Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Restauratie

Vespa 150 GL uit Zweden

Vespa 150 GL weer in nieuwstaatEen Italiaanse Vespa 150 GL uit Zweden. Dat moet een apart verhaal zijn. Inderdaad. Ooit is deze scooter nieuw vanuit Italië naar de Zweedse Vespa importeur verscheept en uiteindelijk bij een klant terecht gekomen. Dat was volgens de originele papieren op 21 mei 1962 aan ene meneer Pettersson in een klein plaatsje ergens halverwege Zweden aan de oostkust. 

Waarschijnlijk heeft deze man er jaren met veel plezier mee naar zijn werk gereden want de gebruikssporen van de Vespa 150 GL verraden een behoorlijk zwaar leven. 

Uiteindelijk is de Vespa in de familie van de huidige eigenaar terecht gekomen en heeft hij jaren in een schuur staan wachten op de dingen die zouden komen. En niet zonder resultaat. Hij is met een inboedel verhuist naar Nederland en daar is door de eigenaar na verloop van tijd besloten om hem te laten restaureren. 

Die restauratie is nu afgerond en de Vespa 150 GL is weer terug bij de Nederlandse eigenaar waar hij vandaan kwam. Maar de restauratie ging zoals gebruikelijk niet van een leien dakje en onderweg waren er wel wat hobbels te nemen. De foto’s op de restauratiepagina spreken voor zich. 

De start

Vespa 150 GL zo uit de schuurWe beginnen zoals gebruikelijk met een afgeleefd object maar vol potentie om weer prachtigs te worden. Zo op het eerste gezicht is het een complete scooter voorzien van een optioneel achterzitje met bijbehorende voetsteunen.

Verder zijn er losse versiersels aangebracht die vroeger als extra accessoires verkocht werden. Ze zitten op de spatbordranden en langs de rand van het beenschild. Ook op de zijbulten zitten ze, maar ze komen niet terug na de restauratie. 

Bodem doorgeroest

Vespa 150 GL waar de doorgeroeste bodemplaat is weggeslepenEn als er dan gedemonteerd wordt, komen de verborgen verbreken aan het licht. Als de carrosserie van de Vespa 150 GL op z’n kop staat wordt het To-Do lijstje ineens een stuk langer. De bodem is doorgeroest en moet vervangen worden. Gelukkig zijn hiervoor reparatiestukken te krijgen die, na pas maken, zo in de juiste positie gelast kunnen worden. Dit was één van de grootste klussen aan de Vespa samen met de revisie van het vastgelopen motorblok.

De hele restauratie is te bekijken in het restauratieverslag op de website.

Vespa historie

Piaggio MP3Voordat Piaggio scooters ging maken was het bedrijf heel actief op het gebied van andere vervoersmiddelen tot vliegtuigen aan toe. Na de Tweede Wereldoorlog moest het bedrijf zich opnieuw oprichten want bijna alle fabrieken lagen in puin. Dat is prima geslaagd wat tot op heden is het merk nog steeds in leven en komt het  regelmatig met innovaties. Zo heeft Piaggio de MP3 ontworpen die twee voorwielen heeft en één achterwiel. De voorwielen kantelen mee in de bocht. Een heel bijzondere rijervaring. 

Meer lezen over Vespa kijk dan eens op de historische pagina van Vespa zelf. Of op Wikipedia met naslag over Vespa.

Kijk op de Vespa 150 GL restauratiepagina

Benieuwd hoe het is afgelopen met de Vespa? Kijk dan op de restauratiepagina op de website. Hieronder vast een impressie van hoe hij geworden is. Klik op de foto om het hele proces van het begin tot het einde te zien. 

Vespa 150 GL in al zijn glorie

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Foto's, Restauratie met de tags , . Bookmark de permalink.

2 reacties op Vespa 150 GL uit Zweden

  1. Arjan Vergouw schreef:

    Dat is een mooi stukje werk Hans. Je bent als een “Hollandse Meester” los gegaan op deze Italiaanse scooter.Er is weer een mooi kunstwerk ontstaan!

    Arjan

  2. Jan Dol schreef:

    ik heb de restauratie van nabij mogen volgen en vooral genoten van de kleine details.
    Alleen zo’n achterlichtje al
    Hoewel uit “mijn” tijd, heeft een Vespa mij nooit zo aangetrokken. Een echte motorfiets had mijn voorkeur.
    Ik heb hem het laatst mogen bewonderen in een mooie huiskamer en daar hoort hij ook thuis.
    Alleen kijken, steeds weer, als naar een schilderij vol bewondering en vooral niet op gaan rijden .
    Ik hoop dat de eigenaar/eigenaresse mijn mening kan delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels