Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Werkplaats

Werkplaatsbezoek kan altijd

Ruimte en licht

Werken in een ruime, schone en goed verlichte werkplaats is een ‘must’ om tot een goed eindresultaat te komen. Met goed gereedschap en ruime ervaring is Classic Bike Garage in staat om tot een perfect eindresultaat te komen. Alles in nauw overleg met de eigenaar van de te restaureren klassieke motorfiets natuurlijk. Met een werkplaatsbezoek kunt u dat zelf komen bekijken en is het een mooi moment om van gedachten te wisselen.

Maak daarom eens een afspraak om te komen kijken en persoonlijk kennis te maken. Wellicht spreekt de werkwijze u aan en kunnen we van start gaan met uw project.

Maak een afspraak

Rondleiding in de werkplaats

Werkplaatsbezoek

Sommige projecten nemen jaren in beslag. De eigenaar zelf zoekt naar onderdelen, of hij laat de restauratie liever in delen uitvoeren. Andere opdrachten zijn binnen enkele maanden uit te voeren. Een deadline is geen probleem. Maar een restauratie waar de tijd voor is genomen heeft vaak een veel beter eindresultaat.

Elk project heeft z’n eigen spreadsheet. Daarin staan alle uren en gebruikte materialen. Zo is er altijd overzicht van de status van de restauratie en de kosten. Maandelijks krijgt de klant een overzicht van de status van het project gemaild. Heel transparant en in de praktijk zeer gewaardeerd.

Werkplaatsbezoek kan altijd

Als nieuw

De Honda CB750K2 hier op de foto is een voorbeeld van een langlopende restauratie. Er is gekozen voor een compromisloze aanpak waarbij zeer veel nieuwe onderdelen gebruikt worden.

Gelukkig zijn er voor dit type motor erg veel NOS (New Old Stock) en reproductie onderdelen verkrijgbaar. Letterlijk elk boutje, schroefje en moertje wordt gekeurd op bruikbaarheid. Als het nog bruikbaar is wordt het gereconditioneerd.

Uiteindelijk levert dit een kwalitatief hoogwaardige restauratie van de klassieke motorfiets. Garantie voor jarenlang rijplezier.

Deze Honda CB750K2 is een langlopend restauratieproject

Goed gereedschap

Het klinkt als een cliché dat goed gereedschap het halve werk is. Maar de praktijk bevestigt dit keer op keer. Daarom is flink geïnvesteerd in apparatuur en speciaalgereedschap.

Regelmatig zien we onderdelen waarop iemand verkeerd gereedschap heeft gebruikt. Vaak met schade als gevolg.

Beschadigde schroefdraad of rondgedraaide bouten en moeren komen vaak voor. Zo’n ‘versleuteling’ vraagt het nodige kunst- en vliegwerk om met zo min mogelijk verdere schade de zaak te demonteren.

Bij Classic Bike Garage alleen het juiste gereedschap. En als het niet bestaat, wordt het gemaakt.

Het begint met goed gereedschap

Documentatiecentrum

Documentatie over een restauratieproject is onmisbaar. Werkplaats- en onderdelenboeken zijn noodzakelijk om de klassiekers, die vaak verre van origineel zijn, weer nieuw te maken. Hoe zag de motorfiets er precies uit toen hij uit de fabriek rolde? En wat zeiden de motorbladen er van?

Om antwoord op die vragen te krijgen heeft Classic Bike Garage een bibliotheek met technische literatuur over de meeste motoren. Er is een collectie foldermateriaal en motorbladen als Motorsport, Moto73, Motorkampioen en Motor.

Deze verzameling bestaat uit ruim 2000 tijdschriften over de periode 1950 tot 1990.

Documentatiecentrum

Blokrevisie

Niet altijd is het noodzakelijk om een motorblok meteen te reviseren. Eerst kijken we naar de bruikbaarheid. Daarom eerst een grondige evaluatie. Is het motorblok of de versnellingsbak niet in orde, dan wordt het alsnog gereviseerd.

Soms worden externe specialisten ingeschakeld. Resultaat is een 100% gerestaureerd en gereviseerd motorblok dat net zo betrouwbaar is als vroeger. Waar mogelijk en op verzoek worden modificaties aangebracht. Bijvoorbeeld de ombouw van 6 volt naar 12 volt. Of een een elektronische ontsteking. En dan het liefst onzichtbaar weggewerkt.

Motorblokrevisie

Externe specialisten

Op de foto is een externe specialist aan het werk om een motorblok schoon te maken. Dat gebeurt in dit geval niet met een hogedrukspuit of gritstraalapparaat, maar met een droogijsstraalmachine. Hierbij worden minuscule korrels diep-gevroren CO2-gas onder hoge druk op de onderdelen gespoten. Vastgekoekte vuil en aanslag komt los zonder het oppervlak te beschadigen.

Voordeel hiervan is dat er geen straalmiddel achterblijft. Als het droogijs ontdooit, verdampt het in CO2-gas. Bij andere straalmethoden zorgt achterblijven van straalmedia vaak voor motorschade aan een vers gereviseerd motorblok.

Externe specialist aan het werk

Opbouwen

Als alle onderdelen weer naar de originele fabrieksspecificatie zijn teruggebracht, en het motorblok is gespoten en waar nodig gepolijst, wordt gestart met de opbouw. Daarbij worden, afhankelijk van het type motorblok, alle slijtagedelen vervangen. Dat zijn bijvoorbeeld nokkenaskettingen en primaire kettingen inclusief hun spanners.

Alle pakkingen en keerringen worden vernieuwd zodat het motorblok zonder olielekkages aan een nieuw leven kan beginnen.

Motorblok opbouwen

Nieuwe onderdelen

Waar mogelijk en noodzakelijk nieuwe onderdelen worden gemonteerd. Vaak zijn nieuwe originele onderdelen nog verkrijgbaar. Classic Bike Garage beschikt over een goed netwerk van leveranciers voor NOS (New Old Stock) en Repro (Reproduction) onderdelen.

Het liefst gebruiken we NOS-onderdelen vanwege hun betere pasvorm en originaliteit. Bij montage van Repro-onderdelen wordt nauwkeurig gekeken of ze goed overeenkomen met het originele onderdeel. In sommige gevallen kunnen gespecialiseerde demontagebedrijven uitkomst bieden. In dat geval krijgen de onderdelen voor montage wel een revisie- en reconditioneringsbeurt.

Nieuwe onderdelen

Gereconditioneerd

Als originaliteit belangrijk is wordt elk boutje, schroefje en moertje onder handen genomen en zoveel mogelijk weer in nieuwstaat gebracht. Links op de foto is hiervan een voorbeeld te zien. De speciale bouten en moeren worden schoongemaakt en eventueel gestraald om ze te ontroesten.

Daarna gaan ze naar een galvanisch bedrijf dat ze een oppervlakte behandeling geeft zoals ze ook vanuit de fabriek hebben. Deze glansverzink- of blauwpassiveer behandeling zorgt voor een originele uitstraling en beschermt goed tegen roest.

Glansvezinken of blauwpassiveren

Dagelijks gebruik

Naast speciale bouten en moeren is er een ‘grijpvoorraad’ van klein materiaal. Niet alleen van bouten en moeren, maar ook van veel voorkomende andere onderdelen is er een beperkte voorraad. Niets is lastiger dan een project stil komt te liggen omdat er een kleinigheid ontbreekt.

Grijpvoorraad

Zoals in de folder

Met dat uitgangspunt wordt in veel gevallen gestart met een restauratieproject. Het ideaalbeeld van de droommotor in de folder is wat de eigenaar meestal voor ogen heeft. En dat is gelukkig ook vaak te realiseren.

Aandacht voor detail en net dat stapje extra zorgen in de praktijk voor een prachtig eindresultaat.

Dedication to Restoration!

 

Vraag informatie!

 

Bekijk de actuele restauraties

Advertenties in oude motorbladen

Een reactie op Werkplaatsbezoek kan altijd

  1. J-P schreef:

    Prachtige website die passie en perfectie uitstraalt! Geweldig, Hans!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels