Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Algemeen

Triumph TRW500 met pensioen

Triumph TRW500 koplampDe Triumph TRW 500 heeft de werkplaats definitief verlaten. Een transportbedrijf dat regelmatig tussen Portugal en Nederland heen en weer pendelt, kwam op een zaterdagochtend met een grote oplegger de kleine Triumph halen. Daarvoor was een speciaal motortransportframe meegenomen waar de motorfiets superstabiel op werd vastgesnoerd om vervolgens op een palletwagen diep in de oplegger te verdwijnen.

Daarmee kwam een eind aan een restauratie waarin met respect voor de ouderdom en het patina aan de oude legermotor is gewerkt. Eigenlijk is de Triumph TRW 500 alleen technisch in topconditie gebracht en voorzichtig opgepoetst. Alles om het originele uiterlijk zo goed mogelijk te bewaren.

Inmiddels is hij bij zijn eigenaar in Portugal gearriveerd en die heeft met de Triumph al de nodige indruk gemaakt. Toch waren er wel wat hobbels op de weg naar dit eindresultaat.

Alles lijkt ok

De Triumph TRW 500 heeft hier om verschillende redenen lang in de werkplaats gestaan. Maar uiteindelijk is dan het moment daar dat alles goed lijkt te functioneren en moet er in de praktijk getest worden of dat ook echt zo is. Want dat blijkt altijd weer anders uit te pakken. Starten & lopen in de werkplaats is nog geen garantie dat alles ook écht Triumph TRW500 rechterzijdegoed en betrouwbaar werkt. Dat bleek ook nu het geval.

Testrit met de Triumph TRW 500

De testritten hebben veel meer tijd in beslag genomen dan gepland. Telkens bleek er nieuw oud zeer naar boven te komen. Tijdens de eerste rit bleek dat de wegligging van de Triumph bijna gevaarlijk slecht was. De oude banden, die nog voldoende profiel hadden, bleken de Triumph TRW500 met oude bandenlange stilstand niet te hebben overleefd. Niet meer rond en hard geworden maakten ze ongeschikt voor gebruik. Nieuwe gemonteerd dus. Verder bleek de voorvork al eens gerepareerd maar dat was niet helemaal goed gegaan. Resultaat: slechte demping en hakkerige werking. Reparatie dus.

Meer proefrijden

Bij de volgende proefritten bleek het rijwielgedeelte nu in orde, maar gooiden problemen met de ontsteking roet in het eten. Er zijn met wisselend succes veel tussenoplossingen uitgeprobeerd die uiteindelijk toch niet het gewenste resultaat gaven. Als definitieve oplossing is een compleet nieuwe ontsteking opgespoord en gemonteerd. Problemen verholpen!

Na enkele andere ‘verrassingen’ opgelost te hebben bleek een rit van meer dan 100 km geen enkel probleem en nodigde de nu prima sturende Triumph TRW 500 zelfs uit tot sportief rijden. Het is een heerlijke motorfiets die met z’n soepel stampende tweecilindertje volop aandacht krijgt van de mensen langs de weg.

Uiteindelijk heeft de Triumph TRW500 heeft hier vrienden gemaakt! Maar nu is het tijd gekomen voor permanent verlof. Geniet van een prachtig pensioen in de zon!

Extra info Triumph TRW 500

En niet alleen werd de Triumph TRW500 door het leger gebruikt. In de Look At Life documentaire Horse-power Riders die in 1960 gemaakt is zien we een stuntteam aan het werk dat gebruik maakt van deze motorfiets in burger uitvoering.

Bekijk het hele project en de voor en na foto’s hier op de restauratiepagina.

 

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Nieuws, Restauratienieuws met de tags . Bookmark de permalink.

2 reacties op Triumph TRW500 met pensioen

  1. Jan Dol schreef:

    Wij zijn inmiddels dik 2.5 jaar verder en ik sprak toevallig de eigenaar en vroeg hem enthousiast naar de Triumph.
    Met de Triumph gaat het goed, want die staat keurig in zijn grote garage, maar de eigenaar zelf heet inmiddels wat medische problemen, die voor hem een beletsel vormen om de motor te berijden. Alleen het starten al is voor hem een onmogelijke opgave geworden.
    Daar kan ik wel inkomen, want het aantrappen van zo’n machine is geen sinecure en kan zorgen voor een pijnlijke terugklap
    Jammer voor mens en machine!

  2. Jan Dol schreef:

    Het was vandaag woensdag (biking day) dus hebben wij in Portugal ook kennis kunnen nemen over het rijden van deze Triumph.
    Wim, die in de buurt woont van de eigenaar Wiro Bakker, merkte op dat hij de 2-cylinder had horen lopen en dat hij klonk als nieuw.
    Ik heb van hem begrepen dat ook Wiro er al de nodige kms mee heeft gereden en tevreden is.
    Goed te horen dat CBG ook hier weer een goed product heeft afgeleverd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels

%d bloggers liken dit: