De Suzuki TS50 restauratie was door de eigenaar al als project gestart. Er was te weinig tijd om de restauratie af te maken en dus werd een oplossing gezocht. Hier konden we de Suzuki brommer afbouwen. De eigenaar had inmiddels het achterspatbord en de tank in een originele kleur laten spuiten. Ook had hij in de loop van de tijd dozen vol met nieuwe onderdelen verzameld. Dus het project oppakken en de Suzuki restaureren naar nieuwstaat!
Suzuki TS50 gestrand project
De Suzuki TS50 heeft sterke overeenkomsten met eerder hier gerestaureerde Suzuki modellen uit dezelfde tijd. Zo hebben we hier al eerder een Suzuki RV50 en een Suzuki RV90 gerestaureerd. Ook deze Suzuki rijdt op normale benzine en heeft een separate olietank voor het CCI (Crankcase Cylinder Injection) smeersysteem. Daarmee wordt via een oliepomp direct olie in de cilinder en het big-end lager van de krukas gespoten. Er hoeft dus geen mengsmering benzine in. Sterker nog; bij gebruik van die benzine krijgt de krukas te weinig smering en draait het big-end lager op den duur stuk.
Lees hier meer over de historie van de Suzuki TS50.
Kijk onder aan deze pagina hoe de Suzuki TS50 arriveerde en wat er mee gebeurd is.
Het eindresultaat
TS50 laatste ronde
De opbouw is zo goed als afgerond. Het is een kwestie van afvullen met olie, afstellen en alle functies controleren. Dan is het starten en wegrijden.
Een Suzuki restaureren is dankbaar werk.
Oversized achterlicht
Het achterlicht op deze Suzuki TS50 lijkt niet alleen op de foto te groot, het is eigenlijk overbemeten voor deze brommer.
Het is een typisch Suzuki achterlicht dat ook op motorfietsen wordt gebruikt. Zoals bijvoorbeeld op de Suzuki GT 750.
TS50 krijgt vorm
De voorvork is geassembleerd en in het frame gemonteerd. Het voorspatbord is origineel en werd alleen uitgedeukt en weer opnieuw verchroomd.
Het 49cc 2-takt motorblokje is in uitgeklede vorm alvast in het frame gemonteerd. De rest van de onderdelen komen er later op.
Klaar voor montage
De remankerplaten zijn nat gestraald. Ze krijgen daardoor weer de matte glans die ze ook hadden toen ze nieuw waren. De remschoenen zijn nog prima. Goed schoonmaken en licht opschuren maakt ze klaar voor montage.
De schokbrekers van de Suzuki TS50 zijn ook uit elkaar geweest om de spiraalveren te laten poedercoaten. De bevestigingsogen, die van aluminium zijn, werden nat gestraald en zien er weer nieuw uit.
Alles klaar voor montage aan het frame.
Nog bruikbaar
Het achterkettingwiel is nog zo goed als nieuw. Die gaan we schoonmaken en weer gebruiken. De speciale bouten worden opnieuw verzinkt en de borgplaten worden vernieuwd.
De carterdelen zijn gestraald en deels gespoten. Dat ziet er weer precies zo uit als toen de Suzuki TS50 de fabriek verliet.
TS50 onderdelen
Het verzamelen van onderdelen die klaar zijn voor montage is begonnen. De framedelen zijn terug van de poedercoater en de carterdelen zijn gestraald en deels gespoten.
De overige aluminiumdelen zijn nat gestraald en de stuurschakelaars zijn compleet gedemonteerd, schoongemaakt en weer opgebouwd.
Motorblok is prima
Het 49cc motorblok van de Suzuki TS50 blijkt na opening van het carter er nog heel goed uit te zien.
Alles is mooi schoon en onbeschadigd. Het is een kwestie van alles netjes demonteren om de carterdelen te stralen. Daarna met nieuwe pakkingen en oliekeerringen alles weer zorgvuldig assembleren.
Klaar voor het zwart
Zoals altijd even een foto van alle onderdelen die naar de poedercoater gaan. Alles wordt zwart of matzwart.
De zadelbodemplaat was flink aan reparatie toe. Water dat door het zadeldek was gelekt had
de rand weggeroest. Over de hele lengte is de rand verstevigd met nieuw staalplaat zodat er weer een zadeldek aan bevestigd kan worden
Custom middenbok
De eigenaar had al geconstateerd dat de middenstandaard die hij bij de brommer had van een ander type kwam en eigenlijk te kort was. Het achterwiel kwamniet van de grond.
Voor dit model kon hij geen standaard krijgen dus is er hier een op maat gemaakt. Natuurlijk precies zo als het origineel.
Werk aan de winkel
De Suzuki TS50 kwam hier als gestrand project. De eigenaar had al andere restauraties lopen en kwam niet aan deze 49cc brommer toe. inmiddels had hij wel al dozen vol met onderdelen verzameld en de lakdelen laten spuiten. Een kwestie van afbouwen en de puntjes op de i zetten.
Beste, Wat is de prijs voor Suzuki TS 50 ?
Mvg Olivier
Was dit een Belgische ts50k aangezien er geen trappers opstaan. Gr. Kris
Is deze te koop ? Ik had juist dezelfde toen ik 16 was . Die koste toen 24000 franc
Waar kan ik er nog 1 vinden ? Gr. Kris
Kris,ik heb er nog 1 staan
Hey franky 👋thanks voor uw reactie i.v.m.suzuki ts 50 k. Woon jij in temse dan kan ik wel eens langskomen. Je mag me ook via watsapp foto’s doorsturen .alvast bedankt voor de moeite gr. Kris 0496 05 56 66
Hebt u ts 50 te koop ?
mvg
w
Prachtig mooi gerestoreerde suzuki ts50 ik zou hier eerder spreken over kunst. Knap werk goed gedaan doe zo verder. Heel veel respect. Gr. Kris 0496 05 56 66