Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina

Wat kost een restauratie

Wat kost een restauratie?

Wat kost een restauratie? Dat is een vraag die wij heel vaak krijgen als mensen ons bellen voor informatie. Een belangrijke vraag die niet eenvoudig is te beantwoorden. Er zijn nogal wat factoren die van invloed zijn op het totale kostenplaatje. Is het een totale restauratie waarbij alle onderdelen worden aangepakt, of gaat het alleen om een specifiek deel? Of Is alleen optisch restaureren de bedoeling? Gaan we voor nieuwstaat? Welk niveau van perfectie is gevraagd? Alles heeft z’n prijskaartje en is bepalend voor de restauratiekosten. Hier een inkijk in het proces van de restauratie met waar mogelijk een inschatting van de kosten.


De restauratiekosten van dit motorrijwiel zijn hoog!

Koers bepalen

Misschien bent u er al lang uit wat er moet gebeuren en gaat het alleen om een inzage in de restauratiekosten. Maar wellicht moet er nog een beeld gevormd worden wat voor restauratie u wilt laten uitvoeren en hoe.

In dat geval is het aan te raden om eerst het stappenplan restaureren even te lezen.

Daarin wordt in een overzichtelijk aantal stappen een leidraad gegeven hoe en project aan te pakken. Zijn er nog vragen naar aanleiding van dit stappenplan, of is er iets niet duidelijk, bel of mail dan gerust. Wellicht dat we samen de wensen en eisen kunnen samenvatten in een restauratieopdracht.


Restauratiekosten uitsplitsen

Is de keuze gemaakt welk type restauratie u voor ogen heeft dan is het een kwestie van het uitsplitsen van de kosten. Laten we uitgaan van een complete restauratie zoals wij hier hoofdzakelijk doen en waarbij geen boutje of moertje op z’n plaats blijft. In dat geval bestaat een restauratie uit complete demontage van de motorfiets, schoonmaken en eventueel stralen van alle onderdelen, en het vernieuwen of repareren van onderdelen. Vervolgens is er het spuitwerk en/of poedercoatwerk, verchromen van diverse onderdelen, het aankopen van nieuwe onderdelen en tenslotte de assemblage. Dan rest alleen nog proefrijden en afleveren.


Wat kost een restauratie - De demontage

Demontage

Elk compleet restauratieproject start met de volledige demontage van de motorfiets. Dat ziet er ongeveer zo uit als op de foto van deze Suzuki RV90. Het motorblok en andere delen zijn nog niet zo ver.

Met een totale demontage zijn afhankelijk van complexiteit van het project tussen de twee en vijf werkdagen gemoeid.


Schoonmaakwerk is tijdrovend en verhoogt de restauratiekosten

Schoonmaken / stralen

Na het demonteren start het schoonmaken. Dat betekent ontvetten, ontroesten en schoonkrabben. Daarna worden aluminium delen zoals carters, naven, voorvorkpoten cilinders, koppen en kleine onderdelen nat gestraald. Schroeven, bouten, moeren, beugeltjes en andere delen worden ook ontvet en gestraald. Normaliter gaan deze onderdelen dan door naar de glansverzinker.

De restauratiekosten voor deze laatste bewerking variëren tussen de 55 en 100 euro.

Het voorbereidende werk vraagt tussen de twee en zeven dagen werk.


Restauratie op onderdeelniveau verhoogt de restauratiekosten

Vernieuwen / repareren

Eén van de dingen die bijna altijd moet gebeuren is een opfrisbeurt voor de kilometerteller. In dit geval is dat het schoonmaken van diverse onderdelen en het vervangen van glas, de binnenring, de rubberen pakking en de chroomring. Met zo’n 25 euro betrekkelijk goedkope onderdelen en ongeveer een halve dag werk, afhankelijk van het type motor.

Ook krijgt de elektrische installatie een revisiebeurt. Veel isolatie is verouderd en gebroken en vraagt om vervangen of reparatie van bedrading.

Ook hier tussen de twee en zeven dagen werk.


Wat kost een restauratie - Het spuitwerk

Spuitwerk / coaten

De onderdelen op deze foto hebben een bewerkelijke lakbehandeling gehad. Na een zilvergrijze basislaag is er oranje accent inkt aangebracht en daarna de BMW striping. Vervolgens is in dit geval alles afgedekt met blanke lak. Normaliter zit de striping op de blanke lak.

Professioneel spuitwerk van een motorfiets varieert afhankelijk van de complexiteit van 600 euro tot enkele duizenden euro’s.

Het poedercoaten van frame en kleine delen is afhankelijk van de hoeveelheid onderdelen en varieert van enkele honderden euro’s tot zo’n zeshonderd euro.


Wat kost een restauratie - Verchromen

Verchromen

Bedrijven die onderdelen voor oldtimers goed kunnen en willen verchromen zijn op één hand te tellen. Dat resulteert in lange wachttijden die soms tot vier maanden of meer kunnen oplopen. Vandaar dat we chroom als eerste demonteren en direct naar de verchromer brengen.

De prijs voor bijvoorbeeld het verchromen van benzinetank varieert van 300 tot 600 euro.

Gemiddeld genomen zit er tussen de drie en vijfhonderd euro verchroomwerk aan een restauratieobject.


Elke restauratie vraag veel nieuwe onderdelen

Nieuwe onderdelen

Dit deel van de kosten is op voorhand niet of nauwelijks in te schatten. Slijtagedelen worden altijd vernieuwd maar wat er verder defect is bijvoorbeeld in een motorblok is van buitenaf niet te zien. Zo maar even wat prijzen: originele uitlaatset Honda CB750K0: € 5.000,-, complete pakkingset doorsnee motorfiets: € 250,-, rvs spakenset € 160,-, originele buddyseat BMW € 530,-, revisie dynamo-magneetontsteking : € 750,-, banden: € 150,- / € 250,-, loodvrije benzine geschikt maken van koppen en boren honen cilinders inclusief nieuwe zuigers, kleppen en veren: € 400,- / € 900,-.

Alles bij elkaar is dit een flinke post in de restauratiekosten.


De assemblage van een Vespa motorblok

Assemblage

Met de assemblage van de motorfiets wordt gestart zodra zo’n 80% van alle onderdelen klaar zijn voor montage. Het frame wordt opgesteld en alle losse delen worden daarop bevestigd.

Het motorblok en de versnellingsbak worden geassembleerd en ingebouwd. De elektrische installatie wordt aangebracht en aangesloten.. Net als spatborden, tank, wielen, zadel en stuur. Soms is aanpassing vereist omdat nieuwe of extern gereviseerde onderdelen niet passen.

Afhankelijk van de complexiteit van de motor kost dit proces minimaal een week.


Proefrijden na een restauratie heeft geen invloed op de restauratiekosten

Proefrijden en testen

Uiteindelijk is het dan zo ver. De motorfiets staat er weer nieuw bij. Alle vloeistoffen zijn gevuld en de banden zijn op spanning. Tijd voor het eerste proefdraaien en de eerste kilometers.

In de regel kost een dag. Daarna is er een eerste controle en volgt het natrekken van diverse bouten en moeren.

Soms komen er onvoorziene zaken aan het licht die moeten worden bijgesteld. Daarmee kan dit proces uitlopen en kan het enkele dagen meer werk op leveren.


De motorfiets na restauratie afleveren

Terug naar huis

Het moment is daar. De gerestaureerde motorfiets kan terug naar zijn eigenaar. In een enkel geval komt hij hem zelf halen, maar meestal verzorgen we zelf het transport.

Hier gaat de NSU Konsul I in de aanhanger om in België afgeleverd te worden.

In Nederland is het halen en brengen van de motorfiets gratis.


Tweede jeugd voor de motorfiets en de eigenaar

Groot geluk

Een lang gekoesterde wens is uitgekomen. De motorfiets waarop jaren geleden vele baldadige kilometers werden gereden staat er weer nieuw bij. 

Maar goed dat er nooit aan de twijfel is toegegeven om het oude barrel misschien maar beter van de hand te doen. 

De motorfiets heeft nu een tweede jeugd. En de eigenaar eigenlijk ook.


Wat kost een restauratie aan uren?

Er zijn dus nogal wat mitsen en maren om een exact bedrag te noemen voor een restauratie van een motorfiets. Er zijn te veel ontbrekende gegevens. En dat geldt ook voor het opgeven van het aantal uren dat met een restauratie gemoeid is. Bij de ene motor ben je soms een halve dag bezig met een ogenschijnlijk eenvoudig klusje. Bij een ander is zoiets dan weer geen issue. Maar uit ervaring is er toch wel iets over te zeggen. Een restauratie waar alles van een leien dakje ging vroeg 75 uur. Er zijn echter ook restauraties die 300 uur of meer vragen.

Vijfenzeventig uur? Da’s ongeveer twee weken zult u denken en waarom duurt het dan soms wel een half jaar of meer voordat een motorfiets klaar is? Uitbesteed werk gooit soms roet in het eten. Neem bijvoorbeeld het verchromen. Daar kan vier maanden levertijd op zitten. Of onderdelen zijn niet goed of snel leverbaar. Een enkele keer blijkt uitbesteed werk niet goed uitgevoerd en kom je daar pas in het eindtraject achter. Het moet dan hersteld worden en ook dat vraagt tijd.

Wat maakt het soms zo kostbaar?

Geen restauratieobject is hetzelfde en dus verschillen per project de restauratiekosten. Hieronder een aantal voorbeelden van problemen of speciale situaties die de restauratiekosten beïnvloeden. Het zijn voorbeelden van verschillende modellen en motormerken.

Afgebroken bout

Hier een kopbout van een BSA M20 die al jaren afgebroken in de cilinder zit. Daardoor is er water in het gat blijven staan en dat heeft de zaak verslechterd. Er zijn verschillende methoden om dit op te lossen. Eerst probeer je de meest voordelige maar als resultaat uitblijft moet je verder en kost het meer tijd.
Uiteindelijk kost het een paar uur om de oude schroefdraad weer geschikt te maken voor een nieuwe bout.
Een afgebroken kopbout is tijdrovend
De afgebroken kopbout is verwijderd

Lagers maken

Als voor een uitgelopen naaldlager geen nieuw exemplaar meer is te krijgen moet je creatief worden. In dit geval is er een vervangend naaldlager gevonden dat wel om de as paste maar niet in het carter. Daarom is een verloopstuk gedraaid dat in het carter schuift en waar het nieuwe lager in past.
Dit kost minstens vier keer zoveel tijd. Helaas geen andere keuze mogelijk en een verhoging van de restauratiekosten.
Een lagerbus voor een vervangend lager draaien
Het oude en het nieuwe lager

Plaatwerk vernieuwen

Als in een uniek spatbord een groot uitgelubberd gat onder een sluitring verschijnt is er extra werk aan de winkel. Het gat en omringend metaal wordt ruim uitgeslepen. Een op maat gemaakt stuk wordt naadloos ingelast en glad geslepen.
Het grijze achterspatbord op de andere foto is flink doorgeroest en vraagt veel meer tijd
Extra tijd: 4 tot 8 uur. Dat is inclusief het vervangen van het spatbord scharnier van de Automoto 150CH.
Achterspatbord met uitgelubberd gat
Achterspatbord met compleet doorgeroest middendeel

Zelf gereedschap maken kost tijd maar is soms noodzakelijk

Niet te koop

Er is heel veel speciaal gereedschap voor BMW, Honda, BSA en andere merken in de werkplaats aanwezig. Maar soms is fabricage van speciaalgereedschap noodzakelijk.

Op de foto de voorveer in de voorvork van de Automoto 150CH. De veer moet onder voorspanning gemonteerd worden.

Eerst bedenken hoe het aan te pakken en dan er speciaal gereedschap voor maken. Het werkt perfect, is waarschijnlijk voor eenmalig gebruik en het kost een dag extra om alleen de veer te monteren.


Kentekenkeuring bij de RDW

Kentekenkeuring

Soms heeft een motorfiets nog wel een (gedeeltelijk) kentekenbewijs heeft maar is niet meer bekend bij het kentekenloket. Het kenteken is dan ‘slapend’ en moet opnieuw geactiveerd worden. Dat kan alleen door de motorfiets te laten schouwen bij de RDW.

Bij de RDW kun je niet onmiddellijk terecht. Een afspraak is nodig en kan de restauratie weken vooruit schuiven.

Eenmaal bij de RDW is men altijd erg geïnteresseerd in de gerestaureerde motoren en dus kan ook dit zo maar een dag extra kosten. Daar komen nog de vervoerskosten en de leges van de administratie bij.


De zoektocht naar onderdelen op internet

Avonduren

En dan zijn er nog de onvindbare onderdelen. In dit geval gaat het om het achterlicht van de Automoto CH150. Een vrijwel onbekend Frans motorfietsje dat hier is gerestaureerd.

Eigenlijk gaat het alleen om het speciaal gevormde glaasje van het achterlicht.

Uiteindelijk komt er iets passends, maar in deplorabele staat op Ebay voorbij. Een post in de restauratiekosten van ruim 60 dollar en daar komt nog eens 35 euro verzendkosten bovenop.

Dit rode glaasje heeft flink wat avonduren speurwerk gekost.


Motorfiets pas maken naar wens van de eigenaar

Aanpassen motorfiets

Extra tijd vraagt ook het aanpassen van een motorfiets op de wensen van de eigenaar. In dit geval gaat het om een BMW R67/3. De eigenaar is bovengemiddeld lang en dit type BMW is juist erg laag.

Daarom is het zadel verhoogd op het frame geplaatst. Dat past perfect bij de grotere Schorsch Meier tank. Het eindresultaat is hier te zien. Uiteindelijk is ook het stuur met speciaal gemaakt ‘risers’ verhoogd.

Aanpassingen als deze kosten dagen extra en ze verhogen de restauratiekosten. Maar ze geven wel extra gebruiksplezier!


Uitzoeken waar een motorfiets vandaan komt

Speurwerk

Een bronzen dealer plaatje komt onder een dikke laag verf op het voorspatbord tevoorschijn. Dan is de interesse gewekt. Want dit strookt niet meer met het verhaal van de buitenlandse import.

Hoe zit het met het echte verhaal achter de motorfiets? Dat vraagt de eigenaar zich dan ook af.

Speurwerk in oude motortijdschriften en op internet levert dan het verhaal van deze dealer op. De motorfiets blijkt gewoon in Nederland geleverd te zijn.


Dealerplaatje restaureren. Originele details zo goed mogelijk namaken

Sticker restauratie

Links op de foto de originele sticker die BMW dealer Henny van Donkelaar uit Hilversum in 1965 op het achterlicht van deze motor plakte.

De sticker was erg aangetast maar moest wel blijven. Daarom is een ander achterlicht geplaatst met daarop een reproductie van de originele sticker. Licht geretoucheerd maar wel inclusief patina. Het originele achterlicht blijft nu in tact.

Extra werk? Enkele uren digital design, sticker produceren en aanbrengen. Daarna het achterlicht in blanke twee componenten lak spuiten om de sticker tegen verkleuren en beschadigingen te beschermen.


Wat kost restaureren samengevat

Het zal u duidelijk zijn dat er geen eenvoudige opgave gedaan kan worden van de restauratiekosten van een motorfiets. Graag hadden we hier een gelikte tabel willen presenteren waaruit je zo zou kunnen aflezen wat een restauratie gaat kosten. Maar dat is helaas niet mogelijk. Ook kunnen we geen prijskaartjes hangen aan de afgeronde restauratieprojecten op deze site. Daar doen we de eigenaren van de motoren geen plezier mee. Toch kunnen we uit ervaring wel iets zeggen over de totale kosten van een restauratie. Als ondergrens geldt zo’n vierduizend euro. Dat kan snel oplopen naarmate de complexiteit groter is en onderdelen duurder zijn. Er zijn hier ook restauraties uitgevoerd van enkele tienduizenden euro’s uitgevoerd. Maar dat is (helaas) een uitzondering.

De restauratiekosten komen in veel gevallen al snel boven de economische waarde van de motorfiets. Maar dat is natuurlijk niet erg als het om een erfstuk gaat dat in de familie moet blijven of als emotie een rol speelt. Dan moet alles weer perfect worden en ook op de lange duur in goede conditie blijven. Gaat het echter alleen om restauratie na aanschaf, en is er geen emotionele band, dan loont het de moeite om te kijken of er een goed gerestaureerd exemplaar te koop is.

Maar dan ultiem genieten

Wat is er mooier dan elke dag van de gerestaureerde klassieker te genieten?

Is de restauratie eenmaal uitgevoerd en is de motorfiets weer terug dan kan het grote genieten beginnen. En wat is er dan mooier om er elke dag naar te kijken. Bij voorkeur in de huiskamer natuurlijk!

 


Vragen naar aanleiding van “Wat kost een restauratie?”:

Geef een reactie

Lees de privacyregels