Plaats zelf een review
Reviews van klanten en bezoekers
Restauratie BMW R50 1956
Ergens begin jaren 70 een oudere BMW R50 uit 1956 gekocht. Fijne motor waar vele km’s mee zijn gereden. Woon-werkverkeer en vele vakanties. Eindelijk weg kunnen wanneer ik wilde en waarheen ik wilde. Top onderhouden door de lokale BMW specialisten. De liefde kwam en bleef, kinderen werden geboren en groeiden op tot leuke volwassenen. De motor ging op stal, niet weg. Af en toe nog eens naar buiten en starten, het rustige en betrouwbare boxer geluid horen, de bijzondere geuren ruiken, stiekem ‘n kort ritje rond het woonblok.
Rond 2007 een eerste ronde mechanisch op orde brengen. Geen grote mankementen. Rijden maar! Weer met veel plezier en het wind in de haren gevoel. Na ‘n goede 10 jaar rijden en in weer en wind buiten staan werden de tekenen van aftakeling zeer zichtbaar en merkbaar bij het rijden.
Uiteindelijk het besluit genomen om een grondige restauratie aan te gaan. Na vele zoektochten op internet en bedrijfsbezoeken in de herfst van 2021 bij Hans uitgekomen. Wat een werkplaats, zo anders dan de meeste. Wat een duidelijk verhaal van Hans over hoe een restauratie in zijn werk gaat, wat een restauratie kan kosten. En zeker zo belangrijk Hans neemt de tijd om het praatje te maken, de juiste info te geven, zeker ook later in het traject in de e-mail en whatsapp contacten.
Na dit bezoek en het nogmaals bekijken, raadplegen van de site werd het besluit snel genomen de restauratie, met behoud van enkele verweerde onderdelen (tank, voor- en achterspatbord) door Hans te laten uitvoeren. In de zomer van 2022 is de motor opgehaald en is er gestart met dit project. De afbraak van het oude en de langzame, zorgvuldige transitie naar een in mijn ogen nieuwe, betere motor is prachtig te volgen geweest. Met dank aan de vele tussentijdse rapportages, foto’s. Elke tegenslag is overwonnen, indachtig het motto van Hans “ik zal winnen”.
Maart 2024 is de motor eindelijk weer thuisgekomen. Hij ziet er prachtig uit. Rijd beter dan ooit, ik voel me af en toe weer een halve eeuw jonger. De eerste 500 km zitten erop.
BMW R12 versnellingsbak probleem
Opeens slaat de kickstarter van mijn BMW R12 uit 1940 door en als ik met moeite de motor aan de praat heb dan komt er een ratelend geluid uit de bak. Uiteraard wordt hiermee niet gereden en moet het kickstarter mechanisme los. En ineens wordt een simpel versnellingsbak deksel verwijderen een groot probleem want de reparateur krijgt de kroonmoer van de kardan meenemer niet los. Neem maar weer mee en succes! Classic Bike Garage gebeld en een fotootje gestuurd. Hans wil wel proberen de moer los te krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Met de juiste tools heeft hij de moer in enkele minuten los en is de meenemer van de konische as bevrijd. Geweldig en nu kan de reparatie echt beginnen.
Hans, enorm bedankt!
Paul
Ombouw R50/2 naar elektronische ontsteking.
Tijdens de restauratie van mijn R50/2 heeft Hans het ontstekingsmechanisme volledig aangepakt, hoogspanningsspoel, condensator, contactpunten en de mechanische vervroeger…..enz.
Ondanks dat het geheel goed functioneert hebben we onlangs er toch voor gekozen om de ontsteking om te bouwen naar een elektronisch ontsteking systeem.
Daar zijn natuurlijk wat gewetens bezwaren “van moet je dat wel doen”.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt, Hans heeft het een en ander aangepast en geheel vakkundig ingebouwd.
Aan buiten zijde van het motor blok of op de motor zelf is er niets van te zien.
Het originele systeem kan te alle tijde eenvoudig terug gemonteerd worden.
Testen van de ontsteking was de rit naar huis (ca 80 km), echter een omweg gemaakt om later met 150 km meer op de teller thuis aan te komen.
Het resultaat is dat met de elektronische ontsteking de BMW mooier rond loopt en bijzonder goed “op pikt”, de motor lijkt krachtiger en soepeler.
Ik ben erg tevreden met de beslissing die we genomen hebben, het rijden met de BMW is voor mij nu nog plezieriger als voorheen.
Met de monoclub op bezoek
In aug 2022 zijn we met 25 deelnemers aan de Veluwerit van de BMW-monoclub op bezoek geweest en hebben genoten van
een grandioos leuke en vriendelijke ontvangst bij Classic Bike Garage, zeer leerzaam ook.
Fantastisch vakwerk met een ontzettend oog voor detail, nog nooit zo beleefd! Het resultaat. Is beter dan nieuw. Eindelijk kan ik er op rijden
De droommotor uit mijn jeugd was een BMW R90S. Pas veel later, inmiddels 60 jaar oud, heb ik een R90S kunnen kopen in de kleur Daytona Orange. De vorige eigenaar had de motor gekocht als afleiding toen zijn vrouw overleden was als vervanging van een MW Augusta. De MV was mooi, maar hij kon er niet meer op rijden. Met de R90S heeft hij vele tochten gemaakt en veel plezier beleefd. Inmiddels in de 70 en door problemen met zijn pols kwam aan het motor-plezier helaas een eind en zo kon ik de motor van hem kopen. Het aankoopproces heeft een hele tijd geduurd, door alle herinneringen kon hij er geen afscheid van nemen. Mijn vrouw is ook door ziekte in 2020 overleden en daarmee hadden we iets gemeen en heeft hij mij de motor verkocht. Andere gegadigden waren echte verzamelaars, zakenmensen en advocaten etc, maar ik kreeg de voorkeur.
U begrijpt dat de R90S voor mij een hele speciale betekenis heeft, hij gaat nooit meer weg. Het rijden echter was een beetje een ramp. De motor is voorzien van Delorto carburateurs en die zijn moeilijk af te stellen, daar moet je echt verstand aan hebben. De vorige restaurateur is bijna failliet gegaan aan de restauratie, maar goed lopen deed de motor niet. Wel heel snel, maar bij elk stoplicht sloeg hij af, stationair was alleen mogelijk op 1500 tpm, starten warm alleen op volle choke etc. Ik ben er 2 of 3 keer mee weg geweest, maar het was niet fijn, een deceptie eigenlijk.
Na veel vragen en zoeken op op internet kwam ik bij Hans uit met de vraag of dat hij naar de carburateurs wilde kijken en een olie lekkage. Bij het afleveren van de motor klikte het meteen, hij zag meteen een aantal details die niet goed gemonteerd waren of niet klopten. Uiteindelijk heeft hij veel zaken gevonden die niet helemaal goed waren, alles gemonteerd en nog niet helemaal tevreden. Zijn standaards liggen hoog, net als die van mij. Na heel veel speurwerk en het maken van een nokkenas-diagram kwam hij er bij voorbeeld achter dat er een sport nokkenas gemonteerd was en dat de motor daarom niet goed stationair liep. Ook speurde hij een scheurtje op in de kop bij een klepzitting.
Nu loopt de motor gewoon fantastisch, net als toen hij nieuw was of beter. Koud starten met choke, meteen loopt hij fantastisch gesynchroniseerd en net zo mooi klap na klap en zo mooi langzaam zonder af te slaan. TOP gewoon.
Ik ben zoals jullie kunnen lezen uitermate tevreden, deze gedrevenheid gecombineerd met vakmanschap en rust vind je nergens anders. Een absolute aanrader en ook nog eens een ontzettend aardig en fijn mens. De koffie is ook goed trouwens.
BMW R24 uit 1949
Afgelopen week heb ik mijn BMW R24 opgehaald. Deze origineel geleverde Nederlandse motor uit 1949 heb ik een tijdje geleden als project gekocht bij Classic Bike Garage. De laatste details heeft Hans verder uitgevoerd. Tijdens deze fase hebben we meermaals contact gehad om tot een verbluffend resultaat te komen. De motor is weer helemaal origineel en in nieuwstaat. Echt vakwerk Hans. Super dank daarvoor.
Chapeau!
Onlangs mijn BMW R26 gebracht voor uitgebreid onderhoud.
Mijn complimenten voor Hans. Iemand met echt verstand van zaken.
Vooral het fijne persoonlijke contact heeft mij geraakt.
Top! Super tevreden!
Piekfijn
Vanaf het eerste contact per mail goede indruk omtrent de totaalaanpak van deelrestauratie R90S.
Bewuste motorfiets had in 2006 reeds een grondige restauratie ondergaan bij een ervaren BMW dealer maar had ondanks de weinige km’s sindsdien toch nood aan een grondige aanpak van het frame.
Duidelijke omschrijving van wat er wel en niet moest/mocht gebeuren: opdracht was optimaal conserveren zonder er een nieuwe van te maken. De motorfiets was immers nog steeds in zijn eerste lak met kleine gebruiksporen, origineel zadel enz. enz.
Maandelijks duidelijk overzicht en facturatie van uitgevoerde werken. Bij evt. kleine akkefietjes onderweg eerst overleg, prijs en dan pas beslissen tot al dan niet uitvoeren.
Wanneer op het eind bleek dat de verouderde voorband vervangen was door een type dat niet past bij het karakter va de motor werd dit binnen de 24u opgelost zodat ik de motorfiets alsnog exact op de afgesproken dag en uur kon ophalen. Conclusie: absolute aanrader, oog voor detail, respect voor de wensen en budget van de klant, kortom, in één woord: vakmanschap!
Deelrestauratie BMW R61 - 1938
Mijn vader kocht in 1954 een BMW R61 van zijn broer, die hem een jaar eerder had gekocht. Het apparaat was volgens de regelen van de tijd opgeleukt met R67 spatborden en een snelle Schorsch Meier buddyseat. Mijn vader heeft hem een keer in de jaren 50 laten spuiten, ik heb er in 1984 een zweefzadel opgezet. Verder hebben we er niet veel aan gedaan, behalve technisch. Hij stond al een paar jaar in de garage stof te vergaren, terwijl ik. nadacht aan wie ik hem kon toevertrouwen voor allerhande klusjes die er aan te doen waren. En dan zonder de “patina” aan te tasten. Ik kwam uiteindelijk bij Hans terecht, die het onmiddelijk begreep. Werk dat hij eraan heeft uitgevoerd is fantastisch. Ik noem bijvoorbeeld de remmen. Die liepen vast. En voordat ze vastliepen, deed de voorrem eigenlijk niks en de achterrem hapte enorm, om vervolgens ook bij niks te doen. Hans heeft dit allemaal weer prachtig gangbaar gemaakt, ik citeer hem waarschijnlijk maar matig als ik beschrijf dat hij de voeringen niet precies cirkelvormig heeft gemaakt, maar juist zo heeft afgeslepen, dat je nu gelijkmatig aangrijpen. Ze worden namelijk maar aan 1 kant tegen de remtrommel geduwd. Afijn, het resultaat is dat hij nu remt als nooit te voren en ik weer gezellig kan tuffen over polderweggetjes. Heel veel dank hiervoor! Hartelijke groet Toon
Informatie over Awo motoren in Nederland begin jaren vijftig
Ik heb een aantal jaren geleden een Awo motor van 1951 met origineel Nederlands kenteken (NL-31-xx, kentekenbewijs afgegeven op 31.10.1951) gekocht. Dus was ik al meerdere jaren op zoek naar informatie over de dealerschap en de import van de Oost-Duitse Awo (Simson) motoren in Nederland. Tot nu toe kon niemand helpen, zelfs een aanvraag op conam.nl bleef zonder succes.
Gelukkig heb ik afgelopen week deze website gevonden en een aanvraag over de dealerschap getoond. Het resultaat was ver boven verwachting, ik kon het helemaal niet geloven. Binnen een halve dag kreeg ik een heel gedetailleerd antwoord met informatie over een dealer en de importeur, en zelfs scans van originele advertenties.
Beter kan het niet, dat is echt passie.
Heel erg bedankt en groeten uit Keulen: Daniel
Prima bedrijf
Prima bedrijf, Hans (eigenaar) weet exact waar hij over praat. Levert meer dan perfect werk af, en is een specialist in zijn vak.
Een opknapbeurt werd een complete restauratie
Nou, hier is ie dan, zei Hans op een mooie zonnige dag toen de BMW R60/7 bij mij in Wijk bij Duurstede werd afgeleverd. Van te voren hadden we al een afspraak gemaakt over hoe en wat. Ik had wat vrienden en familie uitgenodigd om de BMW feestelijk ‘binnen te halen’. En dat is gelukt. De bus met (gesloten) aanhanger kwam langzaam achterom rijden en werd geparkeerd. Deuren open en ……….. wauw, wat een beauty !
Ik had de restauratie natuurlijk via de fotoreportage van A tot Z gevolgd, maar om de BMW ineens in levende lijven te zien was echt een beleving. Geweldig, wat een vakmanschap is hier geleverd. En dan te bedenken in welke staat de BMW in Ermelo naar binnen werd gereden. Het was geen wrak, maar hij zag er wel zeer bedroevend uit. Veel roest en geoxideerd aluminium. Ik dacht bij de start van het project: ‘wat moet dit nou worden ?’ Ik had natuurlijk wel de fotoreportages van andere restauratieprojecten gezien, maar op de een of andere manier geloof je niet dat het met jouw motorfiets dan ook wel zal gaan lukken. Onzinnige gedachte natuurlijk, want staat zo’n oude bak eenmaal bij Hans binnen dan is het al snel gedaan met het ‘er niet uit zien’. Binnen ‘no time’ wordt de BMW gestript en wordt vervolgens in allerlei onderdelen onder handen genomen en naar veel specialisten afgevoerd die er weer wat moois van maken. Eerst krijg je natuurlijk de aftandse onderdelen te zien. Daarna het gerestaureerde gedeelte. Prachtig om die contrasten dan te zien. Indrukwekkend ook. Op een gegeven moment kreeg ik een foto van een hele grote bak met boutjes, schroefjes en moertjes. Ik dacht: nee hè, dat komt natuurlijk nooit meer goed. Hoe houd je dit uit elkaar en waar past dan nog wat ?? Houd je nog boutjes over achteraf …
Ik heb het steeds over een restauratie en niet over een revisie. Heel bewust, want de motorfiets is echt tot de laatste bout uit elkaar geweest. Met veel energie en ‘houd er de moed maar in’ werd de BMW stukje bij beetje weer een echte motorfiets.
Mijn echtgenote heeft ooit (1977) de BMW gekocht. Ze was die ouwe lekkende Engelse motorfietsen (BSA 250 cc eenpitter en een Triumf 350 cc tweepitter) behoorlijk zat. De stoep zag er niet uit en om een hele vakantie met vier blikken motorolie achterop te zitten, nou dat zag ze niet meer zo zitten. We praten over de jaren ‘70. Dus zo gezegd zo gedaan. Op naar Breeman in Rotterdam en een BMW R60/7 besteld. De ‘7 serie’ was net uit en had prachtige nieuwe modellen in deze serie. De R60/7 was voor ons toen betaalbaar. Volop gereden.Fijne vakanties op de BMW doorgebracht. Frankrijk, Duitsland, Noorwegen. Allemaal zonder lekkage ! Veel woon-werkverkeer natuurlijk, want een auto had je niet. Uiteindelijk ga je minder rijden, staat ie vaker stil en tot slot doet ie het niet meer en gaat staan te verpieteren. Wat nu ? Weg doen maar en een tweede handsje kopen ? Om de donder niet, zeg, hoor ik mijn echtgenote verontwaardigd roepen. Zoveel historie gaan we niet weg doen. Verzin maar een oplossing. Het ging echt aan haar hart. Ik kwam er niet mee weg.
Nou, nog niet zo makkelijk allemaal. Hoe doe je dat dan, zoiets opknappen. Zelf had ik wat pogingen ondernomen, maar dat liep op helemaal niets uit. Nog een jaar verder (we spreken van eind 2018) kwam ik via mijn familie op het idee om toch maar eens een professional in te schakelen. Maar ja, om tot zo’n project te komen moet je nogal wat research doen. Want waar vind je in vredesnaam een bedrijf die een complete BMW revisie kan uitvoeren ? Iedereen kan dat wel als je zo op het ‘world wide web’ surft. Maar ja, zeggen is een, het echt kunnen is twee. Via via en veel speurwerk kwamen we toen in Ermelo uit. Classic Bike Garage heeft gelukkig mooie fotorapportages en hele goede recensies. Ik snap nu dus ook waarom.
Contact leggen, bellen. ‘Wat wil je eigenlijk ?’ Want een vraag. Een revisie natuurlijk. ‘Stuur dan eerst maar wat foto’s op’. Het nieuws wat ik kreeg was positief. Was best iets van te maken. Erger meegemaakt en zo. (dat soort gesprekken had ik). Maar ……. reviseren, forget it. ‘Het wordt een complete restauratie !’ Sjonge, dacht ik. ‘Als je tenminste weer een echte BMW terug wilt hebben waar je ook nog eens fijn op wilt rijden’, kreeg ik te horen. Nou, de beslissing was snel genomen en na lang wachten (er stonden nogal wat antieke motorfietsen op de bok die eerst af moesten) werd ik gebeld dat er ruimte voor de BMW R60/7 was gereserveerd. Het project kon beginnen. Na ruim tien maanden en soms wat tegenslag kwam de BMW als nieuw naar buiten gereden. Wat een kunstwerk. Fantastisch en wat een vakmanschap is er door Hans geleverd. Geweldige prestatie. De communicatie tijdens het project verliep ook subliem. Alle stappen werden in goed overleg genomen. Transparantie over en weer. Dat geeft een vertrouwd gevoel, want je begint ergens aan, maar waar eindigt het uiteindelijk ? Best spannend allemaal. Maar het werd en is een feest. Ik rijd weer vrolijk door en rond Wijk bij Duurstede. Mooi knorrend tjoekt de BMW voort. Ik stapte er voor het eerst op en het voelde alsof ik nooit anders had gedaan. Alles vind je automatisch terug. Alle handelingen vloeiend. Top !
Wat ons betreft en geweldig project met een fantastisch resultaat. 100% de moeite waard. Blij dat we deze stappen hebben genomen. Ik zou zeggen: wie volgt ?!
De gehele restauratie van de BMW R60/7 kun je op de site van Classic Bike Garage terugvinden. Bedankt Hans voor dit mooie stukje vakwerk. Je bent een mooi mens en een uitstekend vakman. Je hebt ons beiden weer erg gelukkig gemaakt.
Kees en Anneke
Top service
Top service, duidelijk verstand van zaken!
– Review overgenomen van Google –
Blij met de BMW R67/3
Na een totale restauratie bij Classic Bike Garage staat deze BMW R67-3 uit 1955 als nieuw te glimmen. Al 45 jaar heeft mijn vriend John Roodvoets (zonder FB) de motor in zijn bezit en pas nu met alle gerestaureerde details kun je zien wat een beauty dit is. @Hans Doorn dank voor de goede zorgen en gefeliciteerd met dit prachtige resultaat.
Namens John Roodvoets
– Review overgenomen van Facebook –
BMW R67 restauratie
Hans heeft in de periode van december 2015 tot en begin december 2018 met hart en ziel gewerkt aan het restaureren van mijn BMW R67. Aangeleverd in 10+ kratten en een trailer vol met onderdelen staat er nu een werkelijk schitterende motorfiets in absolute concoursstaat. Het geduld, het vakmanschap en de liefde voor de restauratie hebben het hele proces ook voor mij tot een feest gemaakt. De prettige omgang en de heldere manier van contact zijn de kers op de taart, in één woord: geweldig!
– Review overgenomen van Google –
Aanrader
– Review overgenomen van Facebook –
Aanrader
– Review overgenomen van Facebook –
Aanrader
– Review overgenomen van Facebook –
Lees de privacyregels