Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Gebruiksgenot

Wegenbelasting op klassiekers en oldtimers

Heel klassiekerminnend Nederland is in rep en roer

Rumoer over het invoeren van wegenbelasting op klassiekers en oldtimers die tot op heden vrijgesteld waren vanwege hun leeftijd en nu weer wegenbelasting zouden moeten gaan betalen.Wegenbelasing op klassiekers is een goed idee! Zelfs de Fehac is nu begonnen met een petitie om de invoering te voorkomen. Maar is het wel zo’n slecht idee?

Lees vooral ook het nieuwe nieuwsbericht!

In het regeerakkoord is opgenomen dat er nu ook een wegenbelastingheffing komt voor bezitters van klassieke voertuigen. Volgens zeggen is de reden hiervan vooral milieutechnisch omdat oldtimers door hun oude motoren voor meer vervuiling zouden zorgen. 

De actiegroep van motorrijders MAG heeft uitgezocht dat als er één schip de Rotterdamse havens in vaart dat net zoveel vervuiling geeft als alle klassieke motorfietsen in een jaar produceren. Dat argument houdt dus geen stand en dus is dat geen goede reden om de belasting in te voeren. Wel een goede reden is het om klassiekers die voor dagelijks gebruik worden ingezet en en dus als enige auto of motor vele vervuilende kilometers maken. Het lijkt me niet meer dan redelijk om die weggebruikers normaal te belasten en wellicht ook een toeslag te laten betalen.

Maar mensen die kunnen aantonen dat ze over één of meerdere klassiekers beschikken, die puur hobbymatig gebruikt worden en slechts enkele kilometers per jaar maken zouden zoals nu geen wegenbelasting of in ieder geval een aangepast tarief moeten betalen.

De vraag is wat deze mogelijke heffing in de klassiekerwereld gaat betekenen voor de bestedingen in die branche. Het zal wel haast zeker voor minder enthousiastelingen zorgen die zich met deze hobby gaan bezighouden.

————————————– UPDATE  8 december 2012:

Sinds de publicatie van deze blogpost is er onder druk van de publieke opinie een discussie op gang gekomen. Met als gevolg dat er in de Tweede Kamer inmiddels vragen over deze voorgestelde regeling zijn gesteld. Op 9 november heeft de vaste commissie voor Financiën overleg gevoerd met staatssecretaris Weekers van Financiën over het Belastingplan 2013. Tijdens dat overleg liet staatssecretaris Weekers het volgende weten:

“Ik ga nu in op de vragen over de oldtimers. Ook hierover kan ik lang spreken, maar ook kort. Het onderwerp is geen onderdeel van het Belastingplan 2013, dus het is wat mij betreft ook niet nodig dat de Kamer er volgende week met initiatieven voor komt. Ik zou niet weten wat de Kamer er volgende week mee zou moeten doen, aangezien voor 2013 de huidige vrijstelling voor oldtimers nog bestaat. Ik zeg de Kamer graag toe dat ik samen met mijn collega van I en M zal zoeken naar een goed uitvoerbare oplossing waarin we het mobiel historisch erfgoed ontzien en de mogelijkheid verschaffen om dat een aantal keren per jaar de schuur uit te rijden, maar we tegelijkertijd wel de auto’s belasten die net aan het jarencriterium van de huidige oldtimerregeling voldoen, maar die de facto elke dag in het verkeer worden gebruikt en zorgen voor nogal wat milieu-uitstoot. In het kader van de uitwerking van die regeerakkoordmaatregel zal ik dus samen met de collega van I en M een voorziening treffen voor het rijdend cultureel erfgoed”

Maar ook SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat de plannen van Rutte-II om motorrijtuigenbelasting te gaan heffen op alle oldtimers zo snel mogelijk van tafel gaan. ‘De overgrote meerderheid van deze auto’s is in het bezit van liefhebbers die veel geld investeren om deze auto’s in goede staat te houden. Deze groep mensen nu gaan belasten vanuit milieuoogpunt is ondoordacht, zeker omdat een oldtimer gemiddeld per jaar nog niet eens 1900 km rijdt.’
Farshad Bashir (rechts) met Bert Pronk, voorzitter van de FeHACVolgens Bashir rekent de regering zich rijk omdat de belasting de schatkist nauwelijks geld zal opleveren. Bashir: ‘Veel oldtimers zullen op de sloop belanden. Ook staan er veel in een garage en zullen worden geschorst. Dat zorgt voor veel administratieve lasten en zal de oldtimers uit het straatbeeld doen verdwijnen.’

Bashir is voorstander van het belasten van oldtimers die dagelijks worden gebruikt, maar vindt niet dat ook hobbyisten hier de dupe van mogen worden. Bashir: ‘We zien inderdaad een tendens van mensen die een klassieke auto importeren om er vervolgens dagelijks mee te rijden. Dit kan zeker in de steden negatieve gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit. Wie dagelijks de oldtimer gebruikt om op het werk te komen moet zeker net als andere weggebruikers wegenbelasting betalen. Maar wat het kabinet nu wil is gewoon de hobbyist pesten.

Samenvattend ziet het er dus naar uit dat de Tweede Kamer met een regeling gaat komen die het dagelijks gebruik van klassiekers gaat ontmoedigen, maar dat oldtimer liefhebbers geen belasting over hun hobby moeten gaan betalen. Goed nieuws dus!

 

Dit bericht is geplaatst in Gebruiksgenot, Nieuws, Opinie met de tags , , , . Bookmark de permalink.

6 reacties op Wegenbelasting op klassiekers en oldtimers

  1. Bert Visser schreef:

    Wát zegt Bashir? Dagelijks in een oldtimer naar je werk?
    Man, kom toch terug op aarde! Daar geloof ik geen sikkepit van! en zéker NIET in de winter.
    Juist de oldtimers-liefhebbers koesteren hun bezit, en, geloof mij, alléén de garage uit
    voor het plezier.

  2. p.dierks schreef:

    Ik ben in het bezit van 3 oldtimers uit dezelfde modellenserie, allemaal ouder dan 30 jaar, en die een waarde vertegenwoordigen van elk ca 2500 euro, ik kan maar in een auto tegelijk rijden, waarom dan voor 3 auto,s belasting betalen. Voor een auto zou moeten volstaan denk ik zo?

  3. André Lugtigheid schreef:

    Houders van klassieke auto’s één kenteken op naam geven zodat deze voor alle in bezit zijnde auto’s ouder dan 30 jaar gebruikt kunnen worden. En een 60 dagenkaart voor gekoppeld aan het kenteken zou een redelijk alternatief zijn.
    Je kan uiteindelijk maar in een auto tegelijk rijden

  4. JohsH schreef:

    Het eerlijkst: de oude 60 dagenlang weer invoeren!! Alles is dan geregeld. Maar dat zal wel te makkelijk zijn of kost weer extra ambtenaren…..

  5. dickblogt schreef:

    Kennelijk zijn er zóveel klassiekers dat er wat te halen lijkt ….

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels

%d bloggers liken dit: