De totale restauratie van de BMW R50/2 uit 1965 is afgerond. De tweede restauratie weliswaar, want de eigenaar had de motorfiets in het verleden zelf ook al eens gerestaureerd. Bij de huidige restauratie is de lat hoog gelegd. Alles is weer in de staat zoals deze BMW R50/2 ooit de fabriek verliet en op veel punten zelfs beter. Maar oordeel zelf en kijk naar de foto’s van de restauratie en het eindresultaat.
Restauratie BMW R50/2 is afgerond
Bij de restauratie van de BMW R50/2 zijn kosten noch moeite gespaard. Elk schroefje en elk boutje is onder handen genomen. Sterker nog, de meeste bouten en moeren zijn vervangen door rvs exemplaren. En alsof dat nog niet genoeg was zijn ook de koppen van de bouten schoon gedraaid. Dat wil zeggen dat er niets meer op staat en het oppervlak glad en glanzend is. Glad gedraaide boutkoppen zien er zo uit.
De restauratie van de BMW R50/2 had ook ten doel om de motor terug te brengen naar de staat zoals de huidige eigenaar hem ooit kreeg. Dus met buddyseat in plaats van zweefzadel en weer met de karakteristieke Denfeld bagagedrager boven het achterlicht. En dat is goed gelukt.
Liever meteen alle foto’s van het eindresultaat bekijken? Dat kan ook!
Bekijk hier de foto’s van het eindresultaat
Terug bij de eigenaar
Na de restauratie is de BMW R50/2 nu weer terug bij de huidige eigenaar. Het is nu winter dus het inrijden zal nog wel even op zich laten wachten. Maar als de blaadjes weer aan de bomen zitten zullen we de BMW hier wel weer de straat in zien draaien voor wat geplande laatste afstelwerkzaamheden. En dan hopelijk met een brede glimlach onder de motorbril!
Meer lezen over de historie van de BMW R50/2? Lees dan dit.
Ombouw naar elektronische ontsteking van de R50/2 .
Tijdens de restauratie heeft Hans het ontstekingsmechanisme volledig aangepakt, hoogspanningsspoel, condensator, contactpunten en de mechanische vervroeger…..enz.
Ondanks dat het geheel goed functioneert hebben we onlangs er toch voor gekozen om de ontsteking om te bouwen naar een elektronisch ontsteking systeem.
Daar zijn natuurlijk wat gewetens bezwaren “van moet je dat wel doen”.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt, Hans heeft het een en ander aangepast en geheel vakkundig ingebouwd.
Aan buiten zijde van het motor blok of op de motor zelf is er niets van te zien.
Het originele systeem kan te alle tijde eenvoudig terug gemonteerd worden.
Testen van de ontsteking was de rit naar huis (ca 80 km), echter een omweg gemaakt om later met 150 km meer op de teller thuis aan te komen.
Het resultaat is dat met de elektronische ontsteking de BMW mooier rond loopt en bijzonder goed “op pikt”, de motor lijkt krachtiger en soepeler.
Ik ben erg tevreden met de beslissing die we genomen hebben, het rijden met de BMW is voor mij nu nog plezieriger als voorheen.
Als de gelukkige eigenaar van de R50/2 kan ik natuurlijk niet achter blijven met een reactie, ca twee weken terug heb ik de BMW samen met mijn zoon opgehaald. Ondanks dat ik tijdens de revisie regelmatig de werkplaats heb bezocht en er van overtuigd was dat het een geslaagde actie zou worden was ik toch een moment sprakeloos bij het zien van het eind resultaat.
Tijdens de revisie hebben Hans en ik regelmatig overleg gehad over de manier van aanpak, we waren het altijd direct eens over een te nemen beslissing.
Ik kan er nog een heel verhaal over schrijven, maar waar het in het kort op neer komt is dat ik enorm blij ben dat ik de beslissing heb genomen om de BMW te laten reviseren en dat Hans een perfecte keuze is geweest om het uit te laten voeren.
Één woord……..schitterend!!! Mooier dan ie ooit uit de showroom kwam, top👍
Prachtig werk weer, Hans.