Restaureren? Weg doen? Met het stappenplan klassieke motorfiets restaureren proberen we zo goed mogelijk antwoord te geven op de vraag hoe een restauratie aan te pakken. Want wellicht staat bij u al een tijdje staat die oude, klassieke motorfiets in de garage of opslag en moet er eigenlijk iets mee gebeuren.
Blijf op de hoogte van de huidige en toekomstige restauraties en schrijf u in voor de nieuwsbrief
Bekijk hier een greep uit de restauraties die we hier hebben gedaan.
1- De twijfel
Wegdoen of niet? Nee, dat laatste zeker niet want er zijn vaak goede herinneringen aan de motorfiets en hij hoort bij de familie. Maar hoe pak je het aan? Daarom hier een stappenplan klassieke motorfiets restaureren dat meteen ook alle stappen van het proces laat zien.
2- Wel/niet restaureren?
Die vraag moet eerst beantwoord worden. En daarom moet eerst bepaald worden waar het om gaat. Een complete motorfiets, onderdelen zoals op de foto, of iets er tussen in.
In de situatie op de foto moet er zeker gerestaureerd worden. De onderdelen zijn te ver heen en er is eigenlijk geen sprake meer van een motorfiets, maar bakken met losse onderdelen. Ook is er geen kenteken en dat betekent een bezoek aan de RDW voor de noodzakelijke papieren.
Uiteindelijk is het meer dan goed gekomen met de BSA M20.
3- Origineel houden
Maar misschien is de motorfiets grotendeels compleet maar ziet hij er niet meer zo goed uit. In dat geval is het van belang om te bepalen in hoeverre de motorfiets nog origineel is. En ook hoe de technische staat is.
Originaliteit wordt zeer gewaardeerd en als het maar enigszins mogelijk is om de motorfiets zonder restauratie weer in orde is te maken levert dat een waardevol bezit op. We kijken graag samen met u wat in uw geval de beste oplossing is.
De motorfiets op de foto is alleen technisch in orde gemaakt en opgepoetst.
4- Keuze gemaakt
Als de keuze is gemaakt voor conserveren dan is de gang van zaken ongeveer net zo als bij de Triumph TRW500. In ieder geval zal er geen sprake zijn van een totale demontage.
Is er gekozen voor restauratie, dan gaan we “All The Way”. Alles wordt gestript en de motorfiets gaat tot het laatste boutje uit elkaar. Alle onderdelen worden bekeken op bruikbaarheid en waar nodig wordt gerepareerd of vervangen.
Grondig aanpakken levert onder aan de streep het mooiste resultaat op.
5- Niet zelf demonteren
Soms is de eigenaar zelf al begonnen met het demonteren van de motorfiets. Vaak is het idee om zelf te gaan restaureren heel aantrekkelijk en lijkt zo’n motorfiets een heel overzichtelijk klusje.
Maar in de praktijk blijkt dat nog al eens tegen te vallen. Er is speciaal gereedschap nodig of soms zijn constructies wat ingewikkelder dan op het eerste gezicht lijkt.
Het advies is om liever niet zelf alles uit elkaar te halen. Hier in de werkplaats hebben we alle gereedschap om met zo min mogelijk schade te demonteren.
6- Specialistenwerk
Na demontage van het motorblok is duidelijk wat er moet gebeuren. Heel veel schoonmaken van meestal zwaar vervuilde onderdelen. Als alles weer schoon is kan de bruikbaarheid ervan bekeken worden. Reviseren is in 80% van de gevallen noodzakelijk.
Niet alles wordt in eigen werkplaats gereviseerd. Vandaar dat externe specialisten worden geraadpleegd.
Op de foto is een cilinder en een krukas van de NSU Konsul I, ingepakt voor verzending naar een Duitse specialist. Het houten kratje krijgt nog een deksel en gaat dan in een kartonnen doos.
7- Verchromen
Een andere specialist die aan het werk gezet wordt is de verchromer. Omdat er weinig verchromerijen zijn die dit soort werk kunnen en willen uitvoeren lopen de wachttijden flink op. Het komt vaak voor dat er vier tot zes maanden levertijd is op het verchromen van onderdelen. Daarom gaan deze onderdelen zo snel mogelijk de deur uit.
Tegen de tijd dat alles weer terug is staat het frame en motorblok al te wachten op de aanvulling met de glimmende delen.
Op de foto wat delen van een BMW en de Jawa 350.
8- Motorblok opbouwen
Ondertussen kan gestart worden met de opbouw van het motorblok. Voorwaarde is wel dat de revisiedelen dan weer terug zijn.
De carterdelen zijn schoongemaakt, gestraald en soms gespoten zoals hier op de foto bij het Honda motorblok. Alle bouten, moeren en beugeltjes zijn opnieuw verzinkt en geven het motorblok een nieuwe uitstraling.
Het zal duidelijk zijn dat er bij de assemblage van dit Japanse viercilinder motorblok weer andere aandachtspunten zijn dan bij een ééncilinder NSU!
9- Economische keuze
Het stralen van op het eerste gezicht prima plaatwerk levert vaak ellende op. Door plamuur verborgen gaten en deuken zorgen voor een flinke portie meerwerk. In die gevallen maken we een afweging.
Als het plaatwerk nog te krijgen is heeft het de voorkeur het te vervangen. Mits het zeer goed met het origineel overeenkomt. Vervangen is in veel gevallen goedkoper dan repareren en dus de economische keuze.
10- Onderdelen nieuw
Demontage en schoonmaak van alle onderdelen is leuk. Ook omdat het een verhaal over de geschiedenis van de motorfiets vertelt. Maar het leukste is als de opbouwfase begint en de gespoten, verchroomde en gepoedercoate onderdelen weer terugkomen.
De opbouw kan beginnen! Op de foto onderdelen van de Suzuki RV90 minicrosser die hier gerestaureerd is.
11- Frame opbouwen
Als het motorblok klaar is en het frame weer van de poedercoater terug is, kan de opbouw beginnen.
Vaak gebruiken we deze volgorde omdat op die manier met zo min mogelijk moeite en vooral zonder beschadigingen het zware motorblok in het frame geplaatst kan worden.
Voor de zekerheid plakken we het frame en andere uitstekende delen af om beschadigen te voorkomen.
Op de foto het frame en motorblok van de BMW R80/7.
12- Nieuwe onderdelen
Tijdens de demontage bekijken we wat er aan nieuwe of gereconditioneerde onderdelen nodig is. Dan kan de zoektocht beginnen naar de juiste leveranciers. Dat is niet altijd even makkelijk. Vaak zijn onderdelenleveranciers nog niet op internet te vinden en dan wordt het zoeken een tijdrovend karwei.
Gelukkig waren er voor de onderdelen van de NSU Konsul die hier gerestaureerd is meerdere Duitse leveranciers te vinden.
En dan wordt het hele proces van onderdelen zoeken en bestellen wat eenvoudiger.
13- Klusjes tussendoor
Ook tijdens de opbouw zijn er nog genoeg kleine klussen. Hier op de foto bijvoorbeeld de carburateur van de Harley Davidson Liberator in onderdelen.
Omdat bij een volledige restauratie alles tot de laatste schroef uit elkaar gaat, ontkomt ook de carburateur hier niet aan. Door lange stilstand is de benzine in de carburateur ingedikt tot een lijmachtige laag.
Moderne benzine is hygroscopisch en neemt bij langdurige stilstand water op. Na verloop van tijd zorgt dit voor schade aan de carburateur.
14- Motorfiets opbouw
Dat gaat de goede kant op. Dit is weer duidelijk herkenbaar als motorfiets. In deze fase wordt het hele restauratietraject steeds interessanter voor de eigenaar. Er staat weer iets. Dat zijn de mooie momenten.
De Honda CB750K7 is al weer een tijdje terug bij zijn eerste en enige eigenaar. Door omstandigheden kon hij zelf de restauratie niet afmaken maar uiteindelijk is hij erg blij met het resultaat.
Een tijdje terug stond hij met zijn trots in een artikel in MotorPlus. Het artikel is te zien bij het restauratieverslag van de Honda CB750K7.
15- Meer klusjes
Zelfs als het eind van de restauratie al in zicht is wordt soms besloten nog iets verder te gaan.
In dit geval gaat het om de kilometerteller van de BMW R51/3 die hier gerestaureerd is. Bij inspectie bleek dat er een kleine barst in het glas zat. Nauwelijks zichtbaar, maar op termijn kan dat doorscheuren. Dan moet alsnog het glas vervangen worden. Bovendien was de chroomring niet meer zo mooi.
Daarom is de teller geopend, de wijzerplaat vervangen, de wijzer gespoten, het glas vernieuwd en een nieuwe chroomrand rond het tellerhuis aangebracht.
16- Restauratie klaar!
Dan is het zo ver: de restauratie is afgerond. Het is tijd voor een proefrit en fine-tuning.
We begonnen dit stappenplan klassieke motorfiets restaureren met de Jawa 350 die in een opslag op restauratie stond te wachten. En nu is hij klaar.
Dit stappenplan in natuurlijk niet alleen van toepassing op de Jawa. Eigenlijk is het een blauwdruk voor het plan van aanpak van alle restauraties die hier in de werkplaats worden uitgevoerd.
Zelf een keer komen kijken? Dan kan altijd.
17- ‘The Machine is Art’
En als de restauratie dan is afgerond is het bijna jammer om de motorfiets in de garage te zetten. Want hoe mooi is het als je er elke dag even naar kunt kijken?
Het kost een beetje moeite om het er thuis doorheen te krijgen, maar mooier dan dit kan haast niet. Gewoon in de woonkamer.
Zo’n Vespa is natuurlijk makkelijk scoren. Het is een snoepje en iedereen vindt ‘m leuk. ’t Is bijna kunst.
Zelfs het Guggenheim museum beschouwt motorfietsen als kunst…
Vragen? Stel ze hier:
[contact-form to=”website@classicbikegarage.nl” subject=”Naar aanleiding van stappenplan restauratie”][contact-field label=”Naam” type=”name” required=”1″][contact-field label=”E-mail” type=”email” required=”1″][contact-field label=”Website” type=”url”][contact-field label=”Opmerking” type=”textarea” required=”1″][/contact-form]
Of heeft u na het lezen van dit Stappenplan klassieke motorfiets restaureren nog vragen, aarzel dan niet en bel gerust. U kunt ons rechtstreeks bereiken op telefoonnummer 06-45461418. Daar zijn wij voor.
Hallo,
I have a Kawasaki Z750 of 1981 and I would ask
1) if you can restore it (mainly the external body, mechanics is quite ok)
2) if you can sell the motorbike either before or after the restoration
Thank you and regards,
Simone
Hoihoi.
Ik ben begonnen aan een project . Nu niet meer de mogelijkheid het af te maken.
Suzuki gsx 1100
1981
Interesse?
Dank voor de reactie. We hebben inmiddels telefonisch contact gehad.
Beste Classicbike garage,
Ik heb eenSuzuki GS1000 uit 1978. Deze is al voor 75-80% als nieuw. Het motorblok heeft echter een afgebroken stuk bij de stelschroef van de koppeling. Kan dat gemaakt worden en. Daarnaast zou ik graag het motorblok, lagers, voorvork, achtervering, Electra, remmen, carburatoren en dergelijke laten laten doen om de Suzuki zo goed als nieuw te laten rijden en uitzien. Hoe kan ik het beste een offerte laten maken door jullie?
Zie mijn instagram: https://instagram.com/jeanpaulvanoijen?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==
Bedankten groeten,
Jean-Paul