Terug naar huis
Het Triumph Bonneville T140 afbouwproject is ruim voor de deadline opgeleverd. De kruiwagen vol onderdelen die aan het begin van het project is aangeleverd is gereduceerd tot een kartonnen doos en twee twee kunststof bakjes met overgebleven spullen.
Maar hij is weer thuis en na de lange stilstand is hij nog wat stijfjes in de benen. Er zullen ongetwijfeld nog wat kleinigheden naar boven komen maar het is een fantastische motorfiets om wat aan te sleutelen.
Het nieuwsbericht van de oplevering is hier te lezen.
Eigen gezicht
De Triumph T140 heeft een eigenzinnig uiterlijk gekregen.
Custom zijkappen
De geschiedenis van de half afgebouwde Triumph T140 is bekend en wat de helaas overleden eigenaar in gedachten had is voor een deel af te leiden uit de ingeslagen weg en de aangeschafte onderdelen. Toch zijn er altijd ‘gaten’ die gevuld moeten worden. Eén van die gaten zijn de zijkapjes die de accu afschermen en de elektra verbergen.
De luchtfilters waren al vervangen door filters die veel beter bij het karakter van deze motorfiets passen. Nadeel was dat de originele kunststof kappen niet meer pasten. Een oplossing was gevonden door van twee onderdelen één kapje te maken. Maar daarbij miste er nog iets.
Ter completering is gekozen voor een dikke aluminium afdekplaat waarop de originele, maar aangepaste Bonneville 750 emblemen samen met de Union Jack vlag zijn aangebracht. Het geborstelde aluminium is in de blanke lak gespoten zodat het uiterlijk netjes blijft.
Nieuwe draadboom
Eén van de onderdelen die volledig op deze motorfiets ontbraken was een complete draadboom. Gelukkig zijn die volop te koop in wisselende kwaliteit. Hier is gekozen voor een hoogwaardige en dus betrouwbare draadboom.
Helaas is een ‘complete’ draadboom nooit helemaal compleet. Alle bedrading naar de stuurschakelaars en het achterlicht zit er niet bij en die moet dus zelf gemaakt worden. Geen probleem natuurlijk maar dat zorgt er wel voor dat er het nodige uitzoekwerk moet gebeuren. Vandaar de labeltjes aan de draden.
De knipperlichten zijn niet de originele. De Lucas indicators zijn heel opvallend en passen niet bij het karakter van deze motorfiets. Dat had de oorspronkelijke eigenaar ook bedacht, want deze vervangingsknipperlichten zaten al in de doos. Enige aanpassing is een zelf gedraaid kunststofbusje om ze net iets verder van het koplamphuis te laten uitsteken.
Uitlaten met werk
De Triumph Bonneville T140 in dit project is een samenraapsel van onderdelen. Een standaard uitlaat past dan ook niet, maar dat maakt het leuk en uitdagend. Door de kromming van de bochten die de dempers (nou ja, dempers, deze megafoons zijn luid) licht omhoog buigen, was het onmogelijk het originele rempedaal te gebruiken. Het liep namelijk vast op de uitlaatbocht.
Ook hier een custom oplossing. Rempedaal afgezaagd, de as afdraaien en er een verlengbus overheen zetten. De resten van het rempedaal weer vast lassen, in vorm buigen en het probleem is opgelost.
Bijna opgelost. De kickstarter liep niet mooi vrij van de demper dus kwam de hydraulische pers er aan te pas om daar de juiste kromming in te buigen.
Tellers in custom style
De standaard bevestiging van de kilometer- en toerenteller zijn nogal lomp. Dat vond ook de bedenker van deze motorfiets en dus was hij alvast begonnen met het zelf maken van een tellerplaat.
Die plaat is hier licht aangepast en voorzien van controlelampjes. Daarna is het aluminium geborsteld en in de blanke lak gespoten. Een prachtig geheel met de rest van de motorfiets.
Een kruiwagen vol
Uit een erfenis kwam een schuur vol spullen en een half afgebouwde Triumph Bonneville T140. Degene die de nalatenschap heeft ontvangen wil in de geest van de oorspronkelijke eigenaar de Triumph laten afbouwen. Geen complete restauratie of het terugbrengen in nieuwstaat, maar een voortzetting van een ingeslagen weg. Gelukkig is er al een stevige basis gelegd door de vorige eigenaar en geeft ook de ruime onderdelen voorraad een beeld welk uiteindelijke doel hij voor ogen had. We gaan er alles an doen om dat plaatje compleet te maken.
Uiteindelijk zal deze custom Triumph met de huidige eigenaar, die af en te zijn Harley Davidson zal verruilen voor de T140 Bonneville, over de bochtige wegen en rivierdijken weer zijn prachtige geluid laten horen.
Britse staande twin
Het Triumph Bonneville T140 motorblok meet 750cc. Het is een doorontwikkeling van het 650cc T120 blok en is van 1973 tot 1983 door Triumph zelf gebouwd. Nadat de fabriek failliet ging zijn de blokken onder licentie door Les Harris tussen 1985 en 1988 gebouwd in Devon (UK). Ze zijn ook bekend als ‘Harris’of ‘Devon’ motoren. Het motorblok hier heeft al een versnellingspook aan de linkerkant en dat geeft aan dat het blok van na 1975 is. Ook de schijfrem achter geeft dat aan. Schijven voor werden al eerder toegepast.
De Bonneville naam vindt zijn oorsprong in de racesuccessen die de Texaanse racer Johnny Allen in de jaren 50 op de Bonneville zoutvlakten in Utah (VS) wist te bereiken.
Wie veel meer over de Triumph T140 Bonneville wil lezen kan hier terecht.
Prachtig werk..heb zelf n unclu bunt 140 maar heb problemen met motorblok..zou ik ns lang kunnen komen?