Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Conservering

Triumph TRW500 – Bouwjaar 1964

Triumph TRW500 is klaar voor tweede leven

Klaar voor pensioen

De Triumph TRW500 heeft de werkplaats definitief verlaten. Een transportbedrijf dat regelmatig tussen Portugal en Nederland heen en weer pendelt, kwam op een zaterdagochtend met een grote oplegger de kleine Triumph halen. Daarvoor was een speciaal motortransportframe meegenomen waar de motorfiets superstabiel op werd vastgesnoerd om vervolgens op een palletwagen diep in de oplegger te verdwijnen.

Daarmee kwam een eind aan een restauratie waarin met respect voor de ouderdom en het patina aan de oude legermotor is gewerkt. Eigenlijk is hij alleen technisch in topconditie gebracht en voorzichtig opgepoetst. Alles om het originele uiterlijk zo goed mogelijk te bewaren.

Inmiddels is hij bij zijn eigenaar in Portugal gearriveerd en die heeft met de Triumph al de nodige indruk gemaakt.

Geniet van een prachtig pensioen in de zon!

Naar de start van de restauratie


Triumph TRW 500 heeft vele testkilometers gereden

Testritten geslaagd!

De testritten hebben veel meer tijd in beslag genomen dan gepland. Telkens bleek er nieuw oud zeer naar boven te komen. Tijdens de eerste rit bleek dat de wegligging van de Tiumph bijna gevaarlijk slecht was. De oude banden, die nog voldoende profiel hadden, bleken de lange stilstand niet te hebben overleefd. Niet meer rond en hard geworden maakten ze ongeschikt voor gebruik. Nieuwe gemonteerd dus. Verder bleek de voorvork al eens gerepareerd maar dat was niet helemaal goed gegaan. Resultaat: slechte demping en hakkerige werking. Reparatie dus.

Volgende proefritten brachten problemen met de ontsteking aan het licht. Na vele tussenoplossingen te hebben geprobeerd is er uiteindelijk een nieuwe ontsteking opgespoord en gemonteerd. Problemen verholpen!

Na enkele andere problemen opgelost te hebben bleek een rit van meer dan 100km geen enkel probleem en nodigde de nu prima wegligging zelfs uit tot sportief rijden.

De Triumph TRW500 heeft hier vrienden gemaakt!.


Het Triumph TRW500 motorblok in volle glorie

Volgende stap: proefrit

De volgende stap voor de Triumph TRW500 is een proefrit. Maar die laat nog even op zich wachten in verband met de winterse omstandigheden en de hoeveelheid strooizout op de weg.

Alles is gecontroleerd, verbeterd en gemonteerd. De elektrische installatie is weer op orde gebracht en alle lampen zijn vernieuwd. De bedienindskabels zijn speciaal op maat gemaakt wegens de slechte verkrijgbaarheid van de originele kabels.

Het wachten is op beter weer zodat de eventuele kinderziektes verholpen kunnen worden en deze motorfiets op transport kan naar zijn Portugese eigenaar.


Foto’s voor en na

Geen totale restauratie maar technische in orde maken en stevig poetswerk


Triumph TRW500 cilinderblok gespoten en de kleppen geslepen

Cilinders weer zwart

Altijd weer een bijzonder gezicht zo’n zijklepper. Dit voor-oorlogse ontwerp heeft het op deze motorfiets tot ver na de oorlog volgehouden. Deze Triumph TRW500 is één van de laatsten die in 1964 aan het Britse leger geleverd werd. In die periode waren kopkleppers al volop in zwang.

Net als bij de overige onderdelen van deze motorfiets zijn de kleppen nog in prima staat. De klepgeleiders zijn bijna spelingvrij en de veren nog in nieuwstaat. De kleppen zijn vers in hun zitting geslepen en het 500cc cilinderblokje is gestraald en in de speciale cilinderlak gespoten.

Aardig detail zijn de klepspelingstellers die als tandwieltjes onder veerspanning hun afstelling houden. Afstellen van de klepspeling is dus een klikje naar links of naar rechts draaien. Mooi systeem!


Eén zuiger schoon, de andere moet nog

Zuigers weer fris

Op de zuigers een lichte koolaanslag en wat oude vervuiling. Niets verontrustends, dus schoonmaken en weer monteren. De passingen zijn nog prima. De zuigerveren passen strak in de zuigergroeven en de slotspeling is binnen de toleranties.

Geen speling op de big-end lagers en in het top-end. De krukaslagers zijn ook geruisloos en spelingvrij.


De Triumph TRW500 dynamospoelen dik in het vet

Schoonmaak

Veel tijd gaat er altijd zitten in het schoonmaken van de onderdelen. Maar dat geeft meteen de mogelijkheid om alles grondig te inspecteren.

De spoelen zien er na de schoonmaak nog prima uit en lijken niet doorgebrand te zijn.

Als de deksel straks weer terug is en het aluminium ziet er weer als nieuw uit, dan is het weer de blikvanger van het motorblok.


In de primaire kettingkast is alles nog nagegoeg nieuw

Bijna nieuw

Nadat de primaire ketting deksel was losgeschroefd kwam dit te voorschijn. Alles ziet er nog prachtig uit. Dat kan ook bijna niet anders bij deze lage kilometerstand. De ketting heeft weinig speling en is nog erg goed. De koppeling is als nieuw en de magneten van de dynamo zijn nog erg sterk. Schoonmaken, ketting op spanning brengen en het deksel dat nu eerst nog natgestraald wordt weer monteren.


Afgebroken koelribben bij een eerdere reparatiepoging

Mislukt

Kennelijk is er in het verleden als eens eerder aan deze Triumph TRW500 gesleuteld. Helaas met treurig resultaat. Met veel geweld is geprobeerd om de cilinderkop van het blok te scheiden. daarbij zijn aan beide zijden stukken van de gietijzeren koelribben gebroken. Onherstelbare schade.
Dat het slechts een poging was blijkt wel uit het feit dat de sporen van de ‘mishandeling’ nog op de koperen koppakking te zien zijn. Omdat de kop er niet af ging is de oude pakking blijven zitten. Nu ging de cilinderkop er wel af. Veel geduld, lichte druk en veel kruipolie om de verroeste stalen tapeinden door de aluminium te geleiden.


Triumph TRW500 motorblok open voor inspectie

Motorblok open

Het is zo ver: de Triumph TRW500 is aan de beurt. Het motorblok is geopend om alles te inspecteren. Alle carterdeksels zijn gedemonteerd en het cilinderblok en de kop zijn verwijderd. Het eerste dat opvalt is de gave staat van de binnenkant van het blok. Alles ziet er werkelijk nog nieuw uit.

De carterdeksels worden natgestraald voor een natuurlijke uitstraling van het aluminium. De overige onderdelen worden geïnspecteerd en schoongemaakt.


De nieuwe Triumph TRW500 tassen zijn 100% nauwkeurige reproducties

Britse tassen uit de VS

Heel karakteristiek voor deze Triumph TRW500 zijn de ordonnace tassen die op de aangepaste bagagedrager zitten. Toen deze motorfiets in het leger diende, werden deze tassen gebruikt om documenten en kleine voorwerpen in een soort koeriersdienst snel van de ene naar de andere plaats te vervoeren. Deze tassen waren op alle ‘dienstfietsen’ op dezelfde manier uitgevoerd. Helaas was op deze Triumph TRW500 maar één tas in zeer slechte staat aanwezig. Omdat ze zo karakteristiek zijn voor dit type motorfiets, wilde de eigenaar graag weer een complete en originele set.

Ongetwijfeld liggen er nog ergens in een legerdepot meerdere exemplaren, maar zelfs tijdens diverse zoektochten op Engelse beurzen werden geen bruikbare exemplaren gevonden. Uiteindelijk werd in de VS een prachtige set op de kop getikt.


Nieuwe TRW500 tassen uit de VS

Nauwkeurig nieuw

Eigenlijk bizar dat je in het land van herkomst niet gemakkelijk een set van deze tassen kunt krijgen. Ook, er was iemand in Engeland die ze wel op bestelling wilde maken, maar dat duurde wel even en was ook zeker geen koopje. Nog vreemder wordt het als je bedenkt dat deze tassen niet alleen op de Triumph TRW500 werden gebruikt, maar ook op de BSA’s en Nortons die voor het leger werden geleverd. 

Des te meer is het verrassend dat een complete tassenset, die eigenlijk door het leven gaat als ‘panniers’ inclusief ‘Y-straps’, in de Verenigde Staten wordt aangeboden. En als de set dan hier in de werkplaats arriveert en naast de restanten van de tas die bij de motorfiets zat wordt gelegd, blijken ze fantastisch met het origineel overeen te komen. De pasvorm is perfect en alles klopt tot in detail. Heel nauwkeurig.


De Triumph TRW500 wordt niet gerestaureerd maar gerespecteerd en technisch in orde gemaakt

‘Save me, help me!’

Deze Triumph TRW500 stond al geruime tijd in een garage en er was al eens een poging tot restauratie ondernomen. Maar daar houdt het mee op. Uiteindelijk is er besloten dat de motorfiets naar Classic Bike Garage moest komen om verder afgemaakt te worden. Geen probleem natuurlijk en al helemaal niet omdat er geen haast was om het project af te maken.

Uiteindelijk is er door de eigenaar besloten dat er geen complete restauratie uitgevoerd moet worden, maar dat de motor zowel optisch als mechanisch weer in topstaat gebracht moet worden. Alles met respect voor zoals hij er nu uitziet. Dus niet overspuiten of andere verfraaiende werkzaamheden uitvoeren, maar gewoon maximaal oppoetsen en mechanisch weer in betrouwbare staat terug brengen. Geen probleem voor deze na-oorlogse Triumph TRW500 die na het van de band lopen in 1964 slechts 1445 mijl heeft gereden


De Triumph TRW500 is gelukkig compleet

Triumph TRW500 parts

Alle onderdelen die bij een eerdere start van een restauratie al gekocht of gedemonteerd waren, werden keurig bewaard. Compleet en vooral in originele staat. Heerlijk om een dergelijke motorfiets weer in rijdende staat terug te brengen.


Gatenkaas

Prachtig om de tijdsgeest op zo’n gehavende machine te kunnen aflezen. Wel een gatenkaas omdat diverse onderdelen gedemonteerd zijn. We gaan de Triumph met respect voor zijn leeftijd en ervaring weer keurig op de weg brengen.
De TRW500 elektra moet flink worden nagezien
Originele TRW500 zadel is er los bij

Pokdalig

Lang in opslag staan laat zo zijn sporen na. Door vocht en stof ontstaan er op de gekste plekken oxidaties die voorzichtig verwijderd worden zonder het patina te verwijderen.
De leeftijd van deze motorfiets wordt niet gecamoufleerd.
Halve naven waren in 1964 al gedateerd
Poetsen en schoonmaken is het devies

Triumph TRW500 nrs

Iedereen die op zoek is naar authenticiteit en historie is gek op zogeheten ‘matching numbers’. Dat wil zeggen dat het motorblok en frame dezelfde nummers hebben zoals de motorfiets ooit de fabriek heeft verlaten. Dat is hier ook het geval.
Iets om zuinig op te zijn.
Vooral veel poetswerk
Typeplaatje geeft 1964 aan. Ongeveer laatste bouwjaar.

Prachtig patina. Voorzichtig schoonmaken.
Koplamp is gedemonteerd maar is wel aanwezig

Klassieke Britse lijnen
Nog geen uitlaat, maar een nieuwe ligt te wachten

Het 500cc motorblok heeft een separate olietank
Bagagerekken voor canvas ordonancetassen

Mooi klassiek motorblok. Van de accu ontbreekt elk spoor.
Compleet met een doos losse onderdelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels