Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Nieuws

MGB als vreemde eend in de bijt

mgb-1964-stuurwielEen MGB? Een auto bij Classic Bike Garage? Ja, bij hoge uitzondering dit keer een klassieke auto uit 1964 waarvan ‘even’ de versnellingsbak gewisseld moest worden voor een moderne gesynchroniseerde variant. Dat ‘even’ zou een week of twee zijn, maar werd uiteindelijk bijna twee maanden door steeds nieuwe onverwachte hindernissen. Ondertussen rijdt hij weer en worden nog wat de puntjes op de i gezet.

Het begon allemaal met een nieuwe hobby van iemand die als voorbereiding op zijn pensioen iets om handen wilde hebben. Na verschillende opties bekeken te hebben is de keuze uiteindelijk gevallen op een donkergroene MGB met een beige interieur. De auto had een harde carrosserie, zat goed in de lak en het chroomwerk was smetteloos. Ook de cabriokap was vernieuwd dus veel werk was al aan de auto uitgevoerd. Alleen onder de motorkap was niets gedaan aan verbetering en verfraaiing. Een buitenkansje dus voor de nieuwe klassieker hobbyist om invulling te geven aan de zeeën van vrije tijd die in het vooruitzicht stonden.

mgb-1964-motorblok-voorheenVerlanglijst – Hoewel er bij de aankoop al vastgesteld was dat het motorblok gezond was, liep de MGB niet echt lekker en dus werden de carburateurs door de eigenaar zelf onder handen genomen. Dat was een enorme verbetering en het 1800cc blok liep al veel rustiger. Maar naar mate er meer gereden werd bleek de ongesynchroniseerde versnellingsbak buitengewoon onplezierig te schakelen, de koppeling was een drama en ook de remmen deden niet echt wat ze moesten doen. Daarbij kwamen er verontrustende rammelende en bonkende geluiden uit het vooronder, met name bij een oprit. Er werden plannen gemaakt voor een allesomvattende aanpak. Er werd een booster besteld om de remwerking te verbeteren, een elektronische ontsteking om het blok nog soepeler te laten lopen en voor de krakkemikkige versnellingsbak werd een ombouwkit besteld die de auto vijf gesynchroniseerde versnellingen zou geven. Alles bij elkaar zou dat hopelijk voor een flinke verbetering zorgen.

mgb-1964-in-werkplaatsVerrassingen – Uiteindelijk bleek de klus aan de MGB te groot om in een kleine garage uit te voeren en zou de grote operatie, het wisselen van de versnellingsbak waarvoor het complete motorblok eruit moest, hier in de werkplaats gaan plaatsvinden. Het motorblok en de versnellingsbak lagen binnen twee uur naast de auto en de grote schoonmaak van de motorruimte en het motorblok zelf kon beginnen. Intussen was de nieuwe versnellingsbak, koppelingshuis en koppeling, en de nieuwe aandrijfas gearriveerd. Om bij het vers in de lak gezette motorblok te passen is ook op de versnellingsbak de juiste kleur aangebracht. Omdat het motorblok er toch uit was, werd de carterpan verwijderd voor een schoonmaakbeurt en om een blik op de krukas en in het blok te werpen. Daar gelukkig geen verrassingen. Wel een verrassing was dat de radiateur lek bleek te zijn en door de vorige eigenaar door middel van een lapmiddel in de koelvloeistof weer dicht gemaakt was. Het gevolg daarvan was dat niet alleen de radiator gerepareerd moest worden, maar ook de koelwaterslang die naar de kachel gaat bleek door het middel dichtgeslibd. Datzelfde bleek gebeurt met de kachelklep die overigens bij demontage spontaan in tweeën brak. Vervangen dus. Het motorblok en de versnellingsbak waren weer klaar om in de auto getakeld te worden. Na die operatie bleek de hydraulische cilinder die de koppeling bedient vast te zitten en ook de hoofdcilinder aan het koppelingspedaal bleek defect. Beide vervangen was de enige optie.

mgb-1964-kortsluitng-in-draadboomKortsluiting – Tussen de werkzaamheden dor was al eens een voorzichtige blik geworpen op de elektrische installatie van deze MGB uit 1968. En dan met name rond het zekeringenblokje rechtsvoor onder de motorkap. Daar was kwistig met isolatieband gewerkt en dat belooft meestal weinig goeds. Toen dat er eenmaal af was bleek dat ook nu te kloppen. De bedrading was totaal verbrand en verderop in de kabelboom bleken verschillende draden volkomen aan elkaar gesmolten. Ergens had een flinke kortsluiting gezeten. Het oorspronkelijke plan was om de gesmolten draden te vervangen en de draadboom plaatselijk te repareren. Uit verder inspectie bleek dat ook achter het dashboard nogal wat schade aan de bedrading zat. Dan zit er nog maar één ding op: eruit met die troep! En dat bleek, toen de volledige draadboom op de werkplaatsvloer lag, geen overbodige actie. De complete draadboom in de motorruimte, achter het dashboard, en het deel dat onder de auto doorliep bleek zwaar beschadigd door kortsluiting. De oorzaak heeft vermoedelijk gezeten in een probleem met de vorige elektrische benzinepomp die vanuit de fabriek, net als een aantal andere elektrische onderdelen in de auto, zonder zekering via het contactslot rechtstreeks op de accu zit. Gaat er dan iets mis dan smelt de draadboom net zo lang tot dat de zwakste schakel het begeeft (of de auto in brand vliegt). In dit geval was het ‘gelukkig’ een van de witte draden op de voorgrond op de foto die het als eerste begaf en doorbrandde. De oplossing was een gebruikte MGB draadboom volledig uit elkaar halen en zo aanpassen zodat elk elektrisch circuit nu z’n eigen zekering heeft. Daarnaast is direct na de accu een hoofdschakelaar gezet om bij stalling de auto volledig stroomloos te maken. Er is meteen maar een nieuwe hoofdkabel van de accu achter de passagiersstoel naar de motorruimte gelegd want de oude kabel bleek uit twee delen te bestaan die halverwege aan elkaar geknutseld waren en met plakband geïsoleerd.

mgb-1964-keysTestrit – Uiteindelijk kregen ook de remmen een opfrisbeurt. Met het vernieuwen van de remolie bleek de hoofdremcilinder dringend aan revisie toe. De remvloeistof die daarin zat was een combinatie van roest, water en vervuilde olie. Ondanks de revisie en de nieuwe olie was het pedaal maar met moeite te bedienen. De oorzaak lag in een compleet vastgeroeste lagerbus waarmee het pedaal rond een as draait. Na nog wat andere problemen zoals een loszittende voorwielophanging, afgebroken tapeinden in het uitlaatspruitstuk, slecht draaiende centrale wielmoeren, haperende ruitenwissermotor, ontbrekende spanningsregelaar voor de instrumenten, en nog wat kleine dingen, is de MGB nu klaar voor de eerste testritten. Wellicht dat er nog een update volgt van het oplossen van de losse eindjes die daaruit voortkomen. Nu weer volop aan de slag met de BMW R51/3 waarvan inmiddels het motorblok gedemonteerd is.



Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Restauratie, Techniek. Bookmark de permalink.

4 reacties op MGB als vreemde eend in de bijt

  1. dickblogt schreef:

    Tsjonge wat glimt dat ding weer trots! Knap gedaan.

  2. Albert-Jan schreef:

    Mooi gedaan allemaal Hans!
    Als je het motorcompartiment “voor ” en “na” goed bekijkt heeft er een geweldige Facelift plaats gevonden!!

    En zoals een echte oldtimer met een voorgeschiedenis: het valt altijd tegen, er is altijd wel iemand vreselijk aan het (ver)prutsen geweest. Echter bij jou lijkt het alsof het slechts “hobbeltjes” zijn; Helemaal/niet goed(genoeg) betekent intensief aanpakken en weer perfect afwerken. Tja, en dan wordt zo’n klassieker ook écht helemaal goed.

    Succes met de laatste details.

    Vriendelijke groeten,

    Albert-Jan

    Blijft er straks nog wel voldoende werk over om de talrijke vrije uurtjes van de huidige eigenaar te vullen?!

  3. J.Dol schreef:

    ja, ’t is weer eens wat anders, maar het hangt er een beetje tegenaan, dus het mag zo’n MGB
    Hij rijdt tenslotte bijna net zo comfortabel als een BMW R80/7
    Dus past een MGB in de garage, past een Kever zeer zeker.

  4. Jaap van Seventer schreef:

    Hoi Hans,
    Goed verslag, en mooie foto;s, van de vele door jou opgeloste en verholpen problemen aan de MGB !
    Het was een enorme uitdaging en een hele prestatie !!

    Kan ik een seintje krijgen als jullie de proefrit gaan maken ?

    Daarna veel plezier met het werken aan de BMW R5 1/3

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels

%d bloggers liken dit: