Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Restauratie

NSU Konsul I met Steib S500 zijspan – 1952

NSU Konsul I na restauratieDe NSU Konsul I met Steib S500 zijspan is terug bij z’n eigenaar. Uiteindelijk zijn er nog een aantal ‘last minute’ aanpassingen gedaan omdat tijdens proefrijden nog een paar verbeterpunten naar voren kwamen. Zo is onder meer de overbrengingsverhouding van de motor naar de versnellingsbak aangepast waardoor de zijspancombinatie meer trekkracht heeft gekregen.

Ook is een ontwerpfout van de olieafdichting achter de koppeling verholpen met een modificatie die de Duitse NSU Konsul club (die geen club is) in eigen beheer maakt. Altijd goed als er in dit soort gebruikersverenigingen naar verbeteringen wordt gezorgd. 

Lees het verslag van de restauratie van onder naar boven en begin hier.

Kijk ook eens naar dit nieuwsbericht over de NSU. Ook andere NSU’s kwamen hier al eens in het nieuws. Bijvoorbeeld deze die in de jaren-50 heen en weer naar Zwitserland ging. 


Restautatie NSU Konsul is afgerond

Concoursstaat

De eigenaar heeft inmiddels de originele boekjes, een gereedschapsset en een verbandkoffer opgespoord waardoor de motorfiets zeer compleet is en hoge cijfers zal scoren op diverse concours d’ élégances.

Naar de start van de restauratie


NSU Konsul I

Niet de meest bekende motorfiets maar wel een prachtige combinatie met de Steil S500 zijspan.


NSU Konsul is bijna klaar

Bijna klaar

Het moment van proefdraaien is bijna aangebroken. Hier zijn zijspan en motorfiets voor het eerst weer naast elkaar gezet om te kijken of alles goed past.

De zijspan is volledig afgemonteerd en aan de motorfiets moeten nog een aantal kleine zaken gebeuren. De transformatie van afgeleefde en vermoeide zijspancombinatie naar een frisse NSU Konsul I motorfiets met Steib S500 zijspan is bijna voltooid.


Nieuwe slangen voor aan- en afvoer van smeerolie

Nieuwe slangen

De NSU Konsul heeft de smeerolie voorraad niet in het motorcarter zoals dat nu gebruikelijk is, maar in een separate olietank die aan het frame hangt. De oliepomp in het motorblok zorgt zowel voor de aanvoer van de olie en de oliedruk, als voor de afvoer van de overtollige olie uit het carter.

De aanvoer en retourslang voor olietransport waren na jarenlange blootstelling aan vuil en water flink geroest en aan vervanging toe.


Gereviseerde Bing carburateur met nieuwe benzinekranen

Bing in plaats van Amal

De NSU-kenners hadden op de foto’s waarop de NSU Konsul in zijn aangeleverde staat is afgebeeld al lang gezien dat er geen originele carburateur op zat. Op enig moment en om wat voor reden ook is de oorspronkelijke Bing carburateur vervangen door een Amal met eveneens niet origineel luchtfilter en benzinekranen.

Om zoveel mogelijk originaliteit te behouden is gezocht naar een Bing carburateur met de juiste specificaties. Dat was niet eenvoudig. Voor klassieke BMW’s zijn betrekkelijk veel Bing carburateurs te krijgen simpelweg omdat er veel van gemaakt zijn. Het type dat op de NSU Konsul hoort is door de kleine productieaantallen dun gezaaid en worden maar mondjesmaat aangeboden.

Originele benzinekranen met hun kenmerkende achteruitgang voor de balansleiding zijn helaas niet meer te krijgen. Vandaar dat voor het type op de foto is gekozen dat het meest met het origineel overeenkomt.


Het gereedschapskastje heeft een NSU Konsul aanduiding

Gereedschapskist

Al eerder op deze pagina is een kleine foto van het nieuwe gereedschapskastje geplaatst waarop te zien is dat het gerepareerd is. Het oorspronkelijke kastje dat op de motor zat bleek van een ander type motorfiets en bovendien in slechte staat. Er is na een speurtocht een ander kastje gevonden dat gerepareerd en gespoten is.

Op de foto is tevens te zien dat er een vervangend slot gemonteerd is. Originele sloten zijn helaas niet meer te krijgen. Dit slotje is dusdanig aangepast dat het op de oorspronkelijke plaats en in de originele bevestiginsgaten gemonteerd kon worden.


Zijspanverlichting

Op de Steib zijspan is op het spatbord een handgreep met daarin een voor- en achterlicht gemonteerd die gelijktijdig met de motorverlichting branden. Bij ontkoppelen van motorfiets en zijspan moet ook de verlichting ontkoppeld worden. Vandaar een stopcontact.
Er was geen stopcontact op de NSU aanwezig want de verlichting was permanent aangesloten. Da’s niet origineel en dus is om een stopcontact te monteren een beugeltje naar oorspronkelijk model gemaakt.
Productie van een beugeltje om zijspancontactdoos te monteren
Nog ruwe beugeltje met contactdoos

Timing is everything

Er is voor in- en uitlaatklep elk een eigen nokas die door de krukas wordt aangedreven. De positie van deze nokassen is cruciaal voor de kleptiming. De tekens die dat moeten aangeven waren nagenoeg verdwenen en daarom zijn ze opnieuw aangebracht
De klepsturing is met stoterstangen in een buis. Het voorbeeld waarvan dit motorblok is afgeleid had in deze buis een koningsas voor aandrijving van de bovenliggende nokkenas.
NSU Konsul timing tekens weer zichtbaar gemaakt
NSU Konsul heeft stoterstangen voor de klepbediening

NSU Konsul met merkwaardige cilinderkopbevestiging.

Passen en meten

Op de NSU Konsul zaten geen originele uitlaten meer. Er zijn diverse bedrijven die complete uitlaatsystemen aanbieden, maar die hebben allemaal uitlaatbochten van 42 mm diameter terwijl 43 mm origineel is. Slechts één bedrijf had nog een set 43 mm uitlaatbuizen liggen die alleen nog wel verchroomd moesten worden. Geen probleem natuurlijk, als het maar zo veel mogelijk origineel is.

Om alles weer zo dicht mogelijk bij het origineel terug te brengen is het nodig hier en daar wat terug te draaien. Dat is passen en meten


De eerste contouren van het NSU motorblok worden weer duidelijk

Motorblok in wording

Op de nieuwe zuiger de aantekeningen van het bedrijf dat de revisie heeft uitgevoerd. Er is een nieuwe overmaat zuiger met veren gemonteerd op de gereviseerde drijfstang. Ook de krukas is gereviseerd en heeft nieuwe lagers gekregen.

Hier is het ondercarter alweer samengesteld en in het frame gemonteerd. Hierna is de cilinder en de cilinderkop gemonteerd.


NSU Konsul - Opbouw van het frame is gestart

Eerste opzet

De eerste onderdelen zijn aan het frame gemonteerd. Vanaf dit moment komt alles samen. Oude, gereconditioneerde onderdelen en nieuwe delen moeten nu naadloos op elkaar aansluiten.

Het zadel is daar een voorbeeld van. Op de aangeleverde motorfiets zat een zelf geknutselde constructie om een ander zadel op het frame te krijgen. De huidige eigenaar hecht grote waarde aan originaliteit en daarom is er een zadel gezocht dat op deze motorfiets hoort. Het is een samenstelsel van nieuw en oud. Het rubberen zadeldek is nieuw, de veren zijn origineel en opnieuw verchroomd. Het zadelframe wordt in Duitsland naar origineel model opnieuw gemaakt. Dat moet dan nog wel gelakt worden, maar uiteindelijk is het nu een compleet zadel naar origineel model.


Niet probleemloos

De NSU-onderdelenaanbieders zitten er wel eens naast. Veel onderdelen worden nieuw gemaakt naar specificatie van de oude onderdelen en daarbij gaat het wel eens mis.
Helemaal links een nieuwe en oude balhoofdlagerschaal. De rand van de nieuwe is te dik en daardoor is de kogelloop te klein en past de contra lagerschaal niet. Ook past het rubber (rechter foto) dat onder een lampoor moet niet. Terugsturen dus.
Balhoofdlagerschaal links nieuw en rechts oud. Maatvoering nieuwe onderdeel klopt van geen kant.
Nieuwe rubberdelen passen voor geen meter

Remmen

Net als bij veel Engelse motoren heeft de NSU de wielnaven en de remtrommels gescheiden. Het voor- en achterwiel zit met drie wielbouten op de remtrommel geschroefd. Ze zijn identiek en daardoor uitwisselbaar.
De remtrommels zijn schoongemaakt en de ankerplaten zijn gestraald. Vervolgens is alles weer opnieuw met bestaande onderdelen opgebouwd.
NSU Konsul remtrommels weer als nieuw
NSU Konsul remtrommels weer als nieuw

De Steib S500 zijspan heeft een nieuwe zitting

Nieuwe zitting

Bijna alles op deze foto is nieuw. Het slot in de bagageklep, de zitting, de binnenzijpanelen, de vloerbedekking en de armsteunen.

Ook de aluminium lijsten op de zijspan zijn nieuw. Die worden overigens als rechte strips geleverd. Om ze in de juiste radius te buigen is de nodige zorg vereist, helemaal bij de scherp gebogen strips in de neus.

Uiteindelijk moet er ook nog een nieuw afdekzeil over de zitting. Uiteraard uitgevoerd in zwart materiaal en rood afgebiesd.


Steib S500 frame klaar om opgebouwd te worden

Zijspan ruggengraad

Het frame van de Steib S500 heeft een bijzondere constructie. Om de stalen buizen van het frame zit aan de voor- en bovenkant een dunne aluminium buis mee gebogen. Dat is één van de kenmerken die de zijspan z’n bijzondere uiterlijk geeft.

Midden onderaan de foto is de wielophanging met de vering te zien. In de naaf zijn nieuwe wiellagers gemonteerd en ook het ophangpunt van de wielarm heeft nieuwe lagers gekregen.

Ook de veerrubbers zijn vernieuwd en de aluminium vleugelmoer die het wiel vastzet is zo aangepast dat het Steib-logo altijd leesbaar horizontaal staat.


Alles in stijl

Er komt een nieuw naar origineel model gemaakt voorspatbord op de NSU Konsul. Het oude spatbord kwam van een andere motorfiets en dat zou afbreuk doen aan de originaliteit.
Het zijspanspatbord is net als het zijspanwiel ook voorzien van de NSU striping. Dat zorgt er voor dat de combinatie een mooi en stijlvol geheel wordt.
NSU Konsul striping volgens oud model
NSU Konsul striping volgens oud model

Gouden striping

De kettingkast op de foto is ook één van de onderdelen die gezocht moest worden. Er zat slechts een klein kettingscherm op de NSU.
De originele kettingkast is net als de olietank weer van gouden striping voorzien. Precies zoals de NSU-fabriek dat destijds deed.
NSU Konsul striping volgens oud model
NSU Konsul striping volgens oud model

NSU konsul koplamp opnieuw opgebouwd. Nieuwe ring om de kilometerteller.

Net als nieuw

De kilometerteller was in behoorlijk slechte staat. De chroomring was flink aangetast en het glas beschadigd. Gelukkig bleek de wijzerplaat nog in prima staat. Een nieuw glas, rubber afdichting en chromen ring maken de kilometerteller weer nieuw.

Echt nieuw is de chroom afdekplaat voor het contactslot met daarin het acculaadcontrolelampje en de kunststof schuif die het gat van het contactslot afdicht als de sleutel er niet in zit.

De reflector en het glas van de koplamp waren na de nodige aandacht weer bruikbaar, net als de nieuw verchroomde koplampring.


NSU Konsul benzinetank in volle glorie

Weltmeister waardig

Het is op de foto nog net te zien dat er op de tankdop een verwijzing staat naar de vele racesuccessen die NSU in de 50-er jaren behaalde. Met grote letters staat er “Weltmeister” op, inclusief lauwerkrans en de raceklasse waarin de titel is behaald.

Zo’n titel verdient respect en daarom is de tank helemaal volgens origineel model voorzien van zwarte lak en gouden biezen. Natuurlijk samen met de originele NSU-emblemen en de rubberen kniekussens.


Lasnaden

Tijdens het restauratieproces bleek dat enkele lasnaden in het frame van zeer matige kwaliteit waren waardoor het frame verzwakt was.
De kritieke punten zijn daarom verstevigd met een interne lasmof en daarna volledig doorgelast en glad geslepen.
Dat klinkt eenvoudig maar daarvoor is wel eerst een compleet lasjuk gemaakt om het frame te richten voordat het gelast werd.
Verstevigingsbus in frame
Alle lassen netjes afgewerkt

Origineel kastje

Op de foto’s onder aan deze pagina is te zien dat er geen originele gereedschapskast op de NSU zat. Uiteindelijk is een origineel kastje wel gevonden maar dat zat vol sporen van gebruik.
De gaten zijn dichtgelast en alles is weer prachtig zwart gespoten. Er is een gouden bies aangebracht en er zit een nieuw slotje in.
Rechts de oude contactslot afdekker. Die is vervangen voor een nog verkrijgbare nieuwe.
Gaten in gereedschapskastje gedicht
Contactslot afdekplaatje is aan vervanging toe

Nieuw opgebouwde wielen met kenmerkende NSU Konsul striping

Nieuwe velgen

De oude velgen op de NSU Konsul waren zwart geverfd zoals dat zo vaak gebeurt als het chroom verdwenen is. Ze waren niet alleen zwart, maar ook krom en verroest.

Dan zit er niets anders op om originele, nieuwe velgen op te sporen. Gelukkig is er in Duitsland een bedrijf dat ze perfect na maakt.

De naven zijn weer mooi zwart en de spaken zijn van roestvast staal. Om de velgen die zijn voorzien van de zwart/gouden NSU Konsul striping liggen nieuwe klassieke binnen- en buitenbanden.


Oude bouten en moeren weer als nieuw

Schoon en glanzend

De schoonmaak van alle bouten, moeren en andere montagespullen is altijd een tijdrovende klus.

Maar zoals altijd vertaalt de tijd die in de zorg vooraf is gestoken zich in een goed eindresultaat. Hier zijn alle onderdelen weer prachtig verzinkt zoals ze vroeger ook in de fabriek gemonteerd zijn.

Uiteindelijk dragen ook de bouten, moeren en andere onderdelen er aan bij dat de details van de motorfiets kloppen.


Diep zwart

Zo uit de spuiterij is de zwarte lak prachtig glad en glanzend. Maar helaas ook heel zacht en gemakkelijk te beschadigen.
Bij voorkeur en zo mogelijk laten we de onderdelen nog een paar weken uitharden voordat er verder mee gewerkt wordt.
Bijvoorbeeld om zoals hier de gouden striping aan te brengen.
Eerste NSU Konsul onderdelen terug van de spuiterij
Ook de nieuwe Steib S500 zijspanbak is gespoten

Tank maskeren

Voor het verchromen van de tank is hij eerst uitgedeukt en strak gemaakt door het verchroombedrijf.
Op de foto’s is te zien hoe op de vers verchroomde tank is aangegeven waar precies de zwarte lak door de spuiterij aangebracht moet worden.
Uiteindelijk komt er na het lakken de kenmerkende gouden striping op.
Aanwijzingen voor de spuiterij op de nieuw verchroomde tank
Aanwijzingen voor de spuiterij op de nieuw verchroomde tank

NSU Konsul I - Een deel van de te verchomen onderdelen

Nieuw chroom graag

Samen met de tank en nog wat onderdelen is wat hier links op de foto afgebeeld staat naar het bedrijf gebracht dat het verchroomwerk doet. Gelukkig denken ze daar goed mee want een paar onderdelen op de foto bleken van roestvast staal te zijn en dat hoeft niet verchroomd te worden. Even oppoetsen is genoeg.


De oude Steib S500 zijspanbak was niet meer te redden. Dit is een splinternieuwe.

Nieuwe bak

Op het eerste gezicht zag de zijspanbak van de Steib S500 er nog bruikbaar uit. Maar eenmaal gedemonteerd was dat wel anders. De bodem bleek een lappendeken van reparaties en na het stralen van de bak was op heel veel belangrijke en slecht repareerbare plaatsen de bak volledig weggerot. Plamuur had de zaak verdoezeld.

De vraag is dan: Repareren of vervangen? Reparatie van het plaatwerk zou zo veel uren in beslag nemen dat dat geen optie was. Gelukkig worden de Steib zijspanbakken weer gemaakt. Niet goedkoop, maar wel de beste oplossing.


Een deel van de nieuwe onderdelen is binnen

Nieuwe onderdelen

Zoals bij elk project normaal is begint al bij de start van het project de zoektocht naar de noodzakelijke onderdelen. Omdat de NSU Konsul in Nederland nauwelijks bekend is, zijn er hier ook moeilijk onderdelen te krijgen.

Voor alle andere NSU-typen ligt dat anders. Voor de Max en Super Max is hier van alles te koop. Reden daarvan is dat de Konsul in die tijd de duurste NSU was en vlak na de Tweede Wereldoorlog konden maar weinig mensen zich zo’n dure machine veroorloven.

Voor onderdelen moet in Duitsland gezocht worden.

Op de foto een klein deel van de onderdelen die voor de NSU Konsul zijn aangekocht.


NSU Konsul I krukas en cilinder klaar voor revisie

Klaar voor revisie

Bij demontage van het motorblok viel op dat de drijfstang nogal veel zijdelingse speling had. Daardoor is er tussen de drijfstang en de krukwanden te veel speling en daardoor is de oliedruk in het onderste drijfstanglager net optimaal. In het ergste geval kan de oliedruk in het hele motorblok daardoor te laag zijn. Daarom moet de krukas gereviseerd worden.

In Duitsland is een specialist die zich volledig op de Konsul motoren heeft toegelegd en hij is in staat de krukas beter te maken dan ten tijde dat de motor uit de fabriek rolde. Temeer omdat hij ook de cilinder gaat boren en honen om vervolgens alles op elkaar uit te balanceren.

Vandaar dat voor het transport een stevige houten krat is gemaakt die ook voor het terugsturen gebruikt kan worden. Tijdens transport kan een slecht verpakte krukas uit balans raken en zal dan opnieuw uitgelijnd moeten worden. Op deze manier wordt dat vermeden.


Exploded view van de cilinder en kop

Alles op een rij

Op deze overzichtsfoto zijn de cilinderkop met alle in- en aangebouwde onderdelen te zien. Opvallend is dat de cilinderkop en kleppen nog in prima staat zijn. Het is een kwestie van schoonmaken en stralen alvorens er weer met de opbouw gestart kan worden.

Opmerkelijk zijn de forse afmetingen van de motoronderdelen. Temeer als je bedenkt dat bij een boring en slag 75 x 79 mm het slagvolume van de motor slechts 349cc bedraagt. En bij 5.500 toeren per minuut genereert het motorblok 17,5 pk. Met dit geringe vermogen en en eigen gewicht van 190 kg (zonder zijspan) zal het duidelijk zijn dat dit geen racemonster is. Toch geeft de fabriek nog een topsnelheid van 110 km per uur op. Benzineverbruik is volgens fabrieksopgave 2,9 liter per 100 km al zal dat bij gebruik met zijspan wel behoorlijk oplopen.


NSU Konsul met merkwaardige cilinderkopbevestiging.

Anders dan anders

De cilinderkop van deze NSU Konsul is een knap staaltje zandgietwerk. Op de foto is dat al een beetje te zien aan de complexe vormen, maar vanuit hoe meer hoeken je de kop bekijkt , hoe meer je je afvraagt hoe ze dat in die tijd gedaan hebben. Een uiterst gecompliceerde zandgietmal.

Ook de bevestiging van de cilinderkop is op z’n minst opmerkelijk. Normaliter zitten de kopbouten aan de bovenkant en makkelijk bereikbaar. Hier heeft men er voor gekozen om maar liefst acht tapeinden in de kop te schroeven die door de bovenste koelrib van de cilinder steken. Om d zaak vast te zetten (en los te maken) moeten acht M10 moeren met fijne draad gelost worden. Ruimte om ze te verwijderen is er niet dus dat kan pas nadat de kop gelost is. Een merkwaardige constructie waarbij je blij bent als de moeren na langdurig inweken van kruipolie los gaan.


Loopsporen

Net als de zuiger is ook de cilinder niet ongeschonden uit de strijd gekomen getuige de loopsporen aan zowel de voor- als de achterkant.
Het is op de foto niet goed te zien maar er zitten nog verse hoonsporen in de cilinderwand die duiden op en recente revisie.
Duidelijke loopsporen op de cilinderwand
Duidelijke loopsporen op de cilinderwand

Nieuw schroot

Nadere inspectie van de vastgelopen zuiger brengt aan het licht dat er recent voor het vastlopen al een revisie heeft plaatsgevonden. De zuiger ziet er op alle behalve de vastlooppunten nog nieuw uit. Er is nauwelijks koolvorming en aan de binnenzijde is de zuiger brandschoon.
Aan de in de zuiger ingekraste diameter te zien gaat het hier al om een overmaat.
Binnenkant zuiger ziet er nog prima uit
Ook loopsporen aan de andere kant van de zuiger

Oliegebrek? Te zwaar belast? Mogelijk dat laatste.

Showstopper

Ergens moet er iets mis zijn gegaan maar dat vermeld de historie niet. Voor zover bekend is de motor in rijdende staat weggezet. Tijdens de demontage van het motorblok was het even schrikken toen de zwaar beschadigde zuiger uit de cilinder schoof. Oververhitting door te zware belasting of een probleem met de smering moet hieraan ten grondslag liggen. Ook een storing inde ontsteking dan deze vastloper tot gevolg gehad hebben

Hoe dan ook moet hier iets aan gedaan worden en dat betekent boren en honen van de cilinder en een nieuwe zuiger.


De NSU Konsul I versnellingsbak zo uit het frame

Versnellingsbak

De versnellingsbak van deze NSU Konsul heeft vier versnellingen en een kickstarter aan de rechterkant. Op de foto kijken we tegen de voorkant van de versnellingsbak. Opmerkelijk is ook hier weer de gelijkenis met Engelse motoren. De versnellings-hendel zit rechts en dien ten gevolge zit de voetrem links. Dat vraag in het begin wel enige gewenning voor iemand die van een moderne motor afstapt.

Ook het schakelpatroon van de bak is precies omgekeerd aan wat er nu gangbaar is. Vanuit vrijstand is de eerste omhoog en de rest naar beneden. Even goed opletten dus in het begin.


Klassiek Engelse constructie in een Duitse motorfiets.

“Moore British”

Als je de opbouw van de NSU Konsul bekijkt, zie je meteen overeenkomsten met Engelse motoren. Karakteristiek daarbij is dat het motorblok los van de versnellingsbak is gemonteerd. Het motorblok drijft de versnellingsbak aan via een primaire ketting die net als hier als Duplex ketting is uitgevoerd.

De reden dat de Konsul een Engelse opbouw heeft is simpel: hij is ontworpen door een Brit, Walter William Moore. Moore stapte in 1929 over van Norton naar NSU en naam voor het gemak ook de tekeningen van een Britse racer mee, de Norton CS1. De modellen tot en met de Konsul zijn van deze racemachine afgeleid.

Omdat deze Duitse motor als twee druppels water op de Norton racemachine leek, zeiden de Britten spottend dat NSU voor “Norton Spares Used” stond.

Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog vertrok Moore weer naar Engeland om er voor Douglas te gaan werken.


Klassiek Engels

Als je op enkel foto’s hieronder het motorblok ziet zou je denken dat de klepaandrijving met een koningsas gebeurt. Oorspronkelijk was dat wel het plan, maar om kosten te besparen is voor klassieke stoterstangen gekozen die nu door de asbuis lopen.
Vandaar dat achter het distributiedeksel de typisch opbouw van krukas, nokkenassen en klepstoters is te zien.
Vooral veel poetswerk
De kleptiming merktekens zijn niet meer zichtbaar

Nummers

Het motor- en framenummer van deze NSU Konsul I laten zien dat het hier om een bijzondere motorfiets gaat.
Zoals hieronder is te lezen is het frame van na de Tweede Wereldoorlog en is het motorblok nog van voor de oorlog.
Volgens kenners geen vreemde combinatie.
NSU Konsul motornummer geeft vooroorlogse productie aan.
NSU Konsul framenummer geeft bouwjaar 1952 aan.

Het originele typeplaatje komt natuurlijk weer terug!

Oorlog en vrede

Nader onderzoek van de combinatie frame- en motornummer laat zien dat het hier om een samengestelde motorfiets gaat. Iets wat volgens de gerenommeerde NSU Konsul club in Duitsland volkomen geaccepteerd is en mogelijk heeft de motorfiets zelfs zo de fabriek verlaten.

Het framenummer verwijst naar het einde van productiejaar 1952 en dat klopt volgens de NSU productielijsten. Het motornummer is interessant. Vooral het kleine stempeltje onder het WaA691 nummer. Dat verwijst naar de specificaties van het Duitse Waffenamt dat voor en gedurende de Tweede Wereldoorlog de inkoop verzorgde voor de Duitse oorlogsmachine. Alle fabrikanten hadden in die tijd een dergelijke code. Dit is een lijst van alle codes

Het motornummer verwijst naar een productiedatum van 1939 en dat is overeenkomstig de controlenummers in de carters. De OZ74 aanduiding staat voor OktanZahl 74 en dat is de normering voor oologsbenzine die een octaangetal van 74 had (95 bij de huidige Euro95).


NSU Konsul frame en motorblok zijn tijdelijk gescheiden.

“Voorlopige scheiding”

Motorblok en frame zijn gescheiden, maar dat is gelukkig maar tijdelijk. De volgende stap is een uitgebreide inspectie van het frame om te zien of alle bevestigingspunten in goede staat zijn en om eventuele oneffenheden glad te maken. Zo op het eerste gezicht is alles in goede staat maar moet alleen de accuhouder vervangen worden. Daar is provisorisch al eens wat losse plaatje opgelast.

Het motorblok wacht in een speciale standaard op demontage.


Kauwgum

Een prop kauwgum op een motorblok zit er meestal niet voor niets. Waarom er hier op de dop van de uitlaatkleptuimelaaras kauwgum zit is nog niet duidelijk. Bij de inlaattuimelaar was het kennelijk niet nodig.
Als alle onderdelen straks gestraald zijn moet een uitgebreide inspectie duidelijkheid brengen.
Kauwgum op de uitlaatkleptuimelaarasdeksel.
Hier geen kauwgum nodig.

Fotodocu

De complete achteras in onderdelen. Veel ringen, moeren, kettingspanners en andere onderdelen.
Elke foto documenteert hoe het zat en bij montage wordt met het fabriekshandboek gekeken of alles op de juiste plaats zat.
Zo kan het niet mis gaan.
NSU Konsul achteras in onderdelen.
NSU Konsul achteras in onderdelen.

Demontage van de NSU Konsul vordert gestaag.

Demontage vordert

Demontage van een nieuw project neemt meer tijd in beslag dan zo op het eerste gevoel gedacht wordt. Zoals ook op de bovenstaande foto’s is te zien wordt alles gefotografeerd om vast te leggen hoe en in welke volgorde elk onderdeel uit elkaar is gehaald. Dat is niet alleen handig bij de montage, maar ook om speciale bouten, moeren en ander bevestigingsmateriaal weer terug te vinden.

Op de foto rechts is te zien dat de demontage al flink vordert. Het motorblok en de versnellingsbak gaan er u als afzonderlijke delen uit en daarna volgt de voorvork.


Roestige tellerring wordt vervangen door een nieuwe chroomrand.

Teller “make-over”

Denk even de roestige chroomrand en het beschadigde tellerglas weg en er blijft een keurige originele kilometerteller over. Gelukkig worden de chroomring en het glas weer nieuw geproduceerd zodat net als bij de restauratie van de BMW R51/3 de teller weer nieuw gemaakt kan worden.


NSU Konsul I voorwiellagers uitpersen.

Wiellagers eruit persen

Op de foto de voorste remtrommel van de NSU Konsul I onder de hydraulische lagerpers. Het uitpersen van de lagers moet met enige zorg gebeuren om niets te beschadigen. Een hamer en een stuk ijzer om ze er uit te meppen geeft wel het gewenste resultaat, maar vaak niet zonder schade.

De oude lagers worden vervangen door moderne nieuwe lagers die voor het leven gesmeerd zijn. Geen gedoe dus meer met vetspuit en overal vet in de remtrommel met de negatieve gevolgen voor de remvertraging.

Overigens blijven de aanwezige vetnippels wel gewoon zitten zodat het originele uiterlijk van de motorfiets in stand blijft.


Eén lager

De twee foto’s samen vormen de complete achteras. Een losse remtrommel en een naaf. Bij demontage van het wiel blijft de remtrommel zitten. Eigenlijk net als bij een auto.
Daarom per onderdeel één lager en samengesteld dus twee per as. Minimaal, maar het werkt.
Eén lager per onderdeel. Samen twee lagers per as. Ziet er vreemd uit, maar het werkt.
Eén lager per onderdeel. Samen twee lagers per as. Ziet er vreemd uit, maar het werkt.

Wiel off-set

Voordat de spaken er uit gaan moet eerst de wiel off-set bepaald worden. De wiel off-set is de mate waarin de naaf uit het midden van de velg is gespaakt. Vaak is de waarde nul en dan zit de naaf precies in het midden.
Hier is dat niet zo want aan de zijkant van de naaf komt een remtrommel te zitten die de naaf naar de buitenkant duwt.
De off-set van de wielnaaf bepalen om hem straks met nieuwe spaken op de goede plek te hebbben.
De off-set van de wielnaaf bepalen om hem straks met nieuwe spaken op de goede plek te hebbben.

Demontage van de antieke binnenband

(B)antiek

Hoewel de Avon zijspanbanden banden van de NSU Konsul er nog prima uitzien worden ze gezien hun leeftijd toch vervangen. Op de foto de oudste van de drie banden. Deze band uit 1989 is net als de andere nog prima te gebruiken voor een museummotorfiets en dat is waar ze dan waarschijnlijk ook terecht gaan komen.

De terracotta kleurige binnenband die tevoorschijn kwam bij de demontage van de band is in ieder geval ouder en wordt zeker vervangen. Deze banden worden een steeds zeldzamere verschijning en dat is kennelijk reden voor ene Steve om er een bizarre hobby op na te houden. Hij heeft er een compleet fotoalbum aan gewijd.


Draadweg

Bij demontage van de voorvork viel meteen op dat de lagerafstelmoer niet voldoende draad heeft om veilig vastgezet te worden. Daarom is de balhoofdas uit de onderste kroonplaat gehaald en wordt hij opgelast en van nieuwe draad voorzien.
Een simpele maar doeltreffende reparatie die een goed afstellen van de balhoofdlagers weer garandeert.
Schroefdraad moet hersteld worden
Onderste kroonplaat en balhoofdpen gedemonteerd.

Te oud

Hoewel de banden van de NSU er nog prima uitzien worden ze niet opnieuw gebruikt.
Navraag bij Avon leert dat de productiecode die van één van de banden op de rechter foto is te zien, verwijst naar 1989 en 1997. Voor een veilig gebruik adviseert Avon een maximale gebruiksperiode van 10 jaar.
Nieuwe banden dus.
De Avon banden hebben nog profiel genoeg
De productiecode verwijst voor beide banden naar productiejaar 1989 en 1997.

NSU Konsul I met Steib S500 zijspan gaat naar concoursstaat

Naar concoursstaat

Gevonden in een garage in Duitsland na daar vele jaren geleden rijdend te zijn weggezet, is deze NSU Konsul I uiteindelijk bij de huidige Belgische eigenaar terecht gekomen.

De NSU Konsul is in Nederland niet echt bekend. De reden daarvoor is dat dit inde jaren vijftig het topmodel van NSU was en dat de meeste mensen zich alleen een NSU MAX of Supermax konden permitteren. De Konsul is er in twee uitvoeringen: de I, 346cc eencilinder kop-klepper, en de II, een eveneens één cilinder kopklepper maar met een cilinderinhoud van 497cc.

Deze Konsul I is volgens het typeplaatje van bouwjaar 1953 en heeft een Steib S500 zijspan. De opdracht is om deze combinatie naar concoursstaat te restaureren en dat is beter dan dat hij ooit uit de fabriek kwam. Uiteindelijk wil de eigenaar er mee naar bijeenkomsten om zo mogelijk prijzen te winnen.

Kijk voor meer informatie eens op de website van de NSU Konsulclub in Duitsland.


Hier beginnen we mee

De NSU met zijspan is een prima basis voor een restauratie.


2 reacties op NSU Konsul I met Steib S500 zijspan – 1952

  1. Dik Blok in bezit van konsel 350 1951 schreef:

    Het propje kauwgum dat gebruikt is om een gaatje in de kop af te dichten .
    door heeft een
    tuimel armpje in gezeten als kleplichter met een bediening naar het stuur links.

    • CBG schreef:

      Beste Dik,
      Hartelijk dank voor je reactie en je opmerkzaamheid! En leuk dat je een NSU Konsul hebt. Als je naar boven naar de foto met de kauwgum scrolt en er vervolgens op klikt, zie je een foto die ik speciaal voor jou op de site gezet heb. Op de kauwgumfoto zit nog niet het juiste uitlaatklepdeksel. Daar hoort namelijk de kleplichter in te zitten. Op de foto die na het klikken verschijnt is de kleplichter wel te zien en is de kauwgum die op de kleptuimelaaras zat verwijderd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels

%d bloggers liken dit: