkele dagen in de Ardennen te hebben doorgebracht, werd besloten het vakantiegebied te vergroten en togen wij richting Luxemburg. Dus daar gingen we met 2x een Jawa Twin Luxemburg in. Voor de weersomstandigheden maakte het allemaal niet veel uit. Het was en bleef nat, heel nat en dat is geen pretje op een zwaar bepakte motorfiets. Zoals gezegd, autobanen waren en niet of nauwelijks in de Benelux, maar dat was geen ramp, want verkeer was er ook nauwelijks. Slechts weinigen konden zich een motor, laat staan een auto permitteren. Nederland was druk doende met de wederopbouw, hard werken (ook nog op zaterdagmorgen) en 2 weken vakantie, that’s it. Eigenlijk behoorden wij met z’n 4-tjes toen tot de “happy few”. Na een kleine week togen wij weer richting Nederland en waren blij en opgelucht toen wij het ANWB bord Bussum weer in het vizier kregen. Moe, maar wel voldaan sliepen wij die nacht weer in ons eigen bed.

Door: J. Dol

Voetnoot: Wie weet waar de Jawa Twin 350cc NR-44-67 is?

jawa-twin-nr-44-67Volgens de administratie van de RDW blijkt de Jawa Twin 350cc met kenteken NR-44-67 nog steeds te bestaan. De motorfiets blijkt in 1993 voor het laatst van eigenaar te zijn gewisseld. Het is niet bekend of hij nog in gebruik is, of hij gerestaureerd wordt, of dat hij ergens in onderdelen ligt te wachten op een beter leven.

Mocht iemand nu naar aanleiding van deze MotorMemorie weten waar de Jawa is, of weet wie hem ooit in zijn bezit heeft gehad, dan zou het leuk zijn om dat te melden zodat er wellicht een vervolg op dit bericht kan komen. Alle informatie is welkom op mail@classicbikegarage.nl

Dit bericht is geplaatst in MotorMemories, Nieuws. Bookmark de permalink.

4 reacties op Met 2x een Jawa Twin Luxemburg in

  1. Paul schreef:

    Mooi verhaal en ik ga dit samen met een maat van me lichtjes overdoen.
    Donderdag 30-4-2015 vertrekken wij, Wessel op zijn Cz 250cc uit 1965 en ik op mijn Jawa Perak 350cc uit 1948, naar Oostende aan de Belgische kust.
    Vanuit daar gaan we op vrijdag en zaterdag toeren langs de kust en stukje Frankrijk in en op zondag weer terug naar Nederland.
    Zal mijn rug wel niet leuk gaan vinden zoveel kilometers zonder fatsoenlijke vering.

    M.vr.gr.,
    Paul Kuijs
    Waalwijk

  2. Albert-Jan schreef:

    Tja,……… in onze tijd gaan dat soort tochten dan wel hel erg gemakkelijk: Heb je zin, pak je de motor. Even wat spullen bij elkaar pakken en wegwezen. De belgische Ardennen zijn gelukkig onveranderd mooi gebleven, alleen het asfalt zal een stuk beter zijn dan toen: We hebben toch een hoop mazzel!!

  3. Jos schreef:

    Mooi verhaal jongens! Bedankt voor het delen!

  4. dickblogt schreef:

    Mooi verhaal en die foto van de familie bij vertrek is schitterend! Ik hoop dat de Jawa weer bovenwater komt!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels

%d bloggers liken dit: