Je stopt met je Norton 16H achter een camper die stilstaat op de weg. Plotseling begint de camper achteruit te rijden. De chauffeur hoort of ziet niets en blijft doorrijden. Het gaat allemaal heel snel en voor je het weet ligt je klassieke motor half onder de gemotoriseerde caravan. Gelukkig geen letsel maar wel forse materiële schade. Maar hoe komt dat weer in orde? Niemand blijkt zin te hebben in het herstellen van een motorfiets uit 1944.
Taxatierapport
De schuldvraag is in dit geval niet zo ingewikkeld. Hoe dicht je ook op een auto of camper staat, de chauffeur mag alleen achteruit rijden als er niets achter het voertuig staat. De camperchauffeur is in dit geval aansprakelijk voor de schade en gelukkig blijkt hij goed verzekerd. Als alle gegevens zijn uitgewisseld en de motor door het bergingsbedrijf is opgehaald, komt de vraag wie de schade moet gaan herstellen. Maar eerst moet er een schaderapport worden opgemaakt voordat de verzekering de schade vergoed. Dus op zoek naar een motorzaak die een taxatie kan maken. Dat blijkt in de praktijk nog niet zo eenvoudig. Uiteindelijk is de Norton 16H hier afgeleverd en is met de verzekeringsmaatschappij tot overeenstemming gekomen over het herstellen van de schade.
Voorvork bottleneck
De grootste schade aan de Norton 16H is de kromme voorvork. Deze Webb vork is flink verbogen en zal door een specialist gericht moeten worden. In het uiterste geval zullen er nieuwe buizen in de voorvork gemaakt moeten worden. Daarbij worden alle gietstukken losgemaakt om de nieuwe buizen te kunnen plaatsen. De voorvorkbuizen zijn ’tapered’. Dat wil zeggen dat de diameter niet overal gelijk is. Aan de onder- en bovenzijde zijn ze smaller dan in het midden. De oude gietstukken worden dan weer op de nieuwe buizen gesoldeerd. Er zijn gespecialiseerde bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en Nederland die deze vorken nog kunnen repareren maar je moet wel heel veel geduld hebben.
Meer schade aan de Norton
Niet alleen de voorvork had schade. Op de foto is goed te zien dat het voorspatbord opgekruld is. Het koplampglas is gesneuveld en bij nadere inspectie bleek ook de vooras van de Norton 16H krom. Het voorwiel was wonder boven wonder nog recht en dat is waarschijnlijk te danken aan het feit dat het is losgeschoten uit de voorvork. Een voorspatbord was nog te krijgen net als een vooras. Een koplampglas is opnieuw gemaakt en na lang wachten was ook de voorvork weer terug.
Norton 16H terug naar de eigenaar
Los van de schade is meteen een aantal zaken aangepakt. Zo is er een juiste accu gemonteerd met aansluiting voor een druppellader. De voorremschoenen zijn vernieuwd en de bedrading is aangepast voor beter functioneren. Uiteindelijk is ook een nieuwe set banden gemonteerd. De oude set had weliswaar nog voldoende profiel maar deze 28 jaar oude banden hadden nogal wat droogte scheurtjes. Inmiddels is de Norton 16H weer terug bij de eigenaar.Historie Norton 16H
De Norton 16 is in diverse uitvoeringen gebouwd van 1911 t/m 1954. Ondanks de vele racesuccessen stond deze motor bekend als de ‘poor man’s Norton’. In 1921 werd de 16 ‘Colonial’ geïntroduceerd die speciaal voor de overzeese gebiedsdelen was. De motor had een grotere bodemvrijheid. De 16H (Home) bleef het model voor de thuismarkt. In 1932 werd de eerste Norton 16H door het leger geëvalueerd. Hij werd geschikt geacht en werd doorontwikkeld als de WD16H waarbij WD staat voor War Departement. Dat was in 1936 en daarmee begon een tien jarige en tevens langst lopende productie van een militaire motorfiets. Totaal zijn er zo’n 100,000 legermachines gebouwd. Meer lezen over de Norton 16H? Kijk dan hier.
Speciaal voor Norton 16H en dit soort motoren met een Webb voorvork wordt er jaarlijks in Vierhouten het Webbvorktreffen georganiseerd. Lees er hier meer over
Leuk om dit reparatie verslag te lezen, hoe triest het was voor de eigenaar op moment van het ongeval. Hoe blij kun je zijn als ‘hij’ gerepareerd kan worden, door een groot liefhebber van uitdagende projecten…. Fantastisch om het resultaat te zien, Chapeau Hans!!!!
Dat het in de praktijk niet zo makkelijk is om een taxatierapport op te maken van deze schade, acht ik een understatement, want wie wil hier zijn vingers aan branden!
Alleen al het zoeken naar onderdelen van een 16H uit 1944, laat staan het vinden van bedrijven die deze onderdelen opnieuw kunnen maken, Ga er maar aan staan, zeker als je het al zo druk hebt met restauraties!
Het moet voor de specialist denk ik, als een uitdaging zijn gezien om überhaupt aan deze klus te beginnen, teneinde de eigenaar van deze poor man´s Norton weer (letterlijk) op het zadel te helpen.
En waar kom je dan uit?
Juist ja!
Er zal weinig zijn verdiend aan deze schade denk ik zo.
Maar aan reclame 100%
Poor man´s Norton, zeker als ik naar die voetsteunen kijk