Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina

Suzuki TS50 is een zeldzaamheid

Suzuki TS50 na totale restauratieDe Suzuki TS50 restauratie was door de eigenaar al als project gestart. Er was te weinig tijd om de restauratie af te maken en dus werd een oplossing gezocht. Hier konden we de Suzuki brommer afbouwen. De eigenaar had inmiddels het achterspatbord en de tank in een originele kleur laten spuiten. Ook had hij in de loop van de tijd dozen vol met nieuwe onderdelen verzameld. Dus het project oppakken en de Suzuki restaureren naar nieuwstaat!

Suzuki TS50 gestrand project

De Suzuki TS50 heeft sterke overeenkomsten met eerder hier gerestaureerde Suzuki modellen uit dezelfde tijd. Zo hebben we hier al eerder een Suzuki RV50 en een Suzuki RV90 gerestaureerd. Ook deze Suzuki rijdt op normale benzine en heeft een separate olietank voor het CCI (Crankcase Cylinder Injection) smeersysteem. Daarmee wordt via een oliepomp direct olie in de cilinder en het big-end lager van de krukas gespoten. Er hoeft dus geen mengsmering benzine in. Sterker nog; bij gebruik van die benzine krijgt de krukas te weinig smering en draait het big-end lager op den duur stuk. 

Lees hier meer over de historie van de Suzuki TS50.

Kijk onder aan deze pagina hoe de Suzuki TS50 arriveerde en wat er mee gebeurd is. 


Het eindresultaat

De Suzuki TS50 staat er weer perfect bij


Dashboard en nieuwe kilometerteller


Opnieuw verchroomde bagagedrager


Ook onder de buddyseat van de Suzuki TS50 is alles weer nieuw


Rechter stuurschakelaar


Linker stuurschakelaar


Suzuki TS50 zijaanzicht


Suzuki TS50 op de jiffy zijstandaard


De deksel van de carburateur is mat zwart


Het oude spatbord is uitgedeukt en opnieuw verchroomd


Van gestrand project naar compleet gerestaureerd


De laatste hand wordt aan de restauratie van de Suzuki TS50 gelegd

TS50 laatste ronde

De opbouw is zo goed als afgerond. Het is een kwestie van afvullen met olie, afstellen en alle functies controleren. Dan is het starten en wegrijden.

Een Suzuki restaureren is dankbaar werk.


De Suzuki TS50 heeft motorfiets achterlicht

Oversized achterlicht

Het achterlicht op deze Suzuki TS50 lijkt niet alleen op de foto te groot, het is eigenlijk overbemeten voor deze brommer.  

Het is een typisch Suzuki achterlicht dat ook op motorfietsen wordt gebruikt. Zoals bijvoorbeeld op de Suzuki GT 750


De opbouw van de Suzuki TS50 is gestart

TS50 krijgt vorm

De voorvork is geassembleerd en in het frame gemonteerd. Het voorspatbord is origineel en werd alleen uitgedeukt en weer opnieuw verchroomd.

Het 49cc 2-takt motorblokje is in uitgeklede vorm alvast in het frame gemonteerd. De rest van de onderdelen komen er later op.


De oude Suzuki onderdelen zijn nieuw leven ingeblazen

Klaar voor montage

De remankerplaten zijn nat gestraald. Ze krijgen daardoor weer de matte glans die ze ook hadden toen ze nieuw waren. De remschoenen zijn nog prima. Goed schoonmaken en licht opschuren maakt ze klaar voor montage. 

De schokbrekers van de Suzuki TS50 zijn ook uit elkaar geweest om de spiraalveren te laten poedercoaten. De bevestigingsogen, die van aluminium zijn, werden nat gestraald en zien er weer nieuw uit. 

Alles klaar voor montage aan het frame.


Nog bruikbaar

Het achterkettingwiel is nog zo goed als nieuw. Die gaan we schoonmaken en weer gebruiken. De speciale bouten worden opnieuw verzinkt en de borgplaten worden vernieuwd. 
De carterdelen zijn gestraald en deels gespoten. Dat ziet er weer precies zo uit als toen de Suzuki TS50 de fabriek verliet.
Suzuki TS50 achterkettingwiel is nog prima
Suzuki TS50 carterdelen gestraald en deels gespoten

Oude Suzuki TS50 onderdelen met nieuwe glans

TS50 onderdelen

Het verzamelen van onderdelen die klaar zijn voor montage is begonnen. De framedelen zijn terug van de poedercoater en de carterdelen zijn gestraald en deels gespoten. 

De overige aluminiumdelen zijn nat gestraald en de stuurschakelaars zijn compleet gedemonteerd, schoongemaakt en weer opgebouwd.


Suzuki TS50 motorblok in prima staat

Motorblok is prima 

Het 49cc motorblok van de Suzuki TS50 blijkt na opening van het carter er nog heel goed uit te zien.

Alles is mooi schoon en onbeschadigd. Het is een kwestie van alles netjes demonteren om de carterdelen te stralen. Daarna met nieuwe pakkingen en oliekeerringen alles weer zorgvuldig assembleren. 


Suzuki TS50 onderdelen klaar voor de poedercoater

Klaar voor het zwart

Zoals altijd even een foto van alle onderdelen die naar de poedercoater gaan. Alles wordt zwart of matzwart. 

De zadelbodemplaat was flink aan reparatie toe. Water dat door het zadeldek was gelekt had
de rand weggeroest. Over de hele lengte is de rand verstevigd met nieuw staalplaat zodat er weer een zadeldek aan bevestigd kan worden


De middenstandaard is op maat gemaakt

Custom middenbok

De eigenaar had al geconstateerd dat de middenstandaard die hij bij de brommer had van een ander type kwam en eigenlijk te kort was. Het achterwiel kwamniet van de grond. 

Voor dit model kon hij geen standaard krijgen dus is er hier een op maat gemaakt. Natuurlijk precies zo als het origineel.  


De demontage van de Suzuki TS50 is gestart

Werk aan de winkel

De Suzuki TS50 kwam hier als gestrand project. De eigenaar had al andere restauraties lopen en kwam niet aan deze 49cc brommer toe. inmiddels had hij wel al dozen vol met onderdelen verzameld en de lakdelen laten spuiten. Een kwestie van afbouwen en de puntjes op de i zetten.


De Suzuki TS50 als gestrand project


De Suzuki TS50 als gestrand project


Geef een reactie

Lees de privacyregels