Deze Suzuki RV50 is al 24 jaar in bezit van de huidige eigenaar. Deze 49cc 2-takt mini-funbike was nog in prima rijdende staat maar de eigenaar had besloten hem voor het leven te houden en daarom een flinke opfrisbeurt te geven. En dat is gebeurd. De mini-motor staat er weer als nieuw bij.
Suzuki RV50 introductie
In 1973 werd de RV50 voor het eerst aan het publiek voorgesteld (Belgische introductie folder uit 1974). Hij moest meeliften op het succes van de 4-takt 49cc Honda Dax. De Suzuki RV50 rijdt op normale benzine en heeft een separate olietank voor het CCI (Crankcase Cylinder Injection) smeersysteem. Daarmee wordt via een oliepomp direct olie in de cilinder en het big-end lager van de krukas gespoten. Er hoeft dus geen mengsmering benzine in. Sterker nog; bij gebruik van die benzine krijgt de krukas te weinig smering en draait het big-end lager op den duur stuk.
De laatste RV50 werd in 1982 gebouwd. Deze RV50 uit 1977 lijkt het meest op degene die hier is gerestaureerd. Andere modellen in deze reeks waren de RV125 en de RV90 die hier ook al eens gerestaureerd is. In Japan worden de RV modellen VanVan genoemd. Dit is een VanVan50. Het is een bijzonder gaaf en vroeg exemplaar dat recent in Japan te koop werd aangeboden. Zo te zien ben je nooit te oud om fun op een VanVan50 te hebben. In Nederland is de RV50 nooit via Suzuki geleverd.
Kijk onder aan deze pagina hoe de Suzuki RV50 arriveerde en wat er mee gebeurd is.
De restauratie van deze Suzuki RV50 komt sterk overeen met die van de Suzuki RV90 die hier al eens eerder gerestaureerd is.
Bedrading check
De bedrading van elke motor- of bromfiets die we hier zien heeft wel mankementen. En daarop is de Suzuki RV50 geen uitzondering.
Geen probleem natuurlijk, want we hebben hier alle originele connectoren om de bedrading weer perfect in orde te maken.
Bedrading was ook een probleem bij de grote broer van de RV50: de Suzuki RV90 die we hier al eerder restaureerden.
RV50 krijgt vorm
De opbouw is gestart. De kleine voorvork is geassembleerd en in het frame gemonteerd.
Het 49cc 2-takt motorblokje is lekker licht en makkelijk te hanteren. Bovendien is er goed nagedacht over de montage zodat het simpel aan het frame is te hangen.
Klaar voor montage
Het motorblok is weer in elkaar gezet. Het is nagenoeg hetzelfde als dat van de Suzuki RV90 die hier al eerder is gerestaureerd. .
De schokbrekers van de Suzuki RV50 zijn ook uit elkaar geweest om de kappen te laten poedercoaten en verchromen. De aluminium bevestigingsogen zijn gestraald en zien er weer nieuw uit.
Alles klaar voor montage aan het frame.
Wielnaven gestraald
Alle aluminium delen van deze Suzuki RV50 zijn gestraald. Natgestraald wel te verstaan. Net als bij alle ander projecten hier zijn ook deze onderdelen geweldig opgeknapt.
Samen met alle opnieuw verzinkte onderdelen, nieuwe gesloten lagers en afdichtingen, zijn deze draaiende onderdelen weer perfect.
Suzuki RV50 bouten
Veel van de bouten op en aan de Suzuki zijn nog origineel. Dat houden we graag zo. Dus die speciale bouten met Suzuki-logo maken we weer in topconditie en zetten we weer op de goede plek terug.
Maar ook scharnierpennen, veren, beugeltjes, voetsteunen, en remdelen worden weer nieuw. Een feest om te monteren!
Goede kleur kiezen
Net onder de kleurstaal is nog de bovenste bus van een schokbreker te zien. Onder het bevestigingsoog kwam nog een klein stukje originele lakkleur tevoorschijn.
Uit de RAL-kleurenwaaier is de best passende kleur gekozen. We zijn hier gebonden aan RAL-kleuren omdat alle onderdelen gepoedercoat worden en dat de enige kleuren zijn die de poedercoater aankan. Maar het eindresultaat is perfect.
Klaar voor oranje
Zoals altijd even een foto van alle onderdelen die naar de poedercoater gaan. Alles wat geel is wordt oranje. De velgen uiteraard zilvergrijs en dan nog wat delen in hoogglans- en matzwart.
Motorblok demontage
Het motorblok van de Suzuki RV50 komt sterk overeen met dat van de Suzuki RV90 die hier al eens gerestaureerd. is .
Het motoblok heeft erg weinig geleden en alles is dan ook nog in heel goede staat. Het beperkte vermogen van het blokje (4pk bij 6000 tpm) is klein en daardoor is alles nogal overbemeten. Dat zorgt voor weinig slijtage.
Alle afdichtingen zijn wel vervangen natuurlijk.
Mini-demontage
Hier een blik op de linker- en rechterachterkant tijdens de demontage. De foto’s die we maken zijn niet alleen leuk voor op de website, maar ook een goede referentie van hoe onderdelen gemonteerd waren.
Maar niet altijd kun je daarop blindvaren. Deze brommer is niet meer origineel en de vraag is of wat je aantreft ook zo uit de fabriek is gekomen. En dat vraagt onderzoek van oude documentatie. Want het moet zo origineel mogelijk.
Demontagewerk gestart
Altijd weer een tijdrovend proces om alles goed te demonteren en te documenteren. De leeftijd en conditie van deze brommer zorgt wel hier en daar voor wat problemen. Soms vastgeroest en soms afbrekende bouten. Het is niet anders.
Die ziet er zeer netjes uit ik heb er ook 1 wil die ook gaan opknappen ook nog geen kenteken aanwezig zit nog te dubben over de kleur succes.
mvg p den brave