Als uit de fabriek
Uiteindelijk is de Suzuki RV90 klaar. Het lijkt alsof hij zo uit de fabriek komt. Het was de lieveling van vele bezoekers aan Classic Bike Garage maar nu gaat hij weer terug naar de eigenaar.
Ook andere bezitters van dit type sandbike is de restauratie niet ontgaan. Er is door veel eigenaren inspiratie opgedaan over wat er hier met de Suzuki is gedaan en waar de pijnpunten bij een dergelijke restauratie zitten.
De voor en na foto’s
Een foto-impressie van VOOR en NA de restauratie van de kleine Suzuki RV90.
Krukas versleten
Het big-end lager, dat zit in het grote gat van de drijfstang die in het midden van de foto staat, was bij deze Suzuki RV90 volkomen versleten. Met als gevolg dat de drijfstang aan de zijkant tegen de krukas schaafde. Die sporen zijn duidelijk te zien op de krukwang rechts op de foto en op de drijfstang, waar een koperkleurig deel abrupt overgaat in blank staal.
Enige remedie is een nieuw big-end lager en een nieuwe drijfstang. Gelukkig zijn die onderdelen nog goed te krijgen. Maar dan moeten ze nog gemonteerd worden.
Voordat de versleten onderdelen bereikbaar zijn moet eerst de krukas uit het motorblok en dan moet de krukas gedemonteerd worden. Dat kan alleen met een hydraulische pers en dan valt hij in twee onderdelen uit elkaar. Nieuwe onderdelen er in en dan secuur werken zodat beide kruktappen exact in één lijn liggen want anders is de krukas hopeloos uit balans en trilt de motor verschrikkelijk.
Oliepomptest
Om problemen zoals hierboven met de krukas in de toekomst te voorkomen is het van belang dat de oliepomp van de Suzuki RV90 goed werkt. Die pomp smeert namelijk rechtstreeks de krukaslagers en spuit bij de carburateur wat olie in de inlaat om de zuiger te smeren.
De verleiding is groot om gewoon 2-takt benzine te tanken en het gedoe met de olie te laten voor wat het is, maar dan krijgt de krukas te weinig smering met het resultaat zoals hier boven op de foto. Voorwaarde is wel dat de oliepomp goed werkt.
Daarom is een testopstelling gemaakt om de opbrengst van de pomp te meten. Op de foto is te zien dat de pomp in een beugel aan de draaibank is gemonteerd en zo is mooi te zien of de oliepomp goed werkt.
Kickstarter defect
Eén van de problemen met de Suzuki RV90 was een defecte kickstarter. De eigenaar vertelde dat toen die eenmaal stuk ging er niets anders op zat om het motorfietsje steeds aan te duwen. Iets om aan te pakken dus.
Bij demontage van het motorblok en de versnellingsbak is ook het kickstartmechanisme uit elkaar gehaald. Zo op het eerste gezicht was er niets aan de hand, maar bij zo in de hand proberen bleek de vergrendeling soms niet te werken. Dan trap je dus voor niets.
De boosdoener was een metalen plaatje dat niet meer goed in een vertanding viel en daardoor niet meer naar één kant toe blokkeerde. Het nieuwe plaatje (links) ziet er bijna hetzelfde uit als het oude (rechts), maar wie goed kijkt ziet de vervorming aan de lip die roet in het eten gooide.
Work in progress
De Suzuki RV90 heeft de afgelopen maanden volop in de aandacht gestaan. Er is weer een rollend frame en bijna alle onderdelen zijn gemonteerd.
Het wachten is nog op het motorblok dat gedemonteerd ligt te wachten op onderdelen om de krukas te reviseren. Hoewel onderdelen goed verkrijgbaar zijn duurt de levering soms lang.
Inmiddels zijn wel de carterdelen gestraald en van een nieuwe verflaag voorzien. De cilinder is geboord en gehoond om de nieuwe zuiger met veren goed te laten passen.
Maar voorlopig laat deze tussenstand zien dat het de goede kant op gaat met de Suzuki RV90.
Electra op orde
Om de fun met deze minimotor niet te lang te onderbreken, waren er wat elektrische nood-maatregelen getroffen om de boel aan de gang te houden. Voor de showroomconditie waarin de Suzuki teruggebracht moet worden is dat geen optie. Dus de complete draadboom schoongemaakt en waar nodig van nieuwe stekkers en bedrading voorzien.
Het resultaat onder de buddyseat is een elektrische installatie zoals ooit door de fabriek aangebracht.
En het mooie is dat alles weer werkt! Het contactslot, de knipperlichten, remlicht en stadslicht. Nu nog zien dat de lichtspoel in het motorblok de accu goed bijlaadt en het dimlicht laat branden.
Sporen gewist
Alles wat hier op de foto te zien is heeft een behandeling gehad om weer nieuw te worden. Behalve de nieuwe band zijn alle overige onderdelen dezelfde als op een paar foto’s hieronder te zien zijn.
Nieuw chroom, oude bouten en moeren opnieuw verzinkt, het aluminium gestraald en de velgen zilvergrijs gepoedercoat. Een plaatje!
Stap voor stap
De Suzuki RV90 staat nog niet vooraan in de rij om volop aan gewerkt te worden. Dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt. Zoals op de foto te zien is zijn er al drie belangrijke stappen afgewerkt.
Het chroomwerk liet door de grote drukte bij de chromerij ruim tien weken op zich wachten. Maar het resultaat is prachtig. Al het chroomwerk ziet er beter dan nieuw uit. Dat zal straks de kers op de pudding zijn.
De gele delen zijn de spatborden en kunststof kappen. Alles gerepareerd en nieuw gespoten. Het achterspatbord heeft ter hoogte van het achterlicht een inzet stuk staal gekregen omdat roest het originele materiaal verteerd had.
De zwarte en zilvergrijze delen zijn de overige carrosseriedelen die van een laag poedercoating zijn voorzien. Beter dan nieuw.
De volgende stap is het frame waar nog iets aan gerepareerd moet worden. Zie de foto hieronder.
Knipperlichtbus
Zoals op één van de foto’s hieronder te zien is, ontbreekt er aan de linkerachterkant van het frame een ophangpunt voor een knipperlicht. Voordat het frame gepoedercoat kan worden moet dat eerst gerepareerd worden.
Stap één is dan om eerst het ontbrekende onderdeel op te zoeken. Dat is niet los leverbaar omdat het een integraal onderdeel is van het frame. Als je al een frame kunt vinden op een motorsloperij dan is het nog maar de vraag of je dan voor dat kleine busje niet een compleet frame moet kopen.
De beste oplossing is dan ook om het gewoon maar na te maken. En dat is gelukt. Een stukje stalen staf heeft op de draaibank de juiste vorm gekregen en de M10 fijne schroefdraad is er net als bij het origineel in aangebracht. Vast lassen en de rest van het frame nalopen en dan kan weer een stap gemaakt worden.
Exploded view
Inmiddels is de Suzuki RV90 gedemonteerd zoals hier op de exploded view foto te zien is.
Verschillende onderdelen zijn al bij de poedercoater geweest en de overige delen liggen bij de spuiter. Het chroom wordt onderhanden genomen door de verchromer en diverse onderdelen zijn al besteld waaronder een nagelnieuwe buddyseat die een blikvanger zal zijn op deze mini-bike.
De komende maanden gaan we volop aan de slag met de Suzuki. De vorderingen worden hier bijgehouden en via het Nieuwsgedeeldte van deze site worden alle nieuwtjes over de voortgang het eerst gemeld.
Minimotor met pit
Ook deze mini-motorfiets is er net als andere motoren die hier ter restauratie zijn (geweest) een met een verhaal. De eigenaar heeft de motor al van heel vroeger en wil hem weer in de oude staat hersteld hebben. Precies zoals hij in der tijd in de familie kwam. En daar gaan we voor zorgen.
De Suzuki RV90 is volgens de importeur nooit officieel in Nederland geleverd en hij kan er dan ook niets over zeggen. Om ons heen in België en Duitsland is deze mini-bike wel geleverd en gezien de Duitse typeplaatjes op dit exemplaar zal hij ooit via Duitsland geïmporteerd zijn.
Eind jaren zeventig waren deze mini-bikes populair. Naast Suzuki had ook Honda een model , de Honda Dax, die hier wel geïmporteerd werd en vaak in de pits op circuits gebruikt werd. In die periode werd ook de film On Any Sunday gemaakt waarin mini-bikes een rol spelen.
Bekijk de motorfilm: On any sunday
Rust roest
Zoals bij zoveel van de restauratieprojecten die hier binnenkomen is het onder het zadel van de Suzuki RV90 een lichte chaos. De 6 volts accu ontbreekt natuurlijk en de bedrading is hier en daar ‘gemodificeerd’. Er is al eens eerder aan de motor gesleuteld want de kleuren zijn niet meer origineel. Vanuit de fabriek heeft deze Suzuki witte spatborden, is de kunststof zijkap geel en dat is ook de kleur van de kunststof sierplaat over de voorste framebuis. Het hippe kleurenverloop van geel naar rood is later aangebracht. Straks zal alles geel worden zoals de eigenaar dat graag wil.
Scheef maar solide
Scheef, krom, geroest en omgebouwd. Maar wel nagenoeg compleet. Het is een prachtig project om deze mini-bike weer in oude glorie te gaan herstellen.
De komende maanden zal via het NieuwsBlog de vorderingen van het werk gemeld worden. Neem een gratis abonnement op de nieuwsbrief en u blijft op de hoogte!
Kan iemand mij een adresje geven waar ik banden voor de RV90 kan kopen?
hoi , ik heb precies dezelfde rv 90 ,hij is nu bijna klaar , alleen het opnieuw bijvullen van de voorvork lukt niet, ik heb de poot rechtop gezet en probeer via de bovenkant olie bij te vullen , het zakt in het begin een klein beetje en daarna niet meer, wat doe ik fout?
alvast dank.
Hallo, mijn naam is Dési, en heb lang gezocht naar mijn mototje dat ik in de jaren eind 1970 begin 1980 gehad heb. Eerst dacht ik dat het een Kawasaki of Yamaha was maar uiteindelijk kwam ik de Susuki RV90 tegen. Maar of ik nu een RV 90 of een RV 50 had dat weet ik geen 100% meer. Wel weet ik nog dat de kleur Donker Metalic groen was en dat er Voor en achter van die dikke banden zaten, wat er mischien op wijst dat het een RV90 was. Heb het mototje niet lang gehouden ( was toen nog splinternieuw) want heb het geruild voor een Ford Mustang 2, stom vind ik nu maar ja als je jong bent doe je domme dingen. De Mustang was een bijgewerkte versie, gaten opgevuld met krantenpapier en zo overspoten.
Groeten van Dési
Hoe dan?, schitterend!
Ik heb er een nieuwe superheld bij, super mooi gedaan!
Had een paar jaar geleden er ook 1 gekocht, maar weer verkocht helaas, zal niet weten hoe en waar ik beginnen moest..
Keep on the good work 🙂
Hoi André,
zo’n 30 jaar geleden heeft een vriendin van de motorclub (MC Royal in Delft) ooit een RV90 gehad. Daar heb ik een weekje mee mogen rijden. Leuk ding! Minder leuk was dat ik er een keer mee gevallen ben (oeps) maar de schade bleef beperkt tot wat krasjes op de uitlaat en een krom knipperlichtje.
De elektra van haar RV90 gaf nogal wat problemen, maar na hulp van de importeur (destijds Nimag BV) hadden wij na wat heen-en-weer bellen beschikking over het juiste schema. Aan de hand van dit schema hebben wij de elektra weer werkend gekregen. Dit schema had ik afgelopen week per toeval in mijn handen. 🙂
Knappe restauratie en veel succes met het vinden van de ontbrekende onderdelen. Gelukkig is er tegenwoordig internet, dat was er 30 jaar geleden niet.
Met vriendelijke groet,
Niek Hoogendoorn
Niek hoogendoorn, bestaat MC royal delft nog ?
Beste André,
Dank voor de reactie. Die accubak heb ik helaas niet liggen. Maar er staat er wel een op Ebay.
https://www.ebay.com/itm/1972-SUZUKI-RV-90-Tracker-Battery-Box-Assembly/283860656748?hash=item421769e26c:g:A7YAAOSwJ1JeoMfY
Misschien kun je daar iets mee?
Heel erg mooi gerestaureerd. Ik heb er ook een met nagenoeg hetzelfde kenteken. de mijne heeft op het einde 87 ipv 78. Die van mij heeft nog geen 2000 km gelopen. En is in hele mooie staat. Alleen mis ik de bak waar de accu in moet staan. Hebt u die toevallig een liggen. Ik heb het hele internet al afgespeurd maar kan er nergens een vinden.